24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Kiusaaminen

Lisää
11.09.2014 17:04 #24824 : Taiska
Kiusaaminen kirjoittanut Taiska
Nyt kun viimeaikoina kiusaaminen on ollut otsikoissa eri muodoissa, niin tuli mieleen menneitä tapahtumia ja miten ne vaikuttaa nuoreen ihmiseen. Itse aikoinaan otin vähän itseeni kun kerholla hiukan itseäni vanhempi ja huomattavasti kokeneempi harrastaja sanoi hiukan tylysti. Asia jäi sen verran mieleeni vaivaamaan etten enää käynyt kerholla seuraavaan 10 vuoteen. Olin silloin noin 15 vuotias. Noh se asia on ollutta ja mennyttä ja loppuun käsitelty. Ja tarinalla on onnellinen loppu sillä molemmat osapuolet harrastavat edelleen, ja tulemme hyvin toimeen sen mitä lajin parissa törmäämme. Mutta tästä tuli mieleen toinen huomattavasti tuoreempi tapaus joka vaivaa mieltäni edelleenkin.
Jotain vuosia sitten kerhollamme kävi yksi poika, ikää hänellä oli noin 15 vuotta. Hän oli hiukan ujon ja hiljaisen oloinen kaveri mutta todella hyvä ajamaan. Hän oli kovin kiinnostunut lajista ja aina uteliaana tutki autoaan jos tuntui ettei se kulkenut niin kuin piti. Se kaveri ajoi todella hyvin, paljon paremmin kuin minä. Kalustokin oli ihan viimeisen päälle joten häneltä ei puuttunut muuta kuin kokemusta ja ehkä himpun verran itseluottamusta. Se taisi olla kevättalvea kun saatiin puhuttua poika mukaan kisoihin vieraalle paikkakunnalle. Rata missä kisat käytiin oli täysin erilainen ja eri tyylinen kuin oman kerhomme rata. Se poika käytti kaiken mahdolliset treeniajan hyväksi mitä ennen kisoja oli. Hän selvästi halusi oppia sen radan ja ajaa mahdollisimman hyvän kisan. Sen pojan kohtaloksi koitui ”huono” erä jossa hän joutui ajamaan. Samassa erässä ajoi kaveri jolla oli kokemusta huomattavasti enemmän, rata oli tuttu ja hän tiesi olevansa siellä hyvä. Kisa alkoi molempien osalta varsin lupaavasti, mutta on ihan ymmärrettävää että tämä poika joka vasta opetteli ajamaan ei voinut ajaa yhtä hyvin ja varmasti kuin tämä kaveri vieressä. Pari kertaa heidän autot joutui törmäyskurssille kisassa ja siitä se sitten alkoi. Kaveri vieressä sanoi ihan suoraan että ei tarvi tulla tänne ajamaan jos ei osaa. Hän huusi että pysy pois tieltä, ei tarvi päälle ajaa, opettele ajamaan ja varo vähän. Hän ei sanonut vaan suorastaan huusi kokoajan. Tämän kaverin käytös oli todella hyökkäävää ja aggressiivista. Hän sanoin paljon asioita jotka varmasti pahoitti pojan mieltä. Poika, se itki, se itki ja ajoi. Ajoi ja itki, itki ja ajoi. Jossain vaiheessa se sai itkun seasta sanottua että et voi olettaa että kaikki olisi yhtä hyviä kuin sinä kun ei ole edes koskaan ennen täällä ajanut. Poika jatkoi ajamista ja itki. Jossain vaiheessa kuulin muutaman vanhemman sanovan että noh noh pojat, koittakaas nyt olla. En muista ajoiko tämä poika kilpailun maaliin asti, vai joutuiko keskeyttämään teknisistä syistä ennen maalia. Tästä kilpailusta se poika itki yli puolet, eikä kukaan puuttunut asiaan. Itse olin vasta palannut lajin pariin, paikka oli minulle uusi ja ihmiset ympärillä ihan vieraita. Mutta edes se ei riitä syyksi että en tehnyt mitään tai puuttunut asiaan. Vielä tänäkin päivänä ihmettelen miksi kilpailun johtaja ei puuttunut tilanteeseen mitenkään tai kilpailun mahdollinen tuomaristo. Ei aikuiset tai yhdenkään kerhon vetäjät tai ohjaajat. Tämä oli pojan ensimmäinen kisa oman kerhon ulkopuolella. Hänen molemmat vanhemmat ja kaikki sisarukset olivat tulleet paikan päälle seuraamaan pojan ajamista. Se kisa jäi pojan viimeiseksi.
Pakostikin pistää miettimään mitä sen pojan mielessä on liikkunut tänä päivänä tai millaisia tuntemuksia se on hänessä herättänyt. En voi myöskään olla ajattelematta mitä hänen vanhempansa ja sisarensa ovat ajatelleet kun annoimme kaiken tämän tapahtua. Miksi annoimme sen tapahtua ? Olen muutaman kerran nähnyt tätä poikaa myöhemmin ja halunnut pyytää häneltä anteeksi kun en tehnyt asialle mitään. Mutta pelkään että se nostaa ikäviä muistoja mieleen, ja sitä minä en halua tehdä.
Tietääkseni tällaista ei tapahdu paljoakaan, toivottavasti ei enää ikinä. Onko säännöissä olemassa kohtaa jossa kiusaaminen olisi rangaistava teko. Mielestäni tällaisesta tilanteesta voitaisiin kiusaaja hylätä kilpailusta ja hänen tuloksensa mitätöidä. Pahimmassa tapauksessa tuomita jopa kilpailukieltoon.
EJ kuskit, ne nuoret jotka ei ole lapsia enää mutta ei vielä aikuisiakaan. Elää hyvin herkkää ja joskus jopa vaikeaa ikää. Helposti ylireagoivat tilanteisiin ja saattavat sanoa jotain mitä ei ehkä ollut tarkoitus sanoa. Tekevät asioita joita ei ehkä pitäisi tehdä. Ja niissä tilanteissa meidän vanhempien, huoltajien, kerhon vetäjien ja kilpailun johtajien ja tuomareiden on aika puuttua peliin. Jokainen kerta on liikaa.

