- Viestejä: 264
- Vastaanotettu kiitos 74
Kilpailukutsu Malliautoilu 1:24 Challenge 28.-29.5.2022 Lempäälä
Alkuperäinen aikataulu on väljäksi tehty ja näyttää siltä, että lauantain kilpailupäivä voipi päättyä jopa vähän aikaisemmin.
Ohessa aika-ajojen ajojärjestys.
Tervetuloa
I am the engine.
Tumppi kirjoitti:
JussiK kirjoitti: Taitaa kisat jäädä itselläni väliin. Vanha kahvani on rikki ja hankkimani uusi ei mene uusiin sääntöihin. Joten sepä sit siitä...
Ihan mielenkiinnosta, mistä kahvasta on kyse joka nostaa rataan menevää jännitettä - suuremmaksi mitä poweri tarjoaa??
- vielä en ole varsinaisesti moista nähnyt, joten siksi asiaa kysyn..
Kyllähän noita epämääräisiä on ollut, mutta toistaiseksi hyväksyttyjä olleet..
Difalco shokeboxilla on kyseinen kahva.
Sääntönikkarit ovat keksineet, että kahvat, joissa on shoke on kielletty myös. Äly hoi.... ?????
Ko. asiasta kyselleet ja vastauksen saaneet/kinanneet voisi tarkentaa vielä miten se asia on?
JariL kirjoitti:
Tumppi kirjoitti:
JussiK kirjoitti: Taitaa kisat jäädä itselläni väliin. Vanha kahvani on rikki ja hankkimani uusi ei mene uusiin sääntöihin. Joten sepä sit siitä...
Ihan mielenkiinnosta, mistä kahvasta on kyse joka nostaa rataan menevää jännitettä - suuremmaksi mitä poweri tarjoaa??
- vielä en ole varsinaisesti moista nähnyt, joten siksi asiaa kysyn..
Kyllähän noita epämääräisiä on ollut, mutta toistaiseksi hyväksyttyjä olleet..
Difalco shokeboxilla on kyseinen kahva.
Sääntönikkarit ovat keksineet, että kahvat, joissa on shoke on kielletty myös. Äly hoi.... ?????
Ko. asiasta kyselleet ja vastauksen saaneet/kinanneet voisi tarkentaa vielä miten se asia on?
Täh, :grin:
Ja jossain on sitten mustaa valkoisella
- millä laitteilla testattu
- mahdolliset raja-arvot ym
- testitulokset jossain esillä
On muuten varmasti ainoat tulokset maailmalla jossa noin on onnistuttu mittailemaan, nimen omaan tuolla kombinaatiolla.. Mutta odotan niitä tuloksia - mystinen asia miksei SSH ry ole asiasta virallista tiedotetta antanut, että tämmöiset tulokset jossain ovat..
Yksittäisen ihmisen päätöksiähän noi asiat eivät koskaan ole. Joten nyt SSH ry vastuulliset esille faktojen kera :!:
Onko tässä säännössä jonkun mielestä jokin väärin? Eikö tuo potaskan jauhanta jo mene hiukan yli?
4. NOPEUDENSÄÄDIN
Nopeudensäädin ei saa sisältää virtalähdettä tai laitetta rataan syötettävän ohjaus- tai jarrutusvirran tai jännitteen
nostamiseksi tai varastoimiseksi.
Asiallisia kommentteja odotellessa.
Markku
I am the engine.
msa003 kirjoitti: Tämä kahvakeskusteluhan ei varmaan kuulu tähän ketjuun.
Onko tässä säännössä jonkun mielestä jokin väärin? Eikö tuo potaskan jauhanta jo mene hiukan yli?
4. NOPEUDENSÄÄDIN
Nopeudensäädin ei saa sisältää virtalähdettä tai laitetta rataan syötettävän ohjaus- tai jarrutusvirran tai jännitteen
nostamiseksi tai varastoimiseksi.
Asiallisia kommentteja odotellessa.
Markku
Juu hieman topicin vierestä - mutta kun se nyt tähän kisaan näköjänsä nostettiin ja olen joskus huhua tuosta kuullut...
Nyt kun en tiedä ajatuksia niin pakko kysyä, että pysyy asioista perillä...
- Eli onkos Markku muiden nostamaa potaskaa se että Difalco+chokebox on tuon säännön mukaan laiton ?
- Vai onko se SSH ry:n tekemä päätös että ko. kombinaatio on tuon pykälän mukaan laiton ?
Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/
JussiK kirjoitti: Mulla on sellainen kahva joka nostaa jännitettä ja virtaa. Totesin että en pääsekään kisoihin, koska kahvani nostaa jännitettä ja virtaa. Olisi pitänyt lukea säännöt ajoissa. Oma moka. Pitää hommata uusi kahva.
Kerropas sitten jos löydät semmoisen kahvan

Tuo teksti on hoopo, lienee copy-paste otettu AKK slottisäännöistä.. (jonne se on otettu alunperin 67 vuoden Sweamamman säännöistä - jotka aikanaan on Suomeen otettu "pohjaksi")
- siinä säännönlaatijan "ajatuksena" on ollut nimenomaan se että: "nopeudensäädin ei saa missään tilanteessa syöttää rataan suurempaa jännitettä kuin mitä on radan max jännite"...
- ja sen mukaan on homma toiminut AKK.n alla, eikä noita choke boxeja ole koskaan kyseenalaistettu...
Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/
Tumppi kirjoitti:
msa003 kirjoitti: Tämä kahvakeskusteluhan ei varmaan kuulu tähän ketjuun.
Onko tässä säännössä jonkun mielestä jokin väärin? Eikö tuo potaskan jauhanta jo mene hiukan yli?
4. NOPEUDENSÄÄDIN
Nopeudensäädin ei saa sisältää virtalähdettä tai laitetta rataan syötettävän ohjaus- tai jarrutusvirran tai jännitteen
nostamiseksi tai varastoimiseksi.
Asiallisia kommentteja odotellessa.
Markku
Juu hieman topicin vierestä - mutta kun se nyt tähän kisaan näköjänsä nostettiin ja olen joskus huhua tuosta kuullut...
Nyt kun en tiedä ajatuksia niin pakko kysyä, että pysyy asioista perillä...
- Eli onkos Markku muiden nostamaa potaskaa se että Difalco+chokebox on tuon säännön mukaan laiton ?
- Vai onko se SSH ry:n tekemä päätös että ko. kombinaatio on tuon pykälän mukaan laiton ?
Asiaa tässä on se, että tälle vuodelle SSH:ry yleisiin kilpailusääntöihin lisättiin tuo pykälä 4.
Jos joku kombinaatio olisi kielletty, niin se varmaankin lukisi säännössä.
Miten tuota tekstiä kukin sisimmässään tulkitsee on jokaisen oma asia.
Asiassahan tarvitaan varmaankin myös jonkin moista kompetenssia, ennenkuin kannattaa avata suunsa
puoleen tai toiseen.
Markku
I am the engine.
Suora kysymys: Onko Difalco kaavoihin liitetyt chokeboxit kiellettyjä 1/24 Challengen kilpailuissa kaudella 2022?
Haluan tähän kysymykseeni vastauksen ennen kuin saavun kisapaikalle.
Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/

Erikoiselta kuulostavat nämä tulkinnat täällä. Toki en tiedä millaisia kahvoja ja boxeja nykyään on tarjolla.
Sen voi sanoa, että Difalco ei sisällä mitään "virtalähdettä tai laitetta rataan syötettävän ohjaus- tai jarrutusvirran tai jännitteen nostamiseksi tai varastoimiseksi"
Jos sitten taas puhutaan perinteisestä chokeboksista, niin ei sekään sisällä mitään "virtalähdettä tai laitetta rataan syötettävän ohjaus- tai jarrutusvirran tai jännitteen nostamiseksi tai varastoimiseksi". Se sisältää kelan tai diodit, jolla alennetaan jännitettä ja/tai jarrutetaan jännitteen nousunopeutta
Jos jollain on tarve kieltää chokeboksit, niin kannattanee ennen kieltämistä oikeasti perehtyä mikä se choke on.
En kyllä tarkkaan ottaen tiedä mihin malliautoilussa chokea oikeasti tarvitaan. Ainoa käyttökohde mitä mä keksin on LMP-protot liukkaalla radalla. Toinen tarkoitus voisi olla vastustajan henkisen selkärangan katkaiseminen. Kun rataan lyö mahdollisimman teknisen näköisen lisäboksin, niin onhan siinä muu porukka jo heti alkuun lannistettu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Thanks, I just transferred the money.
I will be there at about 11:20. I cannot come earlier ;(
Unfortunately on Sunday I cannot come.
But see you tomorrow.
Olli
Teen asiasta omat johtopäätökseni. Pitäkäähän kisanne...
Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/
Jos parin tunnin kuluttua Suomi voittaa mestaruuden ja juhliminen venyy pikkutunneille niin, jos soitan polliisille aamulla ja kysyn lupaa, et just puhalsin kotona yli sallitun mut kun täältä ei pääse töihin julkisilla niin kai mää nyt voin ajaa töihin omalla autolla? Veikkaisin et lupaa ei tule.
Nyt täällä kysytään ihan samaa. Moi, mulla on sääntöjen vastainen kahva. Saanko tulla sillä ajamaan? Ööh et saa, lienee aika selvä asia. Siihen tuskin täytyy erikseen vastata.
Mutta --> Jussi - se sinun kahva kombinaatio on myös ko. säännön mukaan SSH ry kilpailuissa hyväksytty. Se on itsestään selvyys..
- teretulemast syksyllä ko. kisaan Vaasaan ... saa ajaa !
Kuten aikaisemmin kerroin ko. säännön teksti on "hoopo" ja näköjään 100% kopsattu AKK.n PA/Slotti säännöistä - joista itsekin aikanaan olen ollut vastuussa 19v Lahiryhmän jäsen / pj ??? 7vee vai mitähän siitä tuli - kahdessa eri jaksossa.
- Eipä koskaan tullut mieleen, kenelläkään koskaan tuosta tutkia tarkemmin, koska säännön henki on nimen omaan ollut se että: "nopeudensäädin ei saa missään tilanteessa syöttää rataan suurempaa jännitettä kuin mitä on radan max jännite"...
Ja sillä on menty SM, EM ja MM tasolla...
Mielestäni tämä keskustelu kannattaa lopettaa tähän - kuten sanoin, lopputuleman on että myös SSH ry alaisissa malliautokisoissa tuo on sallittua - luokissa, joissa oman kahvan käyttö on sallittua.
Samaten kun katsoo minne malliautoilu on romahtunut, mielestäni SSH ry:n kannattaa jatkossa keskittyä siihen mikä sen perustoiminta on ollut alunperin ja missä se vielä toimii --> ns kotirata-autot.
pistän tän keskustelu topicin tästä kiinni - ja tämän kommenttini tuonne toiseen polkuun... - siellä voi jatkaa jos vielä haluaa haastaaa...