24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Siipikisojen kilpailutapahtumissa kehitettävää?

Lisää
25.02.2010 17:04 #13064 : Tuho Polttaja
Boxstock-threadissa on ollut viimeisten päivien aikana suhteellisen aktiivista keskustelua ko. luokan järkevyyteen liittyen. Mm. Jari ja Yly puntaroivat suhtautumista lajiin ja niihin liittyvään Jarin postauksessa mainitun mollaajan tuppaan näkemään peilistä silloin kun sinne katson. Asian tuleminen esille tuossa valossa ei varsinaisesti ole miulle yllätys. Nimittäin mitä olen asiasta HYPE-miesten kanssa keskustellut niin ollaan puhuttu osittain eri asioista HYPE-miesten näkökulman ollessa painottunut enemmän juurikin kilpailemiseen kun taas itse olen katsonut asiaa enemmän kilpailutapahtumien kannalta ja sen takia Ylykin kysyi miulta että mitä ajan takaa. Nyt kun asioita on saanut miettiä ja ne ovat taas esillä niin koen ajankohdan olevan otollisen selventää aikaisempia lausuntojani. Tätä asiaa käsitellessäni tarkoitan kilpailemisella kisan ajamista, siellä suoriutumista ja kaluston rakentamista kun taas kilpailutapahtumalla tarkoitan sitä, että lähdetään arkea karkuun kotoa pois kisoihin tapaamaan tuttuja, viettämään aikaa heidän kanssaan, näkemään meininkiä muualla ja samalla tulee myöskin tuo kilpaileminenkin suoritettua koska se siipiautoilla kahden sekunnin luokkaa olevien kierrosaikojen ajaminen on nuorisokielisiä termejä käyttäen "vaan ihan v***n siistiä!".

Tämä homma lähti liikkeelle siitä, kun oltiin viime joulukuussa German Openissa. Kilpaileminen meni miun osalta rämpimiseksi ja paskojen koneitten kiroamiseksi (ja siihen koitetaan tropiksi noita 28-tolppasia ja uusia ankkureita). Itse kilpailutapahtuma olikin sitten täyttä timanttia: Yleisilmapiiri oli todella loistava, aikaa riitti hyvin itse kilpailemiseen ja autoihin liittyvään ongelmanratkaisuun, tarjoilu pelasi, porukka oli hyvällä tuulella. Missään vaiheessa ei ollu sellanen olo että ois ollu kiire mihinkään paitsi enintään lentokoneeseen paluupäivän aamulla. Sen kun nautti olosta tai jos tarvi vehkeiden kanssa askarrella niin askarteli sitten. Siellä sitten tuli Jarin ja Leon kanssa keskustelua aiheesta. Ajattelin että mikseivät kilpailut voisi olla näin viihtyisiä Suomessakin. Muistan sen verran, että joskus muinoin kun aloin vuonna 1988 kiertämään siipikisoja Z-sedän kanssa olivat tapahtumat vielä pidempikestoisia ja kotona oltiin yleensä jossain vaiheessa Sunnuntai-iltaa pimeän laskeuduttua. Sitä en kommentoi, miten niissä aika riitti mekkaukseen kun aloin itse tekemään omat autoni vasta 17-vuotiaana (sitä ennen ajoin Z-sedän "romuilla") mutta sen muistan, että ihmisillä oli enemmän aikaa toisilleen (tämän järkevämpää ilmaisua en äkkiseltään keksinyt). Tiedostan kyllä sen, että GT:tä ajaneet ihmiset olivat silloin suunnilleen saman ikäisiä kuin itse olen nykyään ja parikymppisillä ja nelikymppisillä yleinen meininki ja kiinnostuksen kohteet eroavat. Pointti ei ole nyt siinä.

