Omat kahvat FSC-kisoihin?

Lisää
15.01.2006 11:00 #4218 : PekkaN
Vastaus käyttäjältä PekkaN aiheessa Re: Omat kahvat FSC-kisoihin?
Käsittääkseni tuo ACD-Pro:n 3 ampeerin versiokin on ihan käypä peli malliautoiluun (virrankeston puolesta), mutta siinä automaattisulake (?) jonka palautumisaika = ???. Käsittääkseni slottikuskit käyttää nimenomaan itse vaihdettavilla sulakkeilla olevia malleja koska yleensä se on nopeampi vaihtaa itse kuin odotella sulakkeen palautumista...? Tumppi ja Kaitsu varmaan kertovat lisää? ACD-Pro toimii PWM-periaatteella, eli moottorin saama virta ei ole ihan puhdasta tasajännitettä, mutta näillä malliautomoottoreilla ja sprinttikisoilla ajettaessa ei liene ongelma moottorin keston kannalta.

Onkos slottikuskeilla mitään kokemusta JayGee 100 Linear:sta?
www.jaygeeracing.com/
Etuna tässä tuntuisi olevan lineaarinen vaste riippumatta tuon ensimmäisen pykälän aloitusjännitteestä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
15.01.2006 12:43 #4219 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Re: Omat kahvat FSC-kisoihin?
Sulakkeita yleensä käytetään slottipuolella, nimen omaan suojaamaan jarruvastusta, sekun maksaa aivan tolkuttoman paljon jos menee rikki. Rikki sen saa yleensä kun "hätäpäissään" kilpailun tiimellyksessä kytkee piuhat väärin .... :oops:

Voihan tuon trankunkin rikki saada, ymmärtääkseni myös aika helposti, mutta en nyt yht'äkkiä muista että kukaan sen eteen olisi sulakkeita laittanut ?

Aikanaan PDS:n kahvan kanssa noilla sulakkeilla "pelleiltiin", mutta ei ne kerennyt mitään auttamaan, kun tuho jo kävi... :oops:

Senpä takia kaikille aloittelijoille ja noviiseille "ainoa oikea" liitäntätapa on puhelinpistokkeet... ei banaanit :!:

Itse en ole tuota JayGeetä nähnyt... sweamamman kuskeilla olen aikas paljon nähnyt toisenlaisia kahvoja myös, en nyt muista mikäs se kahva oli. Eemelilläkin semmonen on, joten siitä Eemeli voisi kertoa ... :?:

Lisää
16.01.2006 16:14 #4225 : maasalo
Vastaus käyttäjältä maasalo aiheessa Ai miltä nyt tuntuu
Lähtökohta meillä oli Impireltä ostettu osakasa. Aikani ihmeteltyäni ja perus laiskuuttani se päätyi postiin ja ahietalahdelle. Järki ratkaisu.
Atte oli pihi myös minunkin rahoista. Kahva tuli kasattuna ja maalattuna aikalailla pian.
Kahva tuli 2005 vaihteessa. Nyt sillä on vissiin vuosipäivä.
Kahvan pääasiallinen kuski on siihen ollut ihan tyytyväinen.
Mitään remonttia siihen ei ole tähän mennessä tarvinnut tehdä.
Ite oon ajanut sen verran kun se on sattunut olemaan vapaana.
Malliautolla olen ajanut sillä kotiradalla. Omasta mielestä sillä sai hyvän tuntuman autoon ilman chokea. Olisi saanut vieläkin paremman jos olisi muuttanut silloisia säätöjä. Se on ihan helppo säätöinen jos tuntuu tarpeelliselta. Eikä Arttukaan sitä hylkinyt yhtään, etten ollut ainoa joka sill pystyy löytämään hyvän ajotuntuman.
Olen ajanut myös Putkivastus kahvoilla. Niilä arvoilla mitkä niissä oli tarvi kyllä choken perään. Choket oli oma tekemiä ja aika yksilöitä.
Ajotuntuman sai niilläkin eväillä asialliseksi. Kolvaamalla kyllä saisi senkin hipomaan täydellisyyttä.
Summasummaarum...
Mekaaninen kahva on liukuineen, putkivastuksineen, jarrupotikoineen ym hilppeiden kanssa melki sanan hintanen kuin Difalko. Lisäksi se tarvitsee huoltoa. Säätäminen on aika hankalaa tai sitten ei.
difalko on ollut melko huoleton kahva. Pienimuotoista puhdistusta lukuunottamatta. Se on nopeasti säädettävissä ja muutenkin tarkempi säädöissä. Sillä pystyy reagoimaan aika jouheesti kilpailun tuomiin muutoksiin. Sitten sillä voi ajaa oikeastaan mitä vaan, mikä sopii ainakin meille.
Joka tapauksessa meidän valinta On tämä Difalco. Olen erittäin tyytyväinen ollut siihen ja en tällä haavaa näe syytä vaihtaa.
No tuli sitten hankittua neidillekkin oma difalco. Miksei? Pitäis vaan lähettää se ahietalahdelle kun kerkiää. Kolmas ja neljäs jossain vaiheessa viidetä tuskin tarvitsee.

