IPSA nostalgiaa

  • MT
  • Kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
06.08.2013 18:33 #21661 : MT
IPSA nostalgiaa kirjoittanut MT
No nyt kun Iisalmen kerholle on laitettu etsintäkuulutus voimaan ja vanhoja kerholaisia kutsutaan tutustumaan paikkojen nykytilaan, niin tuli inspiraatio kaivautua vaatekomeroron perimmäiseen nurkkaan. Mitä löytyi? 30 vuotta avaamattomana ollut mystinen laatikko, "pakki" (totuuden nimessä, on sitä joskus auki käytetty välilläkin). Mystinen "pakki" murrettiin auki. Mitä löytyi? Auto. Kahva. Ja jotain reksvisiittaa.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • MT
  • Kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
06.08.2013 19:02 - 06.08.2013 19:30 #21662 : MT
Vastaus käyttäjältä MT aiheessa IPSA nostalgiaa
Faktoja: Kerholla käyminen tuli aloitettua noin vuonna 1980-81 jotain 12-vuotiaana. Kaveripiiriin kuului myös useita harrastajia mm. Eero Hotti, Mikko Sokka ja Veli Vepsäläinen. Auto ostettiin kerholta valmiina, ja mallinimenä tosiaan tunnettiin "xxx markan auto". Liitteenä olevaa PP-Racing luetteloa selattuani uskoisin että auto oli ns "PP Special auto", josta mainitaan seuraavaa: Parma monorail runko, Mura G-15 tai G20-moottori (kumpi?), maalattu lexan kori ja Faas metalli rattaat. Tuollakin on vast runko: scratchbuilt.com/my_collection/mycoll_050.html
En kuitenkaan tiedä että oliko runko valmis jo kerholle tullessaan vai tinailiko sen joku siellä kasaan. Moottorin jäähdytyslevyt "piti" ostaa jälkikäteen, eli ei kuuluneet pakettiin. Kaasukahvaan oli lähes pakko vaihtaa Turbo-merkkinen vastus + jäähdytysripa siihenkin, varmasti kulki sillä kovempaa. Kovimman jannut haki Esim. Osuuspankin paikalla olleen Malisen metalliverstaan romulaatikosta peltisoiroa, ja taittelivat siitä jopa 20 senttia korkean jäähdytyshäkkyrän vastuksen päälle.
Muistaakseni kerhoiltoja oli joka arkipäivä, ainakin minä kävin ensin joku ehkä ma tai ti iltana oman ryhmän illassa, ja sitten torstaisin oli kaikkien ryhmien yhteinen ilta. Osallistujia oli runsaasti, ehkä ryhmäiltoina n. 10 hlö ja torstaisin enemmän.
Kivaahan se oli, Ruotsalaisen Aimo ja Niskasen Eki ainakin oli siellä vetäjinä. Kerhoilloissa tämmöisillä autoilla ajettiin pääasiassa ilman spoilereita, en tiedä miksi. Ja kori oli aina vain teipillä kiinni, ei neuloja käytetty, mielikuva on että ne kiinni pysyivät kuitenkin. Ei tuossakaan kuvien korissa ole niitä koskaan ollut kiinni. Kisoissa ei tullut käytyä, vaikka mukaan olisi kyllä otettu.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 06.08.2013 19:30 MT. Syy: Lisätty ex harrastajia

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • MT
  • Kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
06.08.2013 19:27 #21663 : MT
Vastaus käyttäjältä MT aiheessa IPSA nostalgiaa
Muutamia vuosia kerholla tuli käytyä. Syytä lopettamiseen en muista, olisiko mopo-hommat tulleet tilalle.
Miltäs laitteet tänään näyttävät? Ankkuri kai paloi, ja sen olen jo silloin muinoin kääminyt uudestaan ilman mitään käsitystä johtojen oikeasta kulusta ja paksuuksista. Eikä niitä ole tinattu kiinni kollektorin nastoihin, muistaakseni moottori ei käynyt näin korjattuna yhtään. Renkaat on kovat kuin mitkä, lähes kopisevat kun niitä yhteen kopistaa. Runko on ajokunnossa, mutta epäsiisti. Useimmat saumat on tullut tinattua uusiksi aivan tekemisen ilosta, ja näin on tullut pilattua siistit alkuperäiset saumat.
Kuntoonhan tämä pitää laittaa. Ankkuri pitää hankkia tai jos nyt opiskelisi faktat siihen käämimisen. Mielellään saa kyllä tarjota toimivaa ankkuria tälläiseen (G20?). Hyviä linkkejä käämimisvinkkeihin myös kaivataan, mistä selviäisi johtojen paksuuksien ja kierrosmäärien vaikutus lopputulokseen. Renkaita voisi koittaa elvyttää. Ei nyt tällä erää muuta, mutta oikeastaan tämä vaatii täysin osiksi laiton, ja rungon putsaamisen ja uudestaan kokoamisen. Ja mootorille sama.

