Tässä pieni tarina eräästä säätimestä. Kaikkeen alla esitettyyn kannattaa suhtautua suurella varauksella, voi sisältää virheellistä tietoa. Useita eri valmistajien STM32xxxxx MCU:ta käyttävää ESC:tä pystytään muokkaamaan siten että ohjaukseen riittää käyttöjännitteen muutos. Eli saadaan säädin slottiautoon. Alunperin kyseiset säätimet käyttävät BLHeli_32 firmwarea mikä on suljettu koodi eli sitä ei pääse ronkkimaan. AlkaMotors on tehnyt kyseisiin säätimiin oman firmiksen, kirjoitettu c-kielellä ja koodi on avoin. Sama herra eli Peter Smith on myös Budgen / Mackin säätimien tekijä. Kyseinen koodi löytyy linkin takaa.
github.com/AlkaMotors/AM32-MultiRotor-ESC-firmware
Koodi ei sellaisenaan sovi slotti käyttöön (tarkoitettu edelleen droneille) mutta sinne on lisätty mahdollisuus helposti muokata tähän käyttöön.
Miten tämä sitten valjastetaan slottikäyttöön?
1. Ensiksi päivitetään MCUn bootloader. Tähän tarvitaan esim. STLink v2 muunnin. Itse käytin STM32cubeprogrammer ohjelmaa. Linkistä löytyy hyvät ohjeet.
github.com/AlkaMotors/AM32-MultiRotor-ES...SC-Flashing-Tutorial
Hankalin homma on juottaa SWC ja SWD johdot piirilevylle, padit on melko pienet.
2. Tästä eteenpäin ei tarvita enää STLinkkiä vaan arduinosta pitää askarrella sopiva palikka usb:n ja ESCn väliin. Itse käytin arduino unoa mutta kelvannee muutkin. Arduinon ohjelmointi tähän hoituu helpoiten BLHeli suitella, ei väliä onko 16 vai 32 versio. Tähän löytyy ohjeet tuolta.
github.com/AlkaMotors/AM32-MultiRotor-ES...wiki/Arduino-PC-Link
Selitetty myös parametrien muuttamista.
3. Firmware tuupataan sisään käyttämällä Multi ESC config toolia minkä saa ladattua täältä.
github.com/AlkaMotors/AM32-MultiRotor-ESC-firmware/releases/
Samalla ohjelmalla hoituu myös ESCn säätäminen. Minulta saa tarvittaessa EMAX Formula_32 45a soveltuvan firmiksen, löytyy myös Githubista. Muihin säätimiin ei lie valmista firmistä vielä.
Itse olen muutama kymmentä kierrosta ajanut tuollaisella EMAX Formula_32 45a säätimellä missä moottorina RS1108 6000kv. Asetuksiin en ole puuttunut millään tapaa vielä.
- herää n.6.5v jännitteellä, ei välttämättä ole ongelma nopeilla radoilla, pitää tutkia onko asialle mitään tehtävissä
- ei liene minkäänlaista polariteetti suojausta, pitänee kokeilla palaako heti väärin päin jännitteellä
- ei huomattavan suurta viivettä jarrulta kaasulle tultaessa, en ole itse mitannut mutta vastaavia näkynyt netissä missä viive ollut luokkaa 7-8ms
- kevyt, valmistajan mukaan alle 3g, itse punnitsin 3,16g
- halpa
- äly riittänee heittämällä 8000kv moottorille, kuvittelisin että maksimi on 9n12p moottorilla 110 000rpm ja max erpm on 660 000
Jos jaksoit lukea tänne asti, olet kiinnostunut kyseisestä säätimestä mutta tekeminen tuntuu vaikealta, saattaa noita löytyä ylimääräisiä.
Mackin markkinoima säädin on myös open source kamaa, gerberit ja firmis löytyy linkin takaa.
www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3...ess-Speed-Controller
Näitä ei kannata välttämättä tänä vuonna odottaa markkinoille tulevaksi, ainakin tavan tallaajalle Farnell näytti arvioiduksi toimitus ajaksi ensivuoden alkua tuossa olevalle MCUlle.