Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: PROJEKTI PAJA !!!

PROJEKTI PAJA !!! 09.06.2013 11:39 #61

  • TonyClifton
  • TonyClifton hahmo
  • Poissa
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Viestejä: 360
  • Vastaanotettu kiitos 4

pertti_jarla kirjoitti:



Eero Kumannon piirustuksista tein, kuten arvaatte niin polystyreenilevyllä selvisi hyvin pitkälle. Lamput ja puskurit muista pienoismalleista. Pyörät, akselit ja ratas on Airfixin Ford Cortinasta. Moottori SRP:n 25 000 RPM 13D, valitsin sen siksikin että mahtui pieneen "pan chassis"-viritelmääni, jossa pyrin siis pitämään painopisteen alhaalla kompensoidakseni kohtuu korkeaa koria. Pituus on suunnilleen sama kuin Scalextricin Minissä.


On kyllä mainion näköinen menopeli. :D

Miten tuo mahtaa pysyä radalla n. paljon kiertävän koneen kanssa?!?

No kuljettajan terävä ja keskittynyt katse kertoo, että radalla pysytään...


-Tony-

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 09.06.2013 12:04 #62

  • JariL
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 537
  • Karma: 5
  • Vastaanotettu kiitos 74
Yllättävän hyvin pysyi radalla testissä.

Tosin voimansiirto tarvitsee vielä vähän säätöä :smile: .

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 10.06.2013 07:38 #63

  • pertti_jarla
  • pertti_jarla hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 183
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 12
Luulin noin matalalla painopisteellä menon olevan vähemmän kiikkerää (kori on aika ohutta muovia), ja Airfix-voimansiirto oli tosiaan täysi susi. Pitää laittaa modernia tekniikkaa sinnekin.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : pertti_jarla.

PROJEKTI PAJA !!! 14.06.2013 12:05 #64

  • Janoz
  • Janoz hahmo
  • Poissa
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Viestejä: 423
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 15
Sadepäivän aikaansaannoksia.
ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput
Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 06.07.2013 12:40 #65

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Ostosreissulla Maskun sisustusmyymälään otin mukaan pari puksipalloa (syys-talvi -kauden somiste) a´ 7.95 €. Niistä irti nypittyjä lehdyköitä tuli sitten illan aikana pujoteltua rautalanka -runkoisiin "oksistoihin" ja tulos oli kuvan kaltainen.



Ajatuksena oli vehreyttää Turun Hobbylinnan radan somistusta. Kahdesta puksipallosta sain tehtyä kahdeksan kpl keskikokoisia puita joten keskihinnaksi jäi pari euroa puuta kohti.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 17.10.2013 14:03 #66

  • pertti_jarla
  • pertti_jarla hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 183
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 12
Vanhaan AirfixMRRC-kuulalaakerimoottoriin tein itse hiilet. Alkuperäisiä vastaavia mallina käyttäen taivuttelin & viilasin ohutta messinkiä, johon Araldiitilla liimasin 36D-kannumoottorin hiilistä sahatut ja muotoon hiotut palat. Liimaa on pieni tippa hiilen keskellä, reunoille juotin tinaa.

Ainakin toistaiseksi moottori on pyörinyt näillä varsin mainiosti, kiertääkin lujaa vaikka hiilet eivät ole vielä kuluneet kunnolla koveriksi. Jos nää nyt kestää käytössä, otan tavaksi. Alkuperäisiä varaosahiiliä näihin moottoreihin ei näy oikein ikinä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : pertti_jarla.

PROJEKTI PAJA !!! 17.12.2013 23:47 #67

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Aika tarkalleen kolme vuotta sitten käynnistetty projekti näki tänään ensisavuja vailla olevan päivänvalon kun vanha hoppa saatiin Nokian Historicin alla nippuun.



Autossa on vielä alkuperäinen kori ja pohja ja Johnsson 111 moottori. Ja that´s it.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 03.02.2014 18:26 #68

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Kolme Fordia kaappasin hyllystä työn alle. Caprit tulivat Londoniumista ja Musta Escort Hyvinkäältä. Escortissa ja mustassa Caprissa ISOJA ongelmia alustan ja korin yhteensopivuudessa = alusta vääntyneet. Kertooko jotain ajanjakson työn laadusta? Vedenkeittimelle oli siis käyttöä kun alustoja aseteltiin jiiriin. Escortin kanssa tämä ei edes auta - koko alusta on koriin nähden 2 mm liian pitkä eikä oikein tahdo sopia paikalleen.



