Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: PROJEKTI PAJA !!!

PROJEKTI PAJA !!! 05.04.2016 00:41 #161

  • Kaitsu
  • Kaitsu hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 4639
  • Karma: 10
  • Vastaanotettu kiitos 238
Kuvaan meikäläisen projektipajasta kiteytyy kauden päätöksen läheisyys. Fin Cup -autot odottavat Hämeenlinnän kisan speksien taltioimista (Citikka ja Alfa ilmeisesti myös hyvin ansaittuja eläkepäiviä). Speksit kirjataan ylös myös Lempäälässä käytetystä malliautokalustosta. Ensi lauantain vintage-kalusto siinä myös valmistuu hiljalleen. Keskellä olevan siipiauton suhteen tein tänään päätöksen. En niittaa koriin kiinni siinä olleita siipiä vaan vedän Nokian kisan siivetönnä tuommoisessa vakiosport -asussa. On se vaan paljon hienompi noin. Vanha viidakon sanontakin kuuluu: "wings are for fairies". Keltainen formula takana on Mclaren, jonka valitsin BRM:n sijaan ettei olla kaimapojan kanssa samanlaisilla laitteilla sikariformuloiden viivalla. McLarenin esikuva oli muuten nelivetoinen (harmi että Scalextricin malli ei ole...) . 60-luvun lopulla useampikin valmistaja kehitteli 4wd formula 1 -autoja. Lyhyeksi jäi se vaihe F1-historiassa... Vasemmalla on Pörille maalattu Parman Porsche 917/30 -koppa. Saas nähä mihin se sen lykkää... Hopean harmaa valikoitui väriksi sen vuoksi, että Leo Kinnunen ajoi Martinin väreissä juuri 917/30:llä viimeisen Interserie-kisansa. Leksa voitti ja vuosi oli siis 1974.
Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/
Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 05.04.2016 07:43 #162

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Myös oma Vintage kalusto valmistui juuri. Fiat 600 on ollut valmis jo pitkään, samoin MB 125 sikariformula jonka menoa on rauhoitettu hieman lisäpainoin. Airfixin Ford Capri conversion tipahti ilmoittautumisesta pois (onnistuin särkemään auton vuosien saatossa haurastuneen pyörien kääntömekanismin) ja viivalla on nyt siis mulle korivaurioisena aikanaan tullut Austin Healey 3000 jolla ajoin ensikertaa eilen.



Koska sikariformuloissa on vanha Mercedes 125 niin ajan siipiformuloiden seassa tuossa B.R.M. -autolla, jonka kulku parani selvästi pienen moottorille tehdyn lisätilan myötä. Protoluokkaan valmistelin vihreä Electran johon kaapattiin renkaat vanteineen jo aiemmin Vintagessa pyörähteäneistä autoista (alkuperäisrenkaat siis säilyvät koskemattomina).

Carreran 1:24 Ferrari Dino -raadoke on myös valmistunut ja pelaa hyvin. Autossahan oli kori kahdesta kohtaa poikki ja oikea korihelma puuttui kokonaan. Madalsin koria alustaan nähden hieman koska auto oli todella kohlon näköinen alkuperäisasussaan. On kyllä vieläkin mutta nyt edes hieman linjakkaampi.



Ferrari Dinossa on alkuperäinen rengastus ja takarenkaissa jopa yllättävän hyvä pito.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 05.04.2016 20:36 #163

