Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: KoPSA uusi ratasuunnitelma

KoPSA Tulipalo 11.02.2014 22:40 #1

  • tp
  • tp hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 727
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 78
Suunnitelmat menivät sitten uusiksi. Kiitokset kuuluvat Tampereelle...

Eli ISRA-rataa ei tule Kotkaan. Katsotaan, että mitä nyt tehdään. Kingiä ei kuitenkaan tule, koska sillä ei pystytä rahoittamaan vuokratuloja, jota joudumme maksamaan tiloista.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 12.02.2014 08:22 #2

  • JariL
  • Poissa
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Viestejä: 498
  • Karma: 5
  • Vastaanotettu kiitos 67
Öö, tuota kunhan kyselen hölmöyttäni....?

Eikös esim. ARH:n vanhasta kingistä voisi rakentaa puolikingiä tai joitain sinnepäin mikä lie se oikea sana nyt olikaan ?

Eräs ratojen kanssa touhunnut "seppä" kertoili sen olevan mahdollista....????

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 12.02.2014 08:38 #3

  • Tumppi
  • Tumppi hahmo
  • Poissa
  • Owner
  • Owner
  • Viestejä: 2417
  • Karma: 1
  • Vastaanotettu kiitos 390
Kyllä voi, dosiksen tilalle pähee mutka-mutka yhdistelmä vaikka luokkaa "rintojen" tyyppiset...

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 12.02.2014 09:24 #4

  • krp
  • krp hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 589
  • Vastaanotettu kiitos 131
Mahdollisuudet on monet... en tiedä minkälainen homma se on mutta varmaan olis nopein ja halvin tapa saada rata tähän tarpeeseen. Suurin osa radasta on kuitenkin ajokunnossa, ja kalliit osat (breidit, kaapelit) luultavasti valmiiksi olemassa ja paikoillaan niiltä osin. Suomessa on ainakin kaksi Kingiä paloina varastossa (tietääkseni), eli nyt kannattaisi varmaan varmistaa että jompi kumpi ompi saatavilla. Ellei sitten jokin ei-enää-aktiivinen kerho halua myydä omaa rataansa pois. Olihan se Seinäjoen vanha kingi vielä jossain varastossa?

Tuon modauksen voi varmaan tehdä useassa vaiheessa, riippuen käytössä olevista tiloista. Jos kingistä haluaa skaalaradan niin varmaan tuosta mitä Tumppi sanoi voisi aloittaa, sillä jo saa radasta mielekkään skaalakäyttöön. Sitten fingerin/ munkin modauksen voi tehdä myöhemmin, sillä saa myös skaalaisemman radan. Minimissään jokin vekki/ ässä ennen ysikymppiä fingerin suoran jälkeen että saadaan vauhdit pois, ainakin ARH:n kingissä ysikymppi on aika kalteva. Noi kallistukset on varmaan se suurin haaste siinä modauksessa, eli saako niitä oiottua vai pitääkö modaus tehdä niin että ne saa jäädä.

Parhaassa tapauksessa radassa säilyy silti riittävästi nopeita elementtejä, että gruppiluokkien siipiautoillakin voi järkevästi ajaa.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 12.02.2014 09:38 #5

  • eemeli
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 515
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 134
Hep.

Minulla on tallessa ARH:n Kingin pahvimalli, jolla voi vähän hahmotella, mitä siitä pystyy tekemään.

Pystyn myös jeesaamaan ainakin suunnittelun ja konsultoinnin kanssa, jos aikaa löytyy, myös rakentamisen.

Pohjapiirros tai hyvä kuvaus tilasta helpottasi hahmottamaan mitä sinne sopii.

Voisin kuvitella, että kotkalaisilla olisi eniten käyttöä radalle, jolla voidaan ajaa sekä skaalaa että box stockia.