Kyllä ne vielä siitä liikahtavat...
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 13.02.2014 00:14 #69

  • Nanook
  • Vieras
  • Vieras
Täs vähän digiprojektia mitä tullut väkerreltyä:

Ihan ensimmäinen viritys mihin tein ite decaalit: MSC Subaru White Kit.



Pojat maalattuna ja istuu autossa valmiina tositoimiin.


Ledit on istutettu autoon kii.


Scalextricsin Saloon retro fit chippi istutettu autoon. Siihen oon sit lisännyt tasasuuntaajan valoja varten ja plugin, että saapi korin nätisti irtaalleen alustasta.


Valot näkyy täs huonosti, mut eessä alhaalla on siis siniset valot ja ajovaloina on extra kirkkaat ledit. Kartturilla on oma valonsa nuottien lukuun :-D

Ois varmaan pitänyt käyttää jottai muuta kirkasta lakkaa. Ei oikein tykännyt noi decaalit siitä vaan meni vähän ryppyisen näköiseksi.
Lisää kuvia projektista

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 13.02.2014 00:21 #70

  • Nanook
  • Vieras
  • Vieras
Muita valaistus projekteja Sieltä löytyy myös yks video :)

Ninco 1 Mustang, johon samalla vaihdoin 20k rmp mosan. Nyt liikahtaa vähän eri malliin vrt siihen 16k moottoriin.


Ninco Ford Focus. Edessä 5mm kirkkaat siniset ja taakse 3mm punaiset.




Tuohon chippiin olen vaihtanut paremmat diodit, että saapi chipin sieppaamaa jännitettä pienennettyä. Saapi näin vähän lisää vauhtia autolle ja uskaltaapi laittaa tehokkaamman moottorinkin samalla. Tasasuuntaaja ja plugi myös lisättynä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Nanook. Syy: kuvat kohilleen

PROJEKTI PAJA !!! 22.02.2014 15:58 #71

  • vesa mononen
  • vesa mononen hahmo
  • Poissa
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Viestejä: 26
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 0
Moikka,

hyvältä näyttää !! muista että isommat koneet rasittaa moottorin ohjaus trankkuja ja jossain vaiheessa palavat ... itse olen suosiolla modannut scalen piirit eli vaihtanut trankut emenmän virtaa kestävix ja toisiaan tuo diodien vaihto vähentää piirin syömää jännitettä, joten moottorille saa hiukan jännitettä lisää ... slot it chipeissä nuo ominaisuudet jo valmiina :-D

- vesa

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 25.02.2014 00:11 #72

  • Nanook
  • Vieras
  • Vieras
Joo huomasin... Annoin itselleni kertoa, että chipin pitäis kestää 25k mosat ihan ok diodien vaihdon jälkeen, mut käry kävi :D Vähän kyl epäilin tätä, mut mikäs tuo testiessä. No ei siin mitää. Vaihdoin molemmat mosfetit enempi virtaa kestäviin. Toivottavasti nyt pysyis sirun henki piilossa eikä heti karkais.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 05.03.2014 16:39 #73

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157


Kuva kertonee tarpeeksi. Analogisten asioiden kanssa puuhastellaan siis.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 10.03.2014 02:09 #74

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
80 -luvun alussa joululahjaksi saamani Scalextricin Mini Clubman. Jossain vaiheessa alusta meni takaa laakerin kohdalta poikki eikä korjaus Bostikilla auttanut. Auto kulkeutui Laakson Jarille jonka kautta auto päätyi 2013 takaisin mulle - pohja oli yhä poikki. Korjausmodifikaatioiden yhteydessä mopo karkasi - kori on yhä originaali mutta pohjaa muokattu "sopivasti".



Autossa on siis yhä alkuperäinen pohjaaihio sekä ohjuri. Tuosta se sitten joskus päätyy baanallekin...
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

PROJEKTI PAJA !!! 23.03.2014 16:04 #75

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157


Tästä lähdetään vetämään ensisavut Clubmanilla. Alusta on alkuperäisestä keulan osalta raskaasti muokattu mutta takana laakeripukit kuten alkuperäisessäkin. Siniset Minilitet ovat SCX Escort MK II -rallipelistä ja takana vanteet on sorvattu ja upotettu Slot.it F1 vanteille joita on hieman kavennettu. Takarenkaat ovat ko. vanteelle tarkoitetut Lordmanit. Moottoriksi on sovitettu jokin Nincon NC-2 tms. Etiketti on vain moottorista kadonnut.

Keltainen originaali Clubman vieressä antaa osviittaa miten auton ryhti on muuttunut.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 26.03.2014 22:56 #76

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157


No niin, lexanit ovat autossa paikallaan ja tämä voidaan laskea valmiiksi. Keulaan jäänyt alustan muokkauksen aiheuttama tyhjä aukko on täytetty "lauhduttajalla". :D Kuljettajan pää on vanhempaa tuotantoa ja napattu Dartin raadokkeesta.



