24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Box Stock EM-Kisoissa Helsingissä !!!

Lisää
19.02.2010 11:52 #13007 : Yly
Suomalaiset BoxStock kuskit HUOMIO !

ESROC:in sääntöjen mukaan, BoxStock auto on myytävä halukkaalle ostajalle kilpailun jälkeen 150 euron hintaan.

Säännön henki on ikäänkuin "jokkis" ajatus, jolla pyritään karsimaan ylikalliit / harvinaiset osat pois ko. luokasta.

Kyseessähän on rajoitettu junnuluokka.

Tämä sääntö avaa oivan mahdollisuuden ostaa huippu auto edulliseen hintaan !!!

Pysykää "hereillä" jos haluatte ostaa jonkun tietyn auton !

Jos ostaja ehdokkaita on useita, ostaja arvotaan halukkaiden joukosta.

Tästä säännöstä johtuen autot tulee palauttaa parc fermeehen aina ajon jälkeen. Vaikka kisa jäisi kesken !!

Yly

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
19.02.2010 12:02 #13008 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Re: Box Stock EM-Kisoissa Helsingissä !!!
Hiano sääntö...

Mitenköhän on sanktioitu se, jos ei sitä autoa sitten myykkään... vaan lähtee kävelemään..

Jokkis kisoissa siitä tulee muistini mukaan 6kk penaltia "?"

Lisää
19.02.2010 12:56 #13009 : AIR
Vastaus käyttäjältä AIR aiheessa Re: Box Stock EM-Kisoissa Helsingissä !!!
Tippuneiden autot menevät aina Parc Fermeen. Sieltä ei saa autoa pois jos heittäytyy hankalaksi.

Antti

Lisää
19.02.2010 13:13 #13010 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Re: Box Stock EM-Kisoissa Helsingissä !!!
Hieno sääntö tosiaan....

Ei 150 eurolla saa sellaista autoa, jolla voisi pärjätä kisoissa. Laskin Impiren hinnaston hinnoilla kilpailukykyisen BS-auton osien arvoksi n. 185 euroa. Oikeampi raja auton ostohinnalle olisi minusta 200 euroa, jonka alle jää minunkin auton hinta. Periaatteena osto-oikeus on ihan hyvä, sillä se rajaa tosiaan kaikki erikoisosat ja esim. käsintehdyt rungot pois.

Lisää
19.02.2010 13:15 #13011 : Tumppi
Toi on ihan selkeä juttu...

kyssäri kuuluukin, että mitäs sitten kun skapat on ohi ja kaveri omansa sieltä ottaa ja toteaa, että se ei ole myynnissä.. se oikeus kun hänellä siihen on..

Toisen omaisuutta kun ei pakosta voi poiskaan ottaa, vaikka olisikin sitten asian "periaatteessa" hyväksynyt ja kisoihin tullut.. vrt. Jokkis kisat -> siellä on saman tyyppinen periaate, mutta ko. "hankalat" kuskit sitten suljetaan tulevista kilpailuista pihalle tietyksi ajaksi, vai olikohan se ns. sakkomaksu minkä saavat... ko. sakkoakaan ei ole pakko maksaa, se kun ei ole "ulosottokelpoinen", tosin silloin ei ole asiaa takaisinkaan...

Tässä kun on kyse yhden "järjestön" kisasta, joita on vain tuo yksi vuodessa, niin ko. säännön noudattamatta jättäminen ei pakosta sanktiota tuo taikka sillä ei juurikaan merkitystä ole, ellei sitten delegaattiryhmä anna x-vuoden penaltia ko. kisoihin..

Kunhan nyt haluan vain tuoda esille kilpailijan oikeusturvan tässäkin asiassa... (sen perään kun jotkut ovat huolta kantaneet aikaisemmissakin keskusteluissa..)

Lisää
19.02.2010 15:07 #13012 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Re: Box Stock EM-Kisoissa Helsingissä !!!
Kun ilmoittautuu ESROC:n EM-Kisoihin, sitoutuu noudattamaan voimassa olevia sääntöjä.

Sääntö on ollut ESROC:n säännöissä jo monta vuotta.

Jos haluaa muutoksia sääntöihin, muutokset esitetään edellisen vuoden ESROC:n kokouksessa.