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: krp, eemeli

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
11.09.2014 17:41 #24826 : midro98
Vastaus käyttäjältä midro98 aiheessa Kiusaaminen
Kiusaajille aivan ehdottomasti Piiiiiiiitkä porttikielto.

Aivan järjetöntä tuollainen kiusaaminen.

Sen verran mitä olen kisoissa käynyt on yhteishenki tuntunut hyvälle. Juuri tämän hyvän yhteishengen pitäisi saada pidettyä kiusaajat kurissa.

Vanhojen kuskejen pitäisi olla mukavia uusille kuskeille.

Onneksi minulle kukaan ei ole huutanut omista toilailuistani. Onhan se kolaireiden väistäminen osa ajamista.

Suututtaa kiusaaminen.

Tv. Miro

Lisää
11.09.2014 17:57 #24827 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa Kiusaaminen
Onneks tälläistä ei juurikaan tapahdu.

www.fct.fi/

Lisää
11.09.2014 18:02 #24828 : TM
Vastaus käyttäjältä TM aiheessa Kiusaaminen
Aivan kästtämätöntä!!!

Laji on AKK alainen ja sännöissä sanotaan mm. seuraavaa "huomautuksen tai varoituksen aiheita epäurheilijamainen käytös yleensä (mm. huutaminen ja aiheeton suunsoitto)"

Varoitus

Toinen varoitus = 5 kierrosta sakkoa

3 varoitusta johtaa kilpailusta sulkemiseen. Tällaisessa tapauksessa Tuomariston puheenjohtaja raportoi asiasta lajiryhmälle, joka käsittelee asian

Nostajille huutaminen on mielestäni rauhoittunut siitä mitä se joskus oli. Olen joskus nähnyt että kilpailun johtaja huomauttaa huutamisesta mutta varsinaisia sanktioita en muista että olisi koskaan jaettu, aihetta olisi kyllä joskus ollut.

Lisää
11.09.2014 20:04 #24836 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Kiusaaminen
Ikävä asia, hyvä että tuodaan esille...

Olisi kiva tietää mistä kisasta on tarkalleen kyse, pistä vaikka yv:tä..