  • Kaitsu
  • Kaitsu hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 4639
  • Karma: 10
  • Vastaanotettu kiitos 238
Tänään tuli sitten lopultakin niputettua kolme vuotta sitten ostamani 70-luvun siipiauto. Silloin siitä olikin juttua täällä toisaalla. Auto meni silloin paloiksi, mutta projekti jäi seisomaan kun kiireellisempiä pukkasi päälle. Rungon pesin silloin puhtaaksi ja moottori tuli testattua (ja kiukkuiseksi havaittua) eräässä toisessa alustassa. Nyt sitten mosa palasi "omaan" runkoonsa. Halusin säilyttää alkuperäisen korin vaikka se onkin varsin kärsinyt. Maalasin sitä vähän uusiksi ja teippasin lasikuituteipillä sisäpuolelta kasaan pahimmat repeämät. Siipiä en siihen halunnut kiinnittää. Tehdään sitten mielummin kokonaan uusi siipikori joskus (70-lukuinen uusi aihio löytyy). Lättäsin koriin Nokian vintagessa vaaditut kilpailunumerot (Scalextricia jostain 60-/70-luvun taitteen tienoilta). Kuskifigu vaadittiin 70-luvun säännöissä ja sopiva löytyi pakista. En muista mistä on peräisin. Nykyaikaista tekniikkaa autossa on ainoastaan takafillarit, sillä alkuperäisiä ei enää henkiin saanut riittävällä maavaralla. Nyt vehkeessä on jenkeistä tilatut retro-fillarit. Veikkaan, että kulkee aikas kovaa Nokwoodissa lauantaina mikäli pysyy nipussa. Nokwoodin ratennätys skaalapelille on 7,050 s. Ajettu OG-12 -luokan laitteella. Saas nähdä mihin tuommoinen noin 40 v vanha vehje pystyy.


Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/
Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 07.04.2016 20:41 #164

  • Kaitsu
  • Kaitsu hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 4639
  • Karma: 10
  • Vastaanotettu kiitos 238
Projektipajassa vietetään kevään kiivaimpia hetkiä. Ihmekös tuo sillä kauden päätapahtuma, ura-automaailman vastine Kaanaan Kahinoille eli Nokian Vintage Slot, lähestyy uhkaavasti.

Torstai-illan projektina oli 1/24 Fleischmannin virpominen kisaa varten. Auto oli kyllä aikas ready to race, mutta tässä viikolla hokasin, että siihen joskus istuttamani Classicin pyörät sinisillä renkailla eivät oikein istu 1/24 GT/proto-luokan henkeen. Korvaavat takafillarit löytyi onneksi omasta pakista. Joskus aikoinaan venytin väkisin Fleischmannin isoille vanteille jotkut skaalapuolen pehmeät donitsit. Kummit näyttävät kestäneen moisen väkivallan halkeilematta. Pistin ne siis sorviin, kavensin ja sorvasin pyöreiksi. Ongelmaksi muodostui vetopyörän koko (50 t) jonka alta maavara jäi olemattomaksi. Oli pakko vaihtaa pienempään (48 t) vaikka muistini mukaan välitys oli jo aiemminkin turhan pitkä mikkihiiriradoille. Näillä kuitenkin mennään

Lisäksi toteutin lopultakin noin 30 vuotta haaveilemani etuakselin modauksen. Fleischmannin 1/24 Lotuksen etuakseli on alkuperäisenä jostain syystä älyttömän leveä. Kapeat etupyörät tulevat todella törkeästi korista ulos:


Moinen seikka häiritsi jo varhaisteini Kaitsun elämää 1979 aikoihin siinä määrin, että tuo termiitti kavensi Fleischmannin etuakselin kannakkeen aika roisisti, vaihtoi etuakseliksi 3 mm räkäraudan pätkän ja junttasi teippiä väliin jotta alkuperäiset vanteet pysyivät akselilla.

Jostain syystä em. asennus ei kuitenkaan ole koskaan miellyttänyt silmää. Tästä johtuen nyt kypsään ikään ehtinyt Kaitsu purki muinaisen asennuksensa ja kaivoi varaosalaatikosta Fleischmannin alkuperäisen akselin. Sitten autotaliin, jossa ilta vierähtikin mukavasti. Akseli sorviin ja katkaisuterällä poikki. Sen jälkeen ohensin sorvissa akselin pään 2 mm:n matkalta halkaisijaan 2,6 mm. Lopuksi kierrepakalla M2,5 kierre akseliin. Homma onnistui paremmin kuin odotin ja nyt mulla on Lotarissa tismalleen alkuperäisen kaltainen ns. 'free-rolling' etuakselisto joka mahtuu nätisti korin sisään. Jee.

