Harjattomien säätimistä

Lisää
24.08.2022 11:59 #41561 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Harjattomien säätimistä
Castlen T25 säätimeen on tullut uudempi softa:

slotblog.net/topic/100873-castle-link-update/

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.10.2022 14:56 - 10.10.2022 15:00 #41834 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Harjattomien säätimistä
Hieman päivitystä tilanteeseen. Englannista lähti tulemaan kaksi harjatonta säädintä, joita kaksi herraa tekee hiki hatussa. Toinen säädin tulee harjattomaan ES-24 autoon ja toisen laitan aluksi produ-runkoon. Myöhemmässä vaiheessa kokeilen myös harjatonta siipiautoa Ylyn avustuksella.

Italiastakin on tulossa säätimiä jossain vaiheessa, kun säädintä on hieman suunniteltu uudestaan, jotta säätimet vihdoin kestäisi.
Viimeksi muokattu: 10.10.2022 15:00 tp.

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
19.10.2022 14:35 #41892 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Harjattomien säätimistä
Posti panttaa taas kirjeitään, joten harjattomien testit menevät näillä näkymin ensi viikkoon.

Autot ovat kuitenkin valmiit muuten. Ensi viikolla saan todennäköisesti Italiasta uudet säätimet testiin. Nyt niitä on rääkätty urakalla, jotta säätimet kestäisivät radasta tulevat piikit,

Liitetiedostot:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pora, Yly

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
24.10.2022 20:42 - 26.10.2022 08:34 #41947 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Harjattomien säätimistä
Säätimet tulivat tänään viimein. Noin 130km kuljetus kesti 10 päivää, kun kirje tuli neljässä päivässä Englannista Suomeen.

Englantilaiset säätimet ovat pieniä kooltaan. Painoa 2g ja tulitikkuaskin kannelle mahtuu niitä 4 kpl. Toiminnaltaan englantilainen säädin on erilainen kuin italialainen. Käynnistys vaatii nopean noin 2.5V piikin ja moottori pysähtyy 1.9V jännitteessä. Stefanon mukaan FET:ien ohjaus on toteutettu säätimissä eri tavalla. Mielenkiinnolla testaan huomenna toimintaa radalla.

Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 26.10.2022 08:34 tp.

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
26.10.2022 08:32 - 26.10.2022 08:34 #41951 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Harjattomien säätimistä
Eilen testasin säätimiä radalla. Radan olosuhteet olivat huonot, joten sportin testaus oli hieman vaikeaa, kun harjattomasta koneesta tulee sen verran rajusti tehot ulos, vaikka minulla on aika pitkä välitys (11/40). Radan pesun jälkeen saan paremman kuvan suorituskyvystä, mutta perinteinen strap-koneellinen sportti oli selvästi helpompi ajaa. Kahvan säädöilläkin voi olla merkitystä, mutta merkittävää eroa ei ollut perinteisen Difalcon ja Carsteenin välillä, kuten italialaisen säätimen kanssa.

Harjaton produ sen sijaan oli todella hyvä ajaa ja varsinkin vauhti mutkissa oli todella hyvä. Suoravauhti jää hieman parhaista X12-koneista. Produssa on kiinni EMax RS1108 5200kV kone ja välitys on 13/40. Pitänee vielä hankkia saman valmistajan 6000kV moottori, jonka uskon olevan yhtä tehokas kuin X12-koneen.

Ensi viikoksi saanen päivitetyt säätimet Italiasta, joten sitten pääsee tekemään suoria vertailuja. Englantilaiset säätimet ovat taas loppu, koska yksinkertaisesti komponentteja ei saa säätimiin.
Viimeksi muokattu: 26.10.2022 08:34 tp.

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
27.10.2022 18:03 #41960 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Harjattomien säätimistä
Torstain kerhoillan testaukset tehty. Harjattoman produn parhaat kierrosajat olivat jo 5.0s eli samaa luokkaa kuin perinteinen produ. Ella ja Pyry kokeilivat myös autoa. Ajotuntuma oli kummankin mielestä hyvä.

Eurosporttia testasin myös vähän, kun lisäsin pitoa rstaan. Parhaat kierrosajat olivat 4.3s luokkaa. Suurin ongelma oli jarrutuksessa, kun perä on niin kevyt ja renkaat menevät lukkoon. Voisi ehkä kokeilla siirtää säädintä taaemmaksi, jolloin painopiste siirtyisi.

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
31.10.2022 21:18 #41981 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Harjattomien säätimistä
Italiasta tuli pari uutta protoa testattavaksi. Torstaina kerkeän näiden kanssa radalle vertaamaan englantilaisiin säätimien. Uusia italialaisia säätimiä on testattu oikosulkemalla tahalleen runkoja rataan, johon on laitettu kuparia pintaan. Janisin radoilla punokset ylempänä kuin Italian radoilla tai ainakin Stefanon omalla.
Liitetiedostot:

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.11.2022 19:18 #41996 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Harjattomien säätimistä
Uusimmat italialaiset säätimet toimivat moitteettomasti, kun testasin niitä noin 500 kierrosta tänään. Sanoisin, että nämä säätimet toimivat paremmin kuin englantilaiset ajo-ominaisuuksien puolesta. Sportin testit jäivät hieman kesken, kun moottorituki lähti irti. Testasin aluksi säätimiä pienemmällä powerilla ja 10V jännitteellä, joten siksi kierrosajat jäivät 4.7s luokkaan. Produ meni jo 4.9s luokkaa eli kovenpaa kuin X12 produ. Ajettavuus on todella hyvällä tasolla, kun moottori on kevyt. Suoranopeus on hieman hitaampi, mutta mutkanopeus parempi.

Stefano alkaa nyt valmistamaan tuotantoversiota, jotka ovat testiversiota kevympiä. Tilauksia on jo kertynyt hyvä määrä, kun kiinnostusta asiaan riittää. Facebookin brushless ryhmässä on jo kohta 2500 jäsentä seuraamassa kehitystä.
Liitetiedostot:

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
27.04.2023 10:53 #42521 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Harjattomien säätimistä
Harjattomien säätimien ja moottorien kehitys on jatkunut. Nyt säätimiä on saatavilla useammalta eri valmistajalta. Moottoripuolikin edistyy, kun olen neuvotellut parin kiinalaisen valmistajan kanssa. Ensimmäiset samplet ovat valmiina ja varmaan muutaman viikon päästä pääsen testaamaan.

 

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.335 sekuntia