Kuten tuossa yllä oli juttua, säännöt yms. ovat selvät. Ikävä kyllä meidän kisajärjestäjä piirit ovat pienet, eikä aina ole asioihin jostain syystä uskallettu puuttua. Olen itsekin huomannut sen tosiasian että jotkut ei uskalla asiaa esille ottaa.

Itseäni vallan harmittaa että parin viime vuodan aikana olen ollut parista kisasta pois - joissa olisi ehdottomasti pitänyt olla mukana. Tietooni tulleet tapaukset eivät olisi siihen jääneet!

Lisää
13.09.2014 12:35 #24861 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa Kiusaaminen
Vastasin sulle Tumppi yv.nä

www.fct.fi/

Lisää
13.09.2014 17:37 #24862 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Kiusaaminen
Rekisteröity on, olen ollut vain hiukan busy viimeset pari vuorokautta......

Oli sama kohde kuin ne pari kisaa jossa en ole ollut paikalla. Kohde tuskin enää kisoihin tulee ja jos tulee niin lienee rauhoittunut. Historian jäljet toki on ikävät ja haavat eivät pakosta parane...

Lisää
14.09.2014 06:02 #24871 : TLahola
Vastaus käyttäjältä TLahola aiheessa Kiusaaminen
Ei liity niinkään tuhon kiusaamis puoleen mutta kyllähän tämä huutaminen ja mesoaminen....
en hetkeen ole ollut skaala kisoissa mutta ainakin siipipuolella volyymit nousee ja asian ulosanti on täysin asiatonta(joissain kohdin) ja tämähän on kertakaikkiaan loistava tapa saada uudet harrastajat pois kisoista ja pysymään "kaappi" slottaajina..kyllä uusien kohdalla pitäisi muistaa kumminkin se erinlainen "käsittely" kuin vanhempien harrastajien keskuudessa jotka osaavat jo käyttää "paskasuodatinta"..rankempien kisojen jälkeen vaati kyllä sen parin viikonloman ja miettiä että minkä ihmeen takia näitä hommia vielä jaksaa?sitten seuraavaan kisaan taas täys ralli päälleesä!

sen verran pitäisi näitä hommia muuttaa että joka kerta kun ääni nousee yli X db = ulos..
on se kumma jossei pysty huutamati kilpailemaan :smile:

Lisää
15.09.2014 16:09 - 15.09.2014 16:11 #24893 : pyrtsy
Vastaus käyttäjältä pyrtsy aiheessa Kiusaaminen
Nyt en ole kisoissa vähään aikaan käynyt. Toivottavasti ei enää nykyään, mutta tuo nostajille huutaminen oli aikoinaan aika tavallista, tai ainakin se tuntui siltä.

Itselle on painunut mieleen kun pienempänä olin joskus kouvolassa nostamassa munkissa siipiluokassa. Munkissa joutuu jo vähän pitempikin kurottelemaan redille saati sitten lyhyempänä. Olin nostamassa ulos ajanutta autoa takaisin redille, kun munkkiin tuli valkoisella uralla auto. Ihan omia sormia säästäen ja mahdollisen kolarin välttämiseksi nostin auton hetkeksi ylöspäin.

Reaktiona oli "URAAN" huudot erinäisten manaamisien saattelemana. Ja aikaihmisen suusta

Itku ei tullut, paha mieli kylläkin.

KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com
Viimeksi muokattu: 15.09.2014 16:11 pyrtsy.

Lisää
15.09.2014 18:38 #24900 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa Kiusaaminen
Hep.

Keskimäärin olen vuosien varrella huomannut, että mitä lujempaa autot liikkuu radalla, sitä lujempaa kuski (tai nuoren kuskin mekkari) huutaa, kun auto irtoaa urasta. Valitettavasti itsellekin on päässyt käymään näin kahvaa lujaa puristaessa, kun se semipaikka on ollut niiiiiin likellä ennen niitä 7 ihan omaa mokaa viimeisellä uralla =(. Ei se ole nostajan syy, vaan ihan oma moka, mutta vaikka kuinka sen ennen heatin alkua tietää, niin kummasti vaan allekirjoittaneeltakin joskus pääsee unohtumaan. Ystävällisesti pyydän, että tuletta kertomaan erän jälkeen, notta olehan puusilmä seuraavalla kerralla ihmisiksi, jookos?