Etupään rajusta modifioinnista kertoo iso läjä Plastik Welderiä. Korin lokasuojia on hieman avarrettu ja korin asentoa alustaan nähden muokattu siten, että keula on hieman aiempaa korkeammalla ja perä reilusti matalammalla.

Ensisavun testeissä Clubman kiihtyi ratakierroksen aikaan 10,749 mikä on hyvää Fincup -touring kisavauhtia. Pienessä Minissä kyyti näyttää silti jopa vilkkaammalta!

Piskuinen Clubman oli kiva saada ajokuntoon koska se oli ollut ajokelvottomana varmaan 25 vuotta! Lisäksi alustan heikko kunto antoi varsin vapaat kädet vintageauton raskaallekin muokkaamiselle.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 11.11.2014 19:38 #77

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Vetelin Rata-autojen Minimaailman sivuilta Facebookista bongasin tuunatun Revellin kardaanivetoisen Mustangin ja koska totesin, että oma vastaava autoni on liian vähällä ajolla päätin ottaa sen projektiksi marraskuun harmaisiin iltoihin. Ehkä sen kanssa päästään joulunalus -kisoihin Järvenpäähän...

Projektia tehdessä totesin taas ettei MITÄÄN 1:32 autorataroinaa kannata heittää pois. Kaikelle on paikkansa.

REVELL MUSTANG kuvastoori:


Lähtokohta on vakiokuntoinen Revell Monogram Ford Mustang.


Auto lihoiksi ja punnitaan mitä tarvitaan ja mitä ei.


Oman alustan muokkauksen sijaan valitsin uudeksi alustaksi Nincon prototype -BMW:n alustan joka lojui tyhjän panttina roinalaatikossa. Ei mitään aavistusta mistä olen alustan saanut.


Uusi alusta on muokattu Mustangiin sopivaksi ja se voidaan ruuvata sellaisenaan korin kiinnikkeisiin.


Etuakselia piti säätää hieman taaksepäin ja samalla se asemoitiin rengaskoon mukaan sopivalle korkeudelle sekä koriin että alustaan nähden. Myös lokareita hieman avarrettu.


Uusi ja vanha alusta vierekkäin. Kardaanivedon poistumisen myötä vanha sisäkaukalo ei enää tule mahtumaan paikalleen. Etuakselille asenettiin valmiiseen autoon muovilaakerit ja taakse messinkilaakerit. Moottoriksi sovitettiin Nincon oma maltillinen 20.000 rpm moottori ja 10/25 välitys. Kruunuratas Slot.it.


Alkuperäiset vanteet siirsin uusiin aluvanteisiin Hudyn sorvin kautta:

1. Auton uusi alumiinivanne
2. Alkuperäinen muovivanne
3. Tarvittavaan halkaisijaan sorvattu vanne
4. Vanteesta pois leikattu osa
5. Pakista sattumalta löytynyt alumiininen soviterengas ( älä siis koskaan heitä mitään pois! )
6. Takavanne kaikki ed. m. yhteen niputettuna


Autoon napattiin sisusta Revellin Easy Kit Audi TT:stä hieman muokaten ja sopiva kuljettaja mistä lie. Lexan -sisustaakin kokeilin mutta jotenkin se ei tähän autoon kuulunut. Messinkiputkesta leikatut pakoputket sivussa lisättiin ihan vaan ulkonäön vuoksi! Samasta syystä poistin auton sivuikkunat ja kori sain hieman coupemaisuutta lisää!

Auto uhkuu uusia menohaluja ja taatusti saa enemmän kierroksia kuin vakiokunnossaan! Neljä tai viisi iltaa auton kanssa meni uutta ilmettä hakiessa ja ainakin oma silmä tykkää!
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 16.11.2014 20:10 #78

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Prepattavana ovat myös Hobbylinnan uudet Camarot ja Mustangit jotka ovat Ninco1 -kalustosta poimittuja, osa myös digilastulla varustettuna. Käyn autot läpi ja tarkistan, että perusasiat ovat kunnossa ja demilitarisoin digiversiot analogisiksi. Tämä maksaa vaivan jatkoa ajatellen koska mm. kuvassa näkyvän auton kruunurattaassa oli valupurse joka sai voimansiirron TODELLA äänekkääksi - nyt on sekin pois päiväjärjestyksestä



Voimansiirron tarkistuksen lisäksi ohjurin toimintaa hieman säädetään, asetellaan virtaharjat paremmin, renkaat sorvataan miedosti ja magneetista huolimatta olen laittanut myös lisäpainoa keulaan. Koriruuvit vaihdetaan siten, että kori jaä alustan suhteen hieman löysäksi. 16.000 rpm koneilla ja magneetilla tällä päässee Turun radalla hieman alle 10 sek aikoja.