Tästäkin asiasta voidaan TAAS alkaa viilaamaan pilkkua ja tappelemaan julkisesti tai jokainen voi vaihtoehtoisesti noudattaa sääntöjä.

Se, että auto maksaa UUSISTA osista 185 e, niin eikös kisassa loppuunajetusta autosta 150 e ole suht sopiva hinta ???

Lisää
19.02.2010 18:57 #13013 : MF
Vastaus käyttäjältä MF aiheessa Boxstock-ostotarjous
Kuuluuko kauppaan auto, joka on viety parc fermeen?

Tai pikemmin mitä se auto sillä hetkellä pitää sisällään...

Vertailun vuoksi jokkiksessahan kauppahintaan kuuluu kaikki ne osat, joita on kisassa käytetty, myös rikkoutuneet. Eli jos on käytetty esimerkiksi useampia renkaita jne jne. Penkin, vyöt, mahdolliset nascar-verkot ja incar-kamerat sekä talvella nastarenkaat eivät kuulu kauppaan.

Saako tarjouksia tehdä niin monesta autosta kuin haluaa?

Minkälainen muuten on G12-luokassa sallittu kone ja ankkuri? Ainakaan tämän vuoden järjestäjä ei ole tarkentanut kisakutsussa käytettävää konetta. Kannattaisiko Esrocissakin harkita USRA:n & suomalaisen kattojärjestön linjausta rajata ankkureiden maksimihalkaisija?

Jos mielipiteen saa heittää niin sääntöjä voisi ja kannattaisi tarkentaa. Helpottaisi varmasti kaikkia. Eikä ole tarkoitus aiheuttaa kiistaa tai eripuraa tällä viestillä. Jotenkin vaan tiedän kokemuksesta, että säännöt kannattaa pyrkiä tekemään mahdollisimman tarkoiksi.

Matti

Lisää
20.02.2010 08:33 #13023 : Yly
Joo..

Sääntö on epätarkka, myönnetään...

Siipikisoissa ei yleensä ole syntynyt tuon kaltaisia ongelmia.

Kun luokka on "liian" rajoitettu, alkavat Matin mainitsemat ongelmat.

Minä ainakin näkisin , että autossa kuuluu olla mukana kaikki osat, jota siihen kuuluu.

Ongelma syntyy silloin, kun kilpailija lopettaa aikaisessa vaiheessa.

Sääntöön pitää palata kokouksessa..

Lisää
20.02.2010 21:28 #13029 : Pora
Vastaus käyttäjältä Pora aiheessa Re: Box Stock EM-Kisoissa Helsingissä !!!
G12 Moottori säntö ESROC EC kilpailuissa.

Kilpailuissa tullaan noudattamaan SSRSC:n G12 moottorisääntöä. Sääntö löytyy ohjeistosta, joka löytyy jostain [Atte?].

ARH:n puolesta

-pora

Lisää
21.02.2010 12:43 #13031 : ahietalahti
Vastaus käyttäjältä ahietalahti aiheessa Re: Box Stock EM-Kisoissa Helsingissä !!!
Ensi viikolla tulee ESROCkin sääntökirjan uusi painos. Piti tehdä jo tällä viikolla, mutta on ollut niin kiire että ei ole ehtinyt.

Laitan ESROCin sivulle myös SSRSC boxstock säännöt.

Tuosta jokkissäännöstä. Tälle vuodelle ei asialle voi enää mitään, mutta voidaan muuttaa sääntö ensi vuodelle mahdollisesti niin että se raha puoli olisi 200€. Mulle on tullut ihan henk. koht. palautettakin asiasta. Tosin eihän sitä tiedä kelpaako toi 200€ ulkkareille.

Hiatamiähen Halapamatkat.
~Kun mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy~

Lisää
22.02.2010 08:24 #13037 : AIR
Vastaus käyttäjältä AIR aiheessa Re: Box Stock EM-Kisoissa Helsingissä !!!
Toivottavasti ulkkarit eivät halua nostaa rajaa. Tuolla 150€ hinnalla on tarkoitus rajoittaa tämän entry-level luokan kalustokehitystä. Esimerkiksi se, että Cahozalla on silloin tällöin tiskin alta myynnissa normiosiakin parempia palikoita kovalla hinnalla vain joillekin ei todellakaan vie luokkaa eteenpäin.