Tänä päivänä kun lähden Suomessa järjestettävään siipiautojen sarjakisaan, se edellä mainittu termi kilpailutapahtuma tuntuu jotenkin sellaselta muodollisuudelta jossa tullaan perjantaina paikalle kun keritään, hierotaan vehkeet saman tien kuntoon hirveässä kiireessä ja lauantaina yritetään ajaa koko kilpailu yhtä kovalla kiireellä lävitte että päästään illaksi kotiin saunomaan. Tässä kohtaa aletaan tulemaan siihen asiaan, mitä mie viime kädessä olen ajanut takaa: Tuossa kilpailutapahtuman tempossa on mielestäni ongelma siinä, että kun vedetään kiireaikataululla koko paketti lävitte niin siinä on vähän paha alkaa kenenkään junnun tai allekirjoittaneen kyselemään isoilta pojilta neuvoja kiukuttelevien vehkeittensä kanssa koska potentiaalisilla neuvonantajilla on niin helvetinmoinen kiire siitä syystä että sitä ylimääräistä aikaa mistä voisi huveta neuvonantamiselle ei vaan ole. Jos jotain neuvoa meinaa mennä kysymään niin suunnilleen lauetaan päin naamaa mikä ei ole ihme, koska niillä on omankin kalustonsa kanssa ihan riittävästi ongelmia; sitä kiirettä ja stressiä mikä kumpuaa siitä kilpailutapahtuman temposta eli tässä tapauksessa kireästä aikataulutuksesta mikä tekee ko. ilmiöstä miun silmissä täysin ymmärrettävän. Itse voisin kuvitella että jos aikaa olisi enemmän, niin se johtaisi tällaisten lähestymisongelmien vähenemiseen mikä helpottaisi oman kilpailemiseen liittyvän toiminnan laadun paranemiseen. Toisten neuvoista oppiminen neuvoa kysymällä tuntuu tässä lajissa olevan ensiarvoisen tärkeää ihan sen takia, koska lajia varten spesifioitua kirjallista tietoa ei pahemmin taida mistään kirjoitetuista dokumenteista löytyä. Ontuvana analogiana sanottakoon että laskukaavoja on kivempi soveltaa oikeaan kohteeseen kun niitä ei tarvitse muistella ulkoa virheitä peläten vaan ne voi lukea taulukkokirjasta eli käytännössä putoilee vähemmän monitoimihallien kattoja maahan karkean väärästä kaavasta johtuneen mitoitusvirheen takia.

Tämä on henkilökohtainen mielipiteeni ja toivottavasti tämä valaisee miun ajatusmaailmaa Poralle ja Ylylle joiden kanssa näitä linjaepäselvyyksiä on pääosin ollut ja päästäisiin keskustelemaan samoista asioista. Kun lähden siipikisoihin, oletusarvoisesti vietän niissä koko viikonlopun eikä miulla ole sunnuntainakaan mihinkään mikään kiire. Muiden mielipiteistä en tiedä ja niitä haluaisinkin nyt kuulla. Pitäisikö kilpailutapahtumia kehittää jotenkin (aikataulut, oheistoiminta) erilaiseen suuntaan jos se voisi palvella itse kilpailemista nuoremman porukan osalta ja yleistä kilpailutapahtumassa viihtymistä? Kysy myöskin itseltäsi seuraava kysymys: "Mitä minä lähden hakemaan siipiautokisoilta?" ja jaa se muille. Itsehän lähden kisoihin viettämään vapaa-aikaa, tapaamaan tuttuja ja ajamaan rataa ympäri näillä rakettireillä mitkä ovat vain harvojen niistä tietävien etuoikeus! ;)

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
25.02.2010 18:35 #13066 : AIR
Juho teki oivan eron kilpailemisen ja kilpailutapahtuman välillä. Olisi hyvä jos muutkin tähän kirjoittaisivat. Lasken itseni tässä osin ulkopuoliseksi kun en ota osaa kilpailemiseen vaan pelkästään kilpailutapahtumaan.

Kisoihin on musta aina kiva lähteä ja palatakin niistä. Muistan melkein kaiholla aikoja jolloin mentiin Seinäjoelle joko Kimmon tai Tumpin autossa ja haettiin K-Market Pekasta makkarat yms eväät viikonlopulle. Tällöin jotenkin tuntui, että kilpaileminen ja kilpailutapahtuma (Juhon määritelmän mukaan) olivat kaksi eri asiaa. Kilpaa ajettiin tosissaan silloinkin, mutta pidettiin myös hauskaa saunomalla ja siihen kuuluvalla oheistoiminnalla.

Nykyisin asiat ovat jotenkin muuttuneet, mielestäni huonompaan suuntaan. Kilpaileminen on Suomessa sarjakisoissakin todella totista ja ajoittain meluisaa touhua. Kilpailutapahtuma on melkeinpä välttämätön paha, tai siltä se ainakin minusta tuntuu. Ei ole mitään yhteishenkistä toimintaa. Tässä en kritisoi ketään kilpailunjärjestäjää, ei ole heidän asia järjestellä mitään Curre Lindström-tyylisiä hevosajelua kisojen välissä.

Mielestäni totisimmin kilpailevat kuskit ovat kuitenkin neuvoneet neuvoja kysyviä junnuja (Box-stock-kuskeja) ihan hyvin kisoissa, joskaan en näe mitään yhteyttä box-stock neuvojen ja punosten pesun välillä.

