03 joulu 2022
Mestareiden ilta
16 joulu 2022
BSC | Haapsalu
07 tammi 2023
Kingi Enduro | Laihia
Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Sääntöehdotukset

Sääntöehdotukset 07.09.2022 07:11 #1

  • newbie
  • newbie hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 79
  • Vastaanotettu kiitos 4
Koska samainen ketju on vanhemmille vuosille, laitan tähän uuden. Ylläpito harkitkoon otsikoita itse.

‐‐‐

Eemelin viestistä newbie viestiketjussa heräsi ajatus, joten ehdotan sääntömuutosta:

SM-kisoihin saa osallistumisoikeuden luokkakohtaisesti niin, että kilpailijalla tulee olla kuluvan vuoden Eurosarjasta vähintään 1 piste samasta luokasta tai edelliseltä kaudelta 2 pistettä.

Tässä on se ajatus, että saadaan osallistujia eurosarjaan muuallekin ja normaalisti kenellekään kilpailijalle asia ei ole ongelma, koska käymällä kuluvana vuonna yhdessä kisassa, asia tulee kuitattua kuntoon.

Toinen ehdotus ei nykyisellään ole ihan niin relevantti, mutta tärkeä kuitenkin: jos kilpailijoiden määrää SM-kisoissa rajataan luokkakohtaisesti, osallistumisoikeus tulee kuluvan vuoden ranking pisteiden perusteella.

Kolmas ehdotus sitten viimeisenä momenttina samaan pykälään: rajoitukset eivät koske EM ja EL luokkia.

Näin ollen rajoitukset olisi niin sanotuissa KV -luokissa ja noudattelee myös hieman ISRA linjaa. Kuitenkin produ pitäisi olla ehdotuksessa mukana, koska se on SE luokka, missä voi joutua rajaamaan, jos joutuu.

Näen kuitenkin tärkeänä Eurosarjan elinvoiman kannalta SM -kisoihin nähden, että muodostetaan tämmöinen linjaus. Ihmettelen, jos joku ei kannata.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : newbie.

Sääntöehdotukset 07.09.2022 07:34 #2

  • pyrtsy
  • pyrtsy hahmo
  • Poissa
  • Super User
  • Super User
  • Viestejä: 807
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 261
Ne jotka sm-kisoihin satunnaisesti tulevat vierailevina tähtinä eivät takuulla tule eurosarjaan tämän säännön pohjalta.

En kannata näillä osallistujamäärillä mitä meillä on.
KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sääntöehdotukset 07.09.2022 07:42 #3

  • newbie
  • newbie hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 79
  • Vastaanotettu kiitos 4

pyrtsy kirjoitti: Ne jotka sm-kisoihin satunnaisesti tulevat vierailevina tähtinä eivät takuulla tule eurosarjaan tämän säännön pohjalta.

En kannata näillä osallistujamäärillä mitä meillä on.


Menetys ei määrältään ole todellakaan mitenkään suuri. Ollia lukuunottamatta he eivät kilpaile kärkikahinoissa joka tapauksessa muutenkaan.

Erityisesti kannatan siis ehdotusta. Heidät saa joko mukaan (takaisin) ajamaan tai sitten poimivat vaan rusinat pullasta. Jos huudellaan täälläkin sitoutumista eri tavoin asioihin, niin eiköhän osallistuminen kisoihin muutenkin, kuin vain SM-kisoihin ole silloin ihan tarkoituksen mukaista.

Kyllä he täällä palstallakin ovat monet taputtelemassa toisia selkään aktiivisesti sekä jopa äänestämässä asioista, vaikka eivät osallistu mitenkään millään tavoin edes kilpailuihin yhtä SM-kilpailua lukuunottamatta korkeintaan. Joten luulisi sitten ihan oikeasti kisoihinkin raahautuvan edes sinne yhteen Eurosarjan kisaan. Siis niihin joita järjestetään keväällä ja syksyllä ERI PUOLILLA SUOMEA tasapuolisesti. Löytyy ympäri vuoden kisoja lähiseudulta, ei ole pitkä matka.

Mielipiteitä näiltä satunnaisilta tuntuu löytyvän, osallistumishalukkuutta todella vähän aidosti. Ehkä voisi sitä halukkuutta aavistuksen verran lisäillä tällä ehdotuksella. Ei ole iso kynnys lähteä keväällä tai syksyllä siihen lähialueen kisaan sekä sitten käydä SM-kisoissa. Siinähän ne 2 pistettä tuleekin, kun käy starttaamassa.

