24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Eurosarjojen aikataulut

Lisää
08.03.2017 06:56 #34758 : Taiska
Ihan ensimmäiseksi haluan korostaa että nyt ei ole tarkoitus avautua tahi valittaa. Eikä tätä kirjoitusta ole osoitettu kehenkään tiettyyn henkilöön. Ja ymmärrän myös nämä tosiasiat että kaikkia ei voi miellyttää ja tapauksessa on niin monta osapuolta, että kyllä mä nostan hattua kun homma on saatu näinkin hyvin pakettiin (varmasti monen kompromissin saattelemana) Ja tässä kohtaa jo iso kiitos LAJIN/KILPAILUIDEN järjestäjille. KIITOS.

Pohjustaakseni omaa kertomustani kerron että olen osallistumassa Eurosarjan kilpailuun neljän yhdeksänvuotiaan lapsen kanssa, eli ovat siis tokaluokkalaisia.
Matkassa on 2 poikaa ja 2 tyttöä (kaikki ei siis ole omia lapsia, minähän teen vain tyttöjä), ja lisättäköön vielä että pojilla on ajohaluja ja motivaatiota vähän enemmän kun tytöillä mutta tytöt ovat itse ilmaisseet halunsa lähteä kisaan mukaan. Ja hyvä niin.

Ensimmäistä kertaa törmään tilanteeseen että harjoituksiin on "pakko" osallistua? Kun ennen olen ollut itse kisapaikalla noin klo 9.15 - 9.30. On tämä tehnyt aamuista hyvin inhimillisiä. Ja nyt meidän pitäisi olla paikalla jo klo 8.00 tarkoittaa sitä että meidän pitäisi lähteä täältä ajelemaan jo klo 6.00. Minulle tämä ei toki ole ongelma mutta nuo lapset. Ja tiedän kyllä että kilpailun järjestältä on tarjottu mahdollisuutta yöpyä kisapaikalla tai sen välittömässä läheisyydessä. Mutta kun matkassa on ensikertalaisia ja heidän vanhempansa ei ole mukana niin suhtautuminen oli varsin varovainen yöpymisen suhteen. Ja tavallaan ymmärrän sen kun kyseessä on eka kisamatka ja vieläpä lähes tuntemattoman "huoltajan" seurassa.

Kysymykseni lähinnä on että onko pakko treenata? ja eikö he voi itse nostaa ketkä treenaa?
Tiedän että likat jaksaa treenata ehkä sen 5 minuuttia. pojat ehkä vähän enemmän. Itse treenaan kisoissa yleensä sen 10 kierrosta. Joten tuntuu lievästi turhalta ja lapsille aika väsyttävältä tulla 2 tunniksi seuraamaan muiden treenaamista. Tokaluokkalaiset lapset ei ajattele lajia vielä niin ammattimaisesti että ymmärtäisivät treenaamisen tärkeyden. Ja jos he ajaisivat nyt koko treeni määrän niin ei niillä riittäisi enää energiaa ja mielenkiintoa koko kisan ajamiseen, varsinkin kun se ajetaan vielä kahteen kertaan.

Sitten tuo Tourinki.
Molemmat pojat olisi halunnut ajaa touringin, samoin minä itse. Kun tuli vähän puhetta päivän pituudesta niin molempien poikien vanhemmat sanoi että EI TOURINKIA. Sen verran hyvin tuntevat omat suojattinsa että ei he jaksa noin pitkää päivää. Ja nyt kun katselin tuota aikataulua ja pähkäillyt että EM/EL palkintojenjaon jälkeen on 3 tunnin ruokatunti ennen seuraavaa ajoa, totesin että myös minun on vetäydyttävä touringista. Yksinkertaisesti ei noi lapset jaksa olla noin pitkää päivää. Ja tällä ratkaisulla me ollaan päästy jo Hyvinkäältä Kotkaan ennekuin touringissa on kisattu metriäkään.

Ja tämän tarinan ja kokemuksen pohjalta voinen hyvin todeta että kyllä nuo aluesarjan kisat on formaatilta se mikä sopii hyvin lasten kassa harrastettavaksi, harmivain ettei aluesarjaa ole. Eurosarjan kisat on hyviä ja hauskoja kisoja eli kyllähän mä niistä tykkään vallan mainiosti ja meinaan kyllä ajaa niissä jatkossakin jos se suinkin on mahdollista. Nyt ne kisat vain meinaa meidän osalta kaatua ihan poskettomaan treenimäärään mitä ei edes itse ajeta.

Ja loppuun sarkastinen heitto Kuka tarvitsee tuollaista määrää treeniä? Lahjattomat harjottelee. Ja mitäs ne ihmiset sitten kerholla tekee jos pitää tulla kisoihin treenaamaan?

