KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat

Kysely: Olen sitä mieltä että (was ended 0000-00-00 00:00:00)

Fincupia jatketaan samoilla luokilla kuin viimekaudella, mutta sääntöjen epäkohtia muovataan
1 5.6%
Fincupiin tuodaan uudet luokat DTM ja Historic Rally
17 94.4%
Äänestäjiä yhteensä: 18
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.
Lisää
30.04.2016 11:21 - 30.04.2016 11:22 #32240 : Codriver
DTM ok, mutta ralli vähä mietityttää....

-Jykä-
Viimeksi muokattu: 30.04.2016 11:22 Codriver.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.05.2016 19:10 - 02.05.2016 19:11 #32257 : PekkaN
Molemmat luokat hyvä parannus!

Noista rallipeleistä sen verran että lopullisiin sääntöihin kannattaa määritellä tarkkaan mitkä Fly:n mallit (911 S,R,RS,RSR,SC sekä Fly Racing!) ovat sallittuja:
- 911 R,S,RS,RSR jakavat kaikki saman korin (etu- ja takaspoilereita lukuunottamatta) ja alustan (takamoottori)
- 911 SC -mallit taasen ovat 934:n korilla (= leveämpi kuin edelliset) + takamoottori
- Fly Racing -malleissa taasen on lexan-sisusta ja inline-moottori keskellä

+ Rallista kun puhutaan, pitänee säännöissä olla maininta kartanlukijasta?
Viimeksi muokattu: 02.05.2016 19:11 PekkaN.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: jaaha01, KaiR

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.05.2016 19:50 - 02.05.2016 19:51 #32260 : Rami Yliniemi
SRC:n Caprilla paljon ajaneena, sekä src:n autoilla ajamista seuranneenna, niin menevät pokstokkinakin ihan kipeätä kyytiä säännöissä lueteltuihin pirkka-vehkeisiin verrattuna.
Tarviiko tuota enempää perustella. Vai siksikö just niillä pitäisi saadakin ajaa?

Ei mikään ruudinkeksijä, mutta oli kohdalla kun räjähti.
Viimeksi muokattu: 02.05.2016 19:51 Rami Yliniemi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.05.2016 08:31 - 03.05.2016 08:32 #32262 : Janoz
Vastaus käyttäjältä Janoz aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
Onkos Rami Scx:n autot ja esim. Scalextricin
Escortti jotenkin vauhdillisesti tasavertaisia?

ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput
Viimeksi muokattu: 03.05.2016 08:32 Janoz.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.05.2016 08:57 #32263 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
Vaikka suoraan paketista autot ovat monillakin mittareilla eri tasolla, niin box stock -autojen vastakkainasettelu ei kerro koko kuvaa. Ralliluokassa on kuitenkin SALLITTUA vaihtaa moottori, tietyin rajoituksin kaikki vanteet, renkaat, välitykset, laakerit ja rakentaa autosta omaan ajotyyliin sopiva. Tämä tasoittaa autojen eroa. Lisäksi SCX:n autoissa on keinuva moottorikehto josta osa kuljettajista kokee saavansa kilpailuetua. Kaikki ei siis ole välttämättä niin mustavalkoista kun autot saadaan viivalle.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.05.2016 10:50 #32267 : jaaha01

KaiR kirjoitti: Vaikka suoraan paketista autot ovat monillakin mittareilla eri tasolla, niin box stock -autojen vastakkainasettelu ei kerro koko kuvaa. Ralliluokassa on kuitenkin SALLITTUA vaihtaa moottori, tietyin rajoituksin kaikki vanteet, renkaat, välitykset, laakerit ja rakentaa autosta omaan ajotyyliin sopiva. Tämä tasoittaa autojen eroa. Lisäksi SCX:n autoissa on keinuva moottorikehto josta osa kuljettajista kokee saavansa kilpailuetua. Kaikki ei siis ole välttämättä niin mustavalkoista kun autot saadaan viivalle.


Täysin samaa mieltä tästä.

Saas nähdä, yritän tänään pärjätä SCX:n Escortilla (Bog-standard, lukuunottamatta vaihdettuja laahaimia) ralli-illassa. Voitosta en pysty ajamaan, mutta veikkaan ko. luokan kärkeen kuitenkin vakiomoottorista SCX autoa.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.05.2016 11:02 #32268 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat

Voitosta en pysty ajamaan...


Tätä ei pidä koskaan vähätellä jos haluamme, että meitä on ajamassa muuta kuin finaaliin ehtivät kuljettajat. Fincupissa kävi kuluneella kaudella ajamassa 30 kuljettajaa ja vain pieni osa heistä edes halusi ajaa voitosta. Suurin osa halusi siis ainoastaan ottaa osaa ilman tulostavoitetta.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.05.2016 20:15 - 03.05.2016 20:17 #32274 : Rami Yliniemi

Janoz kirjoitti: Onkos Rami Scx:n autot ja esim. Scalextricin
Escortti jotenkin vauhdillisesti tasavertaisia?