Sisäänheittoluokat (em ja el) ja todellinen amatööriluokka (euromini) ovat ehdotuksen ulkopuolella eli kynnys on siellä matala/olematon.

Eikös? Ihmettelen miksi vastustat. Voihan se olla, että jotkut kaverit ei suoraan pääse kisaamaan, mutta eiköhän pitäisi kuitenkin laittaa panoksia siihen HARRASTAJAMÄÄRIEN kasvattamiseen, eikä itkeä (ehkä) menetettyjen kuskien perään. Minusta Jyväskylässä tehty promokin teidän osalta meni kuulemma tosi hyvin ja odottaisin siltä jotain konkretiaa sitten harrastajamäärissä ajan myötä sekä sitä kautta lisää kilpailijoita. Minusta ainakin näytti siltä viestien ja kuvien perusteella, että Jyväskylä oli paremmin kuin hyvin mennyt tapahtuma sekä kannatan aidosti ajatusta, että siitä voisi luoda perinteen, jos vain löytyy ihmisiä siihen.

Mutta ehdottomasti kuitenkin kannatan sitä, että katseet pitää olla tulevaisuudessa ja uusissa harrastajissa. Tarmo sinne ja jos vanhat eivät ole kiinnostuneita Eurosarjasta...ei heitä ole kymmeniä SM-kisoissa ja jos olisikin, niin kyllä ehdottomasti pitää olla rajoitukset, jotka suosivat aktiivisia sarjassa kilpailijoita.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : newbie.

Sääntöehdotukset 07.09.2022 08:43 #4

  • ASR
  • ASR hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 175
  • Vastaanotettu kiitos 48
Menetys ei määrältään ole todellakaan mitenkään suuri. Ollia lukuunottamatta he eivät kilpaile kärkikahinoissa joka tapauksessa muutenkaan.

Onko ajatuksenasi auttaa lajia vai varmistaa ettei niitä satunnaisia kilpailijoita tule ajamaan edes niitä SM-kisoja. Niissä kisoissa on oma houkutuksensa ja sinne on helpompi houkutella tauolla olevia kavereita ajelemaan.
Uskoisin että eurosarjaan ei tule yhtään lisää kuskeja tämän ansiosta ja sm-kisoista puuttuu vaan lisää porukkaa. Kuulostaa tosi hyvältä :?:
A. Salomaa Racing

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sääntöehdotukset 07.09.2022 09:06 #5

  • newbie
  • newbie hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 79
  • Vastaanotettu kiitos 4

ASR kirjoitti: Menetys ei määrältään ole todellakaan mitenkään suuri. Ollia lukuunottamatta he eivät kilpaile kärkikahinoissa joka tapauksessa muutenkaan.

Onko ajatuksenasi auttaa lajia vai varmistaa ettei niitä satunnaisia kilpailijoita tule ajamaan edes niitä SM-kisoja. Niissä kisoissa on oma houkutuksensa ja sinne on helpompi houkutella tauolla olevia kavereita ajelemaan.
Uskoisin että eurosarjaan ei tule yhtään lisää kuskeja tämän ansiosta ja sm-kisoista puuttuu vaan lisää porukkaa. Kuulostaa tosi hyvältä :?:


Lajin kannattaa kääntää katseensa huomiseen ja siihen, että hankkii lisää uusia kuskeja uusien harrastajien kautta.

Jos ei halua osallistua siihen Eurosarjan lähikisaan yhden pisteen hakemalla, joita järjestetään siis sekä syksyllä että keväällä itä- ja länsi-Suomessa, ei kannata lajia kuin noukkimalla rusinat pullasta. Lisäksi pääpainon pitää olla aktiivisesti Eurosarjaa ajavissa ja SM-kisat on osa Eurosarjaa pistelaskussa muistaakseni myös.

Jos nämä satunnaiset vanhat kuskit ei ilmesty ajamaan SM-kisoihin, niin menetys ei ole määrällisesti yhtään mitään. Kannattaisi tarkastella luokkien elinvoimaisuutta sitten muilla tavoin, kuin tekohengittämällä asioita vanhojen ei-aktiivisten kuskien voimalla.

