Harjattomat moottorit

Lisää
14.02.2023 14:18 #42300 : Kaitsu
Ilmeisesti harjattomat moottorit tekevät tuloaan malliautoihinkin jollain aikataululla. Skaalapuolellahan niitä on testattu aktiivisesti jo ainakin pari vuotta.

Huomasin sattumalta, että Sebastian Nockemannin organisoimassa LMH-sarjassa on tarkoitus ajaa harjattomilla mosilla 2023. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ihan suunnitelmien mukaan ei ole siellä mennyt:

"The brushless parts are ordered but not ready, yet, too.
We know that for different teams the time would be too less for a good preparation.
All dates will stay like published, but first race Mülheim 25.03.2023 will be a testrace without championship rating". 

 Kuinkahan Suomessa? Ensi kaudella GT/P protoissa harjattomat käytössä?

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
14.02.2023 19:42 #42301 : JariL
Vastaus käyttäjältä JariL aiheessa Harjattomat moottorit
Viime vuoden loppupuolella tilailtiin harjattomia koneita ja säätimiä Sebulta tyyliin lähetä heti kun on tiedossa millä 2023 kausi ajetaan, että pääsis testaamaan.
Piti olla tiedossa valmistajat ja osien tulla tammikuun alussa tai näin lupaili...no, joku viivästys on menossa...
KS-Racing on hommannu uutta kalustoa ja ainakin yksi team on näillä näkymin lähdössä keski-euroopan kisoihin.
Suomessa ajetaan hyvin pidotetuissa "kyläkisoissa" noilla autoilla ja vanhoillakin LMP autoilla. 
Vahva epäilys, ettei SSH:n kisoissa noilla saa ajaa pitkään aikaan ja se ratojen liukkaus tekee jo pelkästään sen, ettei ole mitään järkeä ajaa nykyaikaisilla autoilla liukkailla radoilla, jotka eivät vastaa kansainvälisten kilpailujen olosuhteita.
 
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: JussiK

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
14.02.2023 20:56 #42303 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Harjattomat moottorit
Taitaa siinä sitten tovi vielä mennä ennen kuin harjattomia malliautoihin tulee. En kyllä ihan äkkiseltään keksi mitä niillä saavutetaan malliautoilussa. Skaalapuolella moottoreiden vähentynyt huollon tarve saattaa olla positiivinen seikka, mutta malliautoissahan ei muutenkaan moottoreita pureta huoltoa varten. Ehkä harjattomat ovat tasalaatuisempia, mutta sarjatuotantokoneita nekin ovat ja sarjatuotannossa on aina vaihtelua. 

Tuskinpa kauteen 2023-24 SSH:n kannattaa harjattomia luokitella, jos niillä LMH-sarjassakin kilpaillaan vasta syksyllä tosissaan. Mutta jos kokemukset maailmalta ovat hyviä ja kustannukset pysyvät kohtuullisina, niin kyllähän nuo 2024-25 voisivat olla kisakoneita Suomessakin. Paljonko maksaa Sebun moottori + säädin paketti?

SSH ry:n kilpailuissa järjestäjällä on käytännössä vapaat kädet radan pidotuksen suhteen. Kilpailun järjestäjä on rataa pyörittävä kerho. Ei SSH ry. Modernit solukumirengasluokat ajetaan pääsääntöisesti nykyään skaalaradoilla joiden järjestäjiltä löytyy välineet ja osaaminen radan pidotukseen. Mitä kansainväliseen kisaamiseen tulee niin kiersin kohtuullisen aktiivisesti ympäri Eurooppaa kisaamassa vuosina 2003-15. Kyllähän sinne aina joutui autot erikseen tekemään oli säännöt tai olosuhteet Suomessa mitkä hyvänsä. 

-kaitsu  
 

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
15.02.2023 10:02 #42306 : JariL
Vastaus käyttäjältä JariL aiheessa Harjattomat moottorit

 
SSH ry:n kilpailuissa järjestäjällä on käytännössä vapaat kädet radan pidotuksen suhteen. Kilpailun järjestäjä on rataa pyörittävä kerho. Ei SSH ry.

-kaitsu  

Tuota hmm...
SSH:n säännöissä on pidotus määrätty ja siitä sitten on jatkuvaa kinaa käyty vuosia, vaikka järjestäjä haluaisi hyvän pidon rataan, niin sääntöihin on vedottu, että on liikaa pitoa jne, pitää rata pestä jne..
SSH:n säännöissä on ollut aiemmin muistaakseni näin: Auto ei saa kaataa liikaa. Pidotuksen kriteereissä, jonka tulkinta on kovin erilainen eri henkilöillä ollut.
Se on aiheuttanut historiassa kinaa pidon määrästä.
Pari vuotta sitten kun SSH:sta potkittiin kv. aktiivikilpailijat pihalle, niin silloin muuttui säännöt pidotuksen osalta hyvinkin radikaalisti pidottomuuden suuntaan ja samalla yrittivät kieltää chokeboxitkin, jolla sutimista olisi rajoitettu.
Nyt on sentään nykysäännössä pitoasia jo palautunut vähän järkevämmäksi...enää ei puutu kisoista kuin uudet kilpailijat pois potkittujen tilalta.

 

Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: JussiK

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
16.02.2023 16:31 #42315 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Harjattomat moottorit
Palataanpa alkuperäiseen aiheeseen. Pito-olosuhteista ongelmia kehittäneet voivat avata aiheesta oman ketjunsa.

Juuri äsken törmäsin facessa kysymykseen "toimivatko PWM-kahvat harjattomien moottoreiden kanssa?" Useampikin kommentoija kertoi testanneensa ja kertoi ettei toimi. ACD mainittiin PWM-kahvoista.

Onko täällä Suomessa mitään kokemusta/tietoa aiheesta? Malliautokisoissa jotkut käyttävät PWM-kahvoja, joten tämäkin asia tullee koskettamaan jossain määrin harrastetta tulevaisuudessa.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.224 sekuntia