Lordmann renkaat

Lisää
25.10.2011 15:44 #16331 : TonyClifton
Julius pyysi kommenteja tekemistään renkaista. :o

Sattumalta pääsin koekaniiniksi. Koitetaan jotain tarinaa kehittää...

Kaikki autorataa pitemmän aikaa harrastaneet tietävät että, Michael Ortmann tekee parhaimmat renkaat mitä markkinoilta löytyy. Kyseisten renkaiden pito on omaa luokkaansa. Toki muitakin hyviä rengasvalmistajia löytyy esim: NSR, Slot it jne. mutta, ero on kuitenkin huomattava verrattuina Ortmanneihin.

Markkinoille on tullut nyt pätevä/edukas kotimainen vaihtoehto. Juliuksen Lordmann. Sain testattavaksi neljää eri mallia uusia Lordmanneja.

SCX:n Nascariin sopivat. Vasemmalla puolella hieman ruskeammat Lordmannit ja oikealla SCX:n vakiot.


[img


Kuvassa köyhän miehen rengassorvi.
Aluksi nostetaan pöydälle SCX:n Nascar ja poistetaan magneetti ja alle uudet Lordmannit. Ruskeat Lordmannit istuvat todella nätisti Nascarin perusvanteelle. Sitten pienimuotoinen "sorvaus" ihan perinteisellä hiekkapaperilla kaasu pohjassa. Renkaat tuntuvat ehkä hieman pehmeämmiltä kuin Ortmann-vastaavat ja ehkä myös kuluvat nopeammin? Pienen hionnan jälkeen rengas on sopivan kupera. Sitten suoraan baanalle. Box stock Nascar rullaa nätisti ilman painotusta ja pito on todellakin mainio. Sekä suoralla että, kurveissa. N.10 kierrosta ajeltuani putsaan renkaat teipillä mutta, teippiin ei tartu mitään? Ortmannit kun aina keräävät pölyn radalta. Arvosanaksi täysi kymppi!

[img




Seuraavaksi tapetille Slot itin Porsche 962 ja renkaiksi Juliuksen nimeämät Lordmann Slot it 2 (Ortmann 51 a rengasta hieman korkeampi malli). Jälleen istuvuus hyvä, ei ehkä niin täydekäs kuin Nascareissa mutta, riittävän hyvä ettei rengas kinnaa mistään kohtaa. Samat perushionnat kuin Nascarrenkaille ja baanalle. Jälleen hyvä pito Carreran radalla. Näppituntumalla lähes sama kuin aiemmin alla olleilla Ortmanneilla.

Vas. Lordmann Oik. Ortmann


[img


Sitten kolmas testattava. NSR Mosler ja siihen tarkoitetut kumit. Nyt ei jostain syystä rengas istu vanteelle niinkuin pitäisi? Pikaiset sorvaukset ja radalle. Auto pomppii ja renkaat eivät pysy tiiviisti vanteella. En tiedä oliko renkaat eri vanteille vai mikä mätti mutta testaus jatkuu? Otan nyt esille jo aiemmin testaamani Slot it 2 (Ortmann 51 a ?, hieman korkeampi) renkaat. Nyt nakkaan myös ajanoton päälle. Gerhard Bergen`s radan Slot race manager-ajanotto ilmoittaa Moslerin rataennätyksen olevan 3,546 sekunttia Ortmann renkailla. Ei muuta kuin ennätystä metsästämään. 10 ensimmäistä kierrosta tuottavat aikoja välimaastoon 3,680-3,800 sekunttia. Pieni puhdistus renkaille ja 10 lisäkierrosta pudottavat ajan 3,654 sekunttiin. Täytyy todeta Lordmannit pelkästään tällä nopealla testillä erittäin kilpailukykyisiksi renkaiksi. Suosittelen lämpimästi Juliuksen "valamia" Lordmanneja kaikille alan harrastajille. Varsinkin magneetittomaan ajoon.

Kuvassa NSR Mosler Lordmann Slot it 2 renkailla.

[img


Tässä lista testatuista renkaista:

- SCX:n Nascariin sopivat

- Slot it 1 (Ortmann 51 a) Ei varsinaisesti vielä testattu. Sama profiili kuin Slot it 2 renkaissa.

- Slot it 2 (Ortmann 51 a ?, hieman korkeampi)

- NSR (Mosleriin sopivat)


Testatut autot:

[img




Testirata:

[img





- Tony -

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
25.10.2011 17:40 #16332 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Re: Lordmann renkaat
No voihan helkata !