Saakos ja voikos tämmöisillä laitteilla nykyään ajaa? Se Iisalmen tutustumispäivähän on 29.8. ja ratahan ei ole tuolloin ns. sisäänajettu, eli silloin sinne ei kai pääse ainakaan ajamaan. Ja Iisalmeenhan ei tule enää noita puhelinpistokkeita kaasukahvoihin, että se vaatisi muutoksia.
Terveisin Mika Tenhunen

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • MT
  • Kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
06.08.2013 19:35 #21664 : MT
Vastaus käyttäjältä MT aiheessa IPSA nostalgiaa
Voi Turkanen! Väkersin koko tarinan tietysti väärälle alueelle. Tuonne siipiautot ja yleistä jorinaa kai tämä parhaiten kuuluisi. Nöyrä pyyntö: olisiko moderaattorit ystävällisiä ja viskaisi tämän ketjun sinne.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.08.2013 04:30 #21665 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa IPSA nostalgiaa
Wau !

Sulla on hieno "museo" hallussa.

Tuolla autolla voi ihan hyvin ajaa, kun vaihtaa renkaat ja sen ankkurin, mutta tuo kannattaa "museoida" eli laittaa kuntoon ja talteen.

Uusi JK-RTR ( ajovalmis auto ) maksaa about 60e ja on varmasti parempi ajaa , kuin tuo.

Kaasua et välttämättä tarvitse, sillä kerholle tulee 7 kpl transistorikaasuja.

Tule avajaisiin, niin jutellaan lisää.

Terveisin:
Juha Yli-Sipola

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.08.2013 10:09 #21667 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa IPSA nostalgiaa

MT kirjoitti: Voi Turkanen! Väkersin koko tarinan tietysti väärälle alueelle. Tuonne siipiautot ja yleistä jorinaa kai tämä parhaiten kuuluisi. Nöyrä pyyntö: olisiko moderaattorit ystävällisiä ja viskaisi tämän ketjun sinne.


checked

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.08.2013 15:43 #21669 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa IPSA nostalgiaa
Olet aloittanut samoihin aikoihin, kuin minä.

Ruotsalaisen Ami oli aika pro tuohon aikaan. Ami oli muistaakseni junnu SM-kisoissa mitalleilla jo ennen, kuin Iisalmessa oli oma rata.

Soittelin tänään Ekille ja varmistin, että avajaisten kutsu on saapunut perille ja olihan se. Eki lupasi ottaa yhteyttä Kustaa Kujanpäähän ( vanhan radan suunnittelija ja tekijä ) ja välittää avajaiskutsun myös hänelle.

Tuo on tosiaan se 220 mk:n auto. Virallisesti vissiin Parma Brass Car. Tuo kori on todella harvinainen. Noita olen yrittänyt etsiä. Ovat kadonneet tältä maapallolta ihan kokonaan.

Tuolla valokuvalla voi yrittää kysellä jenkeistä. Retro harrastajille noi ovat liian uusia ja muille liian vanhoja :-)

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • MT
  • Kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
07.08.2013 19:50 #21670 : MT
Vastaus käyttäjältä MT aiheessa IPSA nostalgiaa
Kiitos kutsusta! Nykyään maan reuna-alueella asuvana arki-illan tapahtuma luo sen verran haastetta että saapuminen on epävarmaa. Hieno juttu se varmasti olisi.
Tuon korin ikkunat olivat alunperin läpinäkyvät, mutta sittemmin ne on maalattu mustiksi. Lisäksi korin sisäpinnassa näkyy jäänteitä kuparin värisestä maalista jolla ikkunat oli maalattu jossain vaiheessa tässä yksilössä. Ei ole mitään mielikuvaa millä tuo kuparimaali on sinne roiskaistu, spraylla ei noin epämääräisiä roiskeita saa aikaan. Olisikohan jollain kerholla ollut joku outo puhaltaen toimiva ruiskujuttu jolla sitten yritettiin maalia levittää huonoin tuloksin. Oranssi ja hopea väri sinne sisäpintaan kuuluvatkin. Pitää varmaan koittaa varovasti putsata nuo roiskeet ja musta väri jollain miedolla liuottimella. Ennenhän käytettiin sytytin bensaa, mutta en muista että putsattiinko sillä myös koreja. Kyllä kai.
Sitten tuli vielä mieleen IPSALO. Se oli joku salora-televisioiden sen aikainen uusi ominaisuus tai mainoskikka. TV-liikkeista sai Salora tarroja ja niistä pystyi sitten saksimaan pieniä IPSA tarroja.
Liitetiedostot:

