- Vastaanotettu kiitos 491
IPSA nostalgiaa
- MT
- Kirjoittaja
- Vieras
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- MT
- Kirjoittaja
- Vieras
En kuitenkaan tiedä että oliko runko valmis jo kerholle tullessaan vai tinailiko sen joku siellä kasaan. Moottorin jäähdytyslevyt "piti" ostaa jälkikäteen, eli ei kuuluneet pakettiin. Kaasukahvaan oli lähes pakko vaihtaa Turbo-merkkinen vastus + jäähdytysripa siihenkin, varmasti kulki sillä kovempaa. Kovimman jannut haki Esim. Osuuspankin paikalla olleen Malisen metalliverstaan romulaatikosta peltisoiroa, ja taittelivat siitä jopa 20 senttia korkean jäähdytyshäkkyrän vastuksen päälle.
Muistaakseni kerhoiltoja oli joka arkipäivä, ainakin minä kävin ensin joku ehkä ma tai ti iltana oman ryhmän illassa, ja sitten torstaisin oli kaikkien ryhmien yhteinen ilta. Osallistujia oli runsaasti, ehkä ryhmäiltoina n. 10 hlö ja torstaisin enemmän.
Kivaahan se oli, Ruotsalaisen Aimo ja Niskasen Eki ainakin oli siellä vetäjinä. Kerhoilloissa tämmöisillä autoilla ajettiin pääasiassa ilman spoilereita, en tiedä miksi. Ja kori oli aina vain teipillä kiinni, ei neuloja käytetty, mielikuva on että ne kiinni pysyivät kuitenkin. Ei tuossakaan kuvien korissa ole niitä koskaan ollut kiinni. Kisoissa ei tullut käytyä, vaikka mukaan olisi kyllä otettu.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- MT
- Kirjoittaja
- Vieras
Miltäs laitteet tänään näyttävät? Ankkuri kai paloi, ja sen olen jo silloin muinoin kääminyt uudestaan ilman mitään käsitystä johtojen oikeasta kulusta ja paksuuksista. Eikä niitä ole tinattu kiinni kollektorin nastoihin, muistaakseni moottori ei käynyt näin korjattuna yhtään. Renkaat on kovat kuin mitkä, lähes kopisevat kun niitä yhteen kopistaa. Runko on ajokunnossa, mutta epäsiisti. Useimmat saumat on tullut tinattua uusiksi aivan tekemisen ilosta, ja näin on tullut pilattua siistit alkuperäiset saumat.
Kuntoonhan tämä pitää laittaa. Ankkuri pitää hankkia tai jos nyt opiskelisi faktat siihen käämimisen. Mielellään saa kyllä tarjota toimivaa ankkuria tälläiseen (G20?). Hyviä linkkejä käämimisvinkkeihin myös kaivataan, mistä selviäisi johtojen paksuuksien ja kierrosmäärien vaikutus lopputulokseen. Renkaita voisi koittaa elvyttää. Ei nyt tällä erää muuta, mutta oikeastaan tämä vaatii täysin osiksi laiton, ja rungon putsaamisen ja uudestaan kokoamisen. Ja mootorille sama.
Saakos ja voikos tämmöisillä laitteilla nykyään ajaa? Se Iisalmen tutustumispäivähän on 29.8. ja ratahan ei ole tuolloin ns. sisäänajettu, eli silloin sinne ei kai pääse ainakaan ajamaan. Ja Iisalmeenhan ei tule enää noita puhelinpistokkeita kaasukahvoihin, että se vaatisi muutoksia.
Terveisin Mika Tenhunen
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- MT
- Kirjoittaja
- Vieras
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Sulla on hieno "museo" hallussa.
Tuolla autolla voi ihan hyvin ajaa, kun vaihtaa renkaat ja sen ankkurin, mutta tuo kannattaa "museoida" eli laittaa kuntoon ja talteen.