Nykyisin ajettavat luokat tekevät kilpailutapahtuman viihteellistämisen lähes mahdottomaksi. Viihteellistämisellä en tarkoita tässä ruskeaa juomaa jota saa 0.33-1.0l uniteissa Ei vain jää mitenkään aikaa keksiä mitään kivaa, kun ajetaan koko lauantai. Sunnuntaina ei mielestäni kannatakaan ajaa muuta kuin G7 semit ja finaali.

Olemme Petterin kanssa yrittäneet ottaa hommat niin rennosti kuin se vain on käytännössä mahdollista. Myönnän, että kilpailussa pärjääminen ei onnistu keskivertoharrastajalta samalla satsauksella testaamiseen kilpailuviikonlopun aikana. Näinollen en suosittele kenellekään harrastamaame linjaa kenellekään joka haluaa kehittyä lajissa.

Ehkä tuo ukkoontuminen on juuri se suurin syy nykykehitykseen. Kuten Juho sanoi, prioriteetit ovat erilaiset kun 20 vuotta sitten. Ymmärrän hyvin, että esmes Yly haluaa mennä illalla perheensä luo lauantain kisan jälkeen eikä jäädä klubille tai sen maastoon hengailemaan. Myönnettävä on, että enpä ole itsekään saanut aikaiseksi vastaavaa hengenluontitoimintaa ARH:n kisoissa.

Ehkä ajat ovat vain muuttuneet ja muuttaneet meitä harrastajia siten, että kilpailuviikonloput eivät ole enää yhtä mukavia kuin ennen. Vanhoille harrastajille, joksi itsenikin voin luokitella ei tuota mitään ongelmaa kirjoittaa tänne rehellistä mielipidettään. Väitän kuitenkin, että lähellekään kaikki siipikisaviikonlopun osallistujista eivät halua kertoa, miten he tämän kilpailutapahtuma/kilpailuasian kokevat ja mitä he haluaisivat muuttaa.

Aikoinaan olin useamman vuoden aika "kovilla" herjanheiton suhteen, liittyen rentoutumistoiminnan lisäksi myöskin paljon kehittelemiini kalustonkevennyshankkeisiin. Tällöin oli vitsi, että jos selviää "vanhan" G7 porukan naljailutestistä läpi, on aika kova jätkä jatkossa. No, niinhän siinä sit kävi että läpi mentiin, mun tapauksessa helposti. On muistettava, että kun itse aloitin, kovimmat kuskit olivat minua vain 5-10 vuotta vanhempia keskimäärin . Nyt vastaava aloittelija tulee kisoihin joissa on pääosin 20-25 vuotta vanhempia kuskeja. Arvomaailmojen ero on varmasti kasvanut vastaavasti ja ihmiset haluavat kisoilta eri asioita. Olisi ihan varmasti hyvä, jos tähän ketjuun saataisiin mielipiteitä sekä aloittelijoilta että kokeneilta kuskeilta.

Antti

Lisää
25.02.2010 21:15 #13067 : Kaitsu
Siipikisoista tiedä mitään, mutta mun "aktiivinen skaalakausi" (2004-kevät 2007) Eurosarjassa tarjosi mielestäni juuri noita edellä kaivattuja asioita. Mukavaa yhdessäoloa kivojen (ja eri-ikäisten) ihmisten kanssa. Ajaa sai paljon (EJ-24, TS-24 ja kiitos Nykäsen myös F-32 ja ES-32). Mekata sai paljon (ihan h...vetin rentouttavaa touhua), mutta aikaa riitti myös seurusteluun ja saunomiseen. Välillä on hieman ikävä noita aikoja ja yhteisreissuja isolla bussilla esim. Evijärvelle.

Toivottavasti skaalapuolella on edelleen sama meno.

Malliautopuolella on ehkä vähän sama vaiva kuin noissa em. siipikisoissa. Runnotaan koko roska läpi lauantaina about klo 10-18. Kova kiire koko ajan. Mekkaan ehtii pakolliset, säätämään tuskin lainkaan ja kaikilla kova hinku kotiin kun viimeinen heat on loppunut. Jutusteluun muiden kanssa aikaa hyvin minimaalisesti. Ja jos osallistut myös kisan järjestämiseen ei edes sitäkään.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Lisää
26.02.2010 05:06 #13068 : Yly
Jahas..

