- Vastaanotettu kiitos 179
FINCUP -säännöt 2015 - 2016
Luokkakohtaisia sääntöjä on muokattu hieman kotirataautomaisempaan suuntaan, lisäksi pieniä tarkennuksia ja lisäyksiä siellä täällä. Suurin yksittäinen sääntömuutos Touring -luokan Team -säännön poisto, NASCAR -luokan tilalle odotetaan korvaavaa kalustoa.
Säännöt löytyvät Finslotin etusivulta KOTIRATA osiosta.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Alustasta mahdollisesti erottuvan ”ruuvipahkan” ( myyntikoteloon kiinnittämistä varten ) saa työstää pois ( mm. Carreran autot ).
Inline –moottorilla varustettujen autojen takarattaalle tarkoitettua reikää alustassa saa tarvittaessa työstää. Reikää saa avartaa VAIN sen verran mitä takaratas alustaan sopiakseen vaatii!
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Liikkuva Shikaani !
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- autoratailija
- Vieras
Kannatan ajatusta. Jos pariksi vuodeksi jäädytetään säännöt niin minä ainakin rupeisin hankkii autoja ja rakentaa nytte. Kun nyt en oo viitsinyt ostaa kun ei ole varma käykö seuraavalla kaudella, kun en tätä kautta aja kuitenkaan kokonaan.Jussi kirjoitti: Harrastajan harras toive, kannattaisi jäädyttää säännöt nyt muutamaksi vuodeksi..... siis jos todetaan hyviksi. Koska ainakin ite en viitsi tässä pikku hiljaa muunnella autoja uusien sääntöjen mukaisiksi vaan todetakseni keväällä että ketuiks meni ja uudet säännöt muuttaa kaiken.
Ja vähän offtopic mutta onko keimolan kisan tuloksia julkastu tai mistä ne löytyy? Ja pitäiskö päivittää vähän Kotirata osiota kun suurin osa tiedoista on aika vanhoja.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Fincupin säännöt eivät ole viime vuosina muuttuneet mitenkään radikaalisti eivätkä ainakaan siten, ettei sarjaa ajavat muutoksista selviäisi (muutokset ovat sijoittuneet lisäksi pitkälle ajanjaksolle). Oikeastaan säännöt ovat pikemminkin vain höltyneet viime vuosina mikä on johtanut lähes kurittomaan kilpailujärjestelyyn, tulospalvelun hitauteen tai olemattomuuteen ja tehnyt sarjasta vähemmän mielenkiintoisen mikäli osallistujainnokkuus toimii asian peilinä. Nyt kun SSH haluaa kohentaa sarjan tasoa niin jotenkin tuntuu että kilpailijat eivät tätä suvaitse? Katsastukseen tuodaan autoja kunnossa mitä sattuu ja perusoletus on, että tästä huolimatta kilpailemaan kuitenkin päästään? Kun ennenkin on päässyt?
SSH ei halua luoda yhtään huonoa sääntöä, mutta käytäntö on useasti osoittanut hyvän sääntöidean vaaran vesittyä. Nämä vaarat ovat se, miten sääntö kirjataan sääntöihin ja se, miten sääntö lopulta yksilötasolla luetaan ja ymmärretään. Lisäksi käytäntö on osoittanut aina, että jos joku keksii säännöistä kyseenlaistettavan porsaanreiän se hyödynnetään surutta vaikka kokonaisvaltaisesti kehittävämpää olisi ilmoittaa säännön väärän tulkinnan mahdollisuudesta SSH:lle. Tämän suuntaista sääntökehitystä ei kuitenkaan juuri tapahtu vaan vaihtoehtoisena toimena tullaankin katsastukseen oman auton myötä kyseenalaistamaan koko sääntö.
2015 - 2016 Säännöt vaativat tällä hetkellä muutaman tarkennuksen jotka koitan hoitaa ajan tasalle mahd. pian. Lisäksi sääntöjen tueksi laitetaan kuvaliite.
KR
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Imola171
- Vieras
Tämä taitaa olla tuo ydin ,miksi uusia sääntöjä halutaan vastustaa:
Katsastukseen kun tuodaan autoja kunnossa mitä sattuu ja perusoletus on, että tästä huolimatta kilpailemaan kuitenkin päästään? Kun ennenkin on päässyt?
