- Vastaanotettu kiitos 4
Lordmann renkaat
- TonyClifton
- Kirjoittaja
- Poissa
- Expert Boarder
Sattumalta pääsin koekaniiniksi. Koitetaan jotain tarinaa kehittää...
Kaikki autorataa pitemmän aikaa harrastaneet tietävät että, Michael Ortmann tekee parhaimmat renkaat mitä markkinoilta löytyy. Kyseisten renkaiden pito on omaa luokkaansa. Toki muitakin hyviä rengasvalmistajia löytyy esim: NSR, Slot it jne. mutta, ero on kuitenkin huomattava verrattuina Ortmanneihin.
Markkinoille on tullut nyt pätevä/edukas kotimainen vaihtoehto. Juliuksen Lordmann. Sain testattavaksi neljää eri mallia uusia Lordmanneja.
SCX:n Nascariin sopivat. Vasemmalla puolella hieman ruskeammat Lordmannit ja oikealla SCX:n vakiot.
Kuvassa köyhän miehen rengassorvi.
Aluksi nostetaan pöydälle SCX:n Nascar ja poistetaan magneetti ja alle uudet Lordmannit. Ruskeat Lordmannit istuvat todella nätisti Nascarin perusvanteelle. Sitten pienimuotoinen "sorvaus" ihan perinteisellä hiekkapaperilla kaasu pohjassa. Renkaat tuntuvat ehkä hieman pehmeämmiltä kuin Ortmann-vastaavat ja ehkä myös kuluvat nopeammin? Pienen hionnan jälkeen rengas on sopivan kupera. Sitten suoraan baanalle. Box stock Nascar rullaa nätisti ilman painotusta ja pito on todellakin mainio. Sekä suoralla että, kurveissa. N.10 kierrosta ajeltuani putsaan renkaat teipillä mutta, teippiin ei tartu mitään? Ortmannit kun aina keräävät pölyn radalta. Arvosanaksi täysi kymppi!
Seuraavaksi tapetille Slot itin Porsche 962 ja renkaiksi Juliuksen nimeämät Lordmann Slot it 2 (Ortmann 51 a rengasta hieman korkeampi malli). Jälleen istuvuus hyvä, ei ehkä niin täydekäs kuin Nascareissa mutta, riittävän hyvä ettei rengas kinnaa mistään kohtaa. Samat perushionnat kuin Nascarrenkaille ja baanalle. Jälleen hyvä pito Carreran radalla. Näppituntumalla lähes sama kuin aiemmin alla olleilla Ortmanneilla.
Vas. Lordmann Oik. Ortmann
Sitten kolmas testattava. NSR Mosler ja siihen tarkoitetut kumit. Nyt ei jostain syystä rengas istu vanteelle niinkuin pitäisi? Pikaiset sorvaukset ja radalle. Auto pomppii ja renkaat eivät pysy tiiviisti vanteella. En tiedä oliko renkaat eri vanteille vai mikä mätti mutta testaus jatkuu? Otan nyt esille jo aiemmin testaamani Slot it 2 (Ortmann 51 a ?, hieman korkeampi) renkaat. Nyt nakkaan myös ajanoton päälle. Gerhard Bergen`s radan Slot race manager-ajanotto ilmoittaa Moslerin rataennätyksen olevan 3,546 sekunttia Ortmann renkailla. Ei muuta kuin ennätystä metsästämään. 10 ensimmäistä kierrosta tuottavat aikoja välimaastoon 3,680-3,800 sekunttia. Pieni puhdistus renkaille ja 10 lisäkierrosta pudottavat ajan 3,654 sekunttiin. Täytyy todeta Lordmannit pelkästään tällä nopealla testillä erittäin kilpailukykyisiksi renkaiksi. Suosittelen lämpimästi Juliuksen "valamia" Lordmanneja kaikille alan harrastajille. Varsinkin magneetittomaan ajoon.
Kuvassa NSR Mosler Lordmann Slot it 2 renkailla.
Tässä lista testatuista renkaista:
- SCX:n Nascariin sopivat
- Slot it 1 (Ortmann 51 a) Ei varsinaisesti vielä testattu. Sama profiili kuin Slot it 2 renkaissa.
- Slot it 2 (Ortmann 51 a ?, hieman korkeampi)
- NSR (Mosleriin sopivat)
Testatut autot:
Testirata:
- Tony -
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kiitokset testistä !
Tuosta sopivuudesta, en ollut varma mikä oikeastaan on 51A, joten lähetin kolmea eri vaihtoehtoa, joiden uskoin olevan lähellä Ortman 51A rengasta.
No hyvä tietää että Lordman toimii kohtuullisesti myös Carreralla.