Tätä nykyistä järjestelmää on nyt kannateltu useita vuosia ja se ei ole johtanut yhtään mihinkään varsinaisesti positiiviseen kehitykseen, joten kannattaisi alkaa tarkastelemaan toisenlaisia tapoja sekä harrastuksen, että sarjojen elinvoiman parantamiseksi.

Tämänkin lajin olisi syytä herätä siihen ihan kunnolla, että asiat on muutakin, kuin odottaa harrastajien ryntäävän seurakunnan nuorisotykkien työn voimalla ovista sisään. Näkyvyyttä ja teemapäiviä pitäisi olla enemmän sekä rakentaa viestintää sekä yhteisesti, että yksin. Väitän, että itse tiedän näistä asioista aika paljon ja sanon, että slottipuolella asiat on todella lapsenkengissä, monesti hyvä kuin niissäkään. Hyvää yritystä alkaa yksittäisissä asioissa olemaan nuoremman väen toimesta, mutta tämä laji kilpailee monien muiden lajien kanssa ja se asettaa pelisäännöt.

Olet pitkästä aikaa taas korkeakoulussa, nyt jo kolmannen tutkinnon hakemassa. Viimeksi eilen oli ylempien luokkien kanssa kurssi nimenomaan viestinnästä ja markkinoinnista, jossa nostin tarkoituksella keskusteluun slottipiirien aihealueen (puhuin "harrastuksesta" yleisellä tasolla). Erilaisten näkökantojen out-of-box tyyppinen ajattelu tuotti monia ajattelun arvoisia asioita, joista suurimman painoarvon saa referoituna nimenomaan se, että slotti kilpailee harrastajista kaikkien muiden lajien kanssa monissa eri viestinnän kanavissa sekä vielä samaan aikaan. Slotin osalta sitä viestintää toki ei ole, joten voipi pidellä hiljaista kerhoilla. Jotkin asiat oli minulle tuttuja entuudestaan, jotkin uudenlaisia ajatuksia. Viesti on kuitenkin se, että kaikkien aidosti lajista kiinnostuneiden sekä sen tulevaisuudesta välittävien kannattaisia keskustella keskenään.

Joillekin nykystatus on ok sekä heitä kiinnostaa vain se, että saa itse ajaa siellä SM-kisoissa kerran vuodessa ja mieluiten muiden tekemällä kalustolla. Minusta lajilla on isoja mahdollisuuksia, vaikka mikään ei tapahdu yhdessä yössä eikä viikossakaan, mutta on mahdollisuuksia.

Ei sinullekaan olisi iso homma käydä vaikka Hyvinkäällä tai Kotkassa kisoissa, jos haluaisit SM-kisoissa ajaa. Ei sinne SM-kisoihin lähdetä treenaamaan, vaan näyttämään parasta osaamistaan. Jos käyt kerran vuodessa ajamassa skaalaa ja treenaat SM-kisojen treeneissä sen mitä treenaat, niin ei se enää oikeasti kohta riitä. Muut menee ohi oikealta ja vasemmalta monesti, koska uusia harrastajia tulee tosi vähän ja kuskit alkaa olemaan aika hyviä pikku hiljaa lähes kaikki.

Empatia on avainsana loppujen lopuksi. Nykyinen systeemi on joskus toiminut, mutta maailma on muuttunut ja pitäisi sopeutua siihen, eikä olettaa että se mikä toimi viime viikolla, toimii myös huomenna. Kaikki eivät osaa kaikkea ja viestintä voi olla toki haastava aihe, mutta uskoisin, että siinäkin osaamista löytyisi helposti jopa lajin sisältä riittävä määrä ja ajatuksia ainakin. Tosin minusta alkaa tuntumaan, että aika moni sopeutuu siihen, että 20 vuotta on näin tehty ja näin tehdään jatkossakin.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : newbie.

Sääntöehdotukset 07.09.2022 09:29 #6

  • ASR
  • ASR hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 175
  • Vastaanotettu kiitos 48
Tottakai katse pitää olla niissä uusien harrastajien saamisessa lajin pariin ja tietenkin niissä se lajin tulevaisuus on. Lajin pitäisi olla helposti lähestyttävä ja matalalla kynnyksellä pitää pystyä osallistumaan kisoihin. Sitten kun luokkien koko on sitä luokkaa ettei yksinkertaisesti mahdu kuskeja, ymmärrän karsimisen systeemillä X. Vanhat konkarit on aina tervetulleita lajiin, parhaimmillaan he jäävät pidemmäksikin aikaan ja joskus joku tuonut jopa jälkikasvua radalle mistä sitten tulee lisää harrastajia.
En näe miten tämä ehdotus sm-kisojen osallistumisen rajoittamisessa edesauttaa tätä tavoitetta. Toki voi tässäkin valaista tietämätöntä.

