Korien maalaamisesta

Lisää
14.11.2021 21:10 #40757 : eemeli
Hep.

Millä kikalla ja mahdollisilla apuaineilla saatte vesimaaleilla onnistumaan? Oman kokemukseni mukaan ne eivät ole mistään jos edes sieltäkään kotosin.

Pactran akryyleillä jotenkin onnistui, mutta kun ne alkaa olla loppu olen muitakin kokeillut. Createxin wicked-sarjan valkoinen ja Parman Faskolor joku irisoiva violetti on suunnilleen ainoat muut jotka koriin jotenkin kelvollisesti jää. Fluorivärit pisaroituu äärimmäisen taitavasti teki melkein mitä tahansa.

Jos et ohenna, ei tule ruiskusta läpi. Jos ohennat, menee pisaroiksi pinnalla. Vaappujen maalauksessa tuntuu toimivan huolella paremmin. Ennätys oli yksi Createx Auto Air (näitä minulle suositeltiin...) helmiäisväri, joka pisaroitui ohentamattomanakin miten tahansa varovasti harsona pinnalle annosteltaessa.

Jos tuleekin ruiskusta läpi, niin ilmasuutin on minuutissa tukossa. tai vähintään sylkee isoa pisaraa. Liukuväreistä voi haaveilla, mutta todellisuus on aika rakeista jos siis jotakin ulos tulee.

Ohenteena olen käyttänyt 4011 tai 4012, ja sotkin jopa sekaan 4030 jolla piti olla vaikutus, että ei kuiva suuttimeen. Hyvin toimii, selvästi nopeammin ilmasuutin tukossa sen kanssa.

Korit pesen fairyvedellä, Tamiyan SparMax ruiskuna 0,4 mm suuttimella. Vähän väliä rassaan pienellä pulloharjan tapaisella puhtaaksi sen maalikanavan, koska muuten tukos on totaalinen. Joka värille tarvii eri paineasetuksen jos mielii saada värin korille saakka.

Vaikuttaa siltä, että ainoat hyvät puolet näissä ovat saatavuus ja se, ettei haise kovin pahalta. Kun korin maalaamiseen menee liki tunti, josta kolme varttia maalin houkuttelemiseen ulkoilmaan niin kyllä käy mielessä kokeilla pensselillä maalaamista. Se ei tätä huonompi vaihtoehto voi mitenkään olla. Ehkä maalitussit vois tulla myös kyseeseen.

ES-24 koneen päädyn tekee umpitangosta lähtien nopeammin valmiiksi kuin yhden korin. Jos teen 4 päätyä, niin siihen menee suunnilleen 4 tuntia aikaa, 4,5 tuntia ja laakerit sekä hilutkin on pinnoitetuissa päädyissä jo nätisti kiinni. Ei tartte ihmetellä jos korit on aika resusen näkösiä yleensä, uuden tekeminen on työläin vaihe rakentamisessa. 4 koria, noin 6-7 tuntia jos mitään tarttee maskiteipillä rajata. (sisältäen kerran pari epäonnistuneen maalauksen pois pesemisen)

Jos jollakin on jäljellä Pactran akryyleita niin saattasin ostaa pois kuljeksimasta purkin tai pari mustaa ja punaista. Pactran/Testorsin hyviä myrkkrmaaleja ei taida olla juuri kenelläkään enää? (duunissa on hyvä vetokaappi, jota voi ainakin kevääseen saakka vielä käyttää)

Vaappujen maalaamisessa noi on sentäs toimineet lähes kelvollisesti, joten investointi uuteen kemiaan ei täysin harakoille mennyt. Pienemmät pinnat niin yhden aina ehtii maalata ennen kun ruutta on tukossa. Jotenkin niissä ei yhtä herkästi pisaroi, varmaan erilainen pinta tms sen tekee?

-eemeli-

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
15.11.2021 17:36 #40767 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Korien maalaamisesta
Hommaa ruisku, mistä Faskolorit tulee läpi ilman ohennusta.

Korit pyyhin isopropanolilla ennen maalausta.

Mulla oli joku uber kallis Iwata….muutaman vuoden toimi ja sitten alkoi temppuilla.

Nyt Mirolta lainassa …olisko Motonetin tai IKH:n Iwata kopio…paljon parempi,kuin oikea Iwata.

Ainoa maali, mikä nostaa verenpainetta, on Faskolorin valkea. Sitä pitää laimentaa ! Laimennukseen käytän maailman parasta kraanavettä ! Samaa mihin pannaan Sandells !