Tähän täytyy kohdistaa enemmän huomiota seuraavissa kisoissa... :evil:
Eli kyllä vastuu kaluston kunnosta ja sääntöjen mukaisuudesta kuuluu kuskille! Ja säännöt ovat tehty sitä varten että meillä olisi tasavakinen ja reilu lähtökohta ajaa kisoja.
Kiitos Kaitsu kun toit tämän epäkohdan julki!
Terveisin Setä T
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- autoratailija
- Vieras
Minä en vastusta uusia sääntöjä, jos niillä on hyvä tarkoitus. Esim tuo 8mm rengassääntö, oliko siitä hyötyä enemmän kuin haittaa? Joku keimolassakin sanoi syyksi ettei tule, että ei ole sopivia renkaita. Uusia sääntöjä vain jos vanhoissa on vikaa!
Jos Ssh haluaa kohentaa sarjan tasoa, niin pitäisi tulokset saada nopeammin ja selkeästi( ymmärrän kyllä että aina ei vaan voi jos on kiirettä). Jos uusia kuskeja halutaan niin sarjaan ja pitää olla sitä uskottavuutta.
Väinö
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Ja nyt vastine kilpailijoiden keskeltä on se, kuinka hankalaa on kun säännöt muttuvat (helpottuvat mutta muuttuvat kuitenkin), pakeista ei löydy autoihin suoraan uusia sopivia renkaita vaikka niitä on ostettu ja sorvattu itse kullekin jo yksi maailmansivu. Liukulaakereitakaan ei autoihin oikein tahdo löytyä.
C´mon hei, ei tämä voi olla kovin vaikeaa. Oma viimekautinen kilpakalustoni olisi kelvannut tällekin kilpakaudelle suoraan vain pienin muutoksin (touring/ralli renkaiden kavennus, that´s it). Se että 2/3 omasta kisakalustosta vaihtui johtui vain ja ainoastaan omasta halusta ajaa jollain uudella silläkin kustannuksella, että jäädään jalkoihin. Ja niinhän siinä osin kävikin mutta se on motorsporttia.
Jos Touring- tai ralliluokista ei nyt löydy sellaista luokiteltua autoa, jolla haluaisitte osallistua niin tehkää siitä ehdotus SSH:lle. SSH hyväksyy mielellään kaikki uudet luokkaan sopivat autot!
Tätä toivotaan myös kilpakalustolta katsastuksessa.Jos uusia kuskeja halutaan niin sarjaan ja pitää olla sitä uskottavuutta.
Kanssakilpailijanne
Kai Ruusunen
P.S. Fincup -tuloksia ei julkaista enää muuten forumissa, jonne kenellä tahansa on mahdollisuus ne linkittää. Sekin oli tavallaan yksi sarjan ryhdistään lipeämisen lieveoireista. Sen sijaan tulokset lisätään niille kuuluvaan paikkaan KOTIRATA -osioon, jonka käyttöön kenelläkään SSH:n nykyjäsenistä ei ole tunnuksia (eikä tietotaitoa aineiston julkaisuun). Näin ollen aineisto, tässä tapauksessa ensimmäisen kisan tulokset, joudutaan kierrättämään sellaisten henkilöiden kautta jotka eivät muuten ole SSH:n toiminnassa mukana. Tämä ei ainakaan nopeuta prosessia.
KR
SSH ry.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Selvyyden vuoksi ennakkona seuraavat sääntöihinkin lisättävät kohdat:
Jos auton pohjalevyssä on liikkuvia osia kuten erillinen moottoripukki ( ohjuri poislukien ) ne tulee kiinnittää tai muutoin tukea paikalleen siten, että niiden liike estyy ja ne voidaan tulkita kiinteäksi osaksi alustaa.
Säännöllä viitataan lähinnä SCX -autojen moottoripukkiin.
Ohjurin muokkausta sääntelevä ja rajaava lauseke muutetaan muotoon
ja sääntö tällaisen astuu voimaan heti."Uraan menevän ohjurin ja siihen kiinnittyvän kääntyvän laahainlevyn (Scalextric Easy Fit, Carrera, SCX A.R.S) saa vaihtaa alustarakenteita millään tavoin muokkaamatta tai sinne uusia kiinteitä tai kiinteäksi tulkittavia rakenteita lisäämättä."