Juhon kanssa tosiaan keskustelin asiasta puhelimitse, kun en siellä Saksassa ollut. Tuossa puhelussa Juho kyllä osasi suurinpiirtein kertoa mikä on vikana, mutta ei sitä mitä pitäisi tehdä.

Se että joku kokee, että esim. minä olen liian tosissani kisoissa, on mielestäni mielipiteen esittäjän näkemys / ongelma.

Vai pitäisikö minun pilata kisani siksi, että minä "näyttäisin" rennommalta kisoissa ??? Voin kertoa, juuri tuolla Juhon kaipaamalla kultaisella yhdeksänkymmentä luvulla olin huomattavasti enemmän tosissani, kuin nykyisin.

Voiko joku oikeasti väittää, että treenien aikana olisin jotenkin inhoittava muita kohtaan ?

Juho muistelee kisoja -90 luvulta jolloin kisat ajettiin lähinnä Seinäjoella ja joskus Vaasassa.

Nykyisissä kisapaikoissa ( Hki,Laihia ) ja lähihistorian kisapaikassa ( Kouvola ) ei ole kisapaikalla saunaa ja ihmiset eivät majoitu samaan rakennukseen, kun missä kisat ajetaan. Tämä mielestäni aiheuttaa sen, että tätä oheistoimintaa ei oikein ole.

Juhon väite, että neuvojen kysyjät käsketään suksia kuuseen ei kyllä pidä paikkaansa. Tietysti jos tullaan kysymään ohjeita kesken finaalin, niin silloin voi tulla hieman jyrkkiä lausuntoja.

Puhelimessa kerroin Juholle, että tule Helsingissä kysymään, kuinka kone irroitetaan, siten ettei se irroita billow blockia. Eipä miestä näkynyt kysymyksineen.....

HYPE on keskuudessaan ihmetellyt tämän hetken tilannetta ( Helsingin BS kisassa muutama kuski ja Kouvolanurissa hillitön suksee )

Olemme ajatelleet, että ongelma on liian pitkä viikonloppu....ja nyt Juho kertoo, että ongelma on liian LYHYT viikonloppu ??

Nuorempana, kun kisoissa sitä oheistoimintaa oli enemmän, niin itse se ohjelma järjestettiin ilman sen kummenpia suunnitelmia. Pitäisikö meidän nelikymppisten järjestää saunailtoja nuoremmille vai mistä tässä on kyse.

Kun kisat on Helsingissä, on paikallisilla, perheellisillä ihmisillä, joitain velvollisuuksia myös perheitään kohtaan ,vaikka kyseessä on kisaviikonloppu.

Eli: Kertokaa kilpailun järjestäjille miten kisaviikonloput tulee järjestää, että kaikilla on aikaa toisilleen, viikonloppu on sopivan mittainen kaikille, kisat on kivoja jne.

HYPE on yrittänyt pyörittää SSRSC sarjaa nyt jo neljättä vuotta ja kommenteista päätellen olemme epäonnistuneet rankasti.

Vuodesta 2011 eteenpäin voi kilpailunjärjestäjät Suomessa ja Ruotsissa, yhdessä tai erikseen, korjata tämä tilanne parempaan suuntaan.

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Lisää
26.02.2010 10:28 #13071 : Tumppi

Yly kirjoitti: Jahas..

.....
HYPE on keskuudessaan ihmetellyt tämän hetken tilannetta ( Helsingin BS kisassa muutama kuski ja Kouvolanurissa hillitön suksee )

.....

Kannatanee asioota verrata todellisilla lukemilla...
Nyt tulevissa kisoissa neljä Kouvolan BS kuskia ajaa G7 kisan, joten he ei voi osallistua tuohon EM G12 kisaan...

Kouvolassa ilman noita kuskeja oli BS luokassa 20 kuskia..
EM G12 luokkaan on ilmoittautunut 15 Suomalaista kuskia, joten ei se ero niin hirvittävän suuri ole. Ko. kilpailujen profiili kun vielä oli täysin erilainen. Kouvolan Urien tyyppisiä kisoja kaivataan.. saa ajaa montaa luokkaa, suoraviivaista toimintaa -> aika-ajot suoria finaaleja.. siinä ei paljoa tartte kisapaikalla mekkailla koko aikaa..

Jos EM G12 kisa olisi nyt meillä vaikkapa lauantaina tai sunnuntaina, niin samaani tiedon mukaan tulijoita olisi kenties juuri tuo 5kpl enemmän..

Tosin ekassa SSRSC kisassa oli vain 12 FINski kuskia.. heistäkin uupuu neljä kuskia nyt, tosin tilalle on sitten tullut muita kuskeja...