Mitä omaan osallistumiseen tulee, en tiedä voiko tulos kamalasti huonompaa olla verrattuna siihen mihin tähän asti on totuttu. Harjoittelemista se on ollut ihan sama minne sitä menee ja missä sarjassa sitä ajaa.
A. Salomaa Racing

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sääntöehdotukset 07.09.2022 10:18 #7

  • newbie
  • newbie hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 79
  • Vastaanotettu kiitos 4
Jos vanhat harrastajat tuo jälkikasvua radalle, he tuskin aloittavat SM-kisoista ja heitä ei nuo rajoitukset koske. Jos käyt yhdessäkin Eurosarjan kisassa etenkin jälkikasvun kanssa, tuo osallistumisehto täyttyisi.

Edelleen sitten jatkan sen verran, että SM-kisoissa tulisi nykyisessä maailmantilanteessa sekä kustannuksien noustessa, vetää takaisin yhden viikonlopun järjestelmään ja korkeintaan ottaa lisäpäivä. Kahden viikonlopun järjestelmä, tuplamajoitusten ja toisten matkakilometrien sekä myös ajankäytön kannalta, on täysin järjetön. Pitäisi ajatella kustannuksia ja yrittää pienentää niitä, niin nyt pari vuotta kokeiltu järjestelmä on täysin käsittämätön nykytilanteeseen ja aivan varmasti syö kilpailijoiden määrää jostain.

Edelliseen viitaten, pitää yhden viikonlopun järjestelmässä sitten karsia esim produssa sitä väkeä tyyliin 4 erään.

Pitäisi ajatella kokonaisuutta. Joillakin on rahaa kierrellä parit SM-kisat eri puolilla Suomea ja kaikki muu päälle. Toiset ihmiset saattaa olla töissä ja varata aikaa myös perheelle välillä kaiken muun ohella. Kuka mitäkin ja nyt vallalla on se ajatus, että ranking pisteet ja sarjapisteet lasketaan kaikista kisoista, mutta vedetään mahdollisimman kalliiksi kaikki. Et pärjää sarjassa, jos et iske monta tonnia vuodessa kiertämiseen hotelli- ja matkakuluineen.

Reilua?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sääntöehdotukset 09.09.2022 20:43 #8

  • juusos
  • Poissa
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Viestejä: 41
  • Vastaanotettu kiitos 2
Muita sääntöehdotuksia mietittäväksi:
* Huippunopeuden rajoitus / nopeusrajoitukset
* Haitallisen pitoaineen käytön vähentäminen (pienentää lajin ympäristökuormitusta)
* Kilpailu- ja harjoitteluaikoja lyhyemmäksi (säästää sähköä)
* Auton radasta ottamaa virtaa tulee rajoittaa (säästää sähköä)
* Kilpailupaikkojen valaistusta vähennettävä (säästää sähköä); mahdollisesti autoihin ajovalot sekä valot taakse helpottamaan havainnointia (turvallisuus paranee, etenkin pr-24 luokkaan)
* Kilpailujen järjestäminen ilman majoitustarvetta (säästää luontoa sekä sähköä että osanottajien aikaa)
* Jälkikatsastus, joka tasoittaa autojen tekniikkaeroja; tarkastettavia kohteita esim maavara
* Vaikka Teslat ovat tunnettuja olemattomasta maalikerroksesta, koreissa soisi olevan riittävän paksu maalikerros jotta korista ei näy läpi (tasoittaa tekniikkaeroja)
* Tasoitusjärjestelmä edellisten kisojen tulosten perusteella; esim lisäpainot
* Kauden alussa valittava käytettävä moottori ja runko joka sinetöidään - vaihdosta rangaistaan esim pistemenetyksillä (kustannuskuri sekä tekniikkaerojen tasoittaminen)
* Kuten F1-luokassa, yksi rengastoimittaja - tarkoittaisi käytännössä handout renkaita kaikkiin luokkiin ja tasoittaisi tasoeroja ja madaltaisi kustannuksia

Jokainen voi kohdallaan miettiä kuinka toteuttamiskelpoisia ovat ja kuinka lajin tulevaisuus voidaan turvata jos radalla menestyminen vaatii yhä kasvavia taloudellisia panoksia mutta myös yhä enemmissä määrin vaikeasti saatavaa tekniikkaa/osaamista. Muunmuassa vapaa välitys, rengasvalinnat tai moottorihuolto ovat myrkkyä vain ajamisesta kiinnostuneille helppohuoltoisella autolla.

