OEPS 2011
12-13 Februari, Swisstal-Heimersheim in Germany
2-3 April, Gothenburg in Sweden
3-4 September, Trier in Germany
Säännöt valtaosin samat kuin 2010.
Info löytyy sarjan sivuilta:
oeps-info.com/index.html
ja facebookista:
www.facebook.com/?tid=1678615855 ... 003&v=info
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Ville Taalikka
- Vieras
-
- honda1
- Vieras
-
Jaakko
Mun ehdotus on, että vedetään ensi kausi protoissa SC-15b:llä ja GT:ssä Proslotilla. Mulla ei ole henk.koht. intresseissä promota proslottia, mutta niitä on tässä maassa melkoinen määrä (kymmeniä). Totaalikieltäminen ei ehkä miellytä kaikkia koneen ostaneita harrastajia? Sillä ei ole GT/P:n ulkopuolella mitään käyttöä. 25 ohmin kahvasääntö pitää sen ulkona Fin Cupista.
Noin toimien saisimme aika selkeän kuvan moottereiden eroista ja toimivuudesta. Tältä pohjalta olisi taas sitten hyvä tehdä päätökset kaudelle 2012-13.
-kaitsu
Ilmeisestikään ongelmat eivät poistuneet koneen vaihdon myötä.
JPVR kirjoittaa omilla sivuillaan:
The new motors, now of make Scaleauto, were certainly no improvement. No less than 24 of them burnt out.
JPVR tunnetusti värittää omia tarinoitaan, joten kysyin asiaa OEPSin omalla foorumilla. Sarjan pääjärjestäjä NdW vastasi:
If I'm not mistaking, 5 or 6 motors were replaced after they failed.
Mikä sitten lienee totuus. Ei se koneen vaihto kuitenkaan ongelmitta sujunut.
-kaitsu
Yksi juttu tuli myös mieleen. PWM-kahvat. Tuollahan suosituin kahva on ACD Pro PWM-kahva. Muistelisin joskus kauan sitten lukeneeni/kuulleeni, että PWM kuormittaa mosaa eri tavalla kuin "perinteinen" tapa säätää moottorille menevää virtaa. Onko jollain todellista tietoa tästä aiheesta?
Toinen juttu on se, että joissain noiden pro-jätkien alustoissa on nykyään moottorin ilmankierto suljettu. Mosalle ei ole siis aukkoa alustassa vaan syvennys. Ratkaisulla lienee haettu joko lisäjäykkyyttä alustaan tai parempaa jäähdytystä koneelle. Valitettavasti Proslot Euron tapauksessa käy juuri päinvastoin. Jos kannun aukot sulkee, niin moottori käy selvästi kuumempana. Olen testannut ja mitannut tämän jo vuosia sitten omissa testeissäni. Esim. "jäähdytysrivan" käytöstä on vain pelkkää haittaa, jos siihen ei tee kannua vastaavia reikiä.
Mua on tosiaan ihmetyttänyt näiden "pro-ukkojen" mosaongelmat tuolla Euroopassa. Mä olen ajanut vuodesta 2006 lähtien kymmenkunta IMCA ja OEPS kisaa Proslot handout-koneilla. Mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia niiden kulun tai kestävyyden kanssa. Esim. OEPSissa meidän Audi lienee ollut suorakulultaan porukan kärkeä.
Mä ajankin 60-luvun transistoriteknologiaa edustavalla kahvalla (Difalco) sekä huolehdin moottorin jäähdytyksestä ja voitelusta. Lisäksi olen pidättäytynyt kaikenlaisesta "kikkailusta". Eli en esim. yritä ujuttaa koneen sisään mitään "kulkua parantavia" litkuja salaa.
K.I.S.S.
-kaitsu
- Ville Taalikka
- Vieras
-
Ollaanko meillä kuitenkin jatkamassa nykyisillä Proslotin moottoreilla ensi kaudellakin, vai seurataanko kansainvälisiä sääntöjä?
GT/P moottorisääntöön ei ole tulossa muutoksia.
-Jussi-
Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/