Neutro Oy on tuonut saataville muunnossarjan Parman turbo vastuskahvan muuttamiseksi transistorikahvaksi muunnossarjan avulla.
Muunnoksen voi myös toteuttaa ostamalla pelkän piirilevyn ja valitsemalla muut komponentit itse.
Piirilevystä on saatavilla kahta mallia.
Kerhomalli, jossa on mahdollisuus valita täysi jarru tai jarruton tila kytkimellä. Tämä levy on pienempikokoinen ja soveltuu siten kerhoiltakäyttöön paremmin.
Säätökahvamallin piirilevy on isompi ja siinä on potentiometri herkkyyden säädölle ja jarrun säätömahdollisuus potentiometrillä tai moniasentokytkimellä.
Perusherkkyyttä kahvassa voidaan muuttaa vaihdettavilla "Chipeillä", joille on olemassa oma piirilevynsä.
Kahva on 10-liuskainen ja Chippissä siis vastuksia 9 kpl. Chippi kiinnittyy piirilevyyn piikkirimalla ja kannalla.
Piirilevyjen hinnat ovat:
Kerhokahvalevy 6EUR
Säätökahvalevy 9EUR
Chippilevy 1.5EUR
Muunnossarjojen hinnat ovat:
Kerhokahva 23EUR (ilman chippilevyä)
Säätökahva 47EUR (ilman chippilevyä)
Sarja käyttää PNP darlington transistoria.
Toimivan kahvan tekemiseksi tarvitaan siis myös Turbokahvan runko (joko käytetty tai uusi). Uusia kahvarunkoja ilman vastusta on tulossa ja niiden hinta on 40EUR/kpl
Sarjan asennusohje löytyy täältä:
www.neutro.fi/slot/Downloads/kahvaohje.pdf
Sarja perustuu ns. Normaaliin Brittiläiseen kytkentään ja siitä löytyy lisää tietoa linkistä:
www.bscra.byethost16.com/control/cont1.htm
Kuvia levyistä ja kahvasta:
www.neutro.fi/slot/img/Piirilevyt.JPG
www.neutro.fi/slot/img/Muutettu_kahva.JPG
Muunnossarjassa tulee tarvittavat osat ja johdot muunnoksen tekemiseksi. Rataan liittyvät pistokkeet eivät kuulu sarjaan. Muunnettavassa kahvassa tulee olla runko, liipasin + varsi, täyskaasunasta, jarrunasta ja liipasinnasta toimintakunnossa. Piirilevy kiinnitetään vastuksen kiinnityskorvakkeisiin kulmamallisilla kiinnityspaloilla ja ruuveilla.
Liipasinnasta kannattaa hioa hyvin esim 1000 hiomapaperilla, ettei nastan mahdolliset terävät reunat raavi piirilevyä puhki ennenaikaisesti.
Ensimmäisiä muunnossarjoista kasattuja kahvoja koe-ajellaan parhaillaan.
Protokahvaa on koeponnistettu Hyvinkäällä jo pidemmän ajan.
Lisätietoja Jussilta:
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.