KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat

Kysely: Olen sitä mieltä että (was ended 0000-00-00 00:00:00)

Fincupia jatketaan samoilla luokilla kuin viimekaudella, mutta sääntöjen epäkohtia muovataan
1 5.6%
Fincupiin tuodaan uudet luokat DTM ja Historic Rally
17 94.4%
Äänestäjiä yhteensä: 18
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
Lisää
28.04.2016 12:29 - 28.04.2016 12:42 #32219 : KaiR
SSH:n nykyinen hallitus päättää tulevassa sääntömääräisessä kokouksessaan toukokuun lopulla ensi kaudella ajettavat luokat ja niiden säännöt. Esityslistalla luokiksi ovat Scalextric GT Cup, Carrera DTM, Historic Rally sekä GT/P. Alla lyhyesti säännöt, joita uutena lanseerattaviin sarjoihin on kaavailtu.


CARRERA DTM -LUOKKA

DTM -luokkaan hyväksytään vain Carreran valmistavat ko. kilpaluokan autot vuodesta 2007 alkaen

Moottori: Vakio, Carreran ensiasennusmoottori, jossa yleensä E200 leima.

Voimansiirto: Taka-akseli + takaratas 27 + laakerit vakiot. Moottorin ratas vapaa 9 hampainen.

Korin kiinnitys: Koriruuvit on ruuvattava kiinni niin että kori ei liiku alustaan nähden

Vanteet: Autojen vanteina oltava automallin alkuperäiset muovivanteet. Vanteiden valupurseet saa poistaa ja renkaan liimauspinnan saa karhentaa, muu työstäminen kielletty.

Renkaat: Vapaat PU/täyskumirenkaat, mutta leveydeltään väh. vanteen levyiset Rengas ei saa myöskään tulla ulos oman lokasuojansa leveimmästä kohdasta.

Ohjuri: Alkuperäinen ohjuri, jonka uraan menevän osan saa työstää (tai vaihtaa pienempään) siten, että se sopii kulloinkin ajettavaan rataan. Ohjurin palautusjousen saa poistaa.

Virtaharjat: alkuperäiset

Elektroniikka: Ledit, suunnanvaihtokatkaisijat ja niihin liittyvät johtosarjat ja piirilevyt saa poistaa

Lisäpainot: auton sisälle ( ei pohjalevyn aukkoihin )

Magneetti: magneetti kielletty.


HISTORIC RALLI –LUOKKA

HR –luokassa on sallittu 2WD ralliautot vuoteen 1982 asti ( lista sallituista autoista sääntöjen lopussa )

Vanteet: alkuperäisen mitoituksen mukaiset muovivanteet (alle 1mm poikkeama halkaisijassa sallitaan), valupurseet saa poistaa ja renkaan liimauspinnan saa karhentaa, muu työstäminen kielletty.

Moottori: alkuperäinen moottori tai alkuperäisen mallinen moottori (kannutyyppi oltava sama kuin alkuperäinen), jonka max. kierrosluku on 12 voltilla enintään 21000rpm.

Ohjuri: alkuperäisen ohjurin saa vaihtaa toisen malliseen, jos se sopii muutoksia tekemättä auton alkuperäisiin rakenteisiin. Ohjuria saa työstää.

Laakerit: liukulaakerit vapaat, kuulalaakerit kielletty.

Rattaat, lisäpainot, ruuvit, johdot, laahaimet: vapaat, lisäpainot sijoitettava auton sisälle.

Renkaat: PU/täyskumi.

Korin kiinnitys: Koriruuvit on ruuvattava kiinni niin että kori ei liiku alustaan nähden.

Magneetti: Magneetti kielletty.


SSH ry. määrittää vielä ne autot joilla Historic Rallyyn voi osallistua. Lista varmasti täydentyy uusien sopivien ehdokkaiden myötä, mutta nyt lista näyttää seuraavalta:


Historic rally –luokan autot:

Vain alla lueteltujen autojen ralliversiot käyvät.

SCX:

Fiat/Seat: 131 Abarth, 124 Spider, Fura, Panda, 1430, 850, 850 coupe
Ford Escort Mk2, Ford Fiesta 1600
Renault: 8, 5 turbo, Alpine A110, 5 Alpine/Copa, 4L
Talbot Lotus, Mini Cooper, MG A

Auto Art: Lancia Fulvia

Scalextric: Escort Mk1, Escort Mk2, Mini Cooper (nykytuotannon Classic Mini Cooper),
Ford Cortina, VW 1200, MG B

Fly: Alfa Romeo Giulia GTV, Porsche 911, Renault 5 turbo

Revell: Opel Ascona 400, Cortina Mk 1 (rataversio sallittu), Simca 1000 (rataversio sallittu), MB 220SE


Kaudelle 2016 -2017 ollaan siis kaavailemassa Touringin ja nykyautoilla ajetun rallin siirtämistä sivuun. SSH ry kuulisi vielä tämän kyselyn myötä mielipidettäsi.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Viimeksi muokattu: 28.04.2016 12:42 KaiR.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • TosiNopee
  • Vieras
  • Vieras
29.04.2016 05:16 #32222 : TosiNopee
Vastaus käyttäjältä TosiNopee aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
Missä on ralliautojen listasta muut Lanciat? :-?
Stratos ja 037 menevät kumpikin aikamääreen sisään.
"HR –luokassa on sallittu 2WD ralliautot vuoteen 1982 asti "