Jos renkaasta haluaa vielä lisäpitoa, kannattaa se kiillottaa n. 1000-2000 vesihiomapaperilla. Vettä ei tarvitse käyttää.
T: Julius
Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Mukava sattuma vielä, että samainen rengas oli myös itsellä testissä. Mainitaan nyt vielä, että testi oli oma-aloitteinen, riippumaton eikä rengasvalmistajan sponsoroima.
TYÖSTÖ
Keimolan Vauhtipäivillä sain ensi kertaa hyppysiini kotimaiset Julius Wilkon valmistamat Lordman –renkaat. Rengas näytti toimivan Scalextric Sport radalla hyvin ja sai kehuja paikallisilta harrastajilta, joten ostin kotiin tuomisiksi pari settiä 11,54 mm Slot.it/Lordman vanteita ja näihin renkaat.
Rengas tuntui käteen silikonimaiselta ja siinä oli myös hyvä grippi, josta tuli tunne että ihan ok renkaasta tosiaan saattaa olla kyse. Reilun levyinen vanne sopii juuri ja juuri Carreran touring –luokan Sciroccoon, jonka olin päättänyt ottaa testipenkiksi uutukaisille. Renkaat vanteille ja liimaus sekä sisä- että ulkosyrjältä Loctiten 480 pikaliimalla (käytössä olivat ns. putkivanteet ilman keskikoroketta).
Kuvassa uusi vanne ja Lordman -rengas, autossa alla Ortmann. Lordmanissa tumma reuna mutta muutoin vaalea pinta.
Lähdin valmistamaan testiin kahta eri rengassettiä Sciroccossa jo olevan Ortmanin haastajaksi (Tässä testissä jatkossa Ortmaneista puhuttessa viitataan yhteen ainoaan Ortman –rengaspariin joka on 4 – 5 vuotta vanha eli se ”paras” seos. Vertailukohde on siis äärimmäisen kova!) . Sorvaustyöstö alkoi lupauksia herättävästi, koska renkaasta hioutuva puru oli hienojakoista eikä renkaasta paljastunut kiusallisia ilmakupliakaan. Koska varikolla oli kuiskittu, että rengas pitää hyvin liikoja kiillottamattakaan, tein ensimmäisen rengassarjan nopeasti n. 20,85 mm kokoon ( vs. 20,30 mm Ortmann, joka pitää auton pohjan niukin naukin irti Carrera –radan kiskosta ) liikoja kiillottamatta. Renkaan pinta ei ollut totutun sileä mutta ehkä siitä löytyy pitoa kuitenkin?
Päätin pyyhkäistä vielä loppusilauksen asetonilla -> VIRHE! Lordmanin rengas suli pinnasta asetonin vaikutuksesta aaltomaisille juomuille ja vaikka se pysyi yhä ajokelpoisena, niin pinta täytyy hioa vielä uudestaan. Jätin nämä testiin kuitenkin sellaisenaan. Toisen rengas –sarja päätin hioa ja viimeistellä välikokoon n. 20,60 mm, mutta tässäkin sarjassa sattui uinahdus, nyt tosin sen kuuluisan sorvin ääressä ja toinen rengas lipsahti sorvissa tasan 20,00 milliin! Ainakin selvisi, että rengas on helppo työstää! Varmaan hyvä testi tulossa…
RADALLE
Hieman epäkuranteista renkaista huolimatta lähdin testaamaan uutukaisia Turun Hobbylinnan Carrera -radalle. Referenssiaikana toimi ed.m. Ortmaneilla vetämäni tähänastiset 9,569 pohjat. Ajo alkoi uudenkarheilla Lordmaneilla sujua heti hyvin aikojen madaltuessa 10.200 – 10.000 -> 9.794!!! Nämähän toimivat ihan hienosti, tosin Scirocco pyrki kaatamaan nyt PALJON herkemmin kuin aiemmin! Syy tähän on renkaan myötä noussut maavara ja oikeastaan aika huima pito! Lopetin renkaiden putsauksen ja vedin hieman pidemmän vedon ja ajat alkoivat pyöriä 10 sekunnin molemmin puolin, mikä on mielestäni hyvin tyydyttävää tasoa Turussa.
Seuraavaksi laitoin alle Ortmanit ja niiden matalamman profiilinkin myötä auto rauhoittui paljon. Tutuilla renkailla sain aikaan 9,769 ajan mikä kertoi paljon ”auton ja radan päivän kunnosta”. Sitten vaihdoin takaisin aiemmin ajettuihin Lordmaneihin ja teippiputsauksen avulla syntyi aika 9,907 jonka alle ei tahtonut ehtiä enää millään. Koitin parantaa auton kulkevuutta mm. Parman milkillä mutta hyvä pito ja taipumus kaatua olivat paha kanto kaskessa.