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
insertit pitää olla
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Sääntöjen puhtaaksikirjoitus ja julkaisu jäi kuitenkin syksyyn ja tässä yhteydessä GT/P -luokan erivapaus laakerien suhteen on jäänyt sääntöön kirjaamatta. Vaikka ennen julkaisua koko SSH:n hallitus on voinut lukea ja kommentoida sääntöjä on asiapuutteet, virheet ja epätarkkuudet laitettava ainoastaan allekirjoittaneen piikkiin.
Kaikki teistä ymmärtävät, että uudistettujen sääntöjen tarkoituksena ei ole aiheuttaa nyt koettua hämmennystä teknisten yksityiskohtien tulkinnassa. Silti vain ja ainoastaan paljon ykstityiskohtia sisältävän tekstin luominen siten, että kaikki asiaankuuluva lisätään ilman että mitään jää pois on välillä haastavaa, rakennettiinpa tekstiä miten pitkällä aikajänteellä tahansa. Tekstiä kauan edestakaisin pyöritellessä on myös (ainakin itselläni) taipumus tulla ns. sokeaksi omalle teksitille, eikä sitä enää pysty lukemaan ikäänkuin ulkopuolisen silmin.
Säännöt julkaistiin vajaa kuukausi ennen ensimmäisen kilpailun alkua, mikä oli myöhemmin kuin toivoin mutta yhtäkaikki tarpeeksi ajoissa, jotta nyt ensimmäisen kisan jälkeen esiintulleet tarkistamista vaativat asiat olisi ehtinyt ottaa esille. Se, että asiat saadaan esille ennen seuraavaa kisaa (eikä siis Lempäälän varikolla) on vain ja ainoastaan hyvä asia.
Minä tiedän yhtä lailla kuin ne, jotka ovat tähän asti tätäkin tekstiä lukeneet, että en minä tästä selittämällä selviä. Epätarkkuudet uusissa säännöissä johtuvat kuitenkin meistä kaikista löytyvästä inhimillisestä tekijästä ja ne pyritään poistamaan. Uskoakseni, jos FIA voi muuttaa F1 -sarjan sääntöjä kesken kauden, niin ehkä me Fincupissa neppailevat voimme taipua samaan ilman isoa parkua puserossa.
Kai Ruusunen
SSH ry.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
insertit pitää olla
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Liikkuva Shikaani !
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Vanteet, renkaat, insertit ja akselit
Autossa on oltava alkuperäinen määrä pyöriä eikä akseliväliä ei saa muuttaa. Renkaiden, vanteiden ja akseleiden on sovittava alkuperäisiin alusta- ja korirakenteisiin ja eturenkaiden tulee pyöriä vapaasti. Auton rengas, ei vanne eikä insertti saa tulla sen oman lokasuojan kaaren uloimman kohdan ulkopuolelle ja akselit eivät saa tulla pyörien sivulinjan ulkopuolelle. Etuvanteiden tulee näkyä koko kehältään autoa sivulta katsottaessa. Eturenkaiden tulee olla pinnaltaan ehjät ja vanteeseen verrattuna vähintään yhtä leveät. Takavanteet saavat olla takarengasta leveämmät, mutta rengasta leveämpi vanneosa on ehdottomasti oltava auton sisäpuolella. Renkaiden on oltava materiaaliltaan kumia.
Ohjuri
Uraan menevän ohjurin ja siihen kiinnittyvän kääntyvän laahainlevyn (Scalextric Easy Fit, Carrera, SCX A.R.S) saa vaihtaa muita alustarakenteita millään tavoin muokkaamatta tai sinne uusia kiinteitä tai kiinteäksi tulkittavia rakenteita lisäämättä. Urassa kulkevaa ohjuriosaa saa työstää"
Laakerit
Muuten vapaat, mutta kuulalaakerit kielletty touring- ja ralliluokassa.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Etuvanteet: Autojen etuvanteina oltava automallin alkuperäiset muovivanteet tai ulkonäöllisesti alkuperäistä vastaavat vanteet.
Mitä käytännössä tarkoittaa tuo: "tai ulkonäöllisesti alkuperäistä vastaavat vanteet."? Vanhaa autoani tässä modaan nykysääntöihin, ja pyrkimyksenä olisi tehdä se työmäärä minimoiden, joten siksi kyselen. Tähän asti autossa ollut edessä Slot Devilin aluvanteet ja niissä Slot.Itin insertit.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.