Lisää
26.02.2010 11:31 #13073 : tp
Itse en voi ottaa suuremmin kantaa SSRSC tai edeltävään siipisarjaan, kun niihin kisoihin en ole kovin montaa kertaa osallistunut. Voin sanoa olevani aloittelija/harrastelija siipiautoilussa, sillä aloitin siipiautojen ajamisen uudelleen n. 2005, kun boxstock-luokan ajaminen aloitettiin "puntti"-Murilla. Tätä ennen ajoin muutamia satunnaisia kisoja I-15-luokassa sekä jonkun G-27 luokan kisan 90-luvulla. Tanholan aikaan muistan ajaneeni myös jotain skaala/siipi-auton sekoitusta, joissa käytettiin EJ-runkoa, matalaa siipikoria ja I-15-konetta G20-luokan ankkurilla. Monta vuottahan tilanne taisi olla sellainen, että boxstock tai "jenkkivakiota" ei ajettu juuri ollenkaan Suomessa. Finslotin "arkisto" loppuu vuoteen 2004, joten en saanut tarkistettua asiaa. Mielenkiintoisena yksityiskohtana löysin tuloksista, että vuonna 2004 Kouvolan Urissa ajettiin boxstockissa aika-ajossa Muralla 3,3s, kun tänä vuonna ajettiin 2,55s. Tosin joku vuosi sitten ajettiin vielä kovempaa.

Kouvolan Urista ja aluekisoista voin sanoa enemmän mielipiteitä, kun niihin olen osallistunut aktiivisemmin. Itse (ja moni muu kotkalainen) viihtyy näissä kompakteissa kisoissa, joissa ajetaan skaala- ja siipiluokkia sekaisin. Kisat eivät myöskään kestä koko viikonloppua, vaan esimerkiksi tänä vuonna Kouvolan Urat kisamatkoineen kestivät minun osalta n. 12 tuntia. Kouvolan Urissa sai ajaa tarpeeksi treeneissä kaikkia autoja 2-3 tuntia ja yhdessä luokassa epäonnistuminen tai auton hajoaminen ei välttämättä haittaa, kun voi ajaa sitten seuraavan luokan. Kouvolan Urissa on minusta ollut aina myös hyvä tunnelma, kun kisaaminen ei ole ollut niin vakavaa. En kuitenkaan yhtään väheksy HYPE teamin tai muiden pro-kuskien asennetta kisaamiseen SM- tai kv-tasolla. Sen sijaan toivoisin, että useammat pro-kuskit voisivat ainakin joskus osallitua esim. Kouvolan Uriin, vaikka voisivat ollakin ylivoimaisia, jos tosissaan lähtisivät ajamaan kisaa. Juniorille (ehkä tulevalle pro-kuskille) olisi siten mahdollisuus nähdä ja ehkä ajaa MM-tason kuljettajaa vastaan. Skaalapuolellahan tämä toteutuu varsin hyvin TS-luokassa, jossa ajaa kaikki niin isät, pojat, tytöt kuin kv-tason kuskit samassa luokassa.

Lisää
26.02.2010 11:41 #13074 : tp

Tumppi kirjoitti: Jos EM G12 kisa olisi nyt meillä vaikkapa lauantaina tai sunnuntaina, niin samaani tiedon mukaan tulijoita olisi kenties juuri tuo 5kpl enemmän..

Tosin ekassa SSRSC kisassa oli vain 12 FINski kuskia.. heistäkin uupuu neljä kuskia nyt, tosin tilalle on sitten tullut muita kuskeja...

Kotkasta olisi ehkä tullut EM-kisoihin ajamaan boxstockkia 2-3 kuskia lisää, jos luokan kisa olisi ollut viikonloppuna. Osa on juuri näitä uupuneita.

Lisää
26.02.2010 12:10 #13075 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa Kisoista ja tapahtumista...
Hep.

Oi niitä aikoja, kun Seinäjoella ajettiin siipiautoilla kilpaa, ja sen päälle pääsi saunomaan.... lähinnä taisin radalla olla liikkuva, vaikeasti arvattava este ;-) )

No joka tapauksessa, viime aikoina ei oikein ole paukut riittäneet siipipuolelle, hyvä jos skaalapuolellekkaan.

