- Vastaanotettu kiitos 0
Ura-autoradan toimintaperiaate
- Vesa Y.
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
Less
Lisää
18.03.2013 16:05 #20874
: Vesa Y.
Ura-autoradan toimintaperiaate kirjoittanut Vesa Y.
Terve,
Olisikohan ura-autoradan toimintaperiaatteesta olemassa jotain havainnekuvaa tai kaaviota, jonka voisi esitellä vaikka alle 10-vuotiaille kuskeille sotkematta asiaan liikaa sähköopin teoriaa?
Olen mukana paikallisen seurakunnan pyörittämässä isä-poika kerhossa, jossa on ollut vähän pulaa kokeneista asiantuntijoista. Tuli mieleen, että lapsillekin voisi koittaa avata tuota teoria puolta vähän kerrassaan, jotta syntyisi hieman ymmärrystä, että miten kahvan painaminen autoa liikuttaa.
Luonnostelin itse hieman tökerön kuvan radan toiminnasta, mutta minulla ei ole sähkötekniikasta peruskurssia syvempää ymmärrystä. Jos joku asiantuntija täällä voisi kertoa pitääkö tuo luonnos sisällään jotain perustavanlaatuisia virheitä? Tai jos joku tosiaan tietäisi, mistä sellaisen oikean kaavion löytäisi, niin olisin erittäin kiitollinen.
-Vesa
Olisikohan ura-autoradan toimintaperiaatteesta olemassa jotain havainnekuvaa tai kaaviota, jonka voisi esitellä vaikka alle 10-vuotiaille kuskeille sotkematta asiaan liikaa sähköopin teoriaa?
Olen mukana paikallisen seurakunnan pyörittämässä isä-poika kerhossa, jossa on ollut vähän pulaa kokeneista asiantuntijoista. Tuli mieleen, että lapsillekin voisi koittaa avata tuota teoria puolta vähän kerrassaan, jotta syntyisi hieman ymmärrystä, että miten kahvan painaminen autoa liikuttaa.
Luonnostelin itse hieman tökerön kuvan radan toiminnasta, mutta minulla ei ole sähkötekniikasta peruskurssia syvempää ymmärrystä. Jos joku asiantuntija täällä voisi kertoa pitääkö tuo luonnos sisällään jotain perustavanlaatuisia virheitä? Tai jos joku tosiaan tietäisi, mistä sellaisen oikean kaavion löytäisi, niin olisin erittäin kiitollinen.
-Vesa
Liitetiedostot:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
18.03.2013 16:38 - 18.03.2013 16:47 #20876
: MF
Vastaus käyttäjältä MF aiheessa Ura-autoradan toimintaperiaate
Tällainen periaatekuva tuli joskus raapusteltua. Laskuri tuosta skissistä puuttuu mutta sen voi rakentaa esimerkiksi, kuten ylemmässä kuvassakin eli virraton pätkä radassa. Muitakin vaihtoehtoja toki on.
Radoissa on myös useampia pisteitä, joihin syötetään sähköä. Yhden syöttöpisteen sijaan saadaan minimoitua resistanssin vaikutuksia.
Radoissa on myös useampia pisteitä, joihin syötetään sähköä. Yhden syöttöpisteen sijaan saadaan minimoitua resistanssin vaikutuksia.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 18.03.2013 16:47 MF.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: krp, Vesa Y.
19.03.2013 05:47 #20883
: krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa Ura-autoradan toimintaperiaate
Tuosta Matin rustaamasta kuvasta varmaan käy aika hyvin ilmi esim. tuo jarrun toimintaperiaate - virtalähde ei ole siinä piirissä mitenkään mukana, vaan jarru oikosulkee moottorin navat yhteen, mikä jarruttaa moottorin pyörimistä. Tämä on hyvä ymmärtää ja se lienee asia joka ei aukene ilman tällaista kaaviota. Efektiä voi kotonakin kokeilla pyörittämällä kasattua konetta käsin ja sitten tekemällä sama niin että navat on kytketty yhteen vaikka ruuvarilla. On jäykempi pyörittää.
Siihen kun vielä lisäisi tuon Vesan piirtämän kaavion mukaisesti auton ja laskurin niin kokonaisuus varmaan aukenisi junnuille hyvin...
Siihen kun vielä lisäisi tuon Vesan piirtämän kaavion mukaisesti auton ja laskurin niin kokonaisuus varmaan aukenisi junnuille hyvin...
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Vesa Y.
- Vesa Y.
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
Less
Lisää
- Vastaanotettu kiitos 0
19.03.2013 08:09 #20888
Vastaus käyttäjältä Vesa Y. aiheessa Ura-autoradan toimintaperiaate
Kiitos vastauksista!
Tuo jarrun toiminta oli tosiaan itselle vielä hämärän peitossa vaikka olen joskus junnuna harrastanut useamman vuoden, mutta teoria puoli on kyllä unohtunut tyystin, jos sitä edes käytiin silloin suuremmin läpi. Piirsin tuohon omaan luonnokseen auton moottorin pelkistetysti, niin että sähkövirta menee yhdestä kohtaa sisään ja toisesta ulos, koska ajattelin käyttää sähkövirran kuvailemiseen analogiaa veden virtaukseen. Käydään sitten myöhemmin tarkemmin läpi eri komponentteja, kunhan yleiskuva on kaikille (myös itselle) selvinnyt.
Tuo jarrun toiminta oli tosiaan itselle vielä hämärän peitossa vaikka olen joskus junnuna harrastanut useamman vuoden, mutta teoria puoli on kyllä unohtunut tyystin, jos sitä edes käytiin silloin suuremmin läpi. Piirsin tuohon omaan luonnokseen auton moottorin pelkistetysti, niin että sähkövirta menee yhdestä kohtaa sisään ja toisesta ulos, koska ajattelin käyttää sähkövirran kuvailemiseen analogiaa veden virtaukseen. Käydään sitten myöhemmin tarkemmin läpi eri komponentteja, kunhan yleiskuva on kaikille (myös itselle) selvinnyt.
19.03.2013 08:18 #20889
: Kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Ura-autoradan toimintaperiaate
Esimerkillistä toimintaa opastaa junnuille myös tekniikan saloja! Arvostan. Missä päin kerhonne toimii?
-kaitsu
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
- Vesa Y.
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
Less
Lisää
- Vastaanotettu kiitos 0
19.03.2013 09:27 #20892
Vastaus käyttäjältä Vesa Y. aiheessa Ura-autoradan toimintaperiaate
Myö käydään Lappeenrannan kerholla. En ole itse varsinaisesti kerho-ohjaaja, mutta vanhana junnukuskina olen koittanut auttaa seurakunnan kerho-ohjaajia mahdollisuuksien mukaan.
Sivu luotiin ajassa: 0.268 sekuntia