Helpolla harrastamaan

Lisää
18.11.2011 17:54 #16681 : Kaitsu
Viimeisen vuoden, pari olen hieman huolestuneena seurannut mihin malliautoharrastus Suomessa on menossa. Vai onko se yleensäkään menossa mihinkään. Toki voi olla, että homma tyydyttää niitä harrastajia jotka mukana roikkuvat. Olen esim. useinkin kuullut kommentteja tyyliin "en mä tähän mitään kasvua edes halua". Eli hyvä näin?

No meikäläinen ainakin odotti (ja halusi) silloin joskus 5 vuotta sitten, että tästä kasvaisi varteenotettava pienoisautojen kilpailumuoto. Jotta moiseen päästäisiin tarvitaan harrastajia. Mitä enemmän sen parempi.

Aiemmissa keskusteluissa on useasti noussut esiin se autojen rakentamisen työläys johon homma ainakin osalla pysähtyy. Moni harrastaja ei saa ikinä viivalle asti autoja. Osalla se hyytyy ekan kauden jälkeen. Tai sitten räpelletään jo parhaat päivänsä nähneillä vehkeillä kun into ei riitä uuden rakentamiseen.

Tuskin tämä ainoa syy on, mutta tulee ainakin mulle ekana mieleen.

No, päädyin miettimään mikä olisi se kaikkein harrastaystävällisin ja helpoin ura-autoilun muoto. Päädyin, että se olisi jotain malli- ja skaala-autojen välistä. Skaalapuolelta otetaan korin tekemisen helppous, riittävä teho ja hyvä ajettavuus. Mallipuolelta oikeaa kilpa-autoa muistuttava ulkonäkö ja alustan rakentamisen helppous.

Kartoitin mitä maailmalla on tarjolla, ja tuohon päädyin:

Kyseessä on amerikkalaisen JK:n valmistama 1/24 Ready To Run -auto. Eli paketista valmis radalle. Listahinta jotain 70 EUR luokkaa. Voi heittää Nokwoodiin suoraan paketista. On erittäin helppo aloittelijankin ajaa. Kulkee Nokwoodissa hieman kovempaa kuin malliautot.

Koska kyseessä on kuitenkin skaala-auto jatkan tarinaa vehkeestä toisaalla. [url:1npqmrk1] www.finslot.net/forum/viewtopic.php?t=3094 [/url]

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
19.11.2011 21:31 #16695 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa Re: Helpolla harrastamaan

Toki voi olla, että homma tyydyttää niitä harrastajia jotka mukana roikkuvat. Olen esim. useinkin kuullut kommentteja tyyliin "en mä tähän mitään kasvua edes halua".

Toivottavasti tässä harrasteessa ei vain roikuta mukana. Mulla itsellä kun ei mene päivääkään ettei mun näpit olisi jossain slottihommassa kiinni.

Siinä mielessä on vähän harmi, etten pidä kilpailua ja kisoihin osallistumista homman pääprioriteettina vaan lähinnä sitä, että saan harrastaa autoratailua omalla tavallani. Tämän vuoksi väliin jäänyt Hertsikan malliautoavaus ei ollut mulle mitenkään katastrofi, fincupin toinen osakisa jää myös väliin.

Tottakai mäkin toivoisin malliautoiluun ja autoratailuun kasvua, että jostain löydettäisiin ne tahot jotka haluaa tätä harrastaa. Uskoisin että he ovat "tuolla ulkona jossain". Vilkas kerhotoiminta olisi erityisesti mun mieleen riippumatta siitä, osallistuvatko paikalliset aktiivit sitten kisoihin. Olettaisin, että kerhotoiminnassa voidaan ottaa isojakin määriä uusia kasvoja vastaan, kilpailijamäärän käsiin räjähtäminen asettaa haastetta eri tavalla.

Riippumatta siitä, mitä ura-autoilussa on tarjolla, mulle helpoin tapa harrastaa asiaa on tehdä sitä mitä itse haluan. Eli rakentaa nykertää FSC -kalustoa ja Fincupia, toissijaisesti GT -kalustoa. Nää tuulet vähän vaihtelee mutta nyt on näin. Viime vuosituhannen puolella tuli ajettua slottia antiikkikalustolla pitkin Riksun alppeja mutta nyt se ei oikein inspiroi. Mulla on jopa johonkin nykyvauhtiluokkaan sopiva auto, mutta se ei muuta asiaa mihinkään. Eikä se, että tarjotaan helpoin tie laajentaa malliautoharrastetta yllä kuvatulla Audilla tunnu yhtään mielekkäämmältä.

Ehkä mussa on samaa vikaa kuin Mobilistin K.L.B.:ssä? Menneitä on mukava muistella ja luetaan tuoreesta Karjala -lehdestä itäystävän kaappaamien alueiden nykykuulumisia. Ja uudet tuulet tuntuvat aina puhaltavan hiukan itseä vastaan? Monesti olen silti huomannut, että vain tutusta ja turvallisesta luopumalla homma etenee!