Tällä erää ratkaisemattomaksi ongelmaksi jää huonokuntoiset eturenkaat. Lähestyin aiheesta tuota Valkeakosken mestaria ja päädyttiin siihen, että hää yrittää motivoida Mr.Lordmannin taikomaan meille läjän Fleischmannin etusia.

Fleischmannin 1/24 alusta oli tuollainen muovikaukalo. Lexan-korilla varustettu auto on melkoisen kevyt (reilut 100 g). 60-luvun lopun lehtitestit ei autoa paljon mairittele, mutta omat kokemukseni auton ajettavuudesta ovat erittäin positiiviset. Todella hyvä ajaa ja nopea verrattuna muihin saman aikakauden kaupallisiin valmisteisiin.




Siinä se on. Ihan omin käsin sorvattu ja kierteitetty akselin pää :). Meni kyllä ihan nappiin mitoitukseltaan. Kun mutterit kiristää molemmista päistä tiukaksi, niin akselistoon jää juuri sellainen oikeaoppinen välys ja pyörät pyörii herkästi. Kun vielä saisi kunnon kumit noiden halkeilleiden tilalle...
Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/
Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Kaitsu.

PROJEKTI PAJA !!! 07.04.2016 21:24 #165

  • Rami Yliniemi
  • Rami Yliniemi hahmo
  • Poissa
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • King of Nothing
  • Viestejä: 1059
  • Karma: -9
  • Vastaanotettu kiitos 84
Kaitsun kahinat :)
Sörnäisten Race Or Die -pajalla, eli olohuoneessani, on meneillään sellainen ristisiitos, että itse Mengelekin kierii haudassaan...
Kalekstriksin Mighty Metro ja Tsöölerin T40 -alusta.
Tästä ei seuraa mitään kaunista... :|



Ei mikään ruudinkeksijä, mutta oli kohdalla kun räjähti.
Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Rami Yliniemi.

PROJEKTI PAJA !!! 26.04.2016 11:57 #166

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Projektina rengassorvin huolto!

Monen harrastajan kallein yksittäinen työkalu rengassorvi vaatii välillä huolenpitoa.




Sorvi siis kappaleiksi ja sopivalla tuurnalla napautin myös laakerit 4 kpl irti pesistään. Joku laakereista oli huutanut jo kuukausia.


Osiltaan puhdistetun sorvin kasaus jo uusilla laakereilla meneillään. 3 x 8 x 4 mm laakerit löytyivät Hobbylinnasta a´ 1,49 €. Hiomarummun puhdistin kevyesti teräsharjalla. Rumpu alkaa olla jo hieman kulunut mutta kelvannee vielä. Hyväkuntoiset vetohihnat kelpasivat yhä sellaisenaan.


Sorvi kasassa. Omasta sorvista olen jo aikaa sitten poistanut renkaan kavennustyökalun koska se oli aina kumipurun ympäröimä ja sen liuku monesti jumissa. Kavennus lisäksi menee terävällä veitsellä ihan käsivarallakin.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 26.04.2016 12:13 #167

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Pitkään preppaustaan odottanut Scalextricin Ford GT 40 päätyi nyt työn alle. Autoa oli selvästi harrastettu aiemmin, koska siinä oli virimoottori, alkuperäistä leveämpi taka-akseli. Slot.it -lautasratas, lyijypainojen jättämiä liimajälkiä. modifioitu ohjuri ja paljon likatahroja ympäri koria. Osapuutteita näytti kuitenkin olevan vain tuulilasin pyyhkijä, mutta muita pieniä vikoja ilmenisi varmasti.


Ford GT 40 #9 menossa preppaukseen, ajokuntoisempi historic -kelpoinen #6 luumuilee taustalla.


Yleiskunnosta päätellen autolla on ajettu paljon ja sitä on huollettu vähän. Osa huolloista on lisäksi tehty jo aikaa sitten "sen hetkisillä taidoilla" ja työ ei tänä päivänä enää oikein kestä (ainakaan omia) "laatuvaatimuksia". Autossa on PALJON siistimistä ja korjattavaa mm. ohjurin alue on heikko. Huomaa myös ajan hampaan lohkaisemat eturenkaat.