Viimeisenä vielä alle epäsopusuhtainen pari Lordmaneita ja jo ensimetreillä tunsi, että auto pohjaa hieman mutta ei liikaa. Eli hanaa ja kappas, kaatumisoireet olivat poissa ja pitoa riitti kivasti. Jopa niin, että SRM naulitsi monitoriin 9,659! Tämän alle, vaikka kovasti koitin hakea jopa tuon Ortmaneilla ajetun pohjan alittamista, en kuitenkaan enää päässyt.
KILPAILEMAAN
Herttoniemen Fincup –avaukseen olin valmistellut testissä käytetyn Lordman –setin matalampaan ja kiillotetumpaan kuosiin. Mielestäni auto renkaineen toimi tälläkin radalla hyvin (Fleischman) ja auto oli miellyttävä ajaa. Pidon katoamista 1 min heatien edetessä en huomannut ollenkaan mikä olikin tarpeen tasapäisissä kamppailuissa radalla. Renkaiden huolloksi erien välillä riitti vain puhdistus kostealla sormella. Rengas sietää myös asetonia miedompia kemikaaleja, Hertsikan varikolla renkaita puhdistettiin esim. apteekista saatavalla Isopropyylialkoholilla.
Kisan jälkeiset Lordmanit ja Sciroccon raavittu pohja!!!
Kisan jälkeen menin Sciroccolla vielä kerran Turun radalle ja kierrosajat olivat kovasta yrityksestä huolimatta aiempaa heikompia 9,992 sek ollessa paras. Ehkä Fleischmanin rata oli syönyt parhaan terän ja renkaan pinta vaatisi uuden kiillotuksen? Heti perään Ortmaneihin vaihtamalla ajat putosivat 9,6 sek puolelle.
YHTEENVETO
Pikaisen tutustumisen myötä voin omalta kohdaltani sanoa Lordman –renkaiden olleen itselleni erittäin positiivinen yllätys. Saatavuus on hyvä ja kotimaisuusaste kova. Renkaita on hyvä valikoima ja hinta on kilpailukykyinen. Se on helppo ja looginen työstää sorvissa ja totutut menetelmät sorvaus – hionta – pyöristys – kiillotus toimivat tässäkin, joskin tutun lähes sileän ja kiiltävän pinnan aikaansaamiseksi (mikäli sen katsoo tarpeelliseksi) joutunee tekemään hieman enemmän töitä.
Rengas pitää puhtaana hyvin, ja vaikka pitkässä vedossa sen suorituskyky hieman laskee, se ei kuitenkaan romahda täysin pitämättömäksi sutimiseksi. Testiä ajaessa teki mieli jopa lanseerata termi tappopito tähänkin scaalaan, kun auto tuntui kaatuvan kovan pidon vuoksi. Ottaen huomioon sen, että renkaissa oli osin moittimista omien mokien takia, voidaan testitulosta pitää hyvänä.
Vaaleapigmenttinen Lordman on kisakäytössä sulautunut tummemmaksi.
Vertailua vanhaan kunnon Ortmaniin tämä rengas ei kestä, mutta muihin (Ortmaneihinkin) melko hyvin. Ortmanin eduksi voidaan tässä testissä katsoa lopulta kuitenkin parempi pito ja ehkä hieman parempi viimeisteltävyys, tai ehkä mulla ei vain kärsivällisyys ja tietotaito riittänyt Juliuksen renkaiden kanssa? Erittäin hyvä ja tervetullut rengas tämä kuitenkin on! Kuvan Sciroccolla ajettiin Lordman -renkailla ekassa Fincupissa Touring -luokassa sijalle 2. Ei siihen pysty ilman toimivaa rengasta.
Työstettävyys * * * * *
Materialaatu * * * *
Istuvuus vanteelle * * * * *
Viimeisteltävyys * * *
Pito puhtaana * * * * *
Pito kuluneena * * * *
Testaaja : Kai Ruusunen
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Tarvetta olis vanhoihin vintage peleihin.
Eldon,Srombecker,Revell,Polistil,Scalextric ja Airfix/MRRC.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Pitää tehdä listaa...
Ja varsinaiseen asiaan.
Osassa Lordmaneissa saattaa olla hienoista vaihtelua laadussa ja tämä johtuu todennäköisesti valmistusprosessista. Viallinen rengas on jäänyt "raa'aksi" eli ei ole läpeensä kovettunut. Tämän voi todeta rengasta hieman venyttämällä. Jos sivuun tulee lohkeamia, on rengas "raaka". Jos venyy ja palautuu ilman halkeamia on rengas ok.
Raakuus johtuu todennäköisesti kovettimen liian viileästä lämpötilasta valuvaiheessa.