Tällähetkellä ainoa lähes huoltovapaa luokka on euromini muiden siirtyessä jo ankkureiden sorvaamiseen ja muuhun tekniseen jumppaan jos haluaa autolla enemminkin kuin 2*8*2min.

(huom. Tässä on trollin siemen, mutta myös tiettyä totuuspohjaa joka voi olla ajansaatossa pitempään ajaneilta unohduksissa)

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sääntöehdotukset 09.09.2022 21:09 #9

  • newbie
  • newbie hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 79
  • Vastaanotettu kiitos 4
Ei tekniikka ole ongelma. Minäkin sain kasattua säällisen auton lapselle ja se ajoi Lappeenrannassa minun mielestä kohtuullisen hyvin, jos sijoituksia katsotaan. Toki reilusti varaa olisi ollut, mutta hyvä noin.

Ja aloitin tekniikan osalta vuoden 2018 syksyllä - nollasta. Ihan kirjaimellisesti ja likka ajoi myös 2018 syksyllä ensimmäisen kerran slottiautoa. Kaikki runkotyöt, välitykset, moottorit, korit, rengasvalinnat ja muut...kyllä ne on pitänyt itse tehdä ja olen erityisen mielelläni ne kyllä opetellut yritys/erehdys mekaniikalla myös osittain. Toki keskustelu ihmisten kanssa asioista on myös erittäin valaisevaa, vaikka omat tekniset ratkaisut ovat jopa päinvastaisia kuin muilla, mutta kyse on kokonaisuudesta autossa ja siitä, että se sopii kuskin käteen. Meillä on kaksi täysin erilaista autoa samassa luokassa ja ne on sovitettu kuskille. Sama auto ei sovi molemmille kuskeille.

Kustannusten osalta jotkin tekniset asiat ovat kustannussäästöä, vaikka se hullulta tuntuu. Harjattomat tulee myös aiheuttamaan muutoksia lähivuosina ja moottorien huollon sekä kustannusten osalta tilanne melko varmasti helpottuu.

Handout renkaat taas sääntönä tälläkin hetkellä pimennossa, renkaista tuskin tietää kukaan yhtään mitään ja testaamaan pitäisi päästä. Edelleen handout renkaat ei kyllä palvele sitä, jos lähdet ulkomaille ajamaan, sillä siellä ajetaan kuten Suomessa nykyisin. Toisinsanoen jopa eri kalusto sitä varten tai ainakin osa asioista tuplana. Onko se säästöä...jokainen päätelköön itse.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sääntöehdotukset 09.09.2022 22:33 #10

  • Kaitsu
  • Kaitsu hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 4687
  • Karma: 10
  • Vastaanotettu kiitos 271

juusos kirjoitti: ....


Trolli tai ei, mutta hyvin moni noista ehdotuksista toteutuu malliautoilussa ;)

-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sääntöehdotukset 09.09.2022 22:51 #11

  • newbie
  • newbie hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 79
  • Vastaanotettu kiitos 4

Kaitsu kirjoitti:

juusos kirjoitti: ....


Trolli tai ei, mutta hyvin moni noista ehdotuksista toteutuu malliautoilussa ;)

-kaitsu


Voi vaihtaa siis malliautoiluun tai odotella vaikka huomiseen ja katsotaan josko tulisi konkreettista vastausta asiaan. Se voi yllättää (monet).

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sääntöehdotukset 10.09.2022 11:58 #12

  • tp
  • tp hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 973
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 118
Juuson keskustelunavaus on hyvä ja nykyiset ongelmakohdat ovat tiedossani. Ensi vuonna asiaa jo helpotetaan, kun sallitaan EL-luokassa Phoenix-moottori. Se on lähempänä Kofordin konetta, joten kisaaminen onnistuu yksinkertaisemmalla kalustolla ja kilpailukykyisemmin.

