Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut

AIHE: KoPSA uusi ratasuunnitelma

KoPSA Tulipalo 19.02.2014 09:31 #41

  • tp
  • tp hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 727
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 78
Tässä liitteenä tilasta kuvia ennen väliseinien poistoa ja sitten jälkeen. Tilaa on siis ratahuoneessa noin 170 m2. Kuvassa näkyvä "sähkötolppa" on helppo poistaa, joten sitä ei välttämättä tarvitse ottaa huomioon tilasuunnitelmissa. Näillä näkymin se yritetään kuitenkin säilyttää ja sijoittaa kerhotoimintaa ajatellen pöydät tolpan ja ovien väliselle alueelle.





Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : tp.

KoPSA Tulipalo 21.02.2014 14:29 #42

  • tp
  • tp hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 727
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 78
Rataprofiilian ollaan pohdittu ja parhaimpana vaihtoehtona on ollut ISRA 2010 tyylinen rata. Sitä on vähän muokattava, jotta se mahtuu tilaan hyvin. Kimmolta saatiin myös aivan uusi rataprofiili, mutta sitä pidettiin liian erilaisena.

Track3 on "alkuperäinen" rata, jossa on triangelia kutistettu. Pituutta on sitten lisätty pääsuoraan ja banaanin jälkeiseen suora mutka suora yhdistelmään, jotta kokonaispituus pysyisi noin 45m luokassa. Track4 on peilikuva alkuperäisestä. Siinä on siirretty yhtä hidastemutka seuraavaan mutkaan sekä kutistettu leveyttä banaanin lopun kohdalta rataa, jotta jäisi kulkutilaa.

Kummassakin vaihtoehdossa on omat hyvät ja huonot puolet. Alkuperäisessä jäisi paremmin tilaa pömpelille, joka on suunniteltu laitettavan vasempaan alakulmaan. Käännetyssä olisi ajosuunta mieluisampi osalle.

Kuvat ovat Windowsin paintilla muokattuja, joten kurvit eivät ole mitenkään täydellisiä...



Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 23.02.2014 20:18 #43

  • tp
  • tp hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 727
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 78
Tässä pari Hassen tekemää kuvaa ja Karin puhtaaksi piirtämä kuva rataehdotelmasta.








Kommentteja voitte antaa vapaasti, että kumpi on "parempi" tai mitä muuttaisitte radoista. Rata on kuitenkin mahduttava kuvissa näkyvälle alueelle, joten siitä tulee hieman rajoituksia. Ylempään rataversioon lisäisin ainakin yhden hidastemutkan radan loppuosaan joko alkuperäiselle paikalle tai sitten toiseksi viimeiseen mutkaan.
Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : tp.

KoPSA Tulipalo 23.02.2014 20:43 #44

  • Taiska
  • Taiska hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 595
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 87
Mun mielestä toi Hassen alempikuva on paras.
Siinä on hidastemutka suoranpäässä, vaikka se ei oo mun mielestä mitenkään välttämätön mut jotkut on tainut kehua sitä. Lisäksi banaani näyttää pidemmältä ja ainakin ajatuksena vaikuttaa nopeammalta. Ja kiertosuunta vastapäivään mitä itse kannatan kovasti
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 23.02.2014 20:45 #45

  • Tumppi
  • Tumppi hahmo
  • Poissa
  • Owner
  • Owner
  • Viestejä: 2417
  • Karma: 1
  • Vastaanotettu kiitos 390
tässä vimosessa mallissa saattaa olla 9 nostajaa tarpeen, ellei jopa 10.... - 8:lla nostajalla nostoalue tulee liian suureksi..

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 23.02.2014 20:59 #46

  • tp
  • tp hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 727
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 78
Muistaako kukaan, että kuinka monella nostajalla pärjätään alkuperäisillä ISRA 2004 ja 2010 radoilla ?

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : tp.

KoPSA Tulipalo 23.02.2014 21:07 #47

  • Taiska
  • Taiska hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 595
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 87
Äkkiseltää laskeskeltuna toi D vaihtoehto taitais mennä 8 nostajalla ?
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 23.02.2014 21:24 #48

  • vanttmi
  • Vieras
  • Vieras
Tuossa olisi mixattuna Karin Rata4 sekä Hasse_D.
Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 24.02.2014 00:35 #49

  • krp
  • krp hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 589
  • Vastaanotettu kiitos 131
Tossa olis sitä ajatusta vähän muokattuna. Pituus nyt noin 46m, pääsuora 9,2m. Tuosta on helppo tehdä lisää muokkausta jos sitä halutaan. Ajosuunta vastapäivään.

Siinä on aika monta juttua joita ei ole meillä millään radalla, tarkoitus on ollut luoda uudenlainen rata, joka silti on nopea. 8 nostajaa pitäisi olla OK.

Kiinteä viiva on huoneen rajat, katkoviiva on toivottu radan rajaviiva. Tämä design jättää reilusti lisätilaa myös mekkipöydille (tätä pyydettiin). Ajonäkyvyys pitäisi olla hyvä, nostajat ei juuri tule eteen. Molemmilla reunoilla suunnilleen tasaisesti tiukkaa ja loivaa mutkaa. Radassa tarkoituksella muutama haastava pikkusuora sekä tiukkenevia mutkia. Erottaa jyvät akanoista.

Toisessa kuvassa profiili, toisessa myös mitat.
Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 24.02.2014 00:47 #50

  • krp
  • krp hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 589
  • Vastaanotettu kiitos 131
Joo vielä kommenttia noihin Hassen ehdotelmiin... (viesti 43), ihan näyttää OK:lta, on kovasti vanhan ARH-radan näköinen parilla hienosäädöllä. Ei varmaan hullumpia.

Kysymys kuuluukin, halutaanko uutta ja hieman erilaista (lue: kotikenttäetua) vai perinteistä. Kv-mielessä hieman erilainen voisi olla hyväksi, samalla pääsee harjoittelemaan sellaisia mutkayhdistelmiä joita ei löydä muualta (ajotaito lisääntyy). Sitten taas liian vaikea ei ole hyvästä jos se vaikeuttaa vasta-alkajien harrastusta, eli ei mitään supervaikeaa. Ja tärkeää on että nosto onnistuu 7-8 nostajalla, näkyvyys on hyvä eikä siinä ole mitään miinapaikkoja missä tulee pahoja ulosajoja/ mihin nostajan on vaikea ylettyä.

Mutta koska tila on noin hyvä, niin voisi yrittää jotain vähän erilaista... Siihen yritän tarjota ajatuksia. Kerho päättää.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 24.02.2014 07:43 #51

  • Yly
  • Yly hahmo
  • Poissa
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Viestejä: 2125
  • Karma: 5
  • Vastaanotettu kiitos 331
Miettikää tuota pömpelin paikkaa !

Jos se on kuskien takana, niin ei hyvä !

Pömpelin, kun ei tarvitse olla mikään "iisakin kirkko " Riittävä koroke+ atk-pöytä+ tuoli riittää ! Bruhlissä käyneet ymmärtää !

Kerhotoimintaa ajatellen, älkää tehkö liian vaikee rataa.......ARH:n niin hyvästä KV-radasta kuin olikin, kuului hieman sen suuntaisia kommentteja, että oli liian hankala aloittelijoille....tiedä sitten...
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 24.02.2014 07:58 #52

  • eemeli
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 515
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 134
Hep.

Kimmon versio näyttää todella positiivisesti erilaiselta kuin mihin olemme tottuneet ;-) Ellei Kotkalaiset tuota tee, niin toivottavasti joku muu tekee? Tuohon tilaan aika soppelin oloinen. Toki klubi päättää itse mitä haluaa.

