Sääntöprosessi yms (oli handout renkaat PR-24)
Tässä ketjussa oli keskustelu handout renkaista pr-24 luokassa, keskustelu on siirretty yleisiin jorinoihin. Nyt tähän on jätetty keskustelu sääntöprosessin vaiheista ym.
Pyryn kirjoitus loppuu
Anna kirjoitti: ... ...
... ...
.....
(Huom. Enemmistö tulos ei siis välttämättä tarkoita, että sääntö hyväksytään suoraan sellaisenaan sääntökirjaan, vaan kaikki sääntömuutokset käsitellään edelleen ensin lajiryhmässä)
-Anna
Hyvä että asioita pohditaan yhdessä ja haetaan sopivia ratkaisuja, en nyt vielä ota kantaa tuohon rengasasiaan....
Eurosarjan PR/TS luokka on statukseltaan "kerhojenvälinenkisa" = sen asioiden käsittely ei kuulune mitenkään PA lajiryhmälle, vaikkakin "näennäisesti" Eurosarjan säännöt on PA lajiryhmän hyväksymät/leimaamat - ne eivät mitenkään sido yhtäkään Eurosarjan kisajärjestää luokkien: OG/EM/EL/TS(PR) osalta. Pahennusta toki saattaapi herättää jos yhteisesti sovituista asioista ei kiinni pidetä.
Se on toki tietty eri asia, jos ko luokka/luokkia tulee viralliselta statukseltaan kansallisiksi kilpailuiksi ja siten myöskin ns lisenssiluokiksi.
Tuo ihan vain nice to know tietona...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Olkoot lajiryhmä nyt sitten sanansaattaja tässä asiassa. Luovutamme sitten tälle mysteeriksi jääneelle instanssille asian joka saa sitten päättää yleisön mielipiteen tai ilman perusteella miten jatketaan.
Mielenkiinnolla kuulisin mikä on tämä "pieni piiri" tässä tapauksessa?
Tässä tapauksessa pieni piiri sisältää yhden puhelun. Yhden keskustelun Annan kanssa ja sen jälkeen piiri onkin julkinen keskustelu finslotissa. Ei ole mun, Annan eikä Jussin lobbaus vaan julkisen keskustelun aloitus.
En viitannut tähän caseen vaan aiempaan tapaan keskustella säännöistä.
pyrtsy kirjoitti: Luulisi että tämä olisi kehitystä läpinäkyvämmäksi kun asiat tuodaan foorumille pienen piirin sähköpostiringeistä.
Olkoot lajiryhmä nyt sitten sanansaattaja tässä asiassa. Luovutamme sitten tälle mysteeriksi jääneelle instanssille asian joka saa sitten päättää yleisön mielipiteen tai ilman perusteella miten jatketaan.
Forumi/kanava keskustella on juuri oikea - ja nimen omaan luokkayhteyshenkilö on se joka kasaa Eurosarja säännöstön, pääpiirteittäin meidän tekemien esityksien yms.. mukaan. Sikäli mikäli asia koskenee nimen omaan "kerhojenvälistä" sillä ei ole mitään tekemistä tuon lajiryhmän "leiman" kanssa....
Toki yhteisesti sovittuja asioita noudatetaan myös järjestäjien puolelta, olkoon mieleen tai ei, ja jos ei noudateta (se on mahdollista myös), niin sitten sinne ei vain kisoja anneta jatkossa

( fifty-sixty puuttuu vaihtoehdoista

epicfail kirjoitti:
Se on jännä juttu, että luokkayhteyshenkilö ei tiennyt tästä asiasta mitään ja prosessin pitäisi mennä niin, että kyseinen henkilö ottaa ehdotukset vastaan...
Se on jännä juttu ettei mistään voi keskustella vetämättä palkoa syvälle sieraimeen.
epicfail kirjoitti: Voisiko lajiryhmä kertoa mistä tämä idea tulee? Onko tämä KV kilpailijoiden ajama asia?
Se on jännä juttu, että luokkayhteyshenkilö ei tiennyt tästä asiasta mitään ja prosessin pitäisi mennä niin, että kyseinen henkilö ottaa ehdotukset vastaan ja lajiryhmä hylkää/hyväksyy. Tässä on luokkayhteyshenkilö ohitettu kokonaan asiassa ja lajiryhmä vetelee asiat ihan oikoseksi.
Miksi ette suoraan sano, että mistä tämä esitys lähtee? Mikä salaisuus se on?