Kiitokset testistä !

Tuosta sopivuudesta, en ollut varma mikä oikeastaan on 51A, joten lähetin kolmea eri vaihtoehtoa, joiden uskoin olevan lähellä Ortman 51A rengasta.

No hyvä tietää että Lordman toimii kohtuullisesti myös Carreralla.

Jos renkaasta haluaa vielä lisäpitoa, kannattaa se kiillottaa n. 1000-2000 vesihiomapaperilla. Vettä ei tarvitse käyttää.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
25.10.2011 17:41 #16333 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa Re: Lordmann renkaat
HIENO PELINAVAUS, TONY!

Mukava sattuma vielä, että samainen rengas oli myös itsellä testissä. Mainitaan nyt vielä, että testi oli oma-aloitteinen, riippumaton eikä rengasvalmistajan sponsoroima.

TYÖSTÖ

Keimolan Vauhtipäivillä sain ensi kertaa hyppysiini kotimaiset Julius Wilkon valmistamat Lordman –renkaat. Rengas näytti toimivan Scalextric Sport radalla hyvin ja sai kehuja paikallisilta harrastajilta, joten ostin kotiin tuomisiksi pari settiä 11,54 mm Slot.it/Lordman vanteita ja näihin renkaat.

Rengas tuntui käteen silikonimaiselta ja siinä oli myös hyvä grippi, josta tuli tunne että ihan ok renkaasta tosiaan saattaa olla kyse. Reilun levyinen vanne sopii juuri ja juuri Carreran touring –luokan Sciroccoon, jonka olin päättänyt ottaa testipenkiksi uutukaisille. Renkaat vanteille ja liimaus sekä sisä- että ulkosyrjältä Loctiten 480 pikaliimalla (käytössä olivat ns. putkivanteet ilman keskikoroketta).


Kuvassa uusi vanne ja Lordman -rengas, autossa alla Ortmann. Lordmanissa tumma reuna mutta muutoin vaalea pinta.

Lähdin valmistamaan testiin kahta eri rengassettiä Sciroccossa jo olevan Ortmanin haastajaksi (Tässä testissä jatkossa Ortmaneista puhuttessa viitataan yhteen ainoaan Ortman –rengaspariin joka on 4 – 5 vuotta vanha eli se ”paras” seos. Vertailukohde on siis äärimmäisen kova!) . Sorvaustyöstö alkoi lupauksia herättävästi, koska renkaasta hioutuva puru oli hienojakoista eikä renkaasta paljastunut kiusallisia ilmakupliakaan. Koska varikolla oli kuiskittu, että rengas pitää hyvin liikoja kiillottamattakaan, tein ensimmäisen rengassarjan nopeasti n. 20,85 mm kokoon ( vs. 20,30 mm Ortmann, joka pitää auton pohjan niukin naukin irti Carrera –radan kiskosta ) liikoja kiillottamatta. Renkaan pinta ei ollut totutun sileä mutta ehkä siitä löytyy pitoa kuitenkin?



Päätin pyyhkäistä vielä loppusilauksen asetonilla -> VIRHE! Lordmanin rengas suli pinnasta asetonin vaikutuksesta aaltomaisille juomuille ja vaikka se pysyi yhä ajokelpoisena, niin pinta täytyy hioa vielä uudestaan. Jätin nämä testiin kuitenkin sellaisenaan. Toisen rengas –sarja päätin hioa ja viimeistellä välikokoon n. 20,60 mm, mutta tässäkin sarjassa sattui uinahdus, nyt tosin sen kuuluisan sorvin ääressä ja toinen rengas lipsahti sorvissa tasan 20,00 milliin! Ainakin selvisi, että rengas on helppo työstää! Varmaan hyvä testi tulossa…

RADALLE

Hieman epäkuranteista renkaista huolimatta lähdin testaamaan uutukaisia Turun Hobbylinnan Carrera -radalle. Referenssiaikana toimi ed.m. Ortmaneilla vetämäni tähänastiset 9,569 pohjat. Ajo alkoi uudenkarheilla Lordmaneilla sujua heti hyvin aikojen madaltuessa 10.200 – 10.000 -> 9.794!!! Nämähän toimivat ihan hienosti, tosin Scirocco pyrki kaatamaan nyt PALJON herkemmin kuin aiemmin! Syy tähän on renkaan myötä noussut maavara ja oikeastaan aika huima pito! Lopetin renkaiden putsauksen ja vedin hieman pidemmän vedon ja ajat alkoivat pyöriä 10 sekunnin molemmin puolin, mikä on mielestäni hyvin tyydyttävää tasoa Turussa.

Seuraavaksi laitoin alle Ortmanit ja niiden matalamman profiilinkin myötä auto rauhoittui paljon. Tutuilla renkailla sain aikaan 9,769 ajan mikä kertoi paljon ”auton ja radan päivän kunnosta”. Sitten vaihdoin takaisin aiemmin ajettuihin Lordmaneihin ja teippiputsauksen avulla syntyi aika 9,907 jonka alle ei tahtonut ehtiä enää millään. Koitin parantaa auton kulkevuutta mm. Parman milkillä mutta hyvä pito ja taipumus kaatua olivat paha kanto kaskessa.

Viimeisenä vielä alle epäsopusuhtainen pari Lordmaneita ja jo ensimetreillä tunsi, että auto pohjaa hieman mutta ei liikaa. Eli hanaa ja kappas, kaatumisoireet olivat poissa ja pitoa riitti kivasti. Jopa niin, että SRM naulitsi monitoriin 9,659! Tämän alle, vaikka kovasti koitin hakea jopa tuon Ortmaneilla ajetun pohjan alittamista, en kuitenkaan enää päässyt.


KILPAILEMAAN

Herttoniemen Fincup –avaukseen olin valmistellut testissä käytetyn Lordman –setin matalampaan ja kiillotetumpaan kuosiin. Mielestäni auto renkaineen toimi tälläkin radalla hyvin (Fleischman) ja auto oli miellyttävä ajaa. Pidon katoamista 1 min heatien edetessä en huomannut ollenkaan mikä olikin tarpeen tasapäisissä kamppailuissa radalla. Renkaiden huolloksi erien välillä riitti vain puhdistus kostealla sormella. Rengas sietää myös asetonia miedompia kemikaaleja, Hertsikan varikolla renkaita puhdistettiin esim. apteekista saatavalla Isopropyylialkoholilla.


Kisan jälkeiset Lordmanit ja Sciroccon raavittu pohja!!!

Kisan jälkeen menin Sciroccolla vielä kerran Turun radalle ja kierrosajat olivat kovasta yrityksestä huolimatta aiempaa heikompia 9,992 sek ollessa paras. Ehkä Fleischmanin rata oli syönyt parhaan terän ja renkaan pinta vaatisi uuden kiillotuksen? Heti perään Ortmaneihin vaihtamalla ajat putosivat 9,6 sek puolelle.

YHTEENVETO

Pikaisen tutustumisen myötä voin omalta kohdaltani sanoa Lordman –renkaiden olleen itselleni erittäin positiivinen yllätys. Saatavuus on hyvä ja kotimaisuusaste kova. Renkaita on hyvä valikoima ja hinta on kilpailukykyinen. Se on helppo ja looginen työstää sorvissa ja totutut menetelmät sorvaus – hionta – pyöristys – kiillotus toimivat tässäkin, joskin tutun lähes sileän ja kiiltävän pinnan aikaansaamiseksi (mikäli sen katsoo tarpeelliseksi) joutunee tekemään hieman enemmän töitä.

Rengas pitää puhtaana hyvin, ja vaikka pitkässä vedossa sen suorituskyky hieman laskee, se ei kuitenkaan romahda täysin pitämättömäksi sutimiseksi. Testiä ajaessa teki mieli jopa lanseerata termi tappopito tähänkin scaalaan, kun auto tuntui kaatuvan kovan pidon vuoksi. Ottaen huomioon sen, että renkaissa oli osin moittimista omien mokien takia, voidaan testitulosta pitää hyvänä.


Vaaleapigmenttinen Lordman on kisakäytössä sulautunut tummemmaksi.

Vertailua vanhaan kunnon Ortmaniin tämä rengas ei kestä, mutta muihin (Ortmaneihinkin) melko hyvin. Ortmanin eduksi voidaan tässä testissä katsoa lopulta kuitenkin parempi pito ja ehkä hieman parempi viimeisteltävyys, tai ehkä mulla ei vain kärsivällisyys ja tietotaito riittänyt Juliuksen renkaiden kanssa? Erittäin hyvä ja tervetullut rengas tämä kuitenkin on! Kuvan Sciroccolla ajettiin Lordman -renkailla ekassa Fincupissa Touring -luokassa sijalle 2. Ei siihen pysty ilman toimivaa rengasta.