-eemeli-

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 12.02.2014 09:53 #6

  • Tumppi
  • Tumppi hahmo
  • Poissa
  • Owner
  • Owner
  • Viestejä: 2417
  • Karma: 1
  • Vastaanotettu kiitos 390

krp kirjoitti: Mahdollisuudet on monet... en tiedä minkälainen homma se on mutta varmaan olis nopein ja halvin tapa saada rata tähän tarpeeseen. Suurin osa radasta on kuitenkin ajokunnossa, ja kalliit osat (breidit, kaapelit) luultavasti valmiiksi olemassa ja paikoillaan niiltä osin. Suomessa on ainakin kaksi Kingiä paloina varastossa (tietääkseni), eli nyt kannattaisi varmaan varmistaa että jompi kumpi ompi saatavilla. Ellei sitten jokin ei-enää-aktiivinen kerho halua myydä omaa rataansa pois. Olihan se Seinäjoen vanha kingi vielä jossain varastossa?

Tuon modauksen voi varmaan tehdä useassa vaiheessa, riippuen käytössä olevista tiloista. Jos kingistä haluaa skaalaradan niin varmaan tuosta mitä Tumppi sanoi voisi aloittaa, sillä jo saa radasta mielekkään skaalakäyttöön. Sitten fingerin/ munkin modauksen voi tehdä myöhemmin, sillä saa myös skaalaisemman radan. Minimissään jokin vekki/ ässä ennen ysikymppiä fingerin suoran jälkeen että saadaan vauhdit pois, ainakin ARH:n kingissä ysikymppi on aika kalteva. Noi kallistukset on varmaan se suurin haaste siinä modauksessa, eli saako niitä oiottua vai pitääkö modaus tehdä niin että ne saa jäädä.

Parhaassa tapauksessa radassa säilyy silti riittävästi nopeita elementtejä, että gruppiluokkien siipiautoillakin voi järkevästi ajaa.



Seinäjoen vanhaa Kingiä ei ole enää, edes paloina, omien tietojeni mukaan.

ARH Kingi on aikanaan Minilandiin puukattu ja Jaakko on siitä halukas luopumaan.

ARH King:ssä oli isot kallistukset, nyt kun rata on purettu -osa kallistuksista on varmasti pienentynyt. Kun sitä ei enää "pakoteta" samoilla paloilla kasaan voi loputkin kallistukset "kadottaa" aikas tehokkaasti.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 12.02.2014 09:59 #7

  • tp
  • tp hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 727
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 78
Tulevaisuutta ajatellen muokattu kingi ei ole paras vaihtoehto. Jos emme pysty järjestämään sellaisia kisoja, joihin on tulijoita, niin meidän toiminta loppuu lyhyeen. Muutaman boxstock-ajajan takia ei rataa kannata tehdä, kun Kouvolassa on kuitenkin täysi kingi, jonne voidaan tarvittaessa mennä ajamaan.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 12.02.2014 10:24 #8

  • eemeli
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 515
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 134
Hep.

Mitä nopeasti hahmottelin, niin kingistä voisi saada ihan ajettavan oloisen radan aikaan.

Kallistuksia saa kyllä ainakin jossakin määrin pois, ja jos unohdetaan siipiautot (joilla on ajettu Lappeenrannassakin kisaa...) niin ehkä tuon skaalakäyttöön voi modata.

Eli dosiksen paikalle suht flätit ässämutkat, joista loiva kurvi ja lyhyt suora deadmaniin. Fingeristä kallistus pois, jolloin mutka vähän oikenee. Ennen ysikymppiä vekki sisäänpäin, niin ei vauhdit kasva liikaa.

Pientä haastetta tekee se, ettei uraväli ole vakio kun on paraboliset (K2-jatkuvat kurvit), mutta mielestäni ihan tehtävissä.

