- Vastaanotettu kiitos 73
Työkalu
zipper
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Jos akku on avattavaa mallia, kannattaa tarkistaa voiko sen helposti kennottaa uudelleen. Kennotuksia lennokkihommiin olen teettänyt täällä:
www.beatcom.fi/
NiCd, NiMh osaajia ovat he.
Olavi Rinne on herra jonka kanssa kannattaa jutella.
Tietysti, jos kone jo muutenkin on ehtoopuolella, niin ei kannata, mutta käsittääkseni ei vielä jää kiinni NiCdn saannista.
T.Jussi
Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää
zipper
Itse olen siis korvannut akun takavanteella, pianolangalla ja banaanilla. Ei eleganttia mutta toimii. Vannetta pitää välillä rapsuttaa että pahimmat hapettumat lähtee niin kontakti toimii tyydyttävästi...
Tumppi löysi joskus lisää näitä Dremelin akkukoneita (käsittääkseni ihan vastaava) varmaan rautakaupasta, oli silloin jollain golfsetin nimellä (vihreä läpikuultava väri). Ehkä näitä vielä löytyy. Tai en tiedä Z jos sulla on joku vanhempi parempi malli ja haluat samanlaisen tilalle...
Mutta nää pikkukoneet on ainakin mun mielestä hyviä - harjaton motti ja hyvä vääntö. Toimii mun mielestä paremmin kuin ne isot 230V koneet (joissa muka tehonsäätö 1-5 pykälillä) - niistä lähtee hirvee melu, ne kiertää hyvin mutta vääntö on harmonikasta.
krp kirjoitti: .....
...
Tumppi löysi joskus lisää näitä Dremelin akkukoneita (käsittääkseni ihan vastaava) varmaan rautakaupasta, oli silloin jollain golfsetin nimellä (vihreä läpikuultava väri). Ehkä näitä vielä löytyy. Tai en tiedä Z jos sulla on joku vanhempi parempi malli ja haluat samanlaisen tilalle...
.....
Saattanee vieläkin löytyä hyvin varustetuista "Dremel" -kaupoista, K-Rauta, Bauhaus, Clasohlson? huom, "saattaa löytyä"
ja halapa oli, oliskos ollut jotain 25-30€ ??
www.amazon.com/Dremel-760-04-Two ... B0000DYUG8
tuola sitä ei enää näy, joten saattaa olla että on poistunut valikoimista..
www.dremeleurope.com/fi/fi/start/index.html
Tossa vihreässä golf-käyttöön tarkotetussa oli paristokotelo, johon voinee varmaan laittaa sormipariston kokoset akut, ja sitte vaan niitä tarpeen mukaan latailla. No onhan se vähän hankalampaa.
Eipä muuten ole harjaton moottori, ei ainakaan niissä kahdessa ole ollut, mihin olen tutustunut.
Itse vaihdoin proxxoniin, se on laadullisesti huimasti paremmin tehty ku dremelit. Ainut miinus on sen koneen oma tyristorisäädin, joten jos haluaa käyttää koneen omaa nopeudensäätöä, niin sille pitää tarjota kokoaaltotasasuunnattua sähköä. No joskus kun uusi pakki valmistuu, niin tämäkään ei o onkelma enää.
Isoa dremeliä tarvii kyllä edelleen rungon osien veistelyyn; toistaiseksi mikään ei vielä voita komboa iso dremel ja abrasiivilaikka, ainakaan käsinleikkaamisen nopeudessa.
Mulla saattaa olla vielä jotakin osia tuosta puretusta pikkudremelistä jäljellä, jos jotakuta kiinnostaa.
Piuhat on oikein toimiva ratkaisu kyllä siihen koneeseen - akku loppuu kuitenkin just kun sitä eniten tarttis.
-eemeli-
Patterikoteloon lienee piuhojen kytkemine vielä helpompaa.
Runkojen kasaaamiseen tuo riittää hyvin. Umpilevystä ei ole tarvinnut onneksi enää leikellä pariinkymmeneen vuoteen... abrasiivilaikatkin olen hylännyt, ne kun sotkee koko kämpän. Timantilla vedellään.
Timanttilaikka on hyvä, jos ei tartte pitkiä vetoja leikellä, eikä ole kiire. Kokeilin meinaan leikellä yhden rungon paloja timantilla, ja siihen on kyllä liian hidas ja kallis. Yhdellä abrasiivilaikalla irrottaa levystä raamin, sivulevyt ja suurimman osan muistakin pikkuhilkkeistä. 2 laikkaa riittää helposti kaikkien osien leikkuuseen, ja jää ylittenkin. Timanttilaikkoja meni 2 jo pelkän raamin irroitukseen vaikka aika kevyellä kädellä otin.
Mekkipaikalla valinta on myös ilma nmuuta timskulaikka, kun ei sitä hiovaa pölyä halua joka paikkaan menevän. Ja tuota noin, se abrasiivilaikan pöly todella kulkeutuu joka paikkaan, myös laakereihin jne. Aika jännää, miten ilman mukana liikkuu kaikenlaista, vaikkei uskoisikaan

Juniorikäyttöön ehdoton, kun ei ole sirpaloitumisvaaraa, eikä pölykeuhko-ongelmaa.
En minäkään kotona abrasiivilaikalla leikkele...
Harjattomaan moottoriin dremelissä uskon vasta kun näen (skeptikko kun olen), meinaan on sen verran vanhasta laitteesta kyse, että tuohon aikaan ovat olleet kalliita ja harvinaisia.
-eemeli-