Työstettävyys * * * * *
Materialaatu * * * *
Istuvuus vanteelle * * * * *
Viimeisteltävyys * * *
Pito puhtaana * * * * *
Pito kuluneena * * * *


Testaaja : Kai Ruusunen

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
30.10.2011 18:59 #16395 : JariL
Vastaus käyttäjältä JariL aiheessa Re: Lordmann renkaat
Oliskos listaa nähtävillä jossain mihinkä autoihin ja mitä kokoja on Juliuksella tuotannossa?

Tarvetta olis vanhoihin vintage peleihin.
Eldon,Srombecker,Revell,Polistil,Scalextric ja Airfix/MRRC.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.11.2011 16:56 #16482 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Re: Lordmann renkaat
Jou

Pitää tehdä listaa...

Ja varsinaiseen asiaan.

Osassa Lordmaneissa saattaa olla hienoista vaihtelua laadussa ja tämä johtuu todennäköisesti valmistusprosessista. Viallinen rengas on jäänyt "raa'aksi" eli ei ole läpeensä kovettunut. Tämän voi todeta rengasta hieman venyttämällä. Jos sivuun tulee lohkeamia, on rengas "raaka". Jos venyy ja palautuu ilman halkeamia on rengas ok.

Raakuus johtuu todennäköisesti kovettimen liian viileästä lämpötilasta valuvaiheessa.

Raaka rengas kyllä toimii, ja on melko pitävä (jos vain pysyy kasassa)

Pyrin jatkossa parantamaan tasalaatuisuutta.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • 1300ti
  • Vieras
  • Vieras
11.11.2011 10:32 #16580 : 1300ti
Vastaus käyttäjältä 1300ti aiheessa Re: Lordmann renkaat
Olisiko mahdollista tilata vanhan Scalextricin standardikokoja, lähinnä tulee mieleen Minin, Escortin ja monen muun pikkurengas ja 70-luvun formuloiden takarengas mallia Yardley-BRM jne. Hyvillä kumeilla noista saisi jo melkoisia menijöitä. Mieluiten siis sellaisina, että niissä olisi ne renkaiden kuviotkin tallessa? Tai saako noihin jostain hyviä halpoja renkaita? Oletteko kokeilleet noiden pehmittämistä jarrunesteessä? Olen rengasliikkeessä töissä, mutta koko on vähän eri :twisted:

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.11.2011 10:45 #16581 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Lordmann renkaat
Sen verran heitän hiekkaa rattaisiin tässä vaiheessa, että Nokian vintagen viivalle on sitten turha tuoda kotirata-autoja, jossa renkaina on väriltään täysin epärealistiset harmaat/läpikuultavat renkaat.

Tämä ei siis koske ns. kerholuokkaa, jossa saa vetää aikakauden tyylin mukaisilla värillisillä solukumipyörillä niin halutessaan.

Eilen näin kerholla RX Minin, jossa tuollaiset oli alla vaalean harmaat PU renkaat. Ei näyttänyt hyvälle.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.11.2011 11:38 #16584 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Re: Lordmann renkaat
Väri ei ole ongelma, kyllä niistä mustia saadaan

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.11.2011 12:34 #16809 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Re: Lordmann renkaat
HAHAA!

Lordman renkailla otettiin Hämeenlinnassa Touring osakilpailuvoitto mr. Hoppamiehen toimesta.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.11.2011 13:48 #16810 : Janoz
Vastaus käyttäjältä Janoz aiheessa Re: Lordmann renkaat
p :evil: r :evil: k :evil: l :evil: ! :evil:

ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.11.2011 14:24 #16811 : Janoz
Vastaus käyttäjältä Janoz aiheessa Re: Lordmann renkaat
Oikeesti. Hyvää työtä Julius gummirintamalla. :lol:

ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • hoppamies
  • Vieras
  • Vieras
28.11.2011 17:14 #16814 : hoppamies
Vastaus käyttäjältä hoppamies aiheessa Niistä renkaista!
Näin asiaan "syyllisenä" ko. kilpailun osalta täytyy myöntää että touring voitto ei ollut helppo kiitos Aleksi S:N. (Viimeisen heat:in alkaessa ero taisi olla n.40-50 cm:ä allekirjoittaneen hyväksi)