Uusi JK-RTR ( ajovalmis auto ) maksaa about 60e ja on varmasti parempi ajaa , kuin tuo.
Kaasua et välttämättä tarvitse, sillä kerholle tulee 7 kpl transistorikaasuja.
Tule avajaisiin, niin jutellaan lisää.
Terveisin:
Juha Yli-Sipola
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
MT kirjoitti: Voi Turkanen! Väkersin koko tarinan tietysti väärälle alueelle. Tuonne siipiautot ja yleistä jorinaa kai tämä parhaiten kuuluisi. Nöyrä pyyntö: olisiko moderaattorit ystävällisiä ja viskaisi tämän ketjun sinne.
checked
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Ruotsalaisen Ami oli aika pro tuohon aikaan. Ami oli muistaakseni junnu SM-kisoissa mitalleilla jo ennen, kuin Iisalmessa oli oma rata.
Soittelin tänään Ekille ja varmistin, että avajaisten kutsu on saapunut perille ja olihan se. Eki lupasi ottaa yhteyttä Kustaa Kujanpäähän ( vanhan radan suunnittelija ja tekijä ) ja välittää avajaiskutsun myös hänelle.
Tuo on tosiaan se 220 mk:n auto. Virallisesti vissiin Parma Brass Car. Tuo kori on todella harvinainen. Noita olen yrittänyt etsiä. Ovat kadonneet tältä maapallolta ihan kokonaan.
Tuolla valokuvalla voi yrittää kysellä jenkeistä. Retro harrastajille noi ovat liian uusia ja muille liian vanhoja
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- MT
- Kirjoittaja
- Vieras
Tuon korin ikkunat olivat alunperin läpinäkyvät, mutta sittemmin ne on maalattu mustiksi. Lisäksi korin sisäpinnassa näkyy jäänteitä kuparin värisestä maalista jolla ikkunat oli maalattu jossain vaiheessa tässä yksilössä. Ei ole mitään mielikuvaa millä tuo kuparimaali on sinne roiskaistu, spraylla ei noin epämääräisiä roiskeita saa aikaan. Olisikohan jollain kerholla ollut joku outo puhaltaen toimiva ruiskujuttu jolla sitten yritettiin maalia levittää huonoin tuloksin. Oranssi ja hopea väri sinne sisäpintaan kuuluvatkin. Pitää varmaan koittaa varovasti putsata nuo roiskeet ja musta väri jollain miedolla liuottimella. Ennenhän käytettiin sytytin bensaa, mutta en muista että putsattiinko sillä myös koreja. Kyllä kai.
Sitten tuli vielä mieleen IPSALO. Se oli joku salora-televisioiden sen aikainen uusi ominaisuus tai mainoskikka. TV-liikkeista sai Salora tarroja ja niistä pystyi sitten saksimaan pieniä IPSA tarroja.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Musta tussi lähtee pois etanolilla ( Sinol ) tai Isopropanolilla ( Bensiinin jäänestoaine )
Tuo kori on niin hyvässä kunnossa, että ole varovainen sen kanssa.
Minulla oli muuten ihan samanlainen pakki......olisko ollut jotain Rauta Putkolan peruskamaa ?
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- MT
- Kirjoittaja
- Vieras
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Jos tuo kori on kovinkin kiven alla, niin kannataisikohan siitä ottaa vaikka sisäpuolelta kipsivalos?
Juliuksella / malliautoporukalla voi olla hyviä vinkkejä tähän.
Alipainevetopöydän voi sitten kyhätä kokeeksi. Ja sopivaa PC levyä sitten kinutaan vaikka jostain.
Nimimerkillä lennokkikabiineja 0.6mm PCstä.
T.Jussi
Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Pidä MT kori kuosissa, niin yritetään valmistaa siitä joskus kopio !
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- MT
- Kirjoittaja
- Vieras
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Ihaillaan pakkiasi ,sitten vaikka virallisen osion jälkeen !
Juha
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.