Tamiya maalit

Lisää
26.06.2008 06:48 #9245 : Kaitsu
Tamiya maalit kirjoittanut Kaitsu
Moi,

onko tietoa millä Tamiyan akryylimaaleja voi ohentaa?

Mulle on vuosien varrella kertynyt purkkikaupalla näitä maaleja. Niiden myynti Suomessa on lopetettu, joten maalisarjan omaa ohenninta ei ole enää saatavilla. Alkuperäinen ohennin lienee jotain alkoh- tai muuta olia.

Välineiden pesuun voi käyttää vettä, mutta mikä on tulos jos maalia ohentaa vedellä? Yritin eilen myös isopropanolilla, mutta ainakin polykarbonaatille (PC) tarkoitettu maali jotenkin paakkuutui ja edessä oli työläs kynäruiskun puhdistusoperaatio.

Joo, otin tosiaan edistysaskeleen mallarinurallani siirtymällä kynäruiskuun. On se kyllä melkoisen paljon kätevämpää kuin spraylla vetäminen :) D

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
26.06.2008 08:19 #9246 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa Re: Tamiya maalit
No, mä olen sentään maalannut ruiskulla "jo" kolme malliauton koppaa ja näistäkin nyt kaksi päätymässä FSC -kahinoihin. Mulla myös joitakin Tamiyan maaleja ja näiden ohentimena olen käyttänyt Masinolia. Ruiskulla maalatessa ohennussuhde on mulla ollut vähän sellainen perstuntuma 50 / 50 tai jos ohenninta on hieman enemmän niin ei haittaa. Kokeilemalla ja kiroilemalla se selviää. Samalla aineella voi puhdistaa ruiskunkin. Tuttavani ovat käyttäneet myös Sinolia mutta siinä oleva "saippua tms. pesuaines" ei varmaan ainakaan paranna maalaustulosta.

Tai eihän mulla mikään kynäruisku ole. Se on vanha Revellin beginner-set ruisku, jota saa kympillä Biltemasta. Aika aunuksesta koko vehje. Aikamoinen kirves kynäruiskuksi. :D

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Lisää
26.06.2008 08:54 #9247 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Tamiya maalit
Kiitoksia.

Tarkemmin kuin mietin niin joku taisikin joskus tuon Masinol-vinkin heittää.

Onko Sinolissa jotain pesuainetta joukossa??? Sen ensisijainen käyttötarkoitushan polttoneste spriikeittimiin? (nim. pullo Sinolia kaapissa).

-kaitsu

Lisää
26.06.2008 09:06 #9248 : PekkaN
Vastaus käyttäjältä PekkaN aiheessa Re: Tamiya maalit
Itse olen jo vuosikaudet ohentanut noita maaleja isopropanolilla (apteekissa nimellä isopropyylialkoholi) ilman minkäänlaista ongelmaa ruiskussa tai maalipinnassa. Sen sijaan olen kuullut että jos vedellä ohentaa, tulee paakkuuntumista tms. Kyseessä siis Tamiya pienissä lasipurkeissa myytävät akryylimaalit, ei polykarbonaattikoreihin tarkoitetut.

Lisää
26.06.2008 09:34 #9249 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa Re: Tamiya maalit

Onko Sinolissa jotain pesuainetta joukossa???

Eiku nyt meni noi juotavat sekaisin. Piti sanoa Lasol eikä Sinol...

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Lisää
26.06.2008 12:51 #9250 : Kaitsu

PorscheFreak kirjoitti: Kyseessä siis Tamiya pienissä lasipurkeissa myytävät akryylimaalit, ei polykarbonaattikoreihin tarkoitetut.

Olisikohan tässä nyt ongelman ydin. Tamiyallahan on siis myös polykarbonaattimaaleja niissä samoissa pienissä lasipurkeissa. Koodi näissä purkeissa PC.

Tein ensin maalia muovimallin maalaamiseen Tamiyan normipunaisella (koodi X) ja ohensin maalin isopropanolilla. Ei ongelmia. Sitten oli vuorossa polykarbonaattikopan maalaus. Tein satsin maalia jälleen isopropanolilla ohentaen. Tämä maali paakkuntui hyvin nopeasti ja tukki suuttimen. Arvailuja:

1) Isopropanoli ei sovikaan PC-maalin ohentamiseen vaikka se sopii X-maalille?

2) PC-maalin kaataminen X-maalia hieman sisältävään astiaan olikin virhe. Maalit reagoivat keskenään?

3) Maalissani oli jotain vikaa. Kun sain ruiskun putsattua otin toisen PC-maalipurkin ja ohensin sitä Tamiyan omalla ohentimella. Tämän jälkeen maalaus sujui.

-kaitsu

• ilkkab
  • Vieras
  • Vieras
04.07.2008 10:11 #9262 : ilkkab
Vastaus käyttäjältä ilkkab aiheessa Re: Tamiya maalit
Tamiyan PC-maalit on tarkoitettu lexankorien maalaamiseen, käytin sitä Nokwoodissa nähdyn punaisen White Point Alfan maalaamiseen. Niillä ei kannata maalata muovimalleja - voi tulla rumaa jälkeä. En muista ohensinko kyseistä maalia lainkaan, sillä vedin sitä pensselillä korin sisäpinnalle. Mutta jos ohensin, niin tein sen Lasolilla.

Mutta Tamiyan akryylimaaleja (X- ja XF-alkuisia) olen laimentanut Superpiss:llä tai Lasolilla - kumpaakin on mennyt litrakaupalla. Samalla kamalla puhdistuu ruiskut ja muut työvälineet - joskus jopa reisille maalattu muovikori. Seos noin 1:1.

Kummatkin vaaleansiniset FSC-Porscheni on maalattu Tamiyan akryyliväreillä ja lakattu Tamiyan akryylilakalla. Ohentimena kummassakin Lasol. Maalipinnassa olleet sanomiset johtuvat viimetippaan jääneestä ja liiallisesta lakkauksesta, ei itse maalista.

Lisää
27.03.2010 10:00 #13228 : Kaitsu
Voi jumalauta. Muisti alkaa pätkimään. Sitä se ikä teettää. Tein meinaan taas eilen tuon saman virheen eli ohensin Tamiyan PC-maalia isopropanolilla. Eihän siitä mitään tullut. Rusku meni tukkoon ja maali klönteiksi. Olisi pitänyt googlettaa ENNEN eilistä maalausoperaatiota ja löytää nuo omat kokemuksensa.

No, ohensin PC-maalin vedellä ja ensivaikutelma on että toimii.

-kaitsu

Sivu luotiin ajassa: 0.323 sekuntia