- Vastaanotettu kiitos 30
TS-24/PR-24
Kysely: TS-24/PR-24 (was ended 2019-12-16 00:00:00)
Kyllä |
|
14 | 66.7% |
Ei |
|
7 | 33.3% |
Äänestäjiä yhteensä: 21 | |||
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn. |
Muutetaan moottorisääntö kuten OG-12 luokassa.
Pienoisautoilun sääntökirja 2019, kohta 2.1.4 C MOOTTORI OG-12-24
"Sarjatuotanto-osista kasattu C-kannu moottori ja siinä tulee käyttää G12/G15 -luokkiin tarkoitettua ankkuria, jonka ankkuripakan halkaisija on min 0.500” (12,7 mm) ja siinä on vähintään 50 käämikierrosta, max AWG 29 lankaa (D 0,2845 mm ilman lakkaa). Pakan pituus min 8.89mm. Ankkurin akselin halkaisija oltava koko mitaltaan 2 mm. Moottorin akselin saa lyhentää. Moottorin kuoren (kannun) keventäminen on kielletty, mutta taka-akselia varten saa tehdä kuoreen ja magneettiin loven. Koneen laakerireiän saa suurentaa. Laakerointi vapaa. Magneettien liimaaminen kuoreen ja ilmaraon sovittaminen (shimmaus) on sallittu. Päätykappaleen tulee olla muovia. Moottorin saa purkaa ja huoltaa. Sallittu ainoastaan seuraavien mittojen mukaiset keraamiset singlemagneetit +/- 10%
- Pituus 12,70 mm
- Paksuus 3,81 mm
- Korkeus 13,97 mm
JK HAWK 7 (JK30307) on sallittu, mutta moottorin avaaminen on kielletty.. Kannun ja magneettien keventäminen kielletty, mutta taka-akselia varten saa tehdä kuoreen ja magneettiin loven. Moottorin akselin saa lyhentää. JK HAWK 25 (JK303025) on sallittu, mutta moottorin avaaminen on kielletty. Kannun ja magneettien keventäminen kielletty, mutta taka-akselia varten saa tehdä kuoreen ja magneettiin loven. JK HAWK 6 Neo (JK30306) on sallittu. Moottorin saa purkaa ja huoltaa. Kannun ja magneettien keventäminen kielletty, mutta taka-akselia varten saa tehdä kuoreen ja magneettiin loven. Sallittu on vain alkuperäiset osat. Luikulaakerit, hiilet, hiilenjouset, hiilen eristeet, prikat ja ruuvit ovat vapaat. Vain liukulaakerointi on sallittu. Moottorin akselin saa lyhentää."
Kori:
Sallitaan nykyiset touring saloon korit sekä kuluvan vuoden isra kori ja isra korit 5 vuotta takautuvasti.
Luokan nimi:
Yhtenäistetään luokan nimi KV-luokan kanssa, Production 24, PR-24
- Emppu
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Ymmärrän pointin ISRA kisoja kiertävien kannalta, mutta en kannata. Luokan autojen nopeudet tulevat nousemaan entisestäänkin ja kolareiden tuhovoima kasvaa suhteessa nopeuden lisäyksen neliöön. Nämäkin vekottimet menee mun mielestä jo ihan tarpeeksi kovaa ennestäänkin. Tervetuloa vain junnut ja uudet harrastajat...
Alkaa tarviamaan vielä nykyistäkin rajumpia moottoreita, koska ISRA korit näyttäs aina vaan olevan enemmän downforcea tuottavia lumikolia. ISRA organisaatioon tuskin saadaan tolkkua tulevaisuudessakaan, oletan.
Olisko mitään jos sallittas vapaa moottori ja kahden tuuman siivet ynnä ajettas vain kingeillä niin nipistettäs vielä vähän lisää kierrosajoista poies? Vielä ku sais pikkusen soosata ni vot.
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
eemeli kirjoitti: ...
…
ISRA organisaatioon tuskin saadaan tolkkua tulevaisuudessakaan, oletan.
….
-eemeli-
ISRA ei ole organisaatio vaan kavereiden keskinäinen "puuhasteluklubi" tms...
Organisaatio on aina enempi tai vähempi sellainen joka on juridisesti vastuussa oleva instanssi... ISRA kisoissa kisojen järjestäjä on aina 100% vastuullinen asioosta, joka tarkoittaa myös sitä että: Halutessaan kisajärjestäjä voi tehdä ihan sitä mitä itse haluaa kun kisat ovat meneillään, ns Jury on pelkkä "marionetti" jolloin kisajärjestäjä voi aina sanoa "jos ei kiinnosta lähde käveleen" = rahathan jo saatu etukäteen...
fi.wikipedia.org/wiki/Organisaatio
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Milloin olette kokeilleet konkreettisesti kv-sääntöjen autolla sitä nopeuseroa. Kotkan radalla puhutaan 0.1-0.2s erosta.
Ei se cahoza ole mikään jumalmoottori. Kukaan ei pakota nytkään ajamaan proslotin setupilla ja proslotin käsinkäämityllä ankkurilla mitkä on nytkin sallittu. Silti ihmiset ajaa hawk 6, hawk 7, ja el tyyppimoottorilla eikä niillä voi pärjätä niin hyvin kuin hyväksytyillä muilla moottorivaihtoehdoilla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
epicfail kirjoitti: (eihän ISRA kisoja ole kuin yksi vuodessa)
ISRA on vain kerran vuodessa, mutta kahden naapurimaan kisat ovat olleet myös Suomalaisten suosiossa jossa ajetaan produa KV-säännöillä.
Esim. Viron kisojen kiertäminen on ihan samanhintaista kuin Suomen kisojen (tai riippuen tuliaisten määrästä jää jopa voitolle :mrgreen: )
Mutta sääntöjen yhtenäisyys on vain yksi aspekti.
