- Viestejä: 2256
- Vastaanotettu kiitos 179
KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
Kysely: Olen sitä mieltä että (was ended 0000-00-00 00:00:00)
| Fincupia jatketaan samoilla luokilla kuin viimekaudella, mutta sääntöjen epäkohtia muovataan |
|
1 | 5.6% |
| Fincupiin tuodaan uudet luokat DTM ja Historic Rally |
|
17 | 94.4% |
| Äänestäjiä yhteensä: 18 | |||
| Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn. | |||
CARRERA DTM -LUOKKA
DTM -luokkaan hyväksytään vain Carreran valmistavat ko. kilpaluokan autot vuodesta 2007 alkaen
Moottori: Vakio, Carreran ensiasennusmoottori, jossa yleensä E200 leima.
Voimansiirto: Taka-akseli + takaratas 27 + laakerit vakiot. Moottorin ratas vapaa 9 hampainen.
Korin kiinnitys: Koriruuvit on ruuvattava kiinni niin että kori ei liiku alustaan nähden
Vanteet: Autojen vanteina oltava automallin alkuperäiset muovivanteet. Vanteiden valupurseet saa poistaa ja renkaan liimauspinnan saa karhentaa, muu työstäminen kielletty.
Renkaat: Vapaat PU/täyskumirenkaat, mutta leveydeltään väh. vanteen levyiset Rengas ei saa myöskään tulla ulos oman lokasuojansa leveimmästä kohdasta.
Ohjuri: Alkuperäinen ohjuri, jonka uraan menevän osan saa työstää (tai vaihtaa pienempään) siten, että se sopii kulloinkin ajettavaan rataan. Ohjurin palautusjousen saa poistaa.
Virtaharjat: alkuperäiset
Elektroniikka: Ledit, suunnanvaihtokatkaisijat ja niihin liittyvät johtosarjat ja piirilevyt saa poistaa
Lisäpainot: auton sisälle ( ei pohjalevyn aukkoihin )
Magneetti: magneetti kielletty.
HISTORIC RALLI –LUOKKA
HR –luokassa on sallittu 2WD ralliautot vuoteen 1982 asti ( lista sallituista autoista sääntöjen lopussa )
Vanteet: alkuperäisen mitoituksen mukaiset muovivanteet (alle 1mm poikkeama halkaisijassa sallitaan), valupurseet saa poistaa ja renkaan liimauspinnan saa karhentaa, muu työstäminen kielletty.
Moottori: alkuperäinen moottori tai alkuperäisen mallinen moottori (kannutyyppi oltava sama kuin alkuperäinen), jonka max. kierrosluku on 12 voltilla enintään 21000rpm.
Ohjuri: alkuperäisen ohjurin saa vaihtaa toisen malliseen, jos se sopii muutoksia tekemättä auton alkuperäisiin rakenteisiin. Ohjuria saa työstää.
Laakerit: liukulaakerit vapaat, kuulalaakerit kielletty.
Rattaat, lisäpainot, ruuvit, johdot, laahaimet: vapaat, lisäpainot sijoitettava auton sisälle.
Renkaat: PU/täyskumi.
Korin kiinnitys: Koriruuvit on ruuvattava kiinni niin että kori ei liiku alustaan nähden.
Magneetti: Magneetti kielletty.
SSH ry. määrittää vielä ne autot joilla Historic Rallyyn voi osallistua. Lista varmasti täydentyy uusien sopivien ehdokkaiden myötä, mutta nyt lista näyttää seuraavalta:
Historic rally –luokan autot:
Vain alla lueteltujen autojen ralliversiot käyvät.