Tulevaisuus on mielestäni harjattomassa tekniikassa, kunhan kestävyysongelmat saadaan ratkaistua. MM-kisoissa harjattomilla ajaneet ovat polttaneet säätimiä urakalla, joten tekemistä riittää. RC-puolella harjattomia on käytetty vuosia ja tuskin siellä enää kukaan kaipaa harjallisia moottoreita....

Ensimmäisenä harjaton tekniikka sopii avoimien luokkien lisäksi EL-luokkaan. En lähtisi keksimään pyörää uudestaan, vaan hyödynnettäisiin Englannissa kehiteltävää kerholuokkaa. Jonkinlainen ylimenokausi tarvitaan, mutta siitäkin meillä on kokemuksia vanhan EM-luokan kuoppauksen yhteydessä. Englannissa suunnitelmat pohjautuvat Genesis-rungon pohjalle, joka on tosin 1/32 kokoinen. Tulossa on kuitenkin myös 1/24 luokan harjaton runko. Hintaluokaltaan nämä rungot ovat noin 30€ luokassa, joten kustannusten kannalta ei puhuta merkittävästä asiasta. Laser-leikattu teräsrunko on kuitenkin huomattavasti huolettomampi ja helpompi saada kilpailukykyiseksi, kun prässätyt peltirungot, joiden oikominen vaatii paljon osaamista ja aikaa. Kunnon teräsrunkoon voi laittaa myös kuulalaakerit, joten yksi kuluva kohta autossa saadaan kestämään selvästi pidempään.

Harjaton säädin on vielä kehitysasteella, mutta ainakin tällä hetkellä slottikäyttöön suunnitellut säätimet ovat sellasia, että mitään säätömahdollisuuksia ei ole niissä. Toivotaan, että peruskäyttöön tarkoitetuissa asia pysyykin näin. Säädin vaatii sen, että osaa juottaa moottorin kolme johtoa ja vaihtaa tarvittaessa järjestystä, jos moottori pyörii väärään suuntaan. Syöttöön kytketään sitten radalta tuleva sähkö.

Harjaton moottori vaatii vielä vähän rakentelua, mutta Englannissa on olemassa jo tehdasvalmiita moottoreita, jotka sopivat slottikäyttöön suoraan. Englannissa moottorin suorituskyky on valittu Hawk 7BB-koneen tasolle, mutta meillä ottaisin X12-moottorin tehoisen harjattoman käyttöön. Tietenkin haluttaessa voitasiin ottaan H7BB-tason konekin ja ottaa sama kombo käyttöön myös EM-luokassa rinnakkaisena vaihtoehtona, mutta epäilen sen ehdotuksen läpimenoa.

Rungon, säätimen ja moottorin vakioinnin lisäksi tietenkin handout-renkaat ja ainakin jollakin tasolla vakioitu välitys. Harjattoman auton kuluvimmat osat olisivat renkaat ja preidit sekä korit. Sanoisin, että laakerit kestäisi rungossa ja koneessa vuosia, joten huoletonta ajoa olisi tiedossa. Tekniikka helpottuisi todella paljon, joten vaikein asia olisi hyvän korin rakentaminen. Auton kasaaminen olisi nopeaa ja esimerkiksi nimeltä mainitsematon eläkeläinen Hyvinkäältä kasaisi helposti autoja 10 kpl päivässä.

Genesis-rungon kuvia ja paketteja:

www.slotcarracing.org.uk/rules/chassis.html
abslotsport.biz/chassis.html
www.slotcarracing.org.uk/tech/32%20genesis%20build.pdf
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: newbie

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : tp.

Sääntöehdotukset 10.09.2022 20:39 #13

  • ASR
  • ASR hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 175
  • Vastaanotettu kiitos 48
Minä olen aina kiinnostunut kun puhutaan handout pyöristä, varsinkin produssa. Säästää arvokasta aikaa kun ei tarvitse donitseja sorvailla
A. Salomaa Racing

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : ASR.

Sääntöehdotukset 10.09.2022 21:22 #14

  • Tumppi
  • Tumppi hahmo
  • Poissa
  • Owner
  • Owner
  • Viestejä: 2631
  • Karma: 1
  • Vastaanotettu kiitos 463
Handout renkaat ei vielä pakosta kerro sitä saako niitä sorvata vai ei....

....
Malliauto kisoissa handout on ihan eri kuin slotti....

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Tumppi.