Itse yritin liian pitkään vastustaa pro-kaman käyttöä tässä luokassa tarjoten myyntiin vain Kojoa, sekä koneissa että rungoissa. Tämä ei onnistunut ja kapina tuota 150€ vastaan on hyvä indikaatio siitä.

Antti

Lisää
22.02.2010 08:34 #13038 : Tumppi
kaikissä kilpailujen "sisäänheittoluokissa" tulisi olla aikas tiukat tekniset rajat, että hinnat saataisiin pidettyä alhaalla.. olkoonkin niin, että esmeks BS auton raja vaikkapa 200€ on edullinen verrattuna moneen muuhun eri harrastemuotoon. Hyvin monille se 50€ lisää saattaa olla kuitenkin jo ratkaiseva tekijä.. 50€:lla kun saa jo yhden "konsolipelin", toisinaan ei saa edes sitäkään..

Kotimaassa on jo "ryssitty" Mura -moottorisääntö siitä mikä sen alkuperäinen tarkoitus oli, joten toivon mukaan ESROC delegaatio pitää jatkossakin huolen siitä, että BS -luokka pysyy "kurissa" ja hinta mahdollisimman minimissä.. Vain täten voidaan taata kaluston tasaväkisyys, ko. luokka kun on joka tapauksessa "sisäänheittoluokka" Siipiautoilun maailmaan ja hyvä sellainen, ainakin tämän päivän sääntöjen mukaan.

... 150€ lompakossa BS luokan finaalin päättyessä, varmuuden vuoksi :wink: Jos vaikka löytyisi "makeeta" ostettavaa...

Oletan, että ESROC delegaatio vielä informoi etukäteen, että ko. myyntisäännön noudattamatta jättämisestä seuraa kilpailun tuloksen mitätöinti, sekä esmeks 5vee penalti ESROC kisoihin (SSRSC delegaatiohan voi myöskin pitää huolen siitä, että ko. penaltilla ei pääse ko. kisoihin myöskään)..

Atte varmaankin PJ:nä ottaa tämän ehdotuksen tästä esille, vai pitääkö se tehdä ihan kirjallisesti ?

Lisää
22.02.2010 11:14 #13040 : tp
Omien kokemusten perusteella ei pelkkä moottori ratkaise boxstockissa, sillä rungollakin on aika huomattava merkitys. Olen käyttänyt viime aikoina Redfoxin muistaakseni 113mm pitkää "blue king" runkoa. Se on varsinkin mutkaosuuksilla nopea, koska auto kääntyy mutkissa paremmin kuin Kofordin "pitkä" runko. Muut tekijät, jotka vaikuttavat mielestäni nopeuteen ovat 72pitch välitykset (43/10) sekä tietyin varauksin Kofordin WH renkaat, jotka tarjoavat hieman enemmän pitoa spray-pito olosuhteissa.

Tosin on myönnettävä, että olen viime aikoina rakentanut itse osista aika nopeita koneita, joilla olen ajanut ARH:n radalla parhaimmillaan 2,410s kierroksia. Pakissa on muutama Antin mainitsema Cahozan erikoiskonekin, jotka toimivat ihan samalla tavalla kuin omat koneet, kun olen ne kasannut samalla tavalla. Huolellisesti kasattuun koneeseen vierähtää minulla aikaa ainakin pari tuntia, joten ei niitä viitsi hirveästi alkaa myymään, jos omalle työlle laskee hintaa.

Tässä kuitenkin speksit koneille, jos joku haluaa alkaa kasaamaan "super-koneita":

Cahoza #252 C-CAN TYPE UL
Cahoza #263 NEW PROFI TOP ENDBELL kit
Cahoza #277 NEW CAHOZA TORNADO 5 MAGNETS
Koford M468-Box-40 tai M468-Box-42 .518" Recekin tasapainoittama ankkuri (Ei siis huhuttu .540" ankkuri...)
Slick 7 SL7-095 tai Cahoza "special"-laakerit
Cahoza #254 3 COIL SPRINGS
Koford M485 Big Foot II ja Proslot PS-900 "Gold Dust" hiilet
TQ-suntit

