Malliautojen kahvakeskustelu
AcAce kirjoitti: Sinänsä yksityyppi kahvojen käyttäminen oli ne sitten kerhon tai SSH:n tarjoamat, on FinCupin parhaita puolia sillä sen suhteen kaikki on kisoissa samalla viivalla.
Samalla logiikalla autotkin pitäisi tulla sitten kisajärjestäjältä.
Soisin käytännön siirtyvän myös malliauto puolellle.
Mä en. Koen, että malliautoilu on askel oikean slot racingin suuntaan. Ja käytettävän kaluston pitää olla kunnollista. Mä en ainakaan lähtisi ajamaan juuri rakennettua FSC-autoa jollain paskalla kerhokahvalla josta ei tiedä toimiiko siinä edes jarrut.
Aloitteleva harrastaja vakiokahvalla vs. kokenut konkari sillä 200-300 euron säädettävällä Hifikahvalla... ei ole ihme jos sitä aloittelijaa ei enää seuraavissa kisoissa näy....
Malliautoa pystyy ajamaan täysin kilpailukykyisesti 15 ohmin Economyllä. Olettaen, että pitää kahvan kunnossa. Tämän on todistanut todeksi mm. Eskmannin Henkka 2008, jolloin ajoimme Euroopan Mestareiksi IMCAn endurance-sarjassa (EEC). Kieltämättä Keski-Euroopan pro-kaverit vähän ihmettelivät Henkan kahvavalintaa.
Mielestäni kahva ei näyttele malliautoilussa kovin ratkaisevaa roolia. Paljon merkityksellisempää on hyvin toimiva auto. Kun malliauton saa toimimaan (ja radassa on pitoasiat kunnossa), niin kahvaksi riittää melkein on-off kytkin. Toisaalta. Jos auto on vaikeasti ajettava ja osaa säätää kahvaa, niin silloin säädöistä on hyötyä.
Jos mä lyön Difalcon aloittelijalle käteen, niin tulos voi olla jopa huonompi kuin peruskahvalla. Kahvan säätäminen kohdilleen ei ole ihan helpoin homma. Toisaalta. Suosittelen jokaiselle ura-autoilua harrastavalle kunnollisen kahvan hankintaa. Viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa tuntumaan että tätä voisi harrastaa pidempäänkin. Jollain Difalcon tapaisella kahvalla pystyy ajamaan mitä tahansa autoa Scalextricista G7 siipipeliin.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Samalla logiikalla autotkin pitäisi tulla sitten kisajärjestäjältä.Kaitsu kirjoitti:
AcAce kirjoitti: Sinänsä yksityyppi kahvojen käyttäminen oli ne sitten kerhon tai SSH:n tarjoamat, on FinCupin parhaita puolia sillä sen suhteen kaikki on kisoissa samalla viivalla.
Samalla logiikalla autotkin pitäisi tulla sitten kisajärjestäjältä.
Soisin käytännön siirtyvän myös malliauto puolellle.
Mä en. Koen, että malliautoilu on askel oikean slot racingin suuntaan. Ja käytettävän kaluston pitää olla kunnollista. Mä en ainakaan lähtisi ajamaan juuri rakennettua FSC-autoa jollain paskalla kerhokahvalla josta ei tiedä toimiiko siinä edes jarrut.
Aloitteleva harrastaja vakiokahvalla vs. kokenut konkari sillä 200-300 euron säädettävällä Hifikahvalla... ei ole ihme jos sitä aloittelijaa ei enää seuraavissa kisoissa näy....
Malliautoa pystyy ajamaan täysin kilpailukykyisesti 15 ohmin Economyllä. Olettaen, että pitää kahvan kunnossa. Tämän on todistanut todeksi mm. Eskmannin Henkka 2008, jolloin ajoimme Euroopan Mestareiksi IMCAn endurance-sarjassa (EEC). Kieltämättä Keski-Euroopan pro-kaverit vähän ihmettelivät Henkan kahvavalintaa.
Mielestäni kahva ei näyttele malliautoilussa kovin ratkaisevaa roolia. Paljon merkityksellisempää on hyvin toimiva auto. Kun malliauton saa toimimaan (ja radassa on pitoasiat kunnossa), niin kahvaksi riittää melkein on-off kytkin. Toisaalta. Jos auto on vaikeasti ajettava ja osaa säätää kahvaa, niin silloin säädöistä on hyötyä.
Jos mä lyön Difalcon aloittelijalle käteen, niin tulos voi olla jopa huonompi kuin peruskahvalla. Kahvan säätäminen kohdilleen ei ole ihan helpoin homma. Toisaalta. Suosittelen jokaiselle ura-autoilua harrastavalle kunnollisen kahvan hankintaa. Viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa tuntumaan että tätä voisi harrastaa pidempäänkin. Jollain Difalcon tapaisella kahvalla pystyy ajamaan mitä tahansa autoa Scalextricista G7 siipipeliin.
-kaitsu
Logiikan jatkumoa: Ei liene helpompaa tapaa saada uusia harrastajia kisaamaan.
Minä taas lähtisin ja varmaan se rookiekin (pakosta jos omaa kahvaa ei ole) , siinähän pitää vaan osata mukautua olosuhteisiin.
Malliautoa pystyy ajamaan täysin kilpailukykyisesti 15 ohmin Economyllä. Olettaen, että pitää kahvan kunnossa. Mielestäni kahva ei näyttele malliautoilussa kovin ratkaisevaa roolia. Paljon merkityksellisempää on hyvin toimiva auto. Kun malliauton saa toimimaan (ja radassa on pitoasiat kunnossa), niin kahvaksi riittää melkein on-off kytkin. Toisaalta. Jos auto on vaikeasti ajettava ja osaa säätää kahvaa, niin silloin säädöistä on hyötyä.
Yes..... minä jos kuka allekirjoitan tuon nimittäin parina viime kautena on tullut otettua toimivalla FSC Ac Cobralla Nokialla luokkavoitto kerhon omalla vakiokahvalla malliaukisoissa
-kaitsu[/quote]
Pari kertaa kun on tullut osallistuttua malliautojen 6h endurance kilpailuihin ja päässyt käyttämään tiimipäällikön autoa ja difalcon kahvaa niin on todettava että aika lailla samoihin kierrosaikoihin on päässy eli kyllä se hifikahvakin tasapäistää eli lopputulema on se että suhteessa samoihin olis päässy sillä 25 euron vakiokahvallakin. Ihan oikeesti.
-John
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.