Hassen malli D taitaa jättää banaanin päätymutkaa vähän nostajan taakse pimentoon. Hidastemutkat suoran päässä voisivat olla aika jees.

Pömpelin paikasta olen ihan samaa mieltä Ylyn kanssa, näköyhteys kilpailun johtoon on suotavaa. Näin voi kilpailun johto käyttää myös sekä tuimaa katsetta taikka tarvittaessa kannustavampaakin ilmettä pitääkseen kisaajat ja etenkin ne kerholaiset hanskassa.

Mun kokemuksen mukaan Hertsikan radalla pääsi melko helposti alkuun, mitä nyt muutaman aloittelijatason pienryhmän kanssa siellä olin. Voi toki olla, että aika kultaa muistoja mutta minusta siellä pääsivät ihan kelvollista ympyrää. Jos joku malttaa kertoa mikä siellä oli hankalaa alkuun, niin siitä olisi varmasti riemua, kuulisin mielelläni kommentteja (aina voi yrittää oppia uutta)

-eemeli-

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 24.02.2014 08:06 #53

  • Kaitsu
  • Kaitsu hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 4571
  • Karma: 10
  • Vastaanotettu kiitos 228
Mikään rata ei ole liian vaikea edes aloittelijoille. On vain vaikeasti ajettavia autoja. Asiaa voi tiedustella esim. Lempäälässä tai Riihimäellä viime vuosina uransa aloittaneilta kymmeniltä kuskeilta. Lempäälän "suomensuurinscalextric" eri muodoissaan oli taatusti vaikein rataprofiili, mitä koskaan olen ajanut. Siitä huolimatta kerhoilloissa riitti porukkaa vuodesta toiseen. Eikä Riihimäen rataakaan yleensä helppona pidetä. Kerhotoiminta vaikuttaa kuitenkin kukoistavan.

-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 24.02.2014 08:27 #54

  • tp
  • tp hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 727
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 78
Kimmon uusin versio on mielenkiintoinen. Sen verran käytössä olevasta tilasta, että teimme tarkemmat mittaukset, jotka näkyvät alla. Tuo 6,5m leveys ei ole aivan ehdoton ja käyn mittaamassa tänään sähkötolpan etäisyyden seinästä.

Pömpelin vaihtoehtoinen paikka olisi 2-3 metriä ylöspäin eli kulkuaukon reunalla. Ajatuksena oli, että pääsuoran alkuun ja laskureille on hyvä näkyvyys, mutta on se tuostakin hyvä.


Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 24.02.2014 08:38 #55

  • leksa
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 219
  • Vastaanotettu kiitos 27
On, Lappeenranta!!!!

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 24.02.2014 08:44 #56

  • leksa
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 219
  • Vastaanotettu kiitos 27
Näyttää hyvältä, eikä mitään typerää metrin suoraa ennen pääsuoraa!! Jes!

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 24.02.2014 09:53 #57

  • krp
  • krp hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 589
  • Vastaanotettu kiitos 131
Tuossa hahmotelma 3:ssa maksimileveys on nyt 7,6m, se ei tainnut käydä niistä kuvista kunnolla ilmi. Sitä voi tietty supistaa tuosta sen metrin, tosin sitten tuo tiukkenevan mutta silti nopean sillanpäällisbanaanin idea vähän muuttuu. Homma varmaan toteutetaan niin että säteitä pienennetään suhteessa, eli muoto säilyy suunnilleen samana. Nythän kieltämättä siinä banaanin sisäpuolella on hukkatilaa. Tämä design oli oletuksena että tilat on hyvät eli kaikkea tilankäyttöä ei tartte optimoida, saadaan silloin vähän luovempi ratkaisu. Ahtaminen johtaa usein vähän tylsiin ja samankaltaisiin ratkaisuihin.