Lisää
16.01.2006 17:16 #4227 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Omat kahvat FSC-kisoihin?
Joo, tässä ilmoittautuu yksi tyytyväinen Difalcon käyttäjä lisää. Mulla on tosiaan tuo "karvalakkimalli" tyypiltään DD238-10. Kahvasta puuttuu useita hienouksia verrattuna Suomessa slottaajien käyttämään malliin. Tärkeimpänä juuri tuo Tumpin mainitsema jokaisen nastan yksilöllinen säätö.

Bongasin kahvan ebaysta ja pistin tilaukseen.

Se on kyllä ylivoimaisesti paras kahva mikä mulla on ollut. En ole tehnyt sille vielä mitään muuta kuin hionut liipaisimen sormea miellyttäväksi. Jopa kaikkien suosittelema jarrunastan vaihto ja bimetallisulakkeen vaihto perinteiseen ovat tekemättä. Itseni tuntien nämä tulee tehtyä sen jälkeen kun menetän hyvän kisasijoituksen sulakkeen laukeamiseen tai jarrujen pettämiseen.

Kahvaa olen käyttänyt pääasiassa G12-slottipelien ajamiseen, mutta on sillä malliautojakin kokeiltu. Ihan mukavan tuntuinen se on malliautonkin ajamiseen. Nokwoodissa vertasin sitä perinteiseen Economyyn ja siellä en saanut mitään eroa kierrosajoissa kahvojen välille.

Kokeilin Difalcoa myös malliautojen EM-kisojen yhteydessä Neumünsterissä. Rata oli sellainen kohtuullisen simppeli kiihdytys-jarrutus-kiihdytys-jarrutus-meininkiä. Siellä Difalcon säädöistä oli todella paljon hyötyä. Ajettavuus (ja kierrosajat) paranivat selvästi kun säätöihin perehtyi kunnolla. Vahinko, että itse kisa ajettiin IMCAn NSR-kahvoilla.

Olen kokeillut Difalcoa myös 1/32 kotirata-autoilla, mutta niihin se on alapäästään vähän turhan herkkä.

Mitä tulee kahvojen luotettavuuteen, niin malliautoilussa käytetty aikakisasysteemi ei oikein salli Fin Cup-tyylistä erän uudelleen ajamista jonkun kahvan rikkoutuessa. Jää siis kilpailijan omaan harkintaan huutaako hän stopin kahvan hajotessa vai jääkö ihmettelemään tilannetta.

Chokea ei mun mielestä malliautohommissa tarvita. Jos noita tehoja alkaa vielä chocella kuristamaan niin eihän auto liiku enää ollenkaan :?

Tuolla aiemmin oli maininta kahvasta 3 A:n virran kestolla. Tiedä sitten kuinka se kestää piikkejä, mutta mielestäni malliautonkin ajamiseen olisi hyvä jos reserviä olisi vähän enemmän tarjolla. Eihän sitä tiedä jos tulevaisuudessa malliautoille kehitellään joku kovamoottorisempi luokka.
Esim. Nokwoodissa malliautolla nytkytetään koko kaarreosuus lähes täysillä, mutta ei ihan. Eli täyskaasunastalla ei paljon käydä, mutta ei jarrullakaan. Tämä kuormittaa kahvaa aikas paljon.
Eikös jollekin JK Falconillekin suositella 4 A poweria?

Itseasiassa mun tekisi mieli rakentaa malliauto G12 Muralla ja katsoa kuinka muovinkappaleet lentää kun lataan sillä Hyvinkään pääsuoran päästä seinään...