Lisäksi laakeripukit takana ovat vuoltu pois muodostaan ja moottoripukki on vierestä halki.


Auton tahraisuudesta kertoo paljon takaosan puhdistuksessa käytetty vanupuikko.

Jatkuu...
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 27.04.2016 07:52 #168

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157

Ohjurin kiinnityspaikan tuenta on valmistumassa, aluetta on vahvistettu styreenilevystä muotoillulla palalla sekä ylä- että alapuolelta.


Moottoriksi asensin vakiovireisen Mabuchi S -moottorin, jonka kiinnitys varmistettiin tipoilla pikaliimaa. Samassa yhteydessä liimasin techblockin päällä (alumiinivanteita akselin päissä apuna käyttäen) muovilaakerit paikalleen. Toivotaan, että eriasteisista lohkeamista kärsinyt takaosa jäykistyy tämän toimenpiteen myötä.


Ohjuriksi löytyi miljoonapakin seasta Nincon perusvarma ohjuri jonka varsi on lyhennetty paremmin Scalextriciin sopivaksi ja kiinnitys muutettu ruuvilla tehtäväksi. Moottorin piuhat odottavat liittämistään.


Tähän asti edetty. Kuvasta huomaa hyvin yhä (puhdistamisesta huolimatta) likaisen auton alustan ja tuo jäljellä oleva kuona ei lähde kuin mekaanisesti rapsuttamalla - ei itseassa oikein sitenkään! Koska se jää kuitenkin näkymättömiin niin en kiinnitä siihen enempää huomiota.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 03.05.2016 12:50 #169

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Pitkään mielessä ollut muutaman automallin lokerointi on viimein nähnyt päivänvalon!


Nyt on Minit kaikki samassa puisessa laatikossa.



Elektrat ja Tiger myös sopuisasti samassa boksissa!

Mennee kategoriaan mulla on liikaa aikaaaaaa.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 07.05.2016 17:47 #170

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Ford GT 40 jatkuu...


Juliuksen lähettämän vannesetin myötä pääsin jatkamaan GT Fordin takavanteiden kanssa . Taakse tulisi siis aluvanteet alkuperäisistä muovivanteista sorvatuilla inserteillä.



Liimaan muovivanteen sorvin akseliin tipalla pikaliimaa ja itse sorvaustyön teen terävällä askarteluveitsen terällä, en siis hiomarummulla. Tylsällä terällä ei tässä työssä tee mitään joten mitä uudempi terä sen parempi.



Välimittaus työn edetessä on ehdoton sillä alamittaan muovivannetta ei kannata sorvata.



Viimeiset millin kymmenykset hion pois terän terävällä lappeella. Hiomapareriakin voi käyttää mutta hyvällä terällä työn jälki on vähintäänkin riittävä.



Noin vartin työn jälkeen muovivanne on työstetty aluvanteen sisään sopivaksi.



Lopulta vielä insertti pitää kaventaa sopivasta kohtaa veitsellä leikaten.

Hieman kalliista hankintahinnastaan huolimatta rengassorvi on ainakin itselle osoittautunut monikäyttöiseksi ja kestäväksi työkaluksi. Scalextricin Ford GT 40:n vanteen työstö ilman sorvia uusiin mittoihin olisi ollut tuskainen homma muilla omistamillani työkaluilla.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 08.05.2016 20:09 #171

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Nyt on sitten ensimmäinen HR luokan rallipeli nähnyt päivänvalon. Ehkä pienet testit ennen kisaa Vihdissä...
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 14.05.2016 21:12 #172

  • Codriver
  • Codriver hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 115
  • Karma: 1
  • Vastaanotettu kiitos 9
Viikolla saapui Fincup HR-ralli luokan auto FLy:n Porsche 911. Suoraa paketista radalle testaan. 10 kierroksen jälkeen toinen takarengas pyöri jo tyhjää akselilla ja renkaat pompotti niin paljon että perä oli enemmän ilmassa kuin radassa. Kyllä aluvanteita tulee ikävä ku eihän noi muovivanteet sovi ees sorvin akselille.