Setupin kasaamisen olen aloittanut sillä, että olen juottanut päädyn osat yhteen, jotta lämmönjohtavuus ja kestävyys olisi parempi. Siihen olen käyttänyt hiilenkohdistustankoa ja M2 sekä M2.5 ruuveja, joilla saan pysymään osat paikallaan. Tämän jälkeen olen kasannut päädyn kasaan ja poistanut ylimääräiset tinat pois päädyn osista mattoveitsellä ja ruuvameisselin kärjellä. Kun pääty on valmis, niin sitten olen laittanut kannunlaakerin paikalleen kannujigillä. Mikäli kannu ei ole aivan suora, niin sitten olen sitäkin hieman oikonut pihtien avulla (ei kannata käyttää kannun oikaisijaa, koska se saattaa rikkoa Cahozan kannun).

Seuraavaksi onkin magneettien sovittelu ja tähän olen käyttänyt Cahozan kannuilla .525" tai .527" laakerijigejä. Tämän jälkeen magneettien sekä kannun huolellinen putsaus rasvoista ennen kuin magneetit ja jigi laitetaan sisään kannuun. Liimaukseen olen käyttänyt yleensä Cahozan liimaa, mutta Kofordin tai Skinnerin liima käy myös. Tavallisia epokseja ei kannata käyttää, sillä ne eivät kestä kunnolla koneen juottamista runkoon. Kun magneetit ovat kohdakkain olen pistänyt päädyn kiinni ruuveilla ja setupin uuniin.

Paisto-operaation jälkeen alkaa setupin hoonaaminen. Se kannattaa tehdä erittäin varovasti, koska magneetit saattavat haljeta tai niistä lähtee paloja. Näin on minullekin käynyt... Hoonaamiseen olen käyttänyt portaittain hooneja .527", .530" ja .532". Viimeksi mainittuun kokoon olen usein miten lopettanut boxstock-setupin hoonaamisen. Skaalasetupit teen yleensä isommalle reiälle kuten .535" tai .538". Hoonauksen jälkeen on tehtävä huolellinen putsaus magneettipölystä.

Koneen kasaamisen olen aloittanut tarkistamalla hiilikanavien kohdistukset. Yleensä olen käyttänut siihen vanhoja hiiliä, joita voi rauhassa kuluttaa timanttisella hiontatyökalulla. Mikäli hiilet eivät kulu aivan tasaisesti, niin olen varovasti taivuttanut päädyn osia. Joskus kanavia ei saa aivan suoraan, mutta en ole sen huomannut vaikuttavan kovinkaan paljon. Oikaisuoperaation jälkeen olen kolonnut mattoveitsellä tai timanniviilalla hiilet, jotta suntti pysyy paremmin paikallaan. Tämän jälkeen olen hionut hiiliä sen verran, että reunat ovat terävät. Hiilinä olen käyttänyt Kofordin BF II ja Proslotin Gold Dust hiiliä siten, että +hiili on Kofordin ja -hiili Proslotin. Tämä siksi, että +hiili kuluu nopeammin. Kofordin hiili on hieman kovempi, joten se kuluu hitaammin. Hiilipaineet pysyvät siten paremmin samoina, kun kumpikin hiili on saman kokoinen. Hiilenjousien paineissakin saattaa olla eroa, mutta ainakin Cahozan jousien paineet ovat sen verran hyvin tasapainossa, että en ole niitä säädellyt taivuttamalla.

Hiilien käsittelyn jälkeen olen laittanut ankkurin sisään ja keskittänyt sen prikoilla. Ankkuri pitää saada magneettikentän keskelle, mutta pieni välys pitää jättää. Uusissa ankkureissa olen hionut kummankin pään tasaiseksi sitä varten tehdyllä työkalulla. Silloin välystä tulee vähemmän koneen käydessä. Kun kohdistus on tehnyt, niin sitten olen pistänyt hiilet sekä suntit paikalleen ja juottanut suntit kiinni.

