Pikku artikkeli "tee-se-itse -skaalarunko" tulossa

Lisää
20.10.2006 08:32 #5524 : eemeli
Hep!

Rupesin väsäämään uutta rungontekelettä ittelle, koska molemmat käytössä olevat ovat jo yli 5 v ikäisiä ja ovat melko vanhaa designia (lue: kehnonnettuja kopioita vuodelta 0 ja 1 =).

Otan mutamia kuvia työn edetessä, ja tarkoitus olis kirjoittaa jotakin aiheesta tänne, mikäli kiinnostuneita löytyy. Nykyäänhän saapi rahalla ihan ok runkoja (joille säännöllisesti häviän kisoissa 0-6...), mutta jos joku haluaa nähdä kuinka rungon osat peltilevystä syntyvät poralla, dremelillä ja muutamalla viilalla, niin koitan laittaa jotakin juttuja esille.

Kysymys kuuluukin nytten sitten niin, että millaisia juttuja rungon teosta haluaisit tietää, nähdä, kuulla tms?

Tarkotus olis, että vältetään kalliiden erikoistyökalujen käyttöä, jos mahdollista, tosin maininnalla, kuinka niiden avulla voisi helpottaa valmistusta.

Mahdollisia näkökulmia voisivat olla vaikkapa:

* Kuinka teräslevyyn merkitään leikkauslinjat ym yksityiskohdat niin ettei rungosta tule kieroa jo valmiiksi, ja etteivät merkinnät heti katoa?

* Miten leikataan dremelillä suoria linjoja?

* Mitä turvavarusteita on syytä käyttää kun terästä laikkaa?

* Siistintä viilalla - mitä kannattaa ja mitä ei . ja millaisilla viiloilla

* Pillow blockit & moottorin takatukiasetelman väkerrys

* Saranoiden toteutuksen juttuja

* Juottaminen ja jotain juttuja erilaisista juotteista ja juoksutteista

* Muuta, mitä??????????????????????????????????????????????????????????

Eli nyt Sinulla on mahdollisuus vaikuttaa em. jutun sisältöön.

Siitä, miten ja miksi erilaiset rungot toimivat, ja että millainen olisi hyvä, en osaa paljonkaan sanoa. Mulla on käytössä ns kokeellinen menetelmä, eli jos toimii, niin ok, jos ei toimi, niin kokeillaan jotakin muuta...

Mikäli on havaittavissa, ettei ketään kiinnosta, niin sitten en tietenkään väkisin tuputa =), vaan mekkaan muutanman tunnin enemmän...

Jos joku joka tietää, ja tietää, että tietää, ja vielä osaisi, viitisisi ja jaksaisi kertoa, että miten erilaiset mekanismit rungoissa toimivat, ja miten niihin saadaan haluttuja ominaisuuksia, niin minä ainakin lukisin oikein mielelläni.

-eemeli-

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
20.10.2006 09:40 #5526 : Kaitsu
Mua ainakin kiinnostaisi tuollainen juttu kovasti. Luulenpa, että muutamaa muutakin DIY-malliautorakentelijaa.

Aika kattavalta tuo sisältö tuntuu. Lisänä ehkä jotain myös soveliasta materiaaleista ja niiden hankintalähteistä.

Vaikka tänä päivänä monikaan ei taida tehdä runkoa itse alusta loppuun niin uskoisin tuollaisen artikkelin palvelevan myös niitä jotka haluavat kehittää valmista runkoa.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Lisää
20.10.2006 11:05 #5528 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa materiaaleista...
Hep!

Tuo on hyvä lisäys, ja siitä melkeenpä kannattaakin aloittaa, eli mistä kannattaa tehdä, ja mistä mitäkin materiaalia saa. Tietysti myös, että millä ja miten niihin pystyy...

Itseasiassa tällä erää on työn alla ES-24 runko, myöhemmin talvella ehkä myös alusta "possulle" (porsche 356), siihenkin on mukavan tuntuinen idea mietittynä. Tosin sen toteuttamiseen olin ajatellut mm heittoprässin käyttöä pokkauksiin, jyrsinkonetta laakeripukkien tekoon ym, jotta lopputuloksesta saisi siistin.

Tutkaillaan...

-eemeli-

• linju62
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
20.10.2006 11:36 #5529 : linju62
Vastaus käyttäjältä linju62 aiheessa Rungon entraus
Joo kuulostaa hyvältä näin tuoreen alkajan korviin tuollainen artikkeli.
Kenties edessä ES:n hankinta tulevaisuudessa ja/tai vanhojen korjailu.

Kiinnostuksella odotellen.

Sivu luotiin ajassa: 0.256 sekuntia