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Lisää
16.01.2006 17:27 #4228 : PekkaN
noista virrankestoista:
ACD Pro 3: 3A jatkuva, 8A hetkellinen
ACD Pro 5: 5A jatkuva, 15A hetkellinen
ACD Pro 10: 10A jatkuva, 30A hetkellinen

Lisää
16.01.2006 17:30 #4229 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa Sping!
Hep!

Mun mystinen erikoiskahva on ruotsalainen Sping. Niitä tietääkseni on Suomessa mun lisäksi vain Pahulan Tomilla?

Mun yksilö on Hongiston Leon virittelemä, siihen on lisätty kaikille langoille säädöt, mitä ei vakioversiossa ole. Muutamia muitakin pieniä modifikaatioita siinä on.

On toiminut erittäin hyvin, ajotuntuma on loistava. Hintakaan ei oo paha, en musita mitä osina maksaa, mutta toi oli valmiina hinnaltaan sama ku DiFalcon rak.sarja, joten valinta niiden välillä oli helppo.

Tuosta lineaarisuudesta, mitä eräs valmistaja hehkuttaa. Kun nuot moottorit voi olla hyvinkin erilaisia tehokäyrältään, niin olen kokenut hyväksi K.Nurmisen elektroniikkakaasussa sen, että lähtökynnyksen lisäksi voi säätää myös käyrämuotoa. Kuitenkin tuon Spingin muu ajotuntuma on parempi, joten sitä oon viime aikoina enimmäkseen käyttänyt.

Kaj:n versiossa on liike pidempi ja "liukupinta" ei niin hyvä. Tarkoituksena olis sitäkin pikkasen viritellä, jotta sais lyhemmän liukupinnan => lyhempi sormen liike => sitten ois spingiä parempi.

Muuten sekin on ollut oikein mainio laite, etenkin kun käyrämuotoa voi muuttaa. Sopii mulle, kun voi välineillä kompensoida ajotaidon puutetta...

Malliautoille vois tehdä melko edullisen diodikaasun, kun niissä nuo virrat ei oo niin isoja.

-eemeli-

Lisää
16.01.2006 18:39 #4231 : maasalo
Vastaus käyttäjältä maasalo aiheessa Re: Omat kahvat FSC-kisoihin?
Siitä chokesta.
Se Auroran kahva nappaa kiinni alle puolentoista ohmin kohdalla. Kyllä se on vähän turhan kireä lähteä tiukasta kurvista ilman chokea.
G-12 kyllä myös kulun vastineeksi jarruttaisikin karvan tehokkaammin.
Pito voi olla kortilla kiihdytyksissä.

Lisää
16.01.2006 19:16 #4232 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Omat kahvat FSC-kisoihin?

maasalo kirjoitti:

Se Auroran kahva nappaa kiinni alle puolentoista ohmin kohdalla. Kyllä se on vähän turhan kireä lähteä tiukasta kurvista ilman chokea.

Sehän on vastuskahva? Selvä juttu, että nappaa tiukasti. Slottikahvat kun ovat kai yleensä jotain 2 ohmia näillä Murilla. Malliauton Fox mosa taas on optimi jollain 15 ohmin vastuksella. Lähinnä meinaan sitä, että eikös choke tiputa jännitettä myös täyskaasulla. Malliauton suorakyydin luulisi olevan aikas heikko chokella.

G-12 kyllä myös kulun vastineeksi jarruttaisikin karvan tehokkaammin.
Pito voi olla kortilla kiihdytyksissä.

Heti kun sain ekan FSC-autoni valmiiksi aloin haaveilemaan seuraavasta. Syntyi myös heti idea uudesta malliautoprotoluokasta: Can Am '66-'74 pleksikorilla (näitä siis löytyy oikein pienoismallina) ja G12 koneella. Kyllä lähtee :twisted: Ja solukumipyörät niin kyllä pitää :twisted: Olisi varmaan joka jätkän Momot solmussa jo eka kisan jälkeen :evil:

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

• rocker
  • Vieras
  • Vieras
18.01.2006 11:56 #4241 : rocker
Vastaus käyttäjältä rocker aiheessa Re: Omat kahvat FSC-kisoihin?
Aikooko nyt moni malliautokuski ostaa ns. kunnon kahvan?