-Jykä-

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Codriver.

PROJEKTI PAJA !!! 14.05.2016 21:44 #173

  • lordjw
  • lordjw hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 1383
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 99
Tee messingistä tai alumiinista tarkka holkki, jonka liimaat muovivanteen sisälle. Holkkiin voi tehdä kierteet molemmin puolin ja näin saat kestävän ruuvikiinnitteisen muovivanteen. Muovivanteen voi tietenkin sitten helposti sorvata suoraksi.

Pieni harrastesorvi helpottaa autoratahommissa kummasti.

T: Julius

Ps.
KaiR, Nuo eivät ole Scalen Escort "Uniflo" alkuperäiset muovivanteet. Mitä on tapahtunut?
Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : lordjw.

PROJEKTI PAJA !!! 15.05.2016 13:28 #174

  • VilleT.
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 208
  • Vastaanotettu kiitos 27
Tuollaista kikkailua siitä muovivanteiden kanssa söhläämisestä lopulta tulee. Onko ne alumiinivanteet sitten niin iso paha? :D
Born to be last

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 15.05.2016 19:29 #175

  • lordjw
  • lordjw hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 1383
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 99

eihän noi muovivanteet sovi ees sorvin akselille


Jos muovivanteen reikä on kiero, epäkeskinen tai väärän kokoinen niin ei kun injektioruiskulla akselireikä täyteen hartsia. Kovettumisen jälkeen vanne keskitetysti sorviin ja ensin perusreikä vaikka 2,2-2,3mm terällä ja varsinainen reikä 2,37 kalvaimella niin siinäpä on meillä helposti napakka ja suora vanne. Holkituksen kanssa myös ruuvikiinnitteinen.

T: Julius
Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 15.05.2016 19:42 #176

  • lordjw
  • lordjw hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 1383
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 99
Tämä ei ole kritiikkiä muovivanteita vastaan, nostan vain esille mahdollisen ongelmakohdan.

Esimerkiksi Scalextric ja Carrera ovat erittäin hyviä valmistajia, joiden autojen muovivanteille ei todennäköisesti tarvitse tehdä yhtään mitään.
Sitten on valmistajia, kuten FLY ja TeamSlot, joilla vanteet lähtevät erittäin helposti irti.
Toisaalta SRC ja SCX junttaavat vanteet kiinni hyvin, mutta välillä niiden suoruudessa on toivomisen varaa.
Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 15.05.2016 21:45 #177

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157

KaiR, Nuo eivät ole Scalen Escort "Uniflo" alkuperäiset muovivanteet. Mitä on tapahtunut?


Rallin sääntöjähän ei ole kirkossa vielä kirjoitettu mutta siellähän on nykymuodossaan maininta, että vanne voi olla alkuperäinen tai max. 1 m halkaisijaltaan isompi muovivanne. Tätä lauselmaa hyväksi käyttäen Fordissa on vaihtoehtoinen vanteistus joka sopii tuohon toleranssiin. SCX:n mk 2 Escorttin nuo eivät olisi enää sopineet koska eroa halkaisijassa oli yli 1 mm.

Lisäksi uuden kauden alku vielä kaukana joten vanteista viis. Escort rakennettiin vain tulevaa Vihdin kisaa varten.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 18.05.2016 16:12 #178

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157


Toinenkin koeluontoinen rallipeli niputettu.

Mk 1 Escort on siis varustettu (mielestäni autoon sopivilla) Nascar-auton muovivanteilla, joiden halkaisija sopii sääntöjen sallimaan toleranssiin. Auto on taka-akselia ja kruunuratasta lukuunottamatta vakiokuntoinen, lisävalot poistettu mutta muut valolaitteet paikallaan.