- Taiska

ps: sori siitä jos meni tunteisiin.

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
08.03.2017 07:42 - 08.03.2017 07:43 #34759 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Eurosarjojen aikataulut
8x2 minuuttia on siis liikaa treeniä ?

Kun treeni heatti on 2 minuuttia, niin aika vähän ehtii ajamaan, jos ajavat kuskit itse nostavat !

Se, että treenaa esimerkikisi Iisalmen radalla ei paljoa auta Hyvinkäällä.

Tässä nyt muutama kommentti !

Ja Taiska ! Älä pelkää ! Minä olen sinun ykkösfani :mrgreen:

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Viimeksi muokattu: 08.03.2017 07:43 Yly.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taiska

Lisää
08.03.2017 08:14 #34761 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa Eurosarjojen aikataulut
Noh tuo treenimäärä pidentää minikuskin päivää 2 tunnilla. Ja jos ajais touringin niin 4 tunnilla. Tuollaiselle minikuskille se on täys koulupäivä. Sit kun siihen lisätään se kisa päälle niin onhan se lapselle pitkä päivä.

www.fct.fi/

Lisää
08.03.2017 09:40 #34763 : pyrtsy
Vastaus käyttäjältä pyrtsy aiheessa Re:Eurosarjojen aikataulut
Ennen nykyistä systeemiä valitettiin kun minit saa ajaa vain 8x2 minuuttia kilpailua ja koko kilpailu on sitten siinä. Nyt saa ajaa enemmän. Mikä on hyvä.

Aiemmin ajettiin myös TS sunnuntaina. Tämä haluttiin osin ainakin? juuri minikuskien takia siirtää lauantaille. Suosittu luokka venyttää päivää kyllä.

Kuten yly sanoi niin ei sitä treeniä nyt mahottomasti ole. Ei se treenin aktuaalinen määrä vaan kuskien määrä venyttää sitä kokonaispituutta.

Touringissa reeniä 1.5h ja 5 erää kuskeja. Ei siinäkään yksittäiselle osallistajalle kauheasti jää laskemisen jälkeen. Ja touringissa ainakin ja varmaan kaikessa muussa autourheilussa ajoharjoittelun lisäksi niihin autoihin haetaan viimehetken säätöjä siellä harjoituksissa.

Minun kieltämättä hankala asettuja huoltajan näkökulmaan, minikuskiksi voinen samaistua jollain asteella kun olen sellainen itsekkin ollut 15 vuotta sitten. Omalta näkökannalta on ihan hyvä hyvä että reeniä on tämä nykyinen määrä, varsinkin niille ensikertalaisille.

Uudet harrastajat ovat lajin kannalta eriarvoisen tärkeää, mutta minusta koko kilpailuviikonloppua ei voi muovata heidän ehdoilla.

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Yly, Taiska

Lisää
08.03.2017 09:49 - 08.03.2017 09:50 #34764 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa Eurosarjojen aikataulut
Kyllä mun mielestä tosta aamulla myöhäisemmästä saapumisesta on joustettu ja joustetaan jatkossakin. Lähinnä lienee kyse siitä että jos olet jo paikalla niin sitten pitää omat nostovuorot hoitaa vaikkei ajaisikaan. Toki jos erän kuskeista puolet puuttuu niin kyllähän se vaatii sitten vapaaehtoisia. Treenissä kyllä silti selvitään vaikka 4-5 nostajalla per erä jos on pakko.

Kisapäivän pituuteen on sitten vaikeampi vaikuttaa, merkittävä lyhentäminen ei liene mahdollista ilman että treeniä vähennetään rajusti. Ja se sitten johtaisi taas muihin ongelmiin. Mutta ajatus on ollut että tuo EM/EL on se mihin satsataan että se olisi se nuoremmille tärkeä juttu, TS pitäisi olla junnuille vain (kuten pääasiassa onkin) vain lisäluokka jossa pääsee ajamaan isompia vastaan. Kaikkea ei voi saada. Mutta toki jos on hyviä ideoita tapahtuman kehittämiseen niin kannatan keskustelua. Joskus joutuu tekemään isojakin muutoksia jos jokin ei toimi. Hyvään suuntaan tämä on kuitenkin menossa. Nytkin lauantain aikataulu venyy niinkin "ikävän" asian vuoksi kuin runsas osanotto. :D

Jos tästä määrästä joskus tulee uusi normaali niin sitten ehkä pitää luopua noista EM/EL tuplaeristä? Silloin saadaan TS mahtumaan päivään paljon paremmin. Ajoaikaa tulee silloin yhtä paljon kuin että joutuu nyt jättämään TS:n väliin.
Viimeksi muokattu: 08.03.2017 09:50 krp.