Tämä on julkisen keskustelun avaus jonka olis voinut vaikka Pertti Perusjätkä aloittaa ilman että ilmoittaa luokkayhteyshenkilölle. Jos keskustelu tuottaa hedelmää, voi luokkayhteyshenkilö ottaa asian työn alle johon lajiryhmä sitten laittaa kumileiman päälle. Ehkä käytettiin avauksessa vääränlaista semantiikkaa, myönnettäköön.
Ehdotuksen pohjimmainen idea on se että olisi handout renkaat. Sitä voi tässä ketjussa vastustaa ja se on ihan fine. Sitä voi myös kannattaa ja keskustella eri vaihtoehdoista miten asia voidaan toteuttaa.
Ei ole olemassa mitään KV-kuskien salaliittoa joka tätä ajaa takaa. Asiasta on käyty keskusteluja henkilötasolla erinäisissä tapahtumissa ja nyt se tuodaan julkiselle foorumille keskusteluun. Miksi tämä on ongelma? Mitä merkitystä on ihmisen henkilöllisyydellä joka minua asiasta muistutti?
epicfail kirjoitti:
Anna kirjoitti: Järjestäjä sitten jakaisi merkityt renkaat kuskeille ennen PR-24 treenin alkua lauantaina.
Tässä hieman näkyy kyllä KV kuskien kädenjälki. Ei millään pahalla.
Anyway: perheelliset ajaa lauantai aamuna em/el luokkia. Ei siinä ehdi muuta tekemään.
Jos sinulla on 2 tai 3 kuskia, alat sen jälkeen kiireesti sorvaamaan renkaita, koska oletus on, että renkaiden pitää sopia kaikille. Toisin sanoen niiden koko pitää olla niin iso, että 39-40t/64p rattaat mahtuu rungon alle eikä muodosteta teknisiä esteitä sääntöjen mukaisille autoille.
Haluan nähdä sen, kun ihmiset kenelle ei ole sorvia ja haluavat produun renkaita. He odottelevat kun muut käyttävät omia sorvejaan sekä viime tingassa pääsevät sorvaamaan renkaansa ja kas kummaa...harjoitukset alkavatkin loppumaan. No ei tarvitse autoa säätää sen enempää renkaille...
Ihan vaan käytännön asioita, kun ehdotus nyt on lähinnä laadittu sellaisille kuskeille, jotka itse rakentavat oman autonsa eikä tee muille mitään. Ja pakista löytyy sorvit sun muu omasta takaa ja sitähän laitetta ei kaikilla ole.
Vastauksia ja ehdotuksia asian hoitamiseksi? Vai pyhä hiljaisuus?
Tämä on juuri se syy miksi tämä asia tuotiin julkiseen keskusteluun. Ihminen varmasti aina ensin miettii asioita subjektiivisesti vaikka pitäisi pystyä objektiiviseen ajatteluun ja varmasti pyrimme siihen. Kaikki pointit pitää kaivaa esille, hyvä.
Aloitusviestissä on yksi vaihtoehto miten asia voidaan toteuttaa ja tässä voidaan porukalla miettiä että miksi ei ja miksi joo ja miten joo.
Pyhää hiljaisuutta joudut ainakin minun osalta kärsimään ainakin yön yli.
Toki jos ja kun asiasta joskus jotain päätöksiä tehdään niin muistakaa että meitä on monenlaisia harrastajia. Toiset tekee uuden auton joka kisaan ja toiset ajaa samalla autolla 3 vuotta. Samoista pisteistä me kuitenkin ajetaan.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Taiskalle samat terveiset. Tässä oli nimenomaan tarkoitus kerätä näkökulmia kaikilta harrastajilta. Toteutustapa ei ole pakko olla aloitusviestin kaltainen.
Runnomiseksi kutsuisin pienessä piirissä hiljaisuudessa päätetylle asialle mitä ei tässä tehdä vaan keskustellaan julkisesti kaikkien näkökannat huomioon ottaen.
On se sääntöjen julkaisu joskus männävuosina ollut samalla viikolla kuin eurosarja 1 että on sitä aiemminkin osattu hautoa.
Toivoisin että saadaan tähän ketjuun mahdollisimman monen mielipide, puolesta ja vastaan.
Keskustelun pohjimmainen ajatus on tarkoitus alusta asti olla ollut julkinen keskustelu harrastajien kesken joka sitten aiheuttaa jotain toimenpiteitä tai ei aiheuta.