Mk 2 Escort on SXC valmiste ja siinä on Scalextricin Mk 1 Escortin vanteet (jotka ovat hieman alkuperäistä isommat) ja Lordmanin renkaat takana. Renkaita on sorvattu sen verran että ne mahtuvat luokasuojan kaarien alle ja tuovat raideleveyttä lisää. Taka-akseli ja kruunuratas tässäkin vaihdettu. Keinuva moottorikehto on liimattu kiinni mahdollisimman alas koska pohjassa oleva pahka syö maavaraa joka tapauksessa. Liimaaminen alas auttoi myös takarenkaita lokasuojien sisään miettiessä.

Muovivanteiden kanssa ei ollut ylitsepääsemättömiä ongelmia.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 24.05.2016 11:59 #179

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
DTM Mersu ensisavun ajossa eli ensihätään lähemmäs kisakuosia prepattu Carreran DTM Mersu vietiin Turun Mikaelrinigin radalle koeajoon.

Lähes box stock -kunnossa oleva auto olikin ihmeen hyvä ajaa ilman magneettejaan ja vauhti takasuoralla tuntui aivan riittävältä. Mutkissa joutui ajamaan hieman varoen mutta missään nimessä liukkaasta perästä ei tarvinnut puhua ja pito itseasiassa parani koko ajan ahkeralla teippiputsaamisella. Hetken aikaa näytti että 8.522 on aika jota on vaikea päihittää, mutta reilun 40 kierroksen jälkeen tauluun ajettiin 8.416 ja tämä sai riittää ensimmäiseksi referenssiajaksi.



Tämän jälkeen hioin renkaita 400 + 1000 paperilla ratapalaa vasten ja sain takarenkaissa esiintyneen miedon koveruuden hiottua pois. Radalla tapahtunut hiontatyö viimeisteltiin märällä tonnisella hiomalapulla. - joskin käytin tähän kaikkeen aikaa noin pari minuuttia joten esim. kulmien pyöristykset jätin sorvia varten.

Ajosta tuli heti tasaisempaa ja vaikka totuttelu uuteen ajotuntumaan kesti hetken oli selvää että parin minuutin rengastyö kannatti. Kun kierroksia oli takana vajaa 100 oli aika parantunut pari kymmenystä edelliseen verrattua ollen nyt 8.210.



Yllättävän vähän vikuroinut auto päätyi heti samana iltana työpöydälle, autoon tehtiin pieniä parannuksia ja alkuperäiset renkaat päätyivät sorviin. Ja taas mennään tutkimaan mitä kello näyttää. Vaikka DTM ei luokkana olekaan vertailukelpoinen aiemmin ajetun Touringin kanssa niin mainittakoon, että helmikuussa ajettuun 7.914 kierrosaikaan on DTM autolla siis vielä hieman kirimistä.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 25.05.2016 11:49 #180

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Renkaat sorvattuna uuteen testipyrähdykseen. Auto tuntui istuvan paremmin rataan ja kulku oli selvästi tasaisempaa. Tämän kertoi myös kello, sillä peruskierrosten ajat tipahtivat heti pari kymmenystä. Noin 50 kierroksen jälkeen taulussa oli uusi pohja-aika 8.147 joten parhaan ajan parannus edelliseen testiin olikin itseasiassa aika pieni!



Tästä eteenpäin ajan parantaminen ei enää onnistunutkaan, sillä alkuperäiset renkaat alkoivat antaa periksi ja sorvauksessa aikaansaatu hiottu pinta alkoi murtua. Tämän huomasi rengasta puhdistaessa siitä, että teippiin jäi mustaa kumimurua radalta kertyvän lian lisäksi. Pikaisella kiillotuksella tonnisen lapun päällä renkaat saivat pitoaan takaisin mutta menettivät sen myös nopeasti ja ajan parantaminen kävi mahdottomaksi.

Kahden päivän aikana ajoin testiä autolla n. 250 kierrosta. Auto sinänsä on ihan ajokelpoinen ja alkuperäisilläkin renkailla pito oli välillä niin hyvä, että raskas auto kippasi mutkissa -varmaa yliyrittämiselläkin oma lusikkansa sopassa. Seuraavaksi kuitenkin laitetaan alle (kunhan saapuvat) tilauksessa olevat Lordmanit, joilla oletan ajan painuvan jo alle kahdeksan sekunnin.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.