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Lisää
15.11.2021 17:38 #40768 : Yly
Createx maalit sopivat hyvin kuljettaja figuureiden maalaamiseen ! Pensselillä !

Ruiskuun niitä ei kannata kaataa.

Lisää
15.11.2021 17:40 #40769 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Korien maalaamisesta
Itse olen käyttänyt vajaan 10v Parman Faskolor värejä. Olen ohentanut värejä pienellä määrällä vettä. Noin 2/3 täytettyyn yläpuolisen ruiskun kuppiin olen laittanut kertakäyttöisen kahvilusikan verran vettä ja sekoittanut värin kupissa. Minulla on käytössä noin 30€ Aliexpressin kiinalainen ruisku, jossa muistaakseni vakio 0,25mm suutin.

Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta olen korit saanut maalattua. Meidän kerholla on noin 20 eri väriä, joista osan epäilen jäätyneen kuljetuksen aikana. Ne värit toimivat huonosti, joten vältän näiden värien käyttöä.

Tällä hetkellä Parman värien saatavuus on olematon, joten muita vaihtoehtoja on etsittävä. Kokeilen jossain vaiheessa Ralph Thorne Racing (RTR) värejä. Ne löytyy listattuna osoitteesta:

ralphthorneracing.com/Racers-Choice-Paint_c_37.html

Lisää
20.11.2021 14:57 #40803 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa Korien maalaamisesta
Hep.

Parman Faskolorit mitä luultavimmin ovat Createxin kangasmaaleja. Epicfailin linkkaama todennäkösesti on peräisin samalta sylttytehtaalta. (valistunut arvaus; samoin kuni se, että racer's choise myös)

Mitä olen lukenut muualta ja kysellyt maalikaupasta ja vaapuntekijöiltä niin harva näillä akryyleillä pelkällä vedellä ohentamalla on pärjännyt. Joitakin satoja vaappuja olen maalannut ja niissä harvoin ongelmaa ohentamisen kanssa, koska käytännössä aina pinta jolle maalaan on hiottu mataksi. Yleensä vain fluorivärien kanssa on tarvinut olla tarkkana.

Hyvin nuot Createxit on pysyneet, kun vaan on saanut ruiskusta ulos. Tein pieniä muutoksia, suutin on nyt muutaman aavistuksen suurempi ja kulma on vähän jyrkempi. Lisäksi ilmasuuttimen sisäpuolelta kun osia mikroskoopilla tähyilin löytyi monta kerrosta kovettunutta maalia, jonka poistoon tartti liotusta ja mekaanista putsausta.

Ainakin ne kaksi väriä mitä kokeilin tulee nyt siististi ulos vähän paksumpinakin kuin ihan vetenä. En muista, mihin laitoin kaukoitäruiskun, missä 0,5 mm suutin, siitä pitäs tulla helmiäiset ja hiutaleet paremmin läpitte.

Mahtaakohan maalien ja apuaineiden sekoittamisen järjestyksellä olla jotakin merkitystä? Sen olen huomannut, että jos ruiskun maalikupissa on vanhaa maalia reunoilla, niin siinä kupissa sekoittaessa voi irrota hiutaleita sekaan ja niistä on riesaa kovasti. Createxit ei myöskään säily, jos niihin on sekoitettu ohenteita ym, siitä voi kanssa johtua osa onkelmista. Pactran väreistä tein käyttövalmiit litkut ja ainakin punainen oli maalauskelpoista puoli vuotta.

Kovin paksulla maalilla tarttee paljon painetta ja sillon ohisumu päätyy joka rakosesta maskien taakse, samoin vaikeampi tähdätä koloihin ja notkoihin kun ilmavirta taivuttaa koria.

Lisää kokeiluita ja eiköhän näilläkin lopulta saa välttävän tuloksen aikaan.

Jos tiedät hyviä maskikalvoja tai -teippejä niin saa vinkata. Motonetistä löytyi vuosia sitten tosi hyvät teipit, olis pitänyt ostaa hylly tyhjäksi. Pari kk myöhemmin ne oli loppu ja korvattu toisilla, joilla ei mielestäni tehnyt mitään. Rewellin maskikalvo, mitä minulla on, toimii käytännössä vaan tasolla, se ei tartu kiinni lähes ollenkaan.

-eemeli-

Lisää
20.11.2021 15:32 #40805 : eemeli
Hep.

