Sääntöepäselvyys - GT-luokan pisteet

Lisää
06.06.2022 17:29 #41433 : SSH ry
Jäsenistön keskuudesta on noussut esiin epäselvyys GT-luokan pisteiden laskennasta.
Haastetta tuova sääntöpykälä koskee luokassa ajavien osallistujien määrää ja siihen
liittyvää vähäisen osallistujamäärän vaikutusta mestaruuspisteiden jakamiseen. On
ilmeistä että säännöissä on tässä yhteydessä käytetty sanamuotoa, joka jättää tiettyä
tulkinnanvaraisuutta. Kuitenkin mestaruuspistelaskennassa vallinnut käytäntö on
hyvinkin selkeä, eikä sitä ole kukaan haastanut ennen tätä keskustelua.

Toivon seuraavan selventävän asiaa.

Otteet GT-luokan 2022 säännöistä:
"SC- ja GT-luokat ajetaan yhdessä ja LMP -luokka ajetaan erillisenä. Kuljettaja ei voi
ajaa SC- ja GT- luokissa samassa kisassa. SC-luokka ajaa samoissa lähdöissä GT:n kanssa
ja on mukana GT pistelaskussa. SC-luokalle on lisäksi oma pistelaskunsa. Kaikissa kolmessa
luokassa jaetaan mestaruus."

Lisäksi kohta, joka nousi nyt ongelmallisena esiin:
"Mikäli luokan osakilpailussa ajaa vähemmän kuin 3 kuljettajaa, osakilpailusta ei jaeta
mestaruuspisteitä. Mikäli luokassa ajaa kauden aikana vähemmän kuin 3 kuljettajaa, luokan
mestaruutta ei jaeta."


Vallinneen käytännön mukaan SC- ja GT-luokkien yhdistetyn kilpailun mestaruuspisteet on
jaettu kahdessa luokassa, yhdistetylle GT/Scaleauto-luokalle sekä Scaleauto-luokalle.
SSH 1/24 Challenge historiassa ei ole missään vaiheessa GT- ja SC-luokkien
yhteiskilpailuissa jaettu omia mestaruuspisteitä puhtaasti GT-luokassa. SC-luokan autolla
on aina ollut pistelaskennallisesti mahdollisuus kerätä pisteet molempien luokkien voittoon.
Näin ollen mestaruuspisteitä yhdistetyssä luokassa jaettaessa, kuljettajamäärään lasketaan
yhteen sekä GT- että SC-luokan kuljettajat. Tilanne olisi toinen jos GT-luokassa jaettaisiin
mestaruuspisteet huomioimatta SC-luokan kuljettajia, kuten tilanne on SC-luokan
mestaruuspisteissä, joissa ei huomioida GT-luokan kuljettajia.

Kuten yllä mainitsin, säännön sanamuoto jättää tilanteeseen tulkinnan varaa. Kuitenkin
vallinnut käytäntö on tulkintana ollut SSH ry:n laatimien sääntöjen ajatuksen mukainen,
eikä sitä tulkintaa ole tätä ennen kyseenalaistettu. Tällaisten ongelmien esiin nostaminen
on ensisijaisen tärkeää epäselvyyksien ja tulkinnanvaraisuuksien poistamiseksi säännöistä.
Kiitokset!

Tämän sääntökohdan sanamuotoa tullaan korjaamaan kauden 2022-2023 sääntöihin, säilyttäen
alkuperäinen ja tähän asti käytetty tulkinta muuttumattomana.

Terveisin,
Raine Koponen, Puheenjohtaja SSH ry

Suomen Scalextric Harrastajat ry hallitus
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tumppi, Kaitsu, haukku, A. J. Foyt, OlliB

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.06.2022 15:19 #41435 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Sääntöepäselvyys - GT-luokan pisteet
Tämä on erinomaisen hyvä ja urheilullinen tarkennus. Erityisesti nyt kun osanottajamäärät ovat (toivon mukaan vain väliaikaisesti) tipahtaneet. Mielestäni olisi ollut täysin kohtuutonta rankaista vähäisiä GT-autojen rakentajia ja kilpailijoita eväämältä heiltä vielä sarjapisteetkin.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: haukku, naffe, A. J. Foyt, OlliB

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
08.07.2022 13:11 #41464 : JussiK
Vastaus käyttäjältä JussiK aiheessa Sääntöepäselvyys - GT-luokan pisteet
Kannattaa myös funtsia mikä on syynä räjähdysmäisesti pudonneisiin kilpailijamääriin 1/24 Challenge kisoissa?

Tiedän kyllä vastauksen, mutta muut saavat arvailla oikeaa vastausta. Virallinen yskä- ja nuhapandemia ei ole oikea vastaus kilpailijoiden vähyyteen.

-Jussi

Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.397 sekuntia