- Vastaanotettu kiitos 16
O: Kokonainen auto+ kahva
Kaitusulle ja muillekin voin antaa muutaman vinkin auton virittämisestä:Kaitsu kirjoitti: Ei siinä mikään töki, ihan hyvin se kulkee. Korkeintaan kuskilla tökkii
?
Mielestäni G12 siipiluokan luonne kokonaisuutena on tuon kuvaukseni kaltainen. Muistuttaa fiilikseltään aika paljon meidän Scalextric-puolen Sport Prototypes luokkaa jossa moottori on säännöin rajattu varsin miedoksi ja magneetilla autoon tehty karmea pito (kuin liimattu rataan).
-kaitsu
Ongelma: Auto on kuin liimattu rataan ja "lusahtanut moottori".
Itse lähtisin purkamaan tilannetta itse moottorista. Moottori on autourheilussa niin ura-autoilussa kuin F1:ssäkin suuressa roolissa. Jos haluaa menestyä siihen on sijoitettava ja kyseessä kun tässä tapauksessa on ns. merkkiluokka pitää moottori rakentaa hyvin ja pitää siitä hyvää huolta.
Moottori ei enää ole ongelma ja auto käyttäytyy samalla tavalla, miettisin renkaita. Liian pehmeät ja leveät renkaat tuottavat Kain kuvauksen mukaisen ongelman. Rengastukseen kaikessa autourheilussa kiinnitetään paljon huomiota. Rallissa ja F1 kisoissa toisilla on hyvät renkaat ja toisilla ei vallitseviin olosuhteisiin. Slotti rintamalla me kaikki olemme siitä onnellisessa tilanteessa, että kaikki saavat kaikkia renkaita ja kokemuksesta voin sanoa, että renkaita testaamalla saa merkittäviä eroja aikaiseksi luokassa kuin luokassa. Jopa kahden samanlaisen parin välillä voi olla merkittävä ero.
No nyt on saatu renkaat ja moottori kuntoon. Auto on edelleen liimattu rataan. Aerodynamiikka on seuraava puuhapiste. Koria säätämällä saavutetaan niin nopeutta suoralla kuin pitoa kurveissa. Siipiautoissa voi säätää kaikkien siipien jäykkyyttä. Lisäksi korin korkeudella, pituudella ja mallilla voidaan parantaa auton ominaisuuksia.
Edellä ollaan viritetty autoa paljon ja jos oheiset pienet toimenpiteet eivät ole auttanut lähtisin katsastamaan rungon jäykkyyttä. Liian löysä runko voi aiheuttaa Kaj:n kuvailemia ongelmia kun taas liian jäykkä runko tekee autosta pomppivan ja huonokäytöksisen. Runkoa voi jäykistää ja löysentää.
Lisäksi tietysti ura-autossa voi ilmetä muitakin ongelmia kuten sähkön saanti (vaihda preidit), laakereiden jumiutuminen (akseli kiero) jne.
Eli autoa pitää säätää, että siitä saadaan kaikki mahdollinen teho irti. Kisoissa kannatta keskustella ongelmista ainakin ns. siipipuolella saa apua 100% varmuudella. Rohkeasti kysymään niin sillä kierrosajat voivat parantua huomattavasti ihan pikku jutuilla.
Kannattaa seurata Finslotin etusivulla olevan HYPE logon alle tulevia tekstejä. Kirjoittelemme juttuja pienoisautoilun teknikasta nyt luottavana moottorien huolto-ohje. Lisäksi tulee juttua ainakin korin ja rungon rakentamisesta.
-pora
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Pora kirjoitti: Kaitusulle ja muillekin voin antaa muutaman vinkin auton virittämisestä:
Jotenkin musta tuntuu, että en osaa oikein ilmaista itseäni
Kuten sanoin jo tuossa edellisessä viestissä niin kyllä tuo mun Box Stock -autoni ihan kohtuullisesti menee. Ei siinä mitään. Noissa Eurosarjan yhteydessä ajetuissa box stock -kisoissa olen muistaakseni parhaimmillaan ollut neljäs.Tää juttuhan lähti siitä liikkeelle, että verrattiin box stockia ja junnuautoa aloittelijan autona. Esitin asiasta oman mielipiteeni, että henkilökohtaisesti pidän EJ-24 luokkaa huomattavasti mielenkiintoisempana kuin siipi Box Stock G12 -luokkaa. Joku on varmasti päinvastaista mieltä.
Itse lähtisin purkamaan tilannetta itse moottorista.
Siipiautolla moottorin merkitys on todennäköisesti suurempi kuin skaala-autolla. Tämä on juuri yksi niistä sekoista miksi pidän skaalahommista (EJ-24) enemmän. Varsinkin skaalaradoilla ajettaessa vähän heikomman mosan ominaisuuksia voi paikata ns. hanskalla. Pidän myös siitä, että kisoja ajetaan profiililtaan erilaisilla radoilla.
Eli autoa pitää säätää että siitä saadaan kaikki mahdollinen teho irti.
Selvähän se. Tiedossa on
Siipiauton säätämiseen en ole juurikaan perehtynyt. Johtuen osittain siitä, ettei mulla ole ollut siihen mitään mahdollisuutta. Ei rataa ja kisoissa ei ole aikaa.
Kisoissa kannatta keskustella ongelmista ainakin ns. siipipuolella saa apua 100% varmuudella.
Aina olen neuvoja saanut kun olen niitä pyytänyt. Olen ilolla pannut merkille kuinka hyvin slottikuskit auttavat ja neuvovat tarvittaessa.
Kirjoittelemme juttuja pienoisautoilun teknikasta nyt luottavana moottorien huolto-ohje.
Tuo oli pirun hyvä juttu. Lisää
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.