Tuo suoran lopun shikaani voidaan tietty jättää pois jos niin halutaan, se tekee radasta helpomman, vähentää yhden nostopaikan ja pidentää pääsuoraa sellaiset 1,5m. Tilalle voi keksiä jonkin muun vekin jos halutaan vaikeutta/ 8 nostopaikkaa... voin tehdä siitäkin ehdotelman jos kiinnostaa.

Päivitin tuon ehdotetun rata-alueen. Näyttää siltä että se on nyt muuttunut aika tavalla, eli tuota ehdotusta joutuu siis muokkaamaan jonkin verran.

Tuossa on nyt radan leveys 1200mm (uraväli 110mm + 200mm reunoilla), mikä on selvästi enemmän kuin esim. Hyvinkäällä. Mittasin lauantaina, siellä näyttäisi olevan suunnilleen sama uraväli, mutta reunoilla vain noin 150mm. Jos tämä riittää, kapenee rata 100mm ja sillä saa vähän lisää tilaa käyttöön eli tuota voi puristaa kasaan. Lisämetrit pitää sitten kaivaa jostain...

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : krp.

KoPSA Tulipalo 24.02.2014 10:03 #58

  • eemeli
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 515
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 134
Hep.

Ekana kisana ei oman kerhon radalla Lappeenranta oli hiukan haastava, kun treeniäkin oli muistaakseni kaikki 1 minuuttia. Parman auto mura 15 koneella 12-41 välityksillä kruunasi päivän...

No tuota noin. Oletin, että Kimmon profiili oli ajateltu niin, että ajetaan vastapäivään. Silloin ehkä pikkusen hienosäätäisin suoran pään schikaania niin, että pikku suora jää pois. Mutkat siis menisivät suoran jälkeen vasen loiva -oikea jyrkempi josta lähtö pääsuoraan nähden jonkun 10-15 astetta vasemmalle, sitten vaikka loiveneva vasen josta tullaan sillan alta kulkevalle banaanille. Munkin paikkaa ja muotoa tällöin hiukan joutuu trimmaamaan.

Koitanpa illemmalla piirtää tuon ajatuksen paperille, niin näkee onko siitä mihinkään.

Tärkeintä on se, että saadaan uusi, fiksusti ajettava baana ajoon! (siksi jonkun, joka osaa oikeasti ajaa, kannattaa miettiä profiilia enemmän kuin minun... )

-eemeli-

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 24.02.2014 10:13 #59

  • eemeli
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 515
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 134
Hep.

20 senttiä/puoli on aika paljon tilaa reunoilla. Minusta ainaskin sisäkurvin puolelle riittää hyvin se 15 senttiä, vähemmänkin joissasin paikoin, jos säännöt sen sallisi (muistaakseni joskus säännöissä oli vaatimus 150 mm tilasta reunaan minimissään)

Leveämmällä radalla on hankalampi ulottuvaisuudeltaan pienemmän nostajan (kerholainen, lyhyt kisakuski jne) toimia nopeasti. Harkitusti turva-alueen lisääminen (muutaman sentin lisätila reunalla) todennäköisiin ulosajokohtiin ulkokurvin puolelle nopeissa mutkissa saattaa pelastaa reunauraa nopeasti etenevän kuskin kisan (tai kerhoauton...). Tai tarkemmin ajatellen hieman ulosajokohdan jälkeen, eli sinne, mihin auto päätyy vauhdin käytyä vähiin.

Schikaanin poistoa kokonaan en kannata.

-eemeli-

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KoPSA Tulipalo 24.02.2014 10:31 #60

  • tp
  • tp hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 727
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 78
60 sentin kavennuskin riittänee, mutta mittauksen jälkeen tiedän enemmän. Pääsuoran shikaanin suhteen olen Eemelin kanssa samaa mieltä.

Yhtenä ideana on minulle esitetty, että pääsuoralle tulo pitäisi tehdä samalla tavalla kuin uusissa ISRA radoissa. Ei sellaisia taida olla nykyisillä Suomen radoilla ? Sillä saisi ainakin noita vauhteja hieman alas.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.