Mikkelissä ajettiin viime viikonloppuna KV-säännöillä produa. Oliko siellä vauhdit kasvaneet niin isoiksi, että kaikilla on autot paskana? KV-säännöillä autot on helpompia ajaa ja siksi niillä on kierrosajat hieman nopeampia. Helpommin ajettavalla autolla pysyy myös paremmin urassa -> vähemmän romua.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
epicfail kirjoitti:
Sääntöjen yhtenäisyys on meille aspekti myös hintalapuissa sekä ajan käytössä. Pitäisi rakentaa kahdenlaista kalustoa: toista KV kisoihin ja toista Suomea varten.
Sama aspekti se on kaikilla muillakin ulkomaan kisoja kiertävällä (minulla myös), mutta huomautin vain että muutoksella on positiivisia vaikutuksia myös pelkästään kotimaan kisoja ajavalle.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Tuohon moottorisääntöön en ota kantaa kun se ei suoranaisesti vaikuta omaan harrastamiseeni.
Vaikka mulla tuleekin ikävä vanhoja auton näköisiä autoja, niin kyllä mä kannatan uudistusta.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Syy, minkä takia en kannata produluokan nopeuttamista on se, että katton tulevaisuuteen. Jos joka vuosi autoista tulee aina vaan parempia ja helpompia ajettavia, tarttetaan sitä nopeutta jotta voidaan pysyä kärjen mukana. Ja sittenpä ollaan tilanteessa, missä lopulta ei ihan hirveästi tartte ajaa niitä autoja kun ne menee niin hyvin itekseenki rataa ympäri. ISRA ihan takuulla ei korien kehitystä puhalla poikki, vaikka useammalta ulkkarilta kysyessäni olen saanut vastaukseksi, että heidänkin mielestään produautot ovat jo liian nopeita.
Kotimaassa asiaa esiin nostaessani olen saanut vastaukseksi että ne on maailman parhaitten kuskien kisat ja jos ei ole tarpeeksi hyvä niin ei kannata mennä sinne. Sääntöje nyhtenäisyys on hyvä pointti, ja kannattasin sitä jos ne olisivat järkevät.
ISRA kisoissa kun ajetaan handout osilla niin eroja ei oikeen voi verrata kansallisiin kisoihin missä taas ei.
Mitä ilmeisimmin saadaan uusi siipiluokka, mikä lienee useimmille ok.
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Olen ihan varma, että Neutro hommaa sulle ne 50 Ladaa, jos vain tilaat ne heiltä !
Mulla on Jussin puhelinnumero jos et sitä muualta löydä !
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Jos auton korilla ja moottorilla ei ole väliä, niin mihin sitten tarttee kahta eri kalustoa? Eikö silloin ole sama ajaa ihan vaan niillä tarpeeksi hyvillä?
Toisaalta jos korin ja moottorin avulla saa 0,2 sek kierrosajasta pois ja uudella kahvateknologialla toisen mokoman niin asialla alkaa olla merkitystä.
Oletettavasti jään tässä asiassa oppositioon, mutta valistunut arvaukseni on KV sääntöjen menevän kohti siipiluokkia. Tällöin sitoutuminen niihin sääntöihin voi viedä meidät tilanteeseen, jossa ajetaan lumikolilla sekuntia parempia kierrosaikoja kuin nyt. Minun mielestäni kaikki kehitys ei vie asioita parempaan suuntaan.
Se positiivinen asia muutoksessa kotimaan harrastajille kekä ei kierrä ulkomaan kisoja olisi sitten... a) se, ettei kärkeen ole asiaa jos ei satsaa lisää rahaa kalustoon b) autot pysyy paremmin urassa jolloin ei kehity kuskina kun ei oo niin justiinsa mitä liipasimella tekee vai c) Kanada?
Tärkeää on, että asiasta keskustellaan ja muistetaan vielä, että asiat voivat olla eri mieltä ja ihmiset silti olla kavereita keskenään.
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
minä kannatan production muutosta.
Mutta esim.
-mikäänhän ei estä ideoimasta production kilpailua sisältämään eri luokat riippuen millä kalustolla ajaa EM, EL, TR, PR.
Vaikka niin että sarjan pistelaskentaan kertoimet PR=1, TR=1.1, EL=1.3, EM=1.7 tjmv. houkutinta.
Huonosti tehdyllä PR autolla mukaanlukien väärä rengasvalinta, kamppailet EM autojen kanssa ja tuosta EM auton kuljettajat saisivat X*pisteet.
Ja päinvastoin joka osaa rakentaa nopean touring/TS auton voi olla pitkän testaamisen takana että saa PR autosta yhtä nopean/ajettavan.
Osa harrastajista varmasti näkee tämän haasteena ja osa tyytyy jompaan kumpaan eli kv. kuski tapauksessa 1 moottori eli PR.
-ISRA
pidetään eurosarja ja SM kilpailut mahdollisimman lähellä ISRAa.
Mielestäni ISRAssa Ei ole viimevuosina tehty isoja tekniikka muutoksia, autot pysyneet 15v. ~samoissa mitoissa jne..
Produ runko on myös parantunut/nopeutunut, ei nopeuksien kasvu pelkästään johdu DTM korityylistä. En näe koreissa siipiauto yhtäläisyyksiä.
Produrunkojen kehitys ei varmasti lopu.
ISRA ES-24 tai muissakaan ISRA Koreissa, ei ole menty siipikorimaisiin malleihin, eikä niitä ole mikään valmistaja vuosiin tuonut edes ehdolle ISRA yksikorityypiksi.
ISRA ja maailman parhaat:
parhaat ~24 kenties ja me muut haluttaisiin olla.
Kapa
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.