Ei tapahtumia

FSC-autojen välitykset

Lisää
09.11.2014 10:35 - 10.11.2014 07:10 #25804 : Kaitsu
Hämeenlinnan FSC-kisan aikana kuulin kommenttia autojen välityksistä. FSC-sarjassa osa haasteesta/viehätyksestä tulee juuri vapaasta välityksestä verrattuna GT/P-sarjaan. Olen joskus kirjoittanut kattavasti aiheesta omaan blogiini, mutta en tiedä tavoittaako se siellä harrastajia. Lyhyesti:

"Oikeaa" välityssuhdetta ei ole. Siihen vaikuttaa hyvin monet tekijät, kuten kuskin mieltymykset, auton massa, radan olosuhteet ja profiili, moottoriyksilö yms. yms. Itse olen kerännyt kokemusperäisesti tietoa vuodesta 2005 lähtien omaan ajotyyliini sopivasta välityssuhteesta. Reunaehdot:

- T/GT-luokassa Fox-moottori ja auton massa lähellä luokan minimiä (160 g).

- P-luokassa Proslot Euro -moottori ja auton massa lähellä luokan minimiä (180 g). En muuttanut laskelmiani IMCA-moottorin sallimisen myötä.

- En ole muuttanut laskelmiani tämän kauden jännitemuutoksen (12,5 -> 12,0 V) myötä.


Välityssuhteen laskenta

On tärkeää ymmärtää, että välityssuhteeseen vaikuttaa rattaiden lisäksi myös renkaan halkaisija! (Tarkkaan ottaen renkaan dynaaminen vierintäkehä, mutta menee pienoismallimaailmassa liian hifistelyksi...)

Jatkossa käytän termiä kokonaisvälityssuhde, joka kertoo sen teoreettisen matkan millimetreissä minkä auto liikahtaa kun moottori pyörähtää yhden kierroksen. Kokonaisvälityssuhde lasketaan seuraavasti:

1) Laske renkaan kehämitta [mm] eli kerro renkaan halkaisija piin likiarvolla 3,14159.

2) Laske hammasvälityksen suhde eli jaa vetopyörän hammasluku pinjonin hammasluvulla.

3) Laske kokonaisvälitys [mm] eli jaa renkaan kehämitta hammasvälityksen suhteella.

Esimerkki (allekirjoittaneen 312P Hämeenlinnan kisassa)
Takarenkaan halkaisija: 24,5 mm
Vetopyörä: 38 hammasta
Pinjoni: 11 hammasta

Takarenkaan kehämitta: 24,5 mm x 3,14159 = 77,0 mm
Välityssuhde: 38 / 11 = 3,45
Kokonaisvälitys: 77,0 mm / 3,45 = 22,3 mm


Tähän asti helppoa? Nyt pitäisi sitten osata päättää mikä on "oikea" välitys kullekin radalle. Tässä korostuu kokemusperäinen tieto. Erityisesti siksi, että FSC-sarjan harjoitusajat ovat vuosien saatossa lyhentyneet dramaattisesti. 15 min treenisessio ei oikein anna mahdollisuutta välitysten haarukointiin... Olen siis kerännyt dataa vuosien varrella ja päivitän sitä tarpeen mukaan mikäli omat mieltymykseni muuttuvat. Jos ollaan menossa täysin uudelle radalle pyrin hankkimaan siitä mahdollisimman paljon tietoa etukäteen. Yleensä pyrin arvioimaan FSC-autojen keskinopeuden uudella radalla ja vertaamalla vanhaan dataan saan toimivalle välitykselle ainakin karkean arvion.

Tässä tällä hetkellä käyttämäni arvot FSC-autoilleni:

T/GT (Fox, 160 g)
- Nokia 18,6 mm
- Vihti 19,9 mm
- Riihimäki 21,0 mm
- Hyvinkää 21,1 mm
- Hämeenlinna 21,2 mm

P (Proslot, 180 g)
- Nokia 19,7 mm
- Vihti 21,0 mm
- Riihimäki 22,3 mm
- Hyvinkää 21,7 mm (lienee hieman vanhentunutta tietoa)
- Hämeenlinna 22,5 mm

Eli kokonaisvälitys kasvaa kun mennään nopeammille radoille. Samalla auton kiihtyvyys heikkenee. Samoin jarrutus menee heikommaksi.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/
Viimeksi muokattu: 10.11.2014 07:10 Kaitsu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rami Yliniemi

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.04.2016 20:12 #31986 : Rami Yliniemi
Vastaus käyttäjältä Rami Yliniemi aiheessa FSC-autojen välitykset
Voisikos tämän loistavan ohjeistuksen kiinnittää sivun yläreunaan, kiitos.

Ei mikään ruudinkeksijä, mutta oli kohdalla kun räjähti.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.246 sekuntia