Lisää
08.03.2017 09:56 - 08.03.2017 09:57 #34765 : Yly
Jos EM tuplaerät poistetaan, niin kohta taas on aikataulussa väljää.....

Ottakaa nyt ihan rauhallisesti ! Hyvinkään kisa osoittaa, että jotain on tehty oikein, koska kuskeja on kokoajan enemmän ja enemmän.

Nyt jos tätä aletaan säätämään, niin kohta ollaan samassa tilanteessa, kuin muutama vuosi sitten.

Näitä kisoja ei voida mitenkään tehdä niin, että kotoa ei tarvitse olla yötä pois ja silti treeniä ja kisaa olisi riittävästi ja voi osallistua 2-3 kisaan !

Viimeksi muokattu: 08.03.2017 09:57 Yly.

Lisää
08.03.2017 09:59 #34766 : Yly
Ihan muistutuksena "muutama" sivu spekulointia aiheeseen liittyen:
www.finslot.net/forum/8-kilpailukutsut/2...keskustelu-2017.html

Lisää
08.03.2017 10:36 #34767 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Eurosarjojen aikataulut
Toiset haluaa treeniä ja toiset ei halua... mulle sopii, hemmolle ei sovi..

Turha tästä asiasta on keskustella sen enempiä, tuskinpa tälläinen aikataulu haaste toteutuu kuin kerran vuodessa, Hyvinkään kisassa. Hyvältähän tuo aikataulu näyttää siitä huolimati.

EM/EL luokat ovat luonteeltaan sellaisia, että niissä pitää olla treeniä ja ne pitää olla myöskin ohjatut!

Lisää
08.03.2017 10:56 - 08.03.2017 10:57 #34768 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Eurosarjojen aikataulut

Taiska kirjoitti: ....
...
Ja loppuun sarkastinen heitto Kuka tarvitsee tuollaista määrää treeniä? Lahjattomat harjottelee. Ja mitäs ne ihmiset sitten kerholla tekee jos pitää tulla kisoihin treenaamaan?

- Taiska

ps: sori siitä jos meni tunteisiin.

Sarkastista tai ei, jos kyse olisi PRO kuskien luokista, vaikkapa OG/TS/ES ymmärrän tuollaisen heiton.

Tässä puhutaan kuitenkin enempi aloittelijaluokista EM:n osalta ja osittain EL:n osalta. Oletko sarkastisestikin sitä mieltä että "pukkupojat/tytöt" ympäri Suomea menevät oudolle paikkakunnalle kisaamaan ja ovat "lahjattomia" kun treenaavat :eek: Ei mene ihan mun hyväksynnän piiriin mitenkään moinen kommentti, ei riitä huumori eikä sarkastisuus...
Viimeksi muokattu: 08.03.2017 10:57 Tumppi.

Lisää
08.03.2017 11:08 #34769 : Taiska
Niinkuin ihan alkuun totesin, kaikkia ei voi miellyttää ja nyt on kasassa hyvä kokonaisuus kompromissien saattelemana. Ja ymmärrän hyvin tuon halukkuuden treenaamiseen.

Meidän likat treenaa, jos treenaa noin 2-5 minuuttia. Pojat ehkä vähän enemmän. Toisin sanoen meidän pitää lähteä reissuun kaksi tuntia aikaisemmin että päästään nostamaan kun muut treenaa.
Ja sitä mä aikaisemmin tarkoitin että eikö ne voi nostaa ketkä treenaa? Jos haluaa treenata 2 tuntii ni nostaa 2 tuntii.

Mut täähän just korostaa sitä, miten eri vakavuudella kukakin harrastaa. Toiset ottaa enemmän tosissaan ja treenaa enemmän ja toiset ei treenaa ollenkaan ja käy kisoissa vain kisaamisen riemusta.

Kerhoillassa pojat ajaa sen 200 kierrosta, likat ei ees tiedä missä niitten autot on. Sit ne käy samoissa kisoissa ja taistelee samoista sijoituksista. Pojat haluaa ajaa, likat vain kilpailla.

www.fct.fi/

Lisää
08.03.2017 11:11 - 08.03.2017 11:15 #34770 : Taiska
Niinkuin tumppi sanoin, sarkastinen heitto ja ihan vitsiksi tarkoitettu. Oma lähestyminen lajiin on lähinnä leikkimielinen hauskanpito ja tiedän että toisille se on paljon enemmän.

Ja huomaa että viittasin sillä myös EM -> TS 3 tunnin tauko.

www.fct.fi/
Viimeksi muokattu: 08.03.2017 11:15 Taiska.