Raaka rengas kyllä toimii, ja on melko pitävä (jos vain pysyy kasassa)
Pyrin jatkossa parantamaan tasalaatuisuutta.
T: Julius
Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- 1300ti
- Vieras
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Tämä ei siis koske ns. kerholuokkaa, jossa saa vetää aikakauden tyylin mukaisilla värillisillä solukumipyörillä niin halutessaan.
Eilen näin kerholla RX Minin, jossa tuollaiset oli alla vaalean harmaat PU renkaat. Ei näyttänyt hyvälle.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
T: Julius
Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Lordman renkailla otettiin Hämeenlinnassa Touring osakilpailuvoitto mr. Hoppamiehen toimesta.
T: Julius
Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- hoppamies
- Vieras
Mutta asiaan: Nuo Lordman renkaat toimivat kokoajan (touringissa) hyvin ilman suurempaa "lipsumista" tosin 8-uralla oli hieman enemmän liukkautta. En tehnyt autolle mitään eli auto oli Hertsikan jälkeisissä racing-modessa. Harjoittelin Hämeenlinnassa n.50 kierrosta , jonka jälkeen pesin preidit ja sitten auto katsastukseen.(huom. en edes pessyt renkaita!)
Kisan aikana taisi paras kierrosaika olla 10,566s 4-uralla joten mielestäni aika hyvää vauhtia.
Ajoin myös ralli- ja gt- luokissa Lordman renkailla sijoitukset taisivat olla kuudes ja kolmas. Joten kyllä Lordman näyttäisi toimivan suhteellisen hyvin puuradalla. Eli lisää kehitystyötä tarvitaan jotta sekunnit tippuvat
T/ Hoppamies
T: Hoppamies
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Olikos sen kasiuran vaiva että sitä ei ole ajettu niin paljon? Vähemmän rataan tarttunutta kumia esim. kun ei pesu auttanut.
Hyvin on renkaat paistettu lordmannilla kun toimivat muoviradalla sekä puuradalla.
insertit pitää olla
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Olen nyt viikon verran testaillut ja valanut renkaita. Tasalaatuisuuden saavuttaminen on se haastavin homma ja nyt tiedän taas jonkin verran enemmän.
Mullahan on ollut laatuongelmana kumimateriaalin raa'aksi jääminen.
"Raakuuden" voivat aiheuttaa:
1. Liika pigmentti
2. Liian viileät aineet tai ympäristölämpötila
3. Liian tuore silikonimuotti
Ensimmäinen kohta, eli liika pigmentti haurastuttaa renkaita suoraan. Mutta minulla on sellainen näppituntuma että pigmentin kanssa renkaitten kovettumisvaihe olisi jonkin verran kriittisempi kuin täysin ilman pigmenttiä. Eli jos seoksessa on pigmenttiä se jotenkin hiukan hidastaa aineiden reagointia ja helpommin jää raakaksi kumi.
Lämpötila on erittäin tärkeä kovettumiseen vaikuttava suure. Liian viileässä kumi voi jäädä raa'aksi. Aineiden säilyttäminen kylmässä on myös riskitekijä. Olen saanut hyviä tuloksia pitämällä aineet huoneenlämmössä ja valuun esilämmitän muotit hehkulampun alla yli 30 asteisiksi ja valun jälkeen lämmitän myös samoihin astelukuihin.
Liian tuore muotti on hankalin tässä yhtälössä. Jos on huono tuuri ja kemikaalit eivät tule toimeen keskenään on mahdollista että tietystä silikonista tehty liian uusi muotti estää polyuretaanin täydellisen kovettumisen. Kaikilla silikoneilla ei välttämättä ole tätä ominaisuutta. Valitettavasti omalla kohdallani tuntuu siltä että käyttämäni silikonimuottimateriaali vaatii pari käyttökertaa ennen kuin muotti rupeaa toimimaan.
Tässä oli siis vinkkejä potentiaalisille renkaantekijäille.
T: Julius
Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
X-mas Vintagessa oli useammassa eri autossa Juliuksen tekemät renkaat.
Tosi hyvin kaikki toimi. Ei ole minkäänlaista kritiikkiä renkaista.
Aikoja ei vaan oikein voi vertailla, kun ikivanhat autot on mitä on ja tää kuski on mitä on.
Muutama laina-auto meni hyvin Lordman renkailla Kokin Jussin käsittelyssä.
Joten niistä ajoista voi ehkä vertailla jotain, jos joku haluaa?
Lordman renkailla on varmasti kysyntää tulevaisuudessa.
Tai ainankin allekirjoittanut tilailee lisää ja toimittelee muottimalleja, jos Julius jaksaa/ehtii valmistamaan?
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.