Se, että pitääkö ura-autoilussa jostain vanhasta luopua jotta saadaan aikaan jotain uutta, on asia erikseen. Mutta yhtäaikaa kaikkeen mun aika ei ainakaan riitä. Ja jos nyt pitäisi tehdä päätös miten haluan omaa ura-autoilua jatkaa niin nykykalustolla mennään. Uuteen luokkaan ei vaan riittäisi ruutia.

MUTTA! Eihän tässä halutakaan välttämättä vanhoja harrastajia luopumaan nykyisestä vaan toivotaan uusien harrastajien löytävän lajin helpolla ostettavan kaluston myötä! Luomisen tuska tuntuu vain olevan tosi kova, huonolla valinnalla luodaan vain luokka joka jää ilman osanottajia. Toivottavasti keksimme jotain mikä toisi meille mielekkäälle lajille uutta nostetta!

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Lisää
04.03.2012 07:21 #17898 : Midder
Vastaus käyttäjältä Midder aiheessa Re: Helpolla harrastamaan
Saakos näitä JK:n valmistamia RTR autoja jostain päin eurooppaa vai täytyneekö tilailla vain jenkeistä?

Lisää
04.03.2012 08:10 #17899 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Helpolla harrastamaan
Niitä saa Suomesta. Neutro Oy myy niitä hintaan 55 EUR. Niissä on tosin sellainen slottityyliin maalattu ilman siirtokuvia oleva koppa. Teknisesti ne ovat identtisiä noiden kanssa mistä olen laudalle kirjoitellut ja kuvia postaillut.

Mulla on tällä hetkellä kaksi JK:ta (Audi R8 ja Mazda), jotka ovat myynnissä hintaan 75 EUR / kpl.

Henkilökohtainen kantani on se, että jos SSH (tai joku muu kotirata/malliautojärjestö) näitä vehkeitä toiminnassaan käyttää sisäänheittoluokkana, junnuluokkana, koulutustarkoituksessa tms., niin mukaan sallitaan vain tehdasmaalatut ja -tarroitetut esikuviaan muistuttavat korit.

-kaitsu

Lisää
04.03.2012 08:41 #17902 : Midder
Ok. Itse katselin tuolta Neutro Oy:n sivuilta aiemmin, mutta eipä kyllä mun silmääni yhtäkkiseltään tarttunut, että näitä siellä olisi ollut.
Mitä sääntöjä katselin niin tämä RTR ilmeisesti käy suoraan sellaisenaan tuohon OG-12 luokkaan. Tulkitsinko oikein?

Näissä ilmeisesti käytettiin samaa akselistoa kuin meidän malliautoissakin?

Mites on leveyden laita verrattuna nyt esim FSC-luokan protoon. Onko paljon eroa leveydessä?

Lisää
04.03.2012 08:59 #17903 : Kaitsu

Midder kirjoitti: Ok. Itse katselin tuolta Neutro Oy:n sivuilta aiemmin, mutta eipä kyllä mun silmääni yhtäkkiseltään tarttunut, että näitä siellä olisi ollut.

Ehkä sivuja ei ole vielä päivitetty. Jussi kävi eilen Vihdissä mukanaan iso laatikko noita.

Mitä sääntöjä katselin niin tämä RTR ilmeisesti käy suoraan sellaisenaan tuohon OG-12 luokkaan. Tulkitsinko oikein?

Kyllä. Mikäli kori on AKK:n luokittelemaan mallia.

Näissä ilmeisesti käytettiin samaa akselistoa kuin meidän malliautoissakin?

Ei käytetä. Taka-akseli on 3/32" (malliautot 3 mm). Välitykset on 64 pitch (malliautot M50).

Mites on leveyden laita verrattuna nyt esim FSC-luokan protoon. Onko paljon eroa leveydessä?

Ei ole. Maksimileveys molemmissa 83 mm.

-kaitsu

Lisää
04.03.2012 10:50 #17904 : Midder
Tämä selvä. Täytynee miettiä jos ottaisi kanssa tälläisen jossain vaiheessa testiin. Oletan, että ainakin nämä yleisimmät protokopat ovat sallittuja. Säännöissä en nähnyt OG-12 luokan korilistaa. Ainoastaan TS-24 luokkaan hyväksytyt korit näkyivät.
Päivitetään kenties myöhemmin? Luulisin nyt, että kaikki säännöt kuitenkin samassa paketissa ovat eikä niitä erikseen etsiä tarvitse.

Edit: jaa näemmä korilista löytyykin tuolta brittien sivuilta.

Lisää
04.03.2012 11:32 #17905 : piethein
Vastaus käyttäjältä piethein aiheessa Re: Helpolla harrastamaan
Tässä linkki threadiin, jossa säännöstö ja sääntökirja.

www.finslot.net/forum/viewtopic.php?t=3119

Lainaus sääntökirjasta:
D. Kori EM-24, EJ-24 ja OG-12
Sallittuja ovat AKK:n hyväksymät korimallit. Leikkaus vapaa.
Rengasaukkojen tulee olla läpinäkyvät tai leikattu
auki. Ei aerodynaamisia lisäkkeitä. Korin taivuttaminen
profiilin ulkopuolelle kielletty. Korkeus takasiivestä mitattuna
max 38mm. Alkuperäiset ilmanottoaukot sallittu.
AKK:n hyväksymät korimallit:
Betta:
2004 Maserati MG 12
2007 Peugeot 908 Hdi
2008 Epsilon Euskapi Judd EE1 (GP12)
BPA:
BPA Bentley EXP #044
BPA Cadillac LMP #052
BPA Toyota GT One #033
JK:
Audi R8C #7182
JK Bentley #7197
LMP Lola (#7214A ja #7214B)
LMP Mazda Dyson (#7215A ja #7215B)
2012
271
Parma/PSE:
Intrepid (1103)
Intrepid S.S. (70506)
RM-1 (70520)
Ultimate Intrepid (70519)
Red Fox:
Audi R10 LMP

JK autoja nyt hyllyssä Lola ja Mazda korilla. Malliautokoreja tarroitettuna hommaan erikseen.

Websivun tuotelista laahaa pahasti perässä. Yritän muuttaa sen .pdf pohjaiseksi, niin saan hinnaston tulostettua laskutusohjelmasta.

T.Jussi

Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää

Lisää
04.03.2012 11:52 #17906 : Kaitsu

Midder kirjoitti: Säännöissä en nähnyt OG-12 luokan korilistaa. Ainoastaan TS-24 luokkaan hyväksytyt korit näkyivät.
Päivitetään kenties myöhemmin? Luulisin nyt, että kaikki säännöt kuitenkin samassa paketissa ovat eikä niitä erikseen etsiä tarvitse.

En tiedä mitä sääntöjä olet lukenut, mutta AKK:n nettisivuilla olevan sääntökirjan 2012 sivuilta 270-271 löytyy OG-12 -luokkaan luokitellut korit.

-kaitsu

Lisää
04.03.2012 13:22 #17907 : Midder
Olen lukenut tätä: www.autourheilu.fi/attachements/ ... 6-5612.pdf

Lisää
04.03.2012 16:25 #17909 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Re: Helpolla harrastamaan

Midder kirjoitti: Olen lukenut tätä: www.autourheilu.fi/attachements/ ... 6-5612.pdf

tuon linkin takaa löytyy ns. "säännöstö" (sisältää mm. sarjasäännöt yms.. teknisiä lisäyksiä/tms...) sitten ne ensisijaiset säännöt löytynevät tuolta : www.autourheilu.fi/attachements/ ... -48175.pdf

unohtamatta tuotakaan : www.autourheilu.fi/attachements/ ... -57175.pdf

Lisää
04.03.2012 18:44 #17912 : Midder

Kaitsu kirjoitti: , niin mukaan sallitaan vain tehdasmaalatut ja -tarroitetut esikuviaan muistuttavat korit.

-kaitsu

Niin mulle ei nyt tuo vielä auennut, että mitäs ''vikaa'' näissä halvemmissa ei tehdasmaalauksessa olevissa koreissa on?
Mielestäni korit ihan yhtä ''tyylikkäitä'' ja vielä halvempiakin vaikkakin toki tehdasmaalaus aina hienompi on se nyt selvä.

• Ville Taalikka
  • Vieras
  • Vieras
04.03.2012 19:39 #17913 : Ville Taalikka
Vastaus käyttäjältä Ville Taalikka aiheessa Re: Helpolla harrastamaan
Nuo halvemmat ei näytä edes etäisesti oikeilta autoilta, lähinnä tavallisilta skaala-autoilta. Ja kun keskustellaan malliauto-nimikkeen alla....

Lisää
04.03.2012 20:23 #17914 : Midder
Mun silmään esim tuohttp://www.ncphobbies.com/jk-1/24-rt ... jk204172c/ Mazda näyttää ihan yhtä ''tyylikkäältä'' kuin Audikin.
Eipä näitä nyt kuitenkaan pahemmin oikeisiin malliautoihin verrata voisi, mutta se nyt tuskin tarkoituskaan.

Sikäli kiinnostus näitä kohtaan hieman herännyt, että saisi vaan avata paketin niin heti pääsisi kovaa, mutta kuitenkin nyt niin, että silmä pysyy mukana.

Lisää
09.03.2012 21:05 #17948 : Midder
Sanoista tekoihin ja tulipahan tälläinenkin sitten hommailtua. Siitä blogissa vähän tarkemmin vielä.

Sivu luotiin ajassa: 0.362 sekuntia