Jotta itse viihtyisin kisoissa, olisivat seuraavat jutut kovasti eduksi:

- aikataulu ei olisi liian tiukka - jossain välissä pitää ehtiä mm syödä
- treeniaikaa olisi sopivasti, ja ajaneet jaksaisivat jäädä hetkeksi nostamaan seuraavalle erälle
- pärjäisin itse tosi hyvin (hah...)
- olisi mahdollista viettää myös porukan yhteistä aikaa, tavalla taikka toisella (esim. Seinäjoen jossain EM-skabassa oli kivasti järjestetty sapuskatilaisuus radan vierelle - toimi aika hyvin)
- kisapaikalla taikka kovin lähellä voi majoittua, ja on myös kunnon sauna...
- kisaa ajetaan tosissaan, mutta rehellisesti. radan ulkopuolella ollaan kavereita, radallakin, mutta kilpailutovereita tms...

siinä nyt jotakin.

-eemeli-

Lisää
26.02.2010 12:17 #13076 : Tumppi
siipikisat vs. skaalakisat...

Muistini mukaan kaikissa parin vuoden aikana käymissäni kotimaan siipikisoissa aikataulu on ollut enemmän kuin "löysä" .. porukkaa ei ole ollut paljoa ja siitä huolimatta kisatapahtumaa on ollut jo perjantai-illasta sunnuntaille asti. "löysää" on ollut aivan varmasti riittävästi.

Toisin on skaalapuolella, siellä aikataulu on huomattavasti kriittisempi ja ajettavaa sekä kilpailijoita huomattavasti enemmän..

En nyt oikein löydä kaikkia "pointteja" mitä tässä ajetaan takaa..

siipikisoissa on yksi tosi iso ongelma, jota en alkaa tässä ruotimaan. Luulisin että jokainen ko. kisoja kiertävä kotimaan "iso äijä" tietää sen ongelman ja korjaavat, sillä ainakin helpotetaan asioita. jos nyt ei lanttu leikkaa ko. hemmoilla, niin pistää tulemaan yv:tä.. :roll:

• mikko e
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
26.02.2010 17:27 #13078 : mikko e
Vastaus käyttäjältä mikko e aiheessa Re: Siipikisojen kilpailutapahtumissa kehitettävää?
Porukat käy kisoissa jokainen omien tavoitteidensa edellyttämällä intensiteetillä. On nämä esille nostetut HYPE -hemmot ja sitten muut.
Ymmärrän hyvin HYPE -hemmojen suhtautumisen, jos käytetään niin paljon aikaa ja rahaa tähtäimenä menestyä hyvin kisoissa.
Aikoinaan asetin itselleni tavoitteen voittaa Suomen mestaruuden, tein pari vuotta töitä joka arkipäivä (pl joulu ja juhannus) sen eteen. Joten tiedän mitä menestyminen vaatii. Joku varmaan ajattelee että silloin oli helpompaa, mutta yhtä tosissaan oltiin silloinkin ja sitäpaitsi SM oli sarjamuotoinen, mestaruutta ei voitettu yhden kisan tuurilla.

Tuon SM tittelin jälkeen olen ollut ns sunnuntai-autoilija. Menestyminen ei ole ollut tärkeää (toki mukavaa jos joskus pärjää).
Olen saanut elinikäisiä ystäviä lelu-autojen parista ja heidän tapaaminen muutaman kerran vuodessa on minulle tosi tärkeää. Yhdessä olo, kavereiden kanssa p:n jauhanta, toisten pilkkaaminen (AIR tietää),muutaman ruskean nauttiminen ja kisan ajo siinä sivussa. Täydellinen irtiotto arjesta, kaikki rutiinit tipotiessään.

Juhon perään kuuluttama sosiaalinen puoli on aivan itsestä kiinni. Sitä saa mitä haluaa.
Kun tultiin Petterin kanssa Helsinkiin SM kisoihin päätettiin että perjantai iltana vedetään lärvit ja niin myös tehtiin. Oli helevetin mukavaa. Ei ollut mikään privaatti tilaisuus, mukaan olisi päässyt jos olisi halunnut. Kouvolan urissa kuulin että Kantsu on yötä samassa hotellissa, soitin välittömästi ja sovin "illallis-treffit". Syötiin etanoita, muuta hyvää, juotiin pullo punkkua ja nautittiin hyvästä seurasta.
Se mitä tällä haluan sanoa on että oma aktiivisuus on aika palkitsevaa jos haluaa myös sosiaalista kanssa käymistä radan ulkopuolella.