SCX:
Fiat/Seat: 131 Abarth, 124 Spider, Fura, Panda, 1430, 850, 850 coupe
Ford Escort Mk2, Ford Fiesta 1600
Renault: 8, 5 turbo, Alpine A110, 5 Alpine/Copa, 4L
Talbot Lotus, Mini Cooper, MG A
Auto Art: Lancia Fulvia
Scalextric: Escort Mk1, Escort Mk2, Mini Cooper (nykytuotannon Classic Mini Cooper),
Ford Cortina, VW 1200, MG B
Fly: Alfa Romeo Giulia GTV, Porsche 911, Renault 5 turbo
Revell: Opel Ascona 400, Cortina Mk 1 (rataversio sallittu), Simca 1000 (rataversio sallittu), MB 220SE
Kaudelle 2016 -2017 ollaan siis kaavailemassa Touringin ja nykyautoilla ajetun rallin siirtämistä sivuun. SSH ry kuulisi vielä tämän kyselyn myötä mielipidettäsi.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- TosiNopee
- Vieras
-

Stratos ja 037 menevät kumpikin aikamääreen sisään.
"HR –luokassa on sallittu 2WD ralliautot vuoteen 1982 asti "
Startos on jo itsestään 70-luvun legenda ja 037 debyytti oli 1982.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Tässä esimerkin vuoksi listaa ei-kelpuutetuista autoista perusteluineen:
Spirit: BMW 2002, Renault 5T: tehokas long can moottori
Ninco: Porsche 911 SC/RS, Stratos, 037, long can moottori, matalia leveitä GT autoja
Team Slot: Renault 5 turbo, Lancia Stratos, Escort Mk2, Alpine A110; long can moottori
Avant Slot: Opel Manta, Alpine A310, aluvanteet, ultrakevyt kori, long can moottori
Fly: Lancia 037, matala leveä GT auto
Jos GT autopohjaisia hyväksyttäisiin enemmän tähän luokkaan sitten pitäisi hyväksyä muutkin vastaavat ralliversiot mm. Scaleauto/MSC DeTomaso, SCX Ferrari 288GTO, Scalextric Ferrari 308 jne. Tämän jälkeen tuskin niitä suosittuja koppiautoja, kuten Escort mk1 ja mk2 (joiden ympärille koko luokka rakennettiin), nähtäisiin viivalla lainkaan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Moottori: alkuperäinen moottori tai alkuperäisen mallinen moottori (kannutyyppi oltava sama kuin alkuperäinen), jonka max. kierrosluku on 12 voltilla enintään 21000rpm.
Tuon perusteella siis HR -luokkaan voitaisiin tuoda vielä esim. voimamoottorin vuoksi bannattuna oleva automalli, JOS siihen vaihdetaan säännön puitteissa miedompi moottori..? Selkeintä tietysti olisi, että ennen syksyä käydään harrastavoimin läpi luokkaan sallitut autot (kesällähän saattaa julkaistua uusiakin) ja kun lista on valmis niin sitten niillä mennään.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Yksi vaatimus useiden harrastajien puolelta kuitenkin oli, että luokan kalusto olisi tasaväkistä. Matalat ja leveät GT-autot mun mielestäni eivät kuulu tähän luokkaan vaikka niihin vaihdettaisiin sallittu moottori.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Yksi vaatimus useiden harrastajien puolelta kuitenkin oli, että luokan kalusto olisi tasaväkistä. Matalat ja leveät GT-autot mun mielestäni eivät kuulu tähän luokkaan vaikka niihin vaihdettaisiin sallittu moottori.
Tästä syystä HR -luokkaan pitää saada lista autoista jolla ajetaan, koska muuten tässä aletaan 100% varmuudella kaivamaan niitä historian havinoissa ajettuja kisoja, jossa on saapasmaan kansallisen sarjan kyläkahinoihin osallistuttu jollain Maseratilla ja sitten tullan sillä Fincupiin.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
KaiR kirjoitti:
Yksi vaatimus useiden harrastajien puolelta kuitenkin oli, että luokan kalusto olisi tasaväkistä. Matalat ja leveät GT-autot mun mielestäni eivät kuulu tähän luokkaan vaikka niihin vaihdettaisiin sallittu moottori.