Jos tekijöitä löytyy, niin sitten vaan uutta baanaa kehiin, ja modattu kingi pystyyn muualle - saadaan taas uusi kerho jonnekin ;-)

-eemeli-

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 12.02.2014 13:29 #9

  • JariL
  • Poissa
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Viestejä: 498
  • Karma: 5
  • Vastaanotettu kiitos 67

tp kirjoitti: Tulevaisuutta ajatellen muokattu kingi ei ole paras vaihtoehto. Jos emme pysty järjestämään sellaisia kisoja, joihin on tulijoita, niin meidän toiminta loppuu lyhyeen. Muutaman boxstock-ajajan takia ei rataa kannata tehdä, kun Kouvolassa on kuitenkin täysi kingi, jonne voidaan tarvittaessa mennä ajamaan.


Ratahankepettymys varmaan vie muutaman päivän.....

En tiedä nykyajan skaala ja siipiautoilusta juurikaan, että minkälaisilla autoilla voi mitäkin ajaa ja mikä on mielekästä ?

Vertauksena Malliautoihin, joilla ajetaan tälläkaudella Hämeenlinnan Kingillä, Hyvinkään tasaisella puuradalla, Vihdin lyhyellä puisella radalla, Riihimäen vuoristoisella museo-puuradalla ja Lempäälän muoviradalla.

Niinpä kyselen, eikös se olisi mielekästä skaala-autoilla ajella myös kovin erinlaisilla radoilla ?

Omalta kohdalta on ainankin yksi tärkeimmistä jutuista, että saa ajella mahdollisimman monenlaisilla radoilla vaikken kaikista radoista niin hirveästi tykkäisikään.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 12.02.2014 14:12 #10

  • tp
  • tp hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 727
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 78
Uudet King-tyyppiset radat ovat sellaisia, että niillä vaaditaan erikoisrungot ja moottorit, jos ajetaan ES-24 tai OG-12 autoilla. 32-luokkia ei ole ajettu vuosiin king-tyyppisillä radoilla rikkoutumisvaaran takia. Sama vaara on erityisesti ES-24 autoilla, kun ajetaan kovaa. Tsekeissä ajetaan tosin Pilsenin hirmukingilla ES-24 autoilla alle 2s kierrosaikoja, jos en nyt muista väärin. Suomessa ei kuskien lompakot kestä tälläistä menoa, koska mällissä tuhoutuu helposti 400-500€ kalusto. Voihan se tietysti skaalaradallakin hajota, mutta ei se ole niin todennäköistä.

Olen laittanut tarjouspyynnöt skaalaradasta Ruotsiin Hasselle ja Latviaan Janisille. Katsotaan, että mitä vastaavat. Harkinnassa on väliaikainen ratkaisu, että kasaisimme kingin siksi aikaa, kun saadaan skaalarata hommattua. Saataisiin edes kerhotoiminta käyntiin.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 12.02.2014 14:15 #11

  • Yly
  • Yly hahmo
  • Poissa
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Viestejä: 2125
  • Karma: 5
  • Vastaanotettu kiitos 331
Minä luulen, että kun saatte Hasselta tarjouksen, niin mitkään väliaika ratkaisut ei enää kiinnosta :-)

Aikakin Iisalmen rata oli puoli-ilmainen.....
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 12.02.2014 16:59 #12

  • Taiska
  • Taiska hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 595
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 87
Kyllä mä itse skaalarataa kotkaan toivon. Ja king olis ihan hyvä tilapäis ratkaisu, varsinkin kun ottaa huomioon että meidän pitäisi syksyllä järjestää siipikisat kouvolassa. Niin kyllähän se meidän kerhon nuorille olis ihan hyvä päästä vähän sitä siipeä ajamaan ennen kisoja. Tänäpäivänä kun tuntuu olevan jo niin utopiaa että olis niin hyvät tilat minne mahtuis king sekä skaala, valitettavasti. Mutta kerhotoiminnan ja lajin kehityksen kannalta se olis ihan unelma tilanne.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 12.02.2014 20:14 #13

  • R.O
  • R.O hahmo
  • Poissa
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Viestejä: 324
  • Karma: 1
  • Vastaanotettu kiitos 120

krp kirjoitti: Olihan se Seinäjoen vanha kingi vielä jossain varastossa?
...
Parhaassa tapauksessa radassa säilyy silti riittävästi nopeita elementtejä, että gruppiluokkien siipiautoillakin voi järkevästi ajaa.