Nincon kalusto korvaa Hobbylinnassa aiemman Scalextricin NASCAR -kaluston, joka toimi ensin Fincupissa ja sieltä ne ostettiin Hobbylinnaan. Rajussa käytössä kahdeksasta autosta on enää jäljellä neljä jotka nekin ovat suurelta osin kasassa enää epoksilla ja pyhällä hengellä.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 06.01.2015 23:08 #79

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Loppukesästä ison bulkin mukana tuli Autoartin Peugeot 307, josta ei loppujen lopuksi ollut oikein ajoon eikä myyntiin. Koskematon ja ajamaton auto oli hieno mutta kun kovettuneet renkaat pyörivät vanteilla niin ei auto paljon iloa tuottanut.

Autosta tulisi siis vitriinin somiste ellei sitten...


Siistin näköinen auto päätyi hoitopöydälle.


Auto on täynnä muista merkeistä adaptoituja ratkaisuja. Mieleen tulee mm. Carrera ja Scalextric. Liittimiä ja ruuveja riittää...


Auton pohjassa moottoria suojaava ritilä oli ainakin täysi turhake. Renkaiden ja vanteiden kapeus näkyy tässä hyvin.


Kömpelöt valolaitteet saivat mennä ja muutenkin sisustaa siistittiin.


Leveämmät akselit, Slotdevil vanteet ja Lordman renkaat. Myös kruunurattaat vaihdettiin ja kardaanivedosta tuttu jousi on korvattu muovituubilla, joka on napattu kuulakärkikynästä. Kynässä muuten luki Finscan eli sehän on osana lähes Lordman! :D


Uudet renkaat ovat reilusti leveämmät ja myös hieman matalaprofiilisemmat. Moottorin suojaritilästäkin on luovuttu.


Nyt autolla pääsee eteenpäin mutta radalle ei ole vielä ehditty. Maavaraa autossa riittää yhä ja koriakin olisi mahdollista dropata, mutta nyt hyvä näin.

Okei. Siinä oli pikaprojekti joulun pyhinä. Sitten taas jotain muuta...
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

PROJEKTI PAJA !!! 18.01.2015 20:31 #80

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2228
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 157
Ei päivää etteikö jotain pajattaisi ja pienen harkinnan jälkeen nostin pöydälle rujon Airfix Ford Capri -conversion. Huusin auton ebay.uk sivulta n. pari vuotta sitten ja postin tuotua paketin pöydälleni valkeni, että nyt ostin sitten ison hatullisen scheissea! Muutos oli äärimmäisen huonosti toteutettu ja vaati oman aikansa kypsyä sen preppaamiseen. Se aika tuli nyt.


Kivasti ajan myötä patinoitunut ja kellastunut kori piti sisällään touring -tyylisen lexan -sisustan ja allaan aikamoisen muovirytäksen jonka välistä löytyi Airfixille tyypillinen Slimline -runko. Purku ja siistimistyö on kuvassa juuri alkanut.


Moottorista eteen ja taakse suuntautuvat runkopalat olivat paikoin yllättävän pureskellun näköisiä ja vaativat huolittelua.


Modernin alustan sijoittaminen Capriin olisi ollut tyylirikko joten päätin mukailla "mitä ikinä korin alle keksinkään" -ratkaisulla alkuperäistä rakennetta ja siinä suunnitteluapuna toimi saman valmistajan Aston Martin DB 5. Romulaarista esiin kaivettuna Hornbyn sisusta ja Polistin formulan runko.


Leikkaa - liimaa -konseptilla syntyi rakenne, joka voidaan kiinnittää koriin ja johon voidaan kiinnittää runko.


Kuvassa auto ensi kertaa omilla tassuillaan. Ulkoasu ja ryhti siis sellaisena kuin se tulee olemaan. Auto täytyy vielä saattaa ajokuntoon.

En tiedä varmaksi tekikö Airfix Capria koskaan valmiina autorata -autona, mutta ainakin sellainen olisi ollut mahdollinen. Uskoakseni kaikki valmistajan 1/32 -ura-autot pohjautuivat autorakennussarjoista napattuhin koreihin joten Airfixin korin ja alustan erottaminen toisistaan ei tässä projektissa tullut kysymykseenkään. Sen verran kalliiksi tämän auton lunastaminen tuli, että se oli kertakaikkiaan pakko rakentaa valmiiksi!
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.