Myös perheet tässä elämäntilanteessa astuvat kuvaan: lapset ja vaimo.
Molemmat pojat tykkää käydä kisoissa ja ovat sitä mieltä että lelu-autot rulettaa. Joten jatkoa tälle harrastukselle tuntuu ainakin meillä löytyvän.
Kuin näkyy myös olevan Tumpilla, Sinisaarilla (3. polvi), Z-sedällä, Kantamailla, Hongistoilla jne...
Nyt nämä Juhon ikäiset on tässä "perhe-mafia" systeemissä hieman väliin putoajia, me ollaan liian vanhoja ja meidän lapset on liian nuoria.

Myös tämä sosiaalinen verkosto on toimiva vaimojen suhteen. Vaimoni on saanut elinikäisiä ystäviä muiden leikki-autoilijoiden rouvista.

Summa summarum: tehkää kukin oman parhaanne näkemyksen mukaan, älkää arvostelko toisen arvomaailmaa. Jos haluatte muutakin kuin pelkkää kisaamista ja rakentamista, kertokaa se ääneen

Lisää
27.02.2010 09:53 #13080 : AIR
Moi,

Lienee paikallaan, että tarkennan hieman aiempaa postaustani.

Minulla ei ole ollut eikä ole jatkossakaan mitään sitä vastaan, että kisat otetaan tosissaan. Olen tehnyt niin itsekin silloin kun ajoin. Itse asiassa lopetin juuri siksi vuonna 2003, kun tajusin, että jos sillä satsaamisella (ajan- ja rahankäyttö) ei ole kun SM3, EM7 ja MM7, niin on hyvä lopettaa. Taustalla oli se, että halusin menestyä ja voittaa. Se oli ainoa päämäärä. Sama päti saliharrastukseeni, olkapään hajottua en vain kokenut mielekkääksi käydä heiluttelemassa pikkukiekkoja ja lopetin. Jokainen määrittelee itse kuinka tosissaan ottaa. Se, mistä olen harmissani on lieveilmiöt, joita tämä tosissaan ottaminen on aina silloin tällöin aiheuttanut.

Näitä lieveilmiöitä on mielestäni eniten äänen- ja auktoriteetin käytössä. Viimeksi Helsingissä tilanne eskaloitui jo aika pahaksi. Toivottavasti Juha, Leo ja Juho saavat asiat puhuttua EM-skaboissa.

HYPE on tehnyt hyvää työtä konsonantticupin järjestelemisessä, siitä iso hatunnosto herroille Leo, Juha ja Jari. Itse kisaformaatissa ja aikatauluissa ei ole minusta vikaa.

Lisää
07.03.2010 19:24 #13118 : Tuho Polttaja
Nyt ollaankin näemmä saatu hyvä otanta erilaisia mielipiteitä. Niitä kun lueskelee ja miettii muutaman muunkin henkilön sanomisia asiaan liittyen tämän ketjun ulkopuolella niin itse tulin ainakin sellaiseen johtopäätökseen, että kilpailijaporukka on heterogeenisempää kuin aikaisemmin. Ikäjakauma on levittynyt huomattavan paljon laajemmaksi kuin mitä se silloin joskus aikaisemmin on ollut eikä aktiivisesti tapahtumissa pyörivän porukan määrä ole radikaalisti muuttunut vuosien saatossa. Aikataulutuksen suhteen mielipiteet näyttävät olevan varsin ristiriitaisia, joten mikäli siihen alkaisi muutoksia tekemään mihin tahansa suuntaan niin joidenkin mielestä se on huono juttu. Perustelut sitten ovatkin täysin henkilöstä kiinni.

Kisapaikkojen suhteen valinnanvaraa on aika hintsusti. Tilojen ja toiminnan pyörittäjien saatavuus kun on talous, mielenkiinto ja lajin pienuus ajatellen mitä on niin liikkumavaraa tapahtumapaikkojen suhteen ei mitenkään hirveästi ole kun ei satu ketään asialle omistautunutta miljonääriä tässä porukassa ajamaan. Perinteisesti kilpailun järjestävän kerhon porukka on sitten fasilitoinut tapahtumia esim. majoitusten, saunomisten yms. suhteen sopimaksi näkemällään tavalla kisapaikasta riippuen mielenkiinnon ja resurssien rajoissa. Edesmennyt Seinäjoen kerho oli kyllä siitä aivan loistava paikka, että siellä ei pahemmin erikseen tarvinut mitään vaivautua tekemään viihtymisen eteen: Sauna viiden metrin päässä radasta, majoitus mahdollista samassa rakennuksessa ja sijainti kauppojen, ruokapaikkojen yms. suhteen hoitivat homman itsestään. Esim. Kouvolassa on ollut ongelmana se, että klubilla nukkuminen ei ole oikein onnistunut, peseytymistilat puuttuvat ja fasilitointi on vaatinut vaivaa eikä ole esim. lattiamajoituksen suhteen aina onnistunut ihan kivuttomasti paikallisen seurakunnan kanssa. Töitä kisojen eteen joutuu siis näkemään ihan riittävästi ilman hevosajeluiden järjestämistä.