Nyt kun tämän olen julkisesti todennut niin muokkaan myös aloitusviestin vastaamaan sitä ettei tarvi sitten syytellä jälkikäteen hiljaisuudessa asioiden paikkailuista
epicfail kirjoitti: Voisiko tämän asian sitten siirtää kokonaan uuteen paikkaan kuin sääntöehdotukset 2021 alla? Nyt tämä on alusta asti minun silmissä ollut asiana sellainen, että asia on esitetty ja nyt äänestetään sekä äänestys päättyy 14.11.2020. Palstan ohjeita mukaillen sen jälkeen lajiryhmä katsoo äänestyksen lopputuloksen sekä päättää, että hylätäänkö vai hyväksytäänkö. Samaan aikaan kuitenkin on sanottu, että keskustellaan nyt asiasta, mutta kuitenkin asiasta jo äänestetään.
Lähinnähän asia on tuonut mieleen banaanitasavaltojen demokratian. Mieleen tuli myös 90-luvun toiminta, jossa eräs despootti käytännössä ajoi asiat läpi mieleisellään tavalla sekä samalla myi suurimman osan Suomen slottikamoista. Sitten ne ketkä ei ollut asiaan tyytyväisiä, ajoivatkin yllättäen muun muassa siipiluokkia.
Kun asiaan vielä lisätään se, että lajiryhmän edustaja sanoi minulle ihan suoraan toisella kanavalla, että "mielipiteesi on kuultu, miksi et anna asian olla sekä ole hiljaa", niin mieleen on saattanut jostain ihmeen syystä tulla se, että lajiryhmä ei kestä asian prosessiin kuuluvaa arvostelua tai varsinkaan itseensä kohdistuvaa sellaista. Myös käytännön esimerkkejä vilauttaneena, ainakin allekirjoittaneelle tulee vahvoja teknisiä rajoitteita sekä ihan käytännön aikataulun haasteita kisapaikalla asioiden suhteen. Tulee väkisin mieleen, että asian valmistelu sekä siihen liittyvien vaikutusarvioiden tekeminen on ollut täysin nollatasoa.
Kun ynnään nuo asiat yhteen ja otan huomioon lajin historian 90-luvulta, saattaa olla, että on pikkaisen ärsyyntynyt olotila sekä tulee sanoneeksi asioita hieman joitakin epämiellyttävällä tavalla. Painotan nimenomaan sanaa asioita. Kumma juttu...
Joten ehdotan vaan vastaisuuden varalle, että ennen kuin asioita isketään Sääntöehdotukset otsikon alle sekä ennen kuin asioita ruvetaan äänestämään, ehdotuksista tehdään vaikutusarviot ja mietitään sisältöä hieman syvemmälti ja asia menee luokkayhteyshenkilön kautta ja valmistellaan kunnolla ENNEN kuin asiaa aletaan setvimään julkisesti äänestämällä. Voi asioita valmistella foorumillakin toki, mutta äänestämällä sääntöehdotusta? En tiedä onko vaatimus asioiden valmisteltusta kunnolla sitten liikaa? Jos se on ollut asian tarkoitus, asiassa oleva viestintä ei ole mennyt ehkä ihan nappiin ja mietittäköön siihen liittyviä kehitystarpeita lisää. Tämä on arvostelua, mutta sen voi ottaa joko kehitystarpeena tai henkilökohtaisena, kuten on käynyt lajiryhmän sisällä. Olen edelleen valmis pyytämään anteeksi, jos olen loukannut jotain henkilökohtaisesti, mutta arvostelua en tule pyytämään anteeksi, jos se mielestäni aiheellista ja kritiikki kohdistuu asiaan tai siihen liittyvään valmisteluun, prosessiin tai vastaaviin. En arvostele lajiryhmän jäseniä henkilökohtaisella tasolla vaan tässä sitä tapaa, millä on toimittu sekä asiasta viestitetty. Avoimuuden nimissä myös ihmettelen asiaan liittyvää salailua taustalla olevan "muistuttajan osalta", koska jo esitellyillä asianhaaroilla viesti on tullut läpi kyllä minulle juntattuna (äänestys, otsikointi, hiton kova kiire saada asia läpi). Sanon vaan, että tämä on mielikuva, jonka olen asiasta saanut.