Kasauksen jälkeen olen ajanut koneet sisään Kofordin ohjeiden mukaan eli 20 min 3V ja 10 min 4V. Virrankulutus pitäisi pysyä 3-4A luokassa boxstock-koneella. Skaalakone korkeamman ennakon ankkurilla voi viedä enemmänkin virtaa, kun jännite on yleensä matalampi ja välitykset lyhyempiä. Tyhjänä sisäänajo ei kuitenkaan riitä, vaan koneella pitäisi ajaa ainakin 10-15 minuuttia, jotta se alkaa kulkemaan.

Tässä jonkinlainen selostus koneen kasaamisesta. Tarkoitus on ollut tehdä ihan kuvallinen ohjekin, mutta koskaan ei ole ollut aikaa siihen... Lisäkysymyksiä saa esittää, jos haluaa.

Lisää
23.02.2010 11:36 #13042 : Yly
Hienot koneen kasaus ohjeet !!

Tuosta 150 euron säännöstä vielä:

Säännön tarkoitus on rajoittaa luokan kustannusten nousua.

Rajaa ei tule nostaa sen takia, että joidenkin kuljettajien auton osat ovat yhteenlasketulta hankintahinnaltaan kalliimpia.

Säännön tarkoitus ei ole turvata huippu BS kuskien autojen myyntihintaa.

Jos ja kun kokee, että auto menee liian halvalla, niin silloin auto on kasattu liian kalliista/ hyvistä, siis vääristä osista.

Tässä tapauksessa sääntö toimii, juuri niin kuin se on ajateltu.

Kyseessä on aloittelijoille tarkoitettu siipiluokka, jonka pitäisi toimia nimenomaan sisäänheitto luokkana.

Siipiautoilusta löytyy aivan loistava rajoitettuluokka ( G27 ) jossa mitään inhoittavia "jokkis" sääntöjä ei ole.

Lisää
23.02.2010 13:38 #13044 : tp
Olen tuon 150 euron säännön jo huomioinut kisavalmisteluissa. Uusi runko saa vielä jäädä pakkiin ja vanhaa runkoa olen oikonut Kouvolan mälläyskisan jälkeen. Finaaliinkaan ei kannata ehkä aivan parasta konetta laittaa. Tai sitten pitää tehdä taktiten lopetus, kuten jo neuvottiin....

Sitten tuosta G27-luokasta... Menee ehkä pois alkuperäisestä keskustelun aiheesta, mutta nykymuotoinen G27 luokka ei sovi minusta satunnaiselle harrastelijalle. Nykyisin käytetyt 24, 28 tai jopa 32 magneettiset koneet hajoavat helposti ja ei niiden korjaaminen onnistu kuin ammattilaisilta. Alumiinirungotkaan eivät kestä mällejä, joten niitä saisi olla ostamassa joka kisan jälkeen. Suurin ongelma G27-luokassa taitaa olla kuitenkin se, että kunnollisia ankkureita on vaikea saada.

Jenkeissä on ainakin herätty kustannusten rajoittamiseen myös G27-luokassa ja siten on perustettu G27-Light-luokka. Säännöt ovat varmasti pro-kuskeille tutut, mutta lyhykäisyydessään siinä sallitaan vain singlemagneetti-koneet ja teräsrungot. Itseltänikin löytyisi tuohon luokkaan heti auto, vaikka aika ison remontin sille saisi tehdä, kun edellisestä kisasta on yli kymmenen vuotta. G27-L-säännöt:

www.portjeffraceway.com/usra/ (sivu 37)

Vaikka Suomessa ajettaisiin G27-L-säännöillä, niin tuskin siitä tulisi suositumpaa kuin Boxstockista. Sitä voi kuitenkin hyvin harrastaa pienillä alkukustannuksilla, jos omistaa EJ-skaalakalustoa. Boxstock on lisäksi Suomessa ehkä toiseksi ajetuin luokka TS-luokan jälkeen, joten sen arvostus voisi olla parempi. Jos boxstockista halutaan tehdä junioreita kiinnostava luokka, niin todellisille junioreille voitaisiin jakaa TS:n tyyliin palkinnot. Tämä tietysti edellyttäisi, että pro-kuskitkin osallistuisivat boxstockiin, jotta juniorit voisivat verrata vauhtiaan heihin. Näinhän siis tapahtuu TS-luokassa, joka on ollut todella suosittu Mura-sääntöongelmista huolimatta.

Sivu luotiin ajassa: 0.344 sekuntia