Tästä syystä HR -luokkaan pitää saada lista autoista jolla ajetaan, koska muuten tässä aletaan 100% varmuudella kaivamaan niitä historian havinoissa ajettuja kisoja, jossa on saapasmaan kansallisen sarjan kyläkahinoihin osallistuttu jollain Maseratilla ja sitten tullan sillä Fincupiin.
Totta. Tuo ylhäällä oleva lista on juuri -SE- lista. Se on läpikäyty tuntien eri autoratavalmistajien ralliautotarjonta varsin hyvin pitäen mielessä nuo aiemmissa viesteissäni luetellut kriteerit luokalle. On tietysti mahdollista, että listasta on unohtunut jokin yksittäinen auto tai että kesän aikana tulee lisää kriteereihin sopivia malleja. Hallitus voi näitä sitten puida yksittäin ennen kauden alkua ja päivittää listaa.
Esim. SRC:n Capri ja P914 ovat rajatapauksia (molemmista löytyy ralliversiot), jotka jätin pois listalta ihan siksi, että ne ovat suorituskyvyltään jotain ihan muuta kuin esim. SCX:n autot. Moottorit (S-can) niissä ovat joko 21500rpm tai 24000rpm lähteestä riippuen ja niissä on hyvin kevyet korit.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
on hyväksyttyjen listalla. Ja voi SCX aitoihinkin laittaa 21rpm moottorin ja koritkaan ei nyt niin painavia ole.
ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Rami Yliniemi
-
- Poissa
- Platinum Boarder
-
- King of Nothing
- Viestejä: 1059
- Vastaanotettu kiitos 84
Ollaan ajeltu nuilla vakioilla (!) historiikki rallipeleillä vihdissä ja on ollut tosi hauskaa. Kaikilla.
Jos nyt välttämättä haluaa mielensä pahoittaa sillä ettei jotain automallia olekaan listalla, niin voi hyvänen aika nyt sentään!
Koskaan/ikinä/missään lajissa ei saada sellaisia sääntöjä ja luokkia, etä jokaisen yksilön kieroimmat perversiot saataisiin tyydytettyä.
Tulkaa vihdin rallitiistai-kisoihin kokeilemaan, takaan että on kivaa vaikka ihan välikoppa-ekkerillä
Ei mikään ruudinkeksijä, mutta oli kohdalla kun räjähti.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Tasoittaisi huomattavasti kuskien välisiä eroja.
Liikkuva Shikaani !
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Rami Yliniemi kirjoitti: Noniin.
Ollaan ajeltu nuilla vakioilla (!) historiikki rallipeleillä vihdissä ja on ollut tosi hauskaa. Kaikilla.
Jos nyt välttämättä haluaa mielensä pahoittaa sillä ettei jotain automallia olekaan listalla, niin voi hyvänen aika nyt sentään!
Koskaan/ikinä/missään lajissa ei saada sellaisia sääntöjä ja luokkia, etä jokaisen yksilön kieroimmat perversiot saataisiin tyydytettyä.
Tulkaa vihdin rallitiistai-kisoihin kokeilemaan, takaan että on kivaa vaikka ihan välikoppa-ekkerillä
Kukaan nyt ole mieltään heti pahoittamassa (ainakaan täälä meilläpäin) vaikka oman mielipiteensä julki tuo. Pointtina tässä on se että saadaan erilaisia autoja useampia viivalle, kun tuon autolistan mukaan näyttäisi tulevan parin auton merkkiluokka.
ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Jätin tällä kertaa äänestämättä, koska tuen kyllä DTM sarjaa, mutta HR voi mielestäni olla haasteellinen sääntöjen suhteen.
SRC poissaolo vähän ihmetyttää. Porsche 914 ja Ford Capri. Ne ovat kuitenki pienikannuisia kiinteä-muovialustaisia ei-GT autoja.
T: Julius
Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.