Kyllä ne vain näytti tänäänkin olevan. Vihdin kisassa oli jälleen mukana super-viri autoja, joiden vauhtia on turha huomioida, mutta melko sekaisin ja tasaisin tuloksin nuo pirkka-vakiotötteröt sijoittui. Scx:llä sekä Kalekstrikillä pärjättiin.
Kalekstriksin Kupla oli kylläkin ihan ylivoimainen "pirkka", mutta siinä onkin korkeaprofiiliset ja kapeat renkaat :D

Ei mikään ruudinkeksijä, mutta oli kohdalla kun räjähti.
Viimeksi muokattu: 03.05.2016 20:17 Rami Yliniemi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.05.2016 18:03 #32282 : Janoz
Vastaus käyttäjältä Janoz aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
No tämähän siis todistaa sen ettei se moottorin rpm aina ole se ainoa tekijä. Eli siis tuskin ne Caprit ja 914:t ny olis niin ylivoimaisia kun annetaan ymmärtää. :)

ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.05.2016 18:13 - 05.05.2016 18:15 #32287 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
Tuossa maailman nettikauppoja surffatessa huomasin että SCX:llä on myös Citroen 2CV jota en muista nähneeni mukana/ei mukana -listalla. Olenko taas väärässä ?
Ajattelin niitä ketkä hakevat niitä "enemmistö" autoja, (minä).

Niin ja edelleen olisin sitä mieltä että yksityyppirenkaat by Lordman

Liikkuva Shikaani !
Viimeksi muokattu: 05.05.2016 18:15 Jussi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.05.2016 04:18 #32289 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
No tuota jos sääntöihin piirretään, että vain Juliuksen renkailla saa ajaa niin silloin minkään auton alkuperäiset renkaat eivät ole sallittu. Voiko se sääntö noinkaan olla?

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.05.2016 18:51 #32297 : Jussi
Vastaus käyttäjältä Jussi aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
Ainakaan Nokwoodissa harvassa on ne alkuperärenkaat jotka siellä pitävät, mutta toisaalta jos halutaan tehdä helppo luokka niin miksei alkupeisilläkin.
Pointtina mulla oli karsia vanhat ortmannit pois. Pitää vaan laittaa pelle peloton hattu syvemmälle päähän ja ruveta testaamaan sopivaa koostumusta renkaisiin.

Liikkuva Shikaani !

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
08.05.2016 07:18 - 19.05.2016 05:37 #32298 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
Mulla ei ole tietoa eikä oikein edes mielikuvaakaan kuinka moni oikeasti ajaa vanhoilla Ortmaneilla, itsellä ne on ainakin jo siinä mallissa ettei sovi enää oikein mihinkään ja ovat tainneet mennä jo sekaisin muiden renkaiden kanssa. Nyt Vihdin kisaan ralli Escorttia valmistellessa renkaiksi on tulossa Juliuksen Lordmanit ja eteen ihan Scalextricin vakiotavaraa ja hyvin pitkälti samalla konseptilla mennään muihinkin luokkiin.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Viimeksi muokattu: 19.05.2016 05:37 KaiR.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
19.05.2016 06:19 - 19.05.2016 09:03 #32358 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa KYSELY: FINCUPISSA ensi kaudella ajattevat luokat
SSH:n vuosikokous ensi lauantaina lähestyy ja koska jo NYKYINEN hallitus haluaa samana päivänä päättää ensi kaudella ajettavat luokat ja säännöt, voidaan tämän kyselynkin ja sen "tuloksen" päättyvän huomenna perjantaina. Koska selkeä enemmistö puoltaa muutosta sarjaan näyttää se tosiasia, että touring ja rally nykymuodosaan putoavat pois ja ne korvataan Carrera DTM ja Historic Rally luokilla. Näiden lisäksi kilvanajo jatkuu Scalextric GT Cupin ja GT/P:n kalustolla.

Ainakin itse koen tämän muutoksen hyvänä ja jopa tarpeellisena, itseäni SSH:n hallituksessa vaikuttavana asiassa miellyttää sekin seikka että tulokasluokat on saatu mukaan kerhoaktiivien myötä harrastajien keskuudesta. Itse haluaisin nostaa muutoksen tueksi muutamia pointteja:

1) Mikä tahansa kilpasarja tarvitsee aika-ajoin muutosta ja harrastajamäärien kanssa kamppailevan Fincupin oli lähes pakko uudistua
2) Uudet luokat tuovat kilpasarjan lähemmäksi kerhotason harrastajia, koska DTM on lähes box standard ja HR sallii vain miedot virpomiset
3) Rajoitettu virittäminen hillitsee varustelukilpailua ja korostaa osaamista auton rakentamisessa, huollossa ja itse ajamisessa
4) Inserttipakko poistuu
5) Rengassääntö helpottuu koska DTM -vanne on vakio ja HR -luokassa leveyttä rajoittavia tekijöitä ei säännöissä ole.


Koko kilpasarjan luonne muuttuu reilusti, mutta on hyvä muistaa että sarja on ainoa kotirata-autoilla ajettava kilpasarja Suomessa ja SSH vastaa sen organisoimisesta ja hyvinvoinnista. Keitä sarjan pitää tänäpäivänä palvella - määrältään vähäisiä konkarikilpailijoita vain tilaisuuttaan odottavia uusia tulokkaita? Haluammeko me tarjota kilpasarjan yhdelle veteraanille vai kolmelle rookielle? Tämä saattaa olla tavallaan vähän turhan "diippii shittii", mutta siitä huolimatta, että Fincupissa ajoi viime kaudella 30 kuljettajaa niin vain kolme heistä ajoi kaikki viisi kilpailua ja neljä kuskia (siis yksi edellisten lisäksi) