- Viestejä: 1078
- Vastaanotettu kiitos 126
Harjattomien säätimistä
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Italiastakin on tulossa säätimiä jossain vaiheessa, kun säädintä on hieman suunniteltu uudestaan, jotta säätimet vihdoin kestäisi.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Englantilaiset säätimet ovat pieniä kooltaan. Painoa 2g ja tulitikkuaskin kannelle mahtuu niitä 4 kpl. Toiminnaltaan englantilainen säädin on erilainen kuin italialainen. Käynnistys vaatii nopean noin 2.5V piikin ja moottori pysähtyy 1.9V jännitteessä. Stefanon mukaan FET:ien ohjaus on toteutettu säätimissä eri tavalla. Mielenkiinnolla testaan huomenna toimintaa radalla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Harjaton produ sen sijaan oli todella hyvä ajaa ja varsinkin vauhti mutkissa oli todella hyvä. Suoravauhti jää hieman parhaista X12-koneista. Produssa on kiinni EMax RS1108 5200kV kone ja välitys on 13/40. Pitänee vielä hankkia saman valmistajan 6000kV moottori, jonka uskon olevan yhtä tehokas kuin X12-koneen.
Ensi viikoksi saanen päivitetyt säätimet Italiasta, joten sitten pääsee tekemään suoria vertailuja. Englantilaiset säätimet ovat taas loppu, koska yksinkertaisesti komponentteja ei saa säätimiin.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Eurosporttia testasin myös vähän, kun lisäsin pitoa rstaan. Parhaat kierrosajat olivat 4.3s luokkaa. Suurin ongelma oli jarrutuksessa, kun perä on niin kevyt ja renkaat menevät lukkoon. Voisi ehkä kokeilla siirtää säädintä taaemmaksi, jolloin painopiste siirtyisi.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Stefano alkaa nyt valmistamaan tuotantoversiota, jotka ovat testiversiota kevympiä. Tilauksia on jo kertynyt hyvä määrä, kun kiinnostusta asiaan riittää. Facebookin brushless ryhmässä on jo kohta 2500 jäsentä seuraamassa kehitystä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Eurosportin osalta moottorit ovat hienan kesken ja seuraavaksi testiin tulee 16000kV moottori. Tämän protomoottorin rakenne poikkeaa aikaisemmista, joten säätimien kierrosrajotukset eivät pitäisi tulla vastaan. Minulle on tulossa protomoottorin lisäksi protosäädin, joka kestää paremmin kierroksia ja korkeampaa jännitettä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Uudempi Ecom kestää enemmän kierroksia ja kaikki moottorit toimivat ongelmitta. Aikaisemmin 12500kV moottori ei toiminut täysillä jännitteillä, koska suoralla se alkoi jarruttaa täydellä kaasulla.
Tilasin jo tuotannossa olevaa DoSlotin 1105 9000kV moottoria ja sen ajettavuus on erittäin hyvä. Omasta mielestäni se on paras harjaton moottori, jota olen testannut. Suorituskyky on parempi kuin X12 koneilla. Teknisillä radoilla uskoisin moottorin riittävän pikkusportissa ja formulassa. Tämä moottori toimii nykyisten säätimien kanssa.
Suurin mielenkiinto kohdistui DoSlotin 1105 16000kV prototyyppiin. Siinä on puolet vähemmän magneetteja, joten jarrut olivat huonommat. Ensimmäisen kerran kokeilin tämän moottorin yhteydessä kavennettua akselia, jotta sain kiinni 6t pinjonin. Kokeilin 7/40 ja 6/40 välityksiä.
Kierrosajat olivat seuraavat: Arthur A1106 12500kV protolla 4.5s, DoSlot 1105 9000kV 4.4s ja DoSlot 1105 16000kV 4.3s. Vielä jäädään selvästi ison sportin kierrosajoista Kotkassa. OG::n ajat pystytään selvästi rikkomaan, kun käytössä on vielä hitaampi ES-24 kori.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Harjattomista ensiksi kokeilin isoa sporttia ja 8/40 välityksellä. Tällä välityksellä nopeutta riitti suoralla hyvin, mutta ajettavuus ei ollut kovin hyvä. Kokeilin sitten vaihtaa 7t pinjonin ja sen jälkee ajettavuus parani huomattavasti. Parhaat kierrosajat olivat noin 4s luokkaa, jolloin jäin ennätyksistä 0,2s. Harjaton sportti oli kuitenkin nopein sportti radalla ja nopeampia kuin edellisen kisan treeni- ja kisa-autot.