Itse koitan nostaessa muistaa, että tuskin se kuski tahallaan ilkeä on, mutta kyllä se pikkusen harmittaa, kun parhaansa tekee eikä se tunnu riittävän. Joskus siihen nostopaikalle nukahtaa, kun kukaan ei pariin minuuttiin aja ulos. Sillon tietenkin ystävällinen herätys on ihan paikallaan =)

Mutta jos minulle kiroilet ajettuasi ihan itse ulos, että nosta nyt %&/%)/%¤# se auto, niin mitäs jos huutasin stopin, ja juteltas asia selväksi ennen kisan jatkumista?

-eemeli-
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taiska

Lisää
24.09.2014 07:07 - 24.09.2014 07:08 #24973 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Kiusaaminen
Kilpailut ovat kilpailutapahtumia, joissa valitettavasti voi hieman "kiehahtaa"

Se miten asiat esittää vaikuttaa aika paljon asiaan. Jos nukkuvan nostajan herättää " HEI" tai " OTTAKAA POIS" huudolla, niin ei siitä mielestäni ainakaan siipikisoissa voi/ saa loukkaantua, varsinkin jos joku meikäläinen nukkuu nostopaikalla. Kyllä ainakin itse hieman katson kuinka pyydän nostaa toimimaan, riippuen siitä onko nostajana kokenut kehäkettu vai vapaaehtoinen lapsukainen.

Kiroileminen ja henkilökohtaisuuksiin meneminen ei tietenkään käy !

"Skaala" kisoihin en voi ottaa kantaa, kuinka siellä toimitaan, koska en ole ollut paikalla. Minulle on vain kerrottu, että siellä ON OLLUT mukana perhe, joka käytöksellään on aiheuttanut mielipahaa suurellekin harrastaja joukolle. Tämä asia on kuulemma nyt onneksi siirtynyt historiaan ja "skaala" kisoissa on hyvä meininki yllä !

Mielestäni se missä pitää olla tarkkana, on kerhoillat. Kokeneiden kisaajien pitää ymmärtää, että kyseessä on kerhoilta, jossa on mukana 3-vuotiaasta ylöspäin olevia lapsia vanhempineen. Siellä ei saa alkaa pätemään omilla taidoillaan, eikä kisakokemuksillaan näitä juuri aloittaneita lapsia kohtaan. Jos kokeneet "tähti" kuljettajat kärsivät liikaa "huonoista" kuskeista ja nostajista, niin silloin ei pidä mennä aloittelijoiden sekaan ajamaan.

Lapset ovat todella herkkiä löukkaantumaan pienistäkin kommenteista, jotka kohdistuvat heidän sen hetkisiin taitoihinsa. Pahimmassa tapauksessa se "huono" nostaja tai kuski ei enää seuraavalla kerralla ole mukana kerhoillassa.....

TLaholan kommenttiin siipiautokisoista joudun hieman väittämään vastaan: Siipikisat on siistiytyneet todella paljon viimeisen viiden vuoden aikana. Syynä tähän on nykyisten kilpailunjohtajien kyky johtaa kisaa. Tänäpäivänä ei kuskien tarvitse enää pitää oikeuksistaan kiinni, koska kilpailunjohtajat toimivat kuten heidän kuuluu !

Tiedän, että olen itse varsin kuuluvalla äänellä varustettu henkilö ja varmasti pyydän nostajia toimimaan rivakasti, mutta näihin pyyntöihin on yleensä hyvä syy.

Mitään väittelyä en ala käymään omista tavoistani kisatilanteissa, koska tämän topicin aihe on kiusaaminen, mitä ei saa missään mielessä tapahtua kisoissa eikä varsinkaan kerhoilloissa !

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Viimeksi muokattu: 24.09.2014 07:08 Yly.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Pora, eemeli

Lisää
24.09.2014 09:25 #24980 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa Kiusaaminen
Hep.

Se, kuinka mielekkäänä kerholainen kokee kerhoillan, on kovasti paljon kiinni sekä muista kerholaisista että myös kerhon vetäjästä. Tiedän, koska olen ollut kerholainen, kerhonohjaaja, kerhotoiminnasta vastaava seurakunnan työntekijä ja myös satunnainen vieras ei-oman kerhon kerhoillassa.