Ylläoleva ilmentää sitä, että kilpailutapahtuman järjestäminen ja sen rakenteesta päättäminen eivät ole helppoja juttuja ja vaativat kompromisseja. Jos jollain on jotain uusia ideoita tähän soppaan niin kannattaa varmaan kertoa siitä julkisesti jotta asia saadaan käsittelyyn. Itselläni ei ole tässä vaiheessa tapahtumien järjestämiseen liittyen enempää sanomista, koska jo nyt tehdyt ehdotukset jakavat mielipiteitä varsin tehokkaasti.

Möykkäämisen ihmeellinen maailma varmaankin tulee EM:ien aikana käsittelyyn. Niiltäkin osin voin kuvitella, että jos esim. miut, Leo ja Tumppi pistetään keskustelemaan möykkäämisestä ja siihen liittyvästä penaltypolitiikasta niin siinä keskustelussa voisin kuvitella eiintyvän eriäviä mielipiteitä. :D

Mitä kilpailutapahtumien viihtyisyyteen tulee, olisi kiva saada nuorempienkin kuskien mielipiteitä. Olen nähtävästi nuorin tänne threadiin asiasta kommentoinut.

Lisää
08.03.2010 09:33 #13121 : Tumppi

Tuho Polttaja kirjoitti: ......

Möykkäämisen ihmeellinen maailma varmaankin tulee EM:ien aikana käsittelyyn. Niiltäkin osin voin kuvitella, että jos esim. miut, Leo ja Tumppi pistetään keskustelemaan möykkäämisestä ja siihen liittyvästä penaltypolitiikasta niin siinä keskustelussa voisin kuvitella eiintyvän eriäviä mielipiteitä. :D

.......

Möykkäämisen suhteen tullaan noudattamaan aikas tiukkaa linjaa EM -pömpelissä.

Tämä on asia joka aina lämmittää yhden jos toisenkin mieltä.. Pömpeli homma on inhimillistä toimintaa ja siellä yritetään skarpata joka tilanteessa. Se mitä pömpeli tekee, on aina pömpelin vastuulla.
-Pömpelissä tehdyt virheet eivät anna aihetta nostajille/kuljettajille "möykkäämiseen", vaan sääntökirjan mukaan mennään - varoitus, penalty 5lap, ulos.. Jos pömpeli tekee virheitä, eikä niitä hoksaa paikata, sitä varten tarvitaan sitten se tuomaristo ja valvoja, joka tarvittaessa "ojentaa" myöskin pömpeliä, ei kuljettajat eikä nostajat !

On luonnollista että kisan aikana tunteet lämpiää ja mahdollisen "stop" tarve tuodaan "huutaen" esille, se on ihan ymmärrettävää, ei sitä pömpeliinkään aina kaikkea kuule, joten äänen käyttö on sallittu.

Kun se "stop" on päällä, on luonnollista, että sieltä kuuluu hyvin äkkiä kovaan ääneen "virtaa".. se saa jäädä siihen, sitä ei tarvitse erikseen kuuluttaa uudelleen, eikä kysellä "mikä maksaa" sekä hermojansa siinä polttaa, jos sitä virtaa ei tulekaan.

Tässäkin tilanteessa vastuu on pömpelissä, joka tasapuolisesti joka tilanteessa odottaa autoja mahdollisesti radan altakin pois, takaisin radalle, preidien oikaisun jälkeen. Jos siinä tilanteessa joku on varikolla autoa korjaamassa, niin sen ei tarvitse tarkoittaa sitä, että juuri sillä hetkellä "stop" pitää olla lyhyempi kuin muulloin, että autoaan korjaava kuski ei saa etua ja itse pääsisi tekemään kierroksia.

Jos säännöt on niin tyhmiä, että autoa saa korjata tuon "stop:n" aikana niin sitten sitä korjataan, se ei saa vaikuttaa siihen että "stop" -politiikka muuttuu kisan aikana, sitä mukaa, onko joku autoaan korjaamassa vai ei.

Itse olemme pömpelissä mokanneet tämän asian, antamalla kuskien ja nostajien huutaa aivan liian paljon. Ainakin se tilanne korjaantuu alusta lähtien EM kisoissa..

Sivu luotiin ajassa: 0.522 sekuntia