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
08.08.2013 05:22 #21672 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa IPSA nostalgiaa
Ikkuna on värjätty varmasti valokenno laskureiden takia. Niihin ei silloin osattu rakentaa viivettä, eli jos ikkuna oli kirkas, niin joka kierroksella tuli kaksi kierrosta.

Musta tussi lähtee pois etanolilla ( Sinol ) tai Isopropanolilla ( Bensiinin jäänestoaine )

Tuo kori on niin hyvässä kunnossa, että ole varovainen sen kanssa.

Minulla oli muuten ihan samanlainen pakki......olisko ollut jotain Rauta Putkolan peruskamaa ?

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • MT
  • Kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
08.08.2013 08:41 - 08.08.2013 18:54 #21674 : MT
Vastaus käyttäjältä MT aiheessa IPSA nostalgiaa
On hyvin todennäköistä että pakki on ostettu Putkolasta. Joo, pitää varoa ettei tuhoa koria. Muistaakseni kierroslaskurit ei olleet tuolloin ainakaan jatkuvasti käytössä, eli ajeltiin ajamisen ilosta. Eikä ole muistikuvaa että oliko ikkunoiden maalaaminen tapa vai yksittäistapaus.
Viimeksi muokattu: 08.08.2013 18:54 MT.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.08.2013 05:29 #21682 : piethein
Vastaus käyttäjältä piethein aiheessa IPSA nostalgiaa
Moikka,

Jos tuo kori on kovinkin kiven alla, niin kannataisikohan siitä ottaa vaikka sisäpuolelta kipsivalos?

Juliuksella / malliautoporukalla voi olla hyviä vinkkejä tähän.

Alipainevetopöydän voi sitten kyhätä kokeeksi. Ja sopivaa PC levyä sitten kinutaan vaikka jostain.

Nimimerkillä lennokkikabiineja 0.6mm PCstä.

T.Jussi

Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.08.2013 08:37 #21683 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa IPSA nostalgiaa
Hyvä idea !

Pidä MT kori kuosissa, niin yritetään valmistaa siitä joskus kopio !

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • MT
  • Kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
27.08.2013 18:58 - 27.08.2013 19:52 #21785 : MT
Vastaus käyttäjältä MT aiheessa IPSA nostalgiaa
Olen tämän museosetin jotenkin väkerrellyt kasaan, ja tuon sen kerholle torstain avajaistilaisuuteen nähtäväksi. Ankkuriksi hankin tuommoisen: "Mura High Timed Group 20" . Sen verran olen ollut syrjässä näistä hommista etten tiedä onko tuo "ajoitettu" vai "ajoittamaton" parempi. Ompahan nyt joku että sai kasattua. Eipä meinannut saada vanhoilla päivillä pinionia tinattua kiinni, taisi 100w kolvi olla liian kuuma. Pienemmällä kolvilla jotenkin tarttui. Muidenkaan juotosten laatu ei hivele silmiä, mutta voihan niitä joskus pimeinä talviöinä parannella. Ja ostin kuulalaakerit koneeseen, mutta 2x5 mm laakerit ei sitten olleet sopivat. Ulkohalk. liian pieni. Ankkurin oikeassa päässä näkyvä epämääräisen muotoinen prikka on tee se itse päittäisvälys prikka, tehty jostain tuommoisesta öljypropun tiivisteestä.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 27.08.2013 19:52 MT.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.08.2013 03:49 #21787 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa IPSA nostalgiaa
Asiaa !

Ihaillaan pakkiasi ,sitten vaikka virallisen osion jälkeen !

Juha

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.315 sekuntia