Joku semmonen joustava olsi hyvä, koska etenki sporttikoreissa on kaiken maailman muotoa ja muhkuraa nykyjään.

Joistakin maalarinteipeistäkin jää jotakin koriin, eka harsokerros näyttää teipin rajat.

-eemeli-

Lisää
21.11.2021 13:52 #40806 : Yly
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että miksi et uskalla käyttää vettä ohennukseen, jos se on muutaman muun harrastajan toimesta todettu toimivaksi ohenteeksi ?

Minulla ei esimerkiksi koskaan ole mennyt maali vanhaksi, jos siinä on vettä ohenteena.

Lisäksi väitän, että valkea on ainoa maali, mitä pitää ohentaa.

Lisää
21.11.2021 16:23 #40807 : juusos
Vastaus käyttäjältä juusos aiheessa Korien maalaamisesta
On, omat korini olen maalannut Hobbynox-maaleilla ruiskun kanssa. Menee motonetin halpisruiskusta läpi laimentamattomana ja kelpaa ainakin näin harrastajan silmään ihan ok.

Lisää
21.11.2021 17:35 #40808 : eemeli
Hep.

En käytä vettä, koska a) tuotteen valmistaja suosittelee muuta, b) juteltuani muiden uistimia maalaavien tyyppien kanssa olen kuullut, että heillä on enemmän hyviä onnistumisia muun kuin veden kanssa ja c) kokeiltuani itse. Minusta nämä ovat olleet riittävä syy toimia muuten. Kaikkein huonoimmin minulla on homma pelkän veden, akku- tai kraansellaisen, kanssa onnistunut. Hyvin pieni määrä fairya veden seassa on ollut parempi kuin ilman sitä, mutta silti tulos on ollut huonompi kuin maaleille tarkoitetuilla ohenteilla. Veden kanssa tapasi vielä helpommin pisaroitua korin pinnalle kuin ohenteilla. Veden seassa myös on kaikenmoista, mistä jotakin on elossa.

Sekin voi olla, että olen käyttänyt liian laimeaa fairya koreja pestessä, tai että isoppropanolini on kontaminoitunut.

Ihan parhaiten on toiminut Pactran akryyliväri + Tamiyan akryyleille tarkoitettu ohenne + Vallejon akryyleille tarkoitettu hidaste, tuolla sotkulla tähän mennessä parhaat tulokset. Pactrat vaan on enimmäkseen käytetty.

Voihan se ohentamaton maali tulla läpi, kun tarpeeksi on painetta. Minusta helpompi maalata matalammalla paineella, jos on jotakin teippauksia tms, niin ei mene niin helposti niiden alle tai sumu leviä joka paikkaan korin sisällä. Ohuemmalla maalilla tuntuu saavan ohuempia kerroksia aikaan. Ainakin vaappuja maalatessa fluoriväreillä tästä on ollut minulle etua.

Olen kehno maalari eikä harjoitusta ole ehtinyt kertyä kuin muutamia satoja koreja ja vaappuja inan vajaa 500 kpl, mutta kun ahkerasti harjoittelee niin kyllä se vielä joku päivä onnistuu. Täytyy jatkaa kokeiluita, ainakin ruiskun siistimisestä oli apuja. Seuraavaksi kokeilen vähän tarkemmin mitattuja seossuhteita aineksista, niin ehkä helpopi saavuttaa tasalaatuisuutta.

Jos joku haluaa eroon ehjästä Iwata HP-C ruiskusta, niin olen kiinnostunut.

-eemeli-

Lisää
25.11.2021 11:52 #40829 : OPK
Vastaus käyttäjältä OPK aiheessa Korien maalaamisesta
Mulla ollu noi Faskolorit ollu ajossa pitkään, kaikki muut tulee kiltisti läpi pienellä neulalla paitsi valkoinen.

Nyt viimeisen puolentoista vuoden aikana oli valkoiset maalit kaikki kuivaneet purkkeihinsa, jopa avaamattomat purkit oli kokeneet saman kohtalon. Eikä lähteny liukenemaan vaikka mitä olis. Seuraavaksi olis nuo yllämainitut Racer's Choice ja Hobbynox testissä.

Ohentanut olen yleensä joko createxin, autoairin tai faskolorin ohenteella, eikä oo kyl ollu valittamista. Vesi toimii ohenteena valkoisenkin kanssa jos sen saa maalata jonkun muun päälle.

Sivu luotiin ajassa: 0.351 sekuntia