Startos on jo itsestään 70-luvun legenda ja 037 debyytti oli 1982.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2016 07:08 #32223 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
Pohjolan Jaakolla on selkein ja jopa perusteltu käsitys siitä, millaisella kalustolla HR -luokkaa halutaan ajaa, joten dotellaan hänen kommenttiaan asiaan liittyen.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2016 08:43 #32225 : jaaha01
Historic ralliluokkaa kootessa autolistankriteereinä olivat ajankohta, jolloin esikuvalla oli kilpailtu, mallin moottorityyppi ja ylipäänsä mallin tyyppi. Vain vähän ns. urheiluautopohjaisia autoja on otettu mukaan. Lisäksi hyväksytyissä malleissa on moottorina FF SlimCan, S-can tai RX4/RK4 tyyppiset moottorit. Ns. möhkömoottorimallit on jätetty pois.

Tässä esimerkin vuoksi listaa ei-kelpuutetuista autoista perusteluineen:
Spirit: BMW 2002, Renault 5T: tehokas long can moottori
Ninco: Porsche 911 SC/RS, Stratos, 037, long can moottori, matalia leveitä GT autoja
Team Slot: Renault 5 turbo, Lancia Stratos, Escort Mk2, Alpine A110; long can moottori
Avant Slot: Opel Manta, Alpine A310, aluvanteet, ultrakevyt kori, long can moottori
Fly: Lancia 037, matala leveä GT auto

Jos GT autopohjaisia hyväksyttäisiin enemmän tähän luokkaan sitten pitäisi hyväksyä muutkin vastaavat ralliversiot mm. Scaleauto/MSC DeTomaso, SCX Ferrari 288GTO, Scalextric Ferrari 308 jne. Tämän jälkeen tuskin niitä suosittuja koppiautoja, kuten Escort mk1 ja mk2 (joiden ympärille koko luokka rakennettiin), nähtäisiin viivalla lainkaan.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2016 09:12 - 29.04.2016 09:13 #32226 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
Koska joku muu tätä hoksaa kysyä kuitenkin, niin kysytään tällainen itselle mieleen juolahtanut asia:

Moottori: alkuperäinen moottori tai alkuperäisen mallinen moottori (kannutyyppi oltava sama kuin alkuperäinen), jonka max. kierrosluku on 12 voltilla enintään 21000rpm.



Tuon perusteella siis HR -luokkaan voitaisiin tuoda vielä esim. voimamoottorin vuoksi bannattuna oleva automalli, JOS siihen vaihdetaan säännön puitteissa miedompi moottori..? Selkeintä tietysti olisi, että ennen syksyä käydään harrastavoimin läpi luokkaan sallitut autot (kesällähän saattaa julkaistua uusiakin) ja kun lista on valmis niin sitten niillä mennään.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Viimeksi muokattu: 29.04.2016 09:13 KaiR.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2016 09:55 - 29.04.2016 09:56 #32227 : jaaha01
Miksikäs ei, mutta kovin montaa tuolta ei-hyväksyttyjen listalta kai lisää mukaan saataisi kuitenkaan miedompaa moottoria vaihtamalla, lähinnä mieleen tulee Spiritin ja Team Slotin jotkut autot (mulle se sopii hyvin, kaikki Spiritin 2002 väritykset on tossa hyllyssä odottamassa).
Yksi vaatimus useiden harrastajien puolelta kuitenkin oli, että luokan kalusto olisi tasaväkistä. Matalat ja leveät GT-autot mun mielestäni eivät kuulu tähän luokkaan vaikka niihin vaihdettaisiin sallittu moottori.
Viimeksi muokattu: 29.04.2016 09:56 jaaha01.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2016 11:25 #32228 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat

Yksi vaatimus useiden harrastajien puolelta kuitenkin oli, että luokan kalusto olisi tasaväkistä. Matalat ja leveät GT-autot mun mielestäni eivät kuulu tähän luokkaan vaikka niihin vaihdettaisiin sallittu moottori.


Tästä syystä HR -luokkaan pitää saada lista autoista jolla ajetaan, koska muuten tässä aletaan 100% varmuudella kaivamaan niitä historian havinoissa ajettuja kisoja, jossa on saapasmaan kansallisen sarjan kyläkahinoihin osallistuttu jollain Maseratilla ja sitten tullan sillä Fincupiin.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2016 11:27 #32229 : Janoz
Vastaus käyttäjältä Janoz aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
kuinkas SRC Porsche 914/6 ?

ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2016 12:51 #32230 : jaaha01

KaiR kirjoitti:

Yksi vaatimus useiden harrastajien puolelta kuitenkin oli, että luokan kalusto olisi tasaväkistä. Matalat ja leveät GT-autot mun mielestäni eivät kuulu tähän luokkaan vaikka niihin vaihdettaisiin sallittu moottori.