Kerhonohjaajan toiminnan ja asenteen merkitys on tosi iso. Jos kerhonohjaaja osaa olla tasapuolinen ja kannustava, niin se vähän arempikin kerholainen uskaltaa tulla uudestaankin. Jos kerhonohjaaja jaksaa olla itsekin innostunut, tulee kerholaiselle helpommin sellainen mielikuva, että tämähän on oikeasti kivaa. Kun kaikilla on kivaa, ei tule niin helpolla kiusattua muita.

Itse kerhonohjaajana pidin tärkeänä sitä, että kerhoillassa tapahtuu joka kerta jotakin ohjattua, järkevää tekemistä: pieniä kisoja, työkalujen käytön opetusta tms. Näihin on helppo ottaa mukaan myös niitä jotka eivät ole ihan niin hyviä ajamaan - kisojen ei aina tarvitse perustua siihen, kuka ajaa 8x2 minuutissa eniten kierroksia.

Kiusaamisen syitä ovat mm. tarve korostaa omaa erinomaisuutta, silkka tietämättömyys taikka luulo toisen henkilön taustasta/perheestä/mielipiteistä tms, ja joskus harvoin ihan silkka ilkeys. Noita viimeksi mainittuja ei onneksi slottiporukoihin päädy. Kiusaamista kumpuaa myös sosiaalisten taitojen kehittymättömyydestä, eli siitä, ettei osata ottaa huomioon muita, paitsi minäitse ja oma peilikuva. Lukion liikuntakerhossa oli eräs, josta opettaja sanoi, että sille pitää ostaa oma pallo, niin muutkin pääsee pelaamaan...

Todella iso osa kiusaamistapauksista ratkeaisi riittävän aikaisessa vaiheessa lyhyellä keskustelulla, jossa kävisi ilmi, että toi toinenhan on ihan jees tyyppi, en vaan ollu sitä tajunnut.

Ylipäätään suvaitsevaisuus ja kyky ymmärtää toisten pieni erikoisuuksia ja omituisuuksia hyväksyen ne osana toisen ihmisen persoonaa on kaikkien elämää helpottava juttu. Kun ollaan jostakin sitten enemmän eri mieltä, niin muistetaan, että asiat voi riidellä vahvastikin, mutta silti kaverit henkilöinä voi olla edelleen hyviä kavereita keskenään. Tästä on itselläni paljonkin kokemuksia, sekä onnistuneita että ei ihan niin onnistuneita. Hauskaa kyllä onnistuneet kokemukset siitä, että asiat riitelee, ei ihmiset, on slottipuolelta useimmiten =)

Ollaanhan ihmisiksi edelleenkin, ja otetaan ihan kaikki radalla messiin!

-eemeli-
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: krp, Yly

Lisää
24.09.2014 10:02 - 24.09.2014 10:03 #24983 : ASR
Vastaus käyttäjältä ASR aiheessa Kiusaaminen
Meikä on ainakin kokenut paikallisen seuran kerhoillat oikein mukavaksi tapahtumaksi ja siellä on porukkaa joka on ihan kiitettävällä tasolla jopa motivoituneita siihen hommaan. Ja minulle on jopa sitten kerhoiltojen päätteeksi ollut enemmän hommaa pistää radasta sähköt pois kuin kannustaa nuoria ajamaan!
Kiusaamiselle minulla ja muillakin toleranssi on nolla. Eikä sellaista ole muussa kuin em. kisassa ollut havaintoa, mutta asia on ylyä lainaten on jo korjaantunut. Kun isot pojat ja tytöt ajaa kilpaa niin saatetaan herätellä nostajia tai vähän vaan kuittaillaan kavereille radalla muttei henkilökohtaisuuksiin mennä. Tällä hetkellä kisoissa on todella mukava käydä ja uskon että muutkin kokee asian myöskin näin. Ainakin junnutkin viihtyivät kisoissa ainakin kisojen jälkeisten yhteisten leikkien äänestä päätellen :)

A. Salomaa Racing
Viimeksi muokattu: 24.09.2014 10:03 ASR.

Sivu luotiin ajassa: 0.559 sekuntia