Lisää
08.03.2017 11:25 #34771 : ASR
Vastaus käyttäjältä ASR aiheessa Eurosarjojen aikataulut
Itse kun tuota katsoin niin mekkitaukoa ei ole nimeksikään viimeisen ajetun EL-lähdön jälkeen:

EM/EL 1.Finaalikierros 10:00-12:55
EM-24 finaali 1 – ERÄ1 (Harjoituseräjako!!) 10:00-10:35
EM-24 finaali 2 - ERÄ2 (Harjoituseräjako!!) 10:35-11:10
EM-24 finaali 3 – ERÄ3 (Harjoituseräjako!!) 11:10-11:45
EL-24 finaali 1 – ”ERÄ4” (Harjoituseräjako!!)11:45-12:20
EL-24 finaali 2 – ”ERÄ5” (Harjoituseräjako!!)12:20-12:55
EM/EL 2.Finaalikierros 13:00
EM-24 finaali 1 – ERÄ1 (Harjoituseräjako!!) 13:00-13:35
EM-24 finaali 2 - ERÄ2 (Harjoituseräjako!!) 13:35-14:10
EM-24 finaali 3 – ERÄ3 (Harjoituseräjako!!) 14:10-14:45
EL-24 finaali 1 – ”ERÄ4” (Harjoituseräjako!!)14:45-15:20
EL-24 finaali 2 – ”ERÄ5” (Harjoituseräjako!!)15:20-15:55
Palkintojenjako EM-24/EL-24 16:00
Î TS-24 ( 5 erää )
TS-24 harjoitus 16:15 - 17:45
Katsastus TS-24 17:30 - 18:00

A. Salomaa Racing

Lisää
08.03.2017 11:26 - 08.03.2017 11:31 #34772 : Yly
Meillä täällä suomessa on tapana hoitaa asiat kunnolla. Suomessa järjestettävät ura-autokisat ovat maailman kärkiluokkaa.

Se , että hommat toimii hyvin vaatii säännöt, aikataulut yms ja sen, että sääntöjä ja aikatauluja noudatetaan.

Jos kaikki ajattelevat toimivansa periaatteella " leikkimielinen hauskanpito" niin miten luulette käyvän esimerkiksi aikatauluille ? Hommia voi tehdä hymyssä suin, mutta siltikin jämäkästi.

Eurosarjan kisaformaatti ei voi tulla yhdellekkään aktiiviharrastajalle yllätyksenä. Jos joku ei jostain syystä halua osallistua harjoituksiin, niin nostovelvoite on kuitenkin hoidettava ! Esimerkin omaisesti, jos jostain syystä olen itse kisoissa estynyt nostamaan, niin kyllä minä itse etsin itselleni tuuraajan !

Mitä noista kisoista tulee, jos jokainen vain ilmoittaa, että minä en muuten sitten nosta ?

Olen ehkä liian tosissani näiden hommien kanssa, mutta ei kisoista tule mitään, jos eletään kuin Ellun kanat !

Pitää ottaa myös huomioon muut ihmiset ! Mielestäni en voi ajatella, että voin jättää nostovuoron hoitamatta ja sillä hetkellä ajavat kuskit sitten kärsivät minun leväperäisyydestä !

Ei omasta suhtautumisesta kisoihin saa viattomat kärsiä !

Kiitos ja anteeksi !

Viimeksi muokattu: 08.03.2017 11:31 Yly.

Lisää
08.03.2017 11:29 #34773 : ASR
Vastaus käyttäjältä ASR aiheessa Eurosarjojen aikataulut
Aikataulu on tumpattu niin täyteen kuin suinkin mahdollista. Mukavaa huomata tämän kaltaista ongelmaa kilpailuissa kun meidänkin ykköstehtävä on saada junioreita mukaan kilpailuihin.

Jos pyritään saada yhdessä täydessä päivässä junioreiden osalta päivään paljon ajoaikaa ja max paljon luokkia pienimmällä mahdollisella budjetilla niin ei paljoa tämän parempaan pystytä. Oma sarja EM-kuskeille olisi ihanteellinen mutta mihin väliin nekin kisat kalenterissa laittaisi.

A. Salomaa Racing
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Yly, Taiska

Lisää
08.03.2017 11:51 #34774 : Taiska
Olet Yly ihan oikeassa että Suomessa järjestetään kunnon kisoja ja juuri niinkuin ne pitääkin. Ja nostamisesta olen myös kanssasi samaa mieltä, itse en koe nostamista mitenkään ongelmalliseski ja usein tulee nosteltua vaikka ei tarvitsikaan. Ja tiedän että viikonlopun aikataulu on hyvin haastava ja siihen nähden todlla hyvin toteutettu ja niinkuin jo ensimmäisessä kirjoituksessa maintisin KIITOS järjestäjille. Noh me koitetaan ehtiä kasiksi paikalle lauantaina ja mietiskellän sitten kisan jälkeen lasten kanssa että mitä tehdään jatkossa.

www.fct.fi/

Sivu luotiin ajassa: 0.502 sekuntia