Pikkusportin olin jo kokeillut uudella koneella Kotkassa, jolla ajoin ensin 6t pinjonilla, mutta totesin sen liian hitaaksi nopeammille radoille. Vaihdoin 7t pinjonin ja vauhti parani merkittävästi, jolloin sain ajettua vanhojen ennätysten alle. Hyvinkään radalla pääsin kierrosennätyksestä 60 tuhannesosan päähän ja ajettavuus hyvä. Perinteiseen pikkusporttiin en verrannut, mutta Kotkassa harjaton oli selvästi nopeampi ja helpompi ajaa.
Seuraavaan testiin pitäisi saapua uusittu 16000kV moottori. Sen uskon jo olevan tarpeeksi nopea myös sporttiin nopealla radalla. Nykyinen 11000kV moottori on varmasti tarpeeksi nopea esim. Lempäälässä ja Mikkelissä ainakin pikkusportissa.
Kotkan ES-32 testi:
Hyvinkään ES-24 testi:
Hyvinkään ES-32 testi:
ES-24 ja ES-32 autot:
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
After racing the ISRA Worlds 2023 and getting the pole position with the ultimate NSR Brushless Technology, we are going to release the first version of both motors and ESCs, developed for the extreme ISRA Eurosport categories.The NSR Brushless Motor is designed for extreme performance, very long life, easy to drive and ready to race.Suggested gear ratio is 5-40. Diameter's shaft is 1,50 mm.The bell is completely hand-balanced and allows the motor to reach extreme RPM without vibrations.It also has a special bracket that suppport the third bearing and allows you to professionally fix the motor to the chassis without using any screws. Except the ball bearings, there are not wearing parts. You could use the same motor for thousands laps with no maintenance required.The NSR ESC is specially developed to control extreme motors like the NSR ones.This Ecom is very solid and also allow an easy driving in all the racing phases, including the braking (which is a common issue on lots of brushless boards)A huge "thank you" goes again to the people of the NSR Brushless Team for making this project possible. Expected release date for a limited batch of motors and ESCs is January 2024. Expected price is 300€ for the motor and 70€ for the ESC (including taxes)Those parts will be available in all NSR distributors/shops or on our e-commerce.If you have any questions feel free to ask us everything you need. We will answer you as soon as possible.
Facebookin brushless-ryhmässä julkaisu aiheutti ihmetystä ja pientä suuttumustakin. Englantilaiset päättivät paljastaa osan moottorin saloista, jotka jaan nyt tänne. Kisamoottoreissa on muutakin, mutta näillä tiedoilla pääsee jo aika pitkälle. Eemelillä on tasapainotuskone, jonka saa varmasti toimimaan outrunnereiden "kannujen" tasapainotukseen. Käämit ovat todennäköisesti erilaiset, joten vakiokäämillä saa noin 15000kV koneen.
NSR:n moottori perustuu kahteen erilaiseen koneeseen, joista on valmistettu hybridi. Avaintekijä on pyörijän magneettimäärä 6 kpl eli se on puolet yleensä käytetystä. Tällä saadaan säädin kestämään kierroksia, koska kytkentänopeus suunnilleen puolittuu ja kierrokset tuplaantuvat. Moottoritekniikkaa enemmän opiskelleet voivat kertoa lisää. Kuoressa käytetään Align 1106 8200kV moottoria. Sisäosassa käytetään jo minulle tuttua Sunnysky 1106 8000kV moottoria.
modelhelicopters.co.uk/products/align-t-...riant=41328240132296
www.banggood.com/Sunnysky-R1106-5500KV-6...rone--p-1193547.html
Sunnyskyt näyttää olevan jo loppu joka paikasta, mutta niitä minulla olikin jo varastossa. Alignit sain tilattua kokeilua varten linkistä. Todennäköisesti joku muukin 1106 moottorin sisäosa toimii, mutta tästä en mene takuuseen.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Muut kopioivat saman mallin. DoSlotin vastaava proto pitäisi olla minulla joulukuussa. Sen hinta on korkeintaan 1/10.Meni just kuten pelkäsin. Joku keksii spesiaali moottorin/säätimen ja sille sitten spesiaali hinta
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.