Mutta asiaan: Nuo Lordman renkaat toimivat kokoajan (touringissa) hyvin ilman suurempaa "lipsumista" tosin 8-uralla oli hieman enemmän liukkautta. En tehnyt autolle mitään eli auto oli Hertsikan jälkeisissä racing-modessa. Harjoittelin Hämeenlinnassa n.50 kierrosta , jonka jälkeen pesin preidit ja sitten auto katsastukseen.(huom. en edes pessyt renkaita!)
Kisan aikana taisi paras kierrosaika olla 10,566s 4-uralla joten mielestäni aika hyvää vauhtia.
Ajoin myös ralli- ja gt- luokissa Lordman renkailla sijoitukset taisivat olla kuudes ja kolmas. Joten kyllä Lordman näyttäisi toimivan suhteellisen hyvin puuradalla. Eli lisää kehitystyötä tarvitaan jotta sekunnit tippuvat :wink:
T/ Hoppamies


T: Hoppamies

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.11.2011 20:53 #16827 : Ari
Vastaus käyttäjältä Ari aiheessa Re: Lordmann renkaat
Taisi lordmann olla ainoa rengas solukumirenkaan lisäksi joka piti Hämeenlinnan puuradan kasiuralla. Aluksi pito oli vain hieman huonompi kuin muilla urilla. Nascarien jälkeen pito huononi. Rata pestiin touringien jälkeen ja sitten loppui pito täysin ortmanneista. Solukumirenkaat ja Lordmann toimivat edelleen. Nämä omia kokemuksia.

Olikos sen kasiuran vaiva että sitä ei ole ajettu niin paljon? Vähemmän rataan tarttunutta kumia esim. kun ei pesu auttanut.

Hyvin on renkaat paistettu lordmannilla kun toimivat muoviradalla sekä puuradalla.

insertit pitää olla

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.12.2011 13:58 #16958 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Jesh
Jou!

Olen nyt viikon verran testaillut ja valanut renkaita. Tasalaatuisuuden saavuttaminen on se haastavin homma ja nyt tiedän taas jonkin verran enemmän.

Mullahan on ollut laatuongelmana kumimateriaalin raa'aksi jääminen.

"Raakuuden" voivat aiheuttaa:

1. Liika pigmentti
2. Liian viileät aineet tai ympäristölämpötila
3. Liian tuore silikonimuotti

Ensimmäinen kohta, eli liika pigmentti haurastuttaa renkaita suoraan. Mutta minulla on sellainen näppituntuma että pigmentin kanssa renkaitten kovettumisvaihe olisi jonkin verran kriittisempi kuin täysin ilman pigmenttiä. Eli jos seoksessa on pigmenttiä se jotenkin hiukan hidastaa aineiden reagointia ja helpommin jää raakaksi kumi.

Lämpötila on erittäin tärkeä kovettumiseen vaikuttava suure. Liian viileässä kumi voi jäädä raa'aksi. Aineiden säilyttäminen kylmässä on myös riskitekijä. Olen saanut hyviä tuloksia pitämällä aineet huoneenlämmössä ja valuun esilämmitän muotit hehkulampun alla yli 30 asteisiksi ja valun jälkeen lämmitän myös samoihin astelukuihin.

Liian tuore muotti on hankalin tässä yhtälössä. Jos on huono tuuri ja kemikaalit eivät tule toimeen keskenään on mahdollista että tietystä silikonista tehty liian uusi muotti estää polyuretaanin täydellisen kovettumisen. Kaikilla silikoneilla ei välttämättä ole tätä ominaisuutta. Valitettavasti omalla kohdallani tuntuu siltä että käyttämäni silikonimuottimateriaali vaatii pari käyttökertaa ennen kuin muotti rupeaa toimimaan.

Tässä oli siis vinkkejä potentiaalisille renkaantekijäille.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.12.2011 16:58 #17146 : JariL
Vastaus käyttäjältä JariL aiheessa Re: Lordmann renkaat
Lordman renkaille tulee lisää kehuja.
X-mas Vintagessa oli useammassa eri autossa Juliuksen tekemät renkaat.
Tosi hyvin kaikki toimi. Ei ole minkäänlaista kritiikkiä renkaista.
Aikoja ei vaan oikein voi vertailla, kun ikivanhat autot on mitä on ja tää kuski on mitä on.
Muutama laina-auto meni hyvin Lordman renkailla Kokin Jussin käsittelyssä.
Joten niistä ajoista voi ehkä vertailla jotain, jos joku haluaa?

Lordman renkailla on varmasti kysyntää tulevaisuudessa.
Tai ainankin allekirjoittanut tilailee lisää ja toimittelee muottimalleja, jos Julius jaksaa/ehtii valmistamaan?

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.464 sekuntia