Seinäjoen kingistä on tehty 2 metriä pitkä kanttiinin pöytä ja loput on jo syvällä kaatopaikalla. Itse en näe kovin järkevänä ruveta kingiä muuttamaan skaalaradaksi. Siitä tulee vaan rata jossa ei voi ajaa siipiautoilla ja liian nopea/helppo skaala-autoille.. Jollain koululla CNC -sorvilla teetetyt palat ja 100 kpl. kolmiojalkoja niin uusi rata alkaisi olemaan aluillaan!

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 13.02.2014 14:32 #14

  • tp
  • tp hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 727
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 78
Tarjoukset radasta on saatu Hasselta ja Janisilta. Hasselta radan saisi huhtikuun loppuun mennessä. Rahoitusasiatkin alkavat järjestymään, joten radan muoto pitäisi päättää. Yhtenä vaihtoehtona olisi rakentaa mukaelma tanskalaisesta radasta, joka löytyy osoitteesta:

www.racefun.dk/

Muutamia vinkkejä olen jo saanut laskureiden sijoituksesta yms.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: R.O

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 13.02.2014 14:46 #15

  • Tumppi
  • Tumppi hahmo
  • Poissa
  • Owner
  • Owner
  • Viestejä: 2417
  • Karma: 1
  • Vastaanotettu kiitos 390

tp kirjoitti: Tarjoukset radasta on saatu Hasselta ja Janisilta. Hasselta radan saisi huhtikuun loppuun mennessä. Rahoitusasiatkin alkavat järjestymään, joten radan muoto pitäisi päättää. Yhtenä vaihtoehtona olisi rakentaa mukaelma tanskalaisesta radasta, joka löytyy osoitteesta:

www.racefun.dk/

Muutamia vinkkejä olen jo saanut laskureiden sijoituksesta yms.


tämä on hieno juttu! Tässä alkaa olla nyt sitä todellista Fenix linnun nousua mitä aikaisemmin kirjoitin!
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taiska

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 13.02.2014 15:26 #16

  • krp
  • krp hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 589
  • Vastaanotettu kiitos 131
Tuossa tanskan radassa on aika paljon samaa kuin ARH:n vanhassa... muutama mutka poistettuna. Tuo palvelisi varmaan aika hyvin kaikkia tarpeita.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 14.02.2014 07:13 #17

  • Yly
  • Yly hahmo
  • Poissa
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Viestejä: 2125
  • Karma: 5
  • Vastaanotettu kiitos 331
Jos tuo Tanskan rata on Hassen tekemä, niin siitä ei ainakaan haittaa ole.....
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 14.02.2014 13:34 #18

  • leksa
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 219
  • Vastaanotettu kiitos 27
Harryson, Landrud tekemä 2004 Lundin MM rata!!
Voihan siinä Hassekin mukana ollu??

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : leksa.

KoPSA Tulipalo 14.02.2014 15:44 #19

  • krp
  • krp hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 589
  • Vastaanotettu kiitos 131
Tarkemmin katsoen siinä näytti olevan suoran alussa (jos siis ajetaan vastapäivään, en tiedä) sellaiset ihme shikaanit... ei ihan kovin fiksu ratkaisu noin kolareiden välttämisen kannalta. Kannattaa ratkaista jotenkin muuten. Jos ajetaan toiseen suuntaan niin sitten ehkä ok kun ovat suoran lopussa.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 14.02.2014 16:44 #20

  • leksa
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 219
  • Vastaanotettu kiitos 27
Ne on suoran lopussa, menee makeesti jarrutuksessa. Ja toi triageli tosi nopee ja kiva ajaa. Ja vielä makee banaani täysillä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.