Sääntöehdotukset 11.09.2022 10:26 #15

  • newbie
  • newbie hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 79
  • Vastaanotettu kiitos 4

ASR kirjoitti: Minä olen aina kiinnostunut kun puhutaan handout pyöristä, varsinkin produssa. Säästää arvokasta aikaa kun ei tarvitse donitseja sorvailla


Slotissa säännössä on sovittu niin, että pyörät saa kisaviikonloppuna ja ne pitää itse sorvata 0.8mm maavaraan.

Järjestäjä on velvollinen Eurosarjassa järjestämään sorvaukseen apuja niille, kenellä ei ole omaa sorvia. Mutta jos on oma sorvi, olet omillasi.

Pyörät EI ole valmiiksi sorvattuja siis.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sääntöehdotukset 11.09.2022 12:02 #16

  • ASR
  • ASR hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 175
  • Vastaanotettu kiitos 48
Kuulostaa hyvältä, säästää ainakin liimaaminen ja arpomisen!
A. Salomaa Racing

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sääntöehdotukset 11.09.2022 12:54 #17

  • newbie
  • newbie hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 79
  • Vastaanotettu kiitos 4

ASR kirjoitti: Kuulostaa hyvältä, säästää ainakin liimaaminen ja arpomisen!


Voi ajatella myös niin, että jos haluaa huipulle, niin pitää osata ne renkaat arpoa itse faktojen perusteella. KV -kisoissa ISRAa lukuunottamatta mennään tietääkseni kaikissa omilla renkailla, ei talon renkailla.

Voi olla erikseen sitten vakioituja luokkia, mutta produssa on normaalisti sen verran liikkuvia osia, että pyörillä on ainakin minusta helpompi säätää, kuin monella muulla setillä. On tullut sen verran nimittäin asiaa testattua, että kun ne renkaat onkin ns vakiot, pitää alkaa säätämään monia muita komponentteja, eikä nekään ole ilmaisia, saatika aina edes helposti säädettäviä.

Jos ei noista välitä, niin samahan se, vaikka ajaisi RTR autolla H7 moottorilla jne.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sääntöehdotukset 11.09.2022 17:57 #18

  • ASR
  • ASR hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 175
  • Vastaanotettu kiitos 48
Mä en tiennytkään että renkailla on niin iso vaikutus autoon. Pitää varmaan mennä asiaa tutkimaan, en sitä vielä ole kerennyt kamalasti vielä tehdä. :)

Mun mielestä handoutit on reilut eikä systeemissä ole pahemmin valittamista. Kaikilla on samanlainen lähtökohta pidon suhteen, eikä renkaissa ole saatavuuden kanssa ongelmaa (kuten jossain vauhtikaupan kumeissa aikanaan).

Omaa napaa kun katson niin työn määrän väheneminen kumien osalta olisi ollut tervetullutta, koska niitä teki ihan riittävästi jokaiseen kisaan kolmelle henkilölle pariin eri luokkaan.
Mitä siihen produrunkoon tulee, niin käsittääkseni se ei ole viime näkemältä yhtään sen enempää monimutkaisempi ja liikkuvia osia taitaa edelleen olla kaksi + langat pitämässä levyt kasassa. Aika sama määrä kuin JK:n RTR-vehkeissä. Jos haluaa huipulle, niin pitää osata ne auton säädötkin arpoa itse faktojen perusteella.
Voisin vielä vähän kehaista mm. Iisalmiessa ja muualla järjestettyjä enduroita missä on ollut handout pyörät. Ne on ollut poikkeuksetta todella tasaväkisiä ja hyviä kilpailuita.
A. Salomaa Racing
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Yly, leksa

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sääntöehdotukset 12.09.2022 07:32 #19

  • newbie
  • newbie hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 79
  • Vastaanotettu kiitos 4
Hyvällä rengasvalinnalla voit ajaa voittoon tai hävitä.

Meillä hyvä rengasvalinta vei voittoon ja viidenteen sijaan Lappeenrannassa peltirungoilla toisella kuskilla. Vastassa oli kuitenkin Suomen kärkikuskit käytännössä kaikki ja sitten junnu rykäisi itsensä sinne. En pidä itseäni sen huonompana kuskina sinänsä, mutta on muita vaikuttavia aineita mukana.

Muilta osin en ota kantaa. Joko tiedän jotain tai en tiedä mitään.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : newbie.
  • Sivu:
  • 1