Lajiryhmä tuskin pitää tästä arvostelustani, joka tuli aika selväksi muuta kautta suoraan. Nakkaan tosin siinä kohtaa mielipiteillä vesilintua ja olen ehkä enemmänkin huvittunut siitä, että yksittäinen ihminen kuten minä amatöörinä, sai lajiryhmän edustajan sanomaan, että "miksi et olisi hiljaa". Luulisi minun painoarvon olevan täysin yhdentekevää, koska sama lajiryhmän edustajakin sanoi, että se on vain minun mielipide. Ehkä uusi tulevaisuus on sitten jotain sellaista, mihin en tule sopeutumaan tuossa kohtaa eli vaikenemisen kulttuuri. Meillä on onneksi mahdollisuudet jatkaa asioita muuallakin.
Mitä tulee itse asiaan, niin vastustan sitä joka tapauksessa. Vuodessa ajetaan yksi kisa handout renkailla produssa ja se on ISRA. Muuten ja muualla ajetaan vapaalla rengastuksella käytännössä. Warmup kisatkin ajetaan vapaalla rengastuksella. Ainakaan minulla ei ole mitään hinkua panostaa toisenlaista kalustoa asiaan ja myös panostukset vaikkapa Helsinkiin jäävät sitten tekemättä, jos tämä ehdotus menestyy. Meidän perheen sisällä ajetaan sitten max OG ja Eurolight kisoissa, jonka jälkeen matka jatkuu kohti kotia. Sportin voisi ajaa, mutta ei jaksa jäädä katselemaan produa todennäköisesti. ISRA on vähän kuin Iisalmen Enduron formaatti. Ihan mahtava sellaisenaan ja koneita myöten vakioitu. Yhden kisan Iisalmessa ajaneena, annoin Ylyn formaatille arvosanan 10/10 ehdottomasti. Se on kuitenkin Cup sarjana nyt ehdotettuna liian rajoittava teknisesti ja jättää kuitenkin sen suurimman tasoitusta kaipaavan tekijän täysin avoimeksi eli konepuolen. Siihen KV kuskit eivät halua puuttua, koska tietävät itsekin, että sieltä se ero tulee. Rengastus on vain kosmetiikkaa tuossa kohtaa, kun se on kaikille sama asia eli sitä voitaisiin kompensoida vaikka radan pidotuksella. Ja silloinkin se toimisi vain tietyllä tavalla tehdyissä autoissa eli auto pitäisi rakentaa renkaiden ehdoilla eikä toisinpäin. En halua sellaista tukea enkä rajoittaa teknistä rakentamista noin vahvasti rengastuksella. Menee maku lajin luokasta, jonka koen olevan kuitenkin KV luokka ja siinä annetaan liikaa tasoitusta Suomen ulkopuolella ajettaviin kisoihin. Jos halutaan tasapäinen luokka, jossa ajotaidot ratkaisee, tehdään sellainen. Jostain syystä se ei sitten saanutkaan kannatusta.
Jos halutaan aidosti tasapäistää produ luokkaa, niin Baltic Cupin malli esiin. Top-10 käyttää "talon moottoreita". Tiedän Hyvinkään suunnalla yhden tekijän, jolle voisi ehdottaa moottorien ylläpitoa. Kisapaikalla moottorit sitten arvotaan ja tulee ihan varmasti tasaisempaa, kuin rengassäännöllä. Muille jäisi sitten mahdollisuus tehdä ihan minkälaisia autoja vaan sääntöjen puitteissa. Se olisi myös lähellä ISRAa, koska siellä on koneet samat kaikille. Jos idea ei kelpaa, niin haluaisin kuulla ne motiivit ja ajatukset rengassäännön esittäjältä tai kuka häntä nyt sitten edustaakaan, että miksi rengassääntö olisi parempi, kun muut sitä tasoitusta kaipaa ja moottori asia osuisi nimenomaan sinne kärkeen.
Se tasapäistäminen jää minusta lähinnä teorian tasolle ja on hyvin kosmeettista minun mielestä. Päästäisiin sanomaan, että onhan tätä nyt luokkana tasoitettu. Taputellaan toisia selkään, että hyvin meni. Tämä on vain minun mielipide ja tulen jäämään sen kanssa yksin.
En jaksa jauhaa enempää. Kello on 4:45 aamulla, joten siirryn tästä töiden pariin päätteelle. Olkoon tämä tässä minun puolesta eikä tuhlata minun takia aikaa enempää.
Voit tehdä ihan minkälaisia päätelmiä haluat mutta lajiryhmä ei ole mikään diktatuuri vaan on nimenomaan avannut julkisen keskustelun jonka pohjalta voidaan tehdä esitys. Aloitus meni käteen mutta miksi tämä pitää nyt kertoa 10 kertaa?