Tästä syystä HR -luokkaan pitää saada lista autoista jolla ajetaan, koska muuten tässä aletaan 100% varmuudella kaivamaan niitä historian havinoissa ajettuja kisoja, jossa on saapasmaan kansallisen sarjan kyläkahinoihin osallistuttu jollain Maseratilla ja sitten tullan sillä Fincupiin.


Totta. Tuo ylhäällä oleva lista on juuri -SE- lista. Se on läpikäyty tuntien eri autoratavalmistajien ralliautotarjonta varsin hyvin pitäen mielessä nuo aiemmissa viesteissäni luetellut kriteerit luokalle. On tietysti mahdollista, että listasta on unohtunut jokin yksittäinen auto tai että kesän aikana tulee lisää kriteereihin sopivia malleja. Hallitus voi näitä sitten puida yksittäin ennen kauden alkua ja päivittää listaa.

Esim. SRC:n Capri ja P914 ovat rajatapauksia (molemmista löytyy ralliversiot), jotka jätin pois listalta ihan siksi, että ne ovat suorituskyvyltään jotain ihan muuta kuin esim. SCX:n autot. Moottorit (S-can) niissä ovat joko 21500rpm tai 24000rpm lähteestä riippuen ja niissä on hyvin kevyet korit.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2016 17:11 - 29.04.2016 18:04 #32231 : Janoz
Vastaus käyttäjältä Janoz aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
hieman epäoikeudenmukaisena pidän ettei SRC 914/6 hyväksyttäisi. moottori on 20500 rpm/14v. sidewinder (sääntö ehdotus max 21000) ja Fly porsche 911
on hyväksyttyjen listalla. Ja voi SCX aitoihinkin laittaa 21rpm moottorin ja koritkaan ei nyt niin painavia ole.

ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput
Viimeksi muokattu: 29.04.2016 18:04 Janoz.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2016 18:05 #32232 : jaaha01
Fly:n Porsche 911 tarjoaakin mukavasti haastetta rakentaa edes koko radan ympäri ajettava auto (moottori taka-akselin takana). Kaikki muut 911 mallit on jätetty pois tarkoituksella, kuten sikaleveä vanha SCX P911SC ja niin ikään melkoinen pullukka Ninco 911SC. Noista rajatapauksista (kuten ehkä tuo P914) hallitus voi vielä puida otetaanko mukaan vai ei.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rami Yliniemi

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2016 19:39 #32233 : Rami Yliniemi
Noniin.
Ollaan ajeltu nuilla vakioilla (!) historiikki rallipeleillä vihdissä ja on ollut tosi hauskaa. Kaikilla.
Jos nyt välttämättä haluaa mielensä pahoittaa sillä ettei jotain automallia olekaan listalla, niin voi hyvänen aika nyt sentään!
Koskaan/ikinä/missään lajissa ei saada sellaisia sääntöjä ja luokkia, etä jokaisen yksilön kieroimmat perversiot saataisiin tyydytettyä.
Tulkaa vihdin rallitiistai-kisoihin kokeilemaan, takaan että on kivaa vaikka ihan välikoppa-ekkerillä :)

Ei mikään ruudinkeksijä, mutta oli kohdalla kun räjähti.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: KaiR

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.04.2016 20:14 #32234 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
Olisiko mitenkään mahdollista että ehkä tulevissa luokissa käytettäisiin kotimaisia renkaita (Julius), niin saataisiin pois suljettua vanhat ortmannit ??
Tasoittaisi huomattavasti kuskien välisiä eroja.

Liikkuva Shikaani !
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Codriver

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
30.04.2016 06:12 #32236 : Janoz
Vastaus käyttäjältä Janoz aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat

Rami Yliniemi kirjoitti: Noniin.
Ollaan ajeltu nuilla vakioilla (!) historiikki rallipeleillä vihdissä ja on ollut tosi hauskaa. Kaikilla.
Jos nyt välttämättä haluaa mielensä pahoittaa sillä ettei jotain automallia olekaan listalla, niin voi hyvänen aika nyt sentään!
Koskaan/ikinä/missään lajissa ei saada sellaisia sääntöjä ja luokkia, etä jokaisen yksilön kieroimmat perversiot saataisiin tyydytettyä.
Tulkaa vihdin rallitiistai-kisoihin kokeilemaan, takaan että on kivaa vaikka ihan välikoppa-ekkerillä :)


Kukaan nyt ole mieltään heti pahoittamassa (ainakaan täälä meilläpäin) vaikka oman mielipiteensä julki tuo. Pointtina tässä on se että saadaan erilaisia autoja useampia viivalle, kun tuon autolistan mukaan näyttäisi tulevan parin auton merkkiluokka.

ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
30.04.2016 10:27 #32238 : lordjw
Jou!

Jätin tällä kertaa äänestämättä, koska tuen kyllä DTM sarjaa, mutta HR voi mielestäni olla haasteellinen sääntöjen suhteen.

SRC poissaolo vähän ihmetyttää. Porsche 914 ja Ford Capri. Ne ovat kuitenki pienikannuisia kiinteä-muovialustaisia ei-GT autoja.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.348 sekuntia