Ja sitten:

Onko esim. ACD Pro 5: 5A jatkuva, 15A hetkellinen, sopiva kahva pelkästään malliauton ajoon?

Lisää
18.01.2006 19:04 #4247 : maasalo
Vastaus käyttäjältä maasalo aiheessa Ilmeinen testi tulos
Otin ihan asiakseni sitten kokeilla sitä difalcoa pelkiltään malliautolla.
Omasta mielestä siinä säädöt riittää vaikka mihin. Jopa sen fox moottorin tukehduttamiseen. Mutta pääasia on että ajettavat säädöt saa pikkuvaivalla. Voin suositella hyvällä omalla tunnolla.

Lisää
19.01.2006 06:49 #4252 : PekkaN
No, itse ainakin aion ostaa jonkun elektroonikahvan ennemmin tai myohemmin, viimeistaan ensi kautta varten jolloin ainakin ajetaan omilla kahvoilla. Tuo ACD Pro 5 houkuttaisi nimenomaan tuon (potentiaalisen) huollontarpeettomuuden kannalta.

Pitaa jutella Tampereen FinCup-kisan yhteydessa lauantaina mita tehdaan taman kauden kanssa, kun tuo aanestystulos ei ole ihan yksimielinen...

• Osku
  • Vieras
  • Vieras
21.01.2006 03:15 #4269 : Osku
Vastaus käyttäjältä Osku aiheessa Re: Omat kahvat FSC-kisoihin?
Ei kai se voi kovin yksimielinen ollakaan kun tämä tuli muille kun ekassa kisassa olleille "jotenkin yllättäen" :roll:
No siis itse en ole äänestänyt suuntaan enkä toiseen kun taitaa seuraavakin kisa hirnuisesta uhoamisesta huolimatta jäädä väliin, intoa piisais vaan auto ei ehdi valmistua... Kylppäri kyllä valmistuu ettette luule meikäläistä laiskaksi :D
Ja noviisin kannalta ajateltuna "heti oman kahvan hankkiminen" saattaa karsia muita kiinnostuneita noviiseja poies, kun sen lisäksi että pitäis tajuta miten se neljällä pyörällä kulkeva härveli säädetään (missä on kyllä ihan tarpeeksi duunia), niin pitäis vielä ymmärtää samantien kaikenmaailman chokeista ja vastuksista ja ohmeista ja tiäsmistä.

-Osku

Lisää
22.01.2006 08:54 #4274 : PekkaN

"heti oman kahvan hankkiminen" saattaa karsia muita kiinnostuneita noviiseja poies

Tuo on ihan hyvä huomio ja täytyy ottaa ehdottomasti huomioon päätöksiä tehdessä.

Yleinen mielipide Kaukajärvellä henkilökohtaisissa keskusteluissa (5-6 paikalla olleen FSC-kuskin kanssa) oli että
omat kahvat sallittaisiin, mutta kilpailuorganisaatio toimittaisi silti kahvat (Parma Economy 15ohm) niitä haluaville, eli ei pakotettaisi ketään hankkimaan omaa kahvaa. Muutaman toimintakuntoisen (3-4 kpl) kahvan toimittaminen kahdeksan kahvan läjästä on huomattavasti kevyempää kuin että kaikkien (8kpl) tulisi olla aina toimintakuntoisia. Kaukajärvellä noita viallisiksi merkittyjä, korjausta vaativia kahvoja oli laatikossa varmaan jotain 4-5 kpl? Kaitsu tähänastisena epävirallisena huoltohenkilönä kommentoinee lisää...

Äänestys tukee myös tätä kantaa, lukuunottamatta yhtä äänestänyttä joka oli ehdottomasti omien kahvojen käyttöä vastaan. Ennen kuin lyödään mitään lukkoon kahvasäännön muuttamisesta tai pitämisestä, haluaisin kuulla myös tätä henkilöä ja mielipidettä. Ketään ei olla leimaamassa tai osoittamassa sormella, tässä haetaan vain jonkinlaista ratkaisua tuohon huolto-ongelmaan joka taasen johtuu halpojen kahvojen huonosta laadusta ja joka pahimmillaan aiheuttaa suurella vaivalla rakennetun auton tarpeetonta tuhoa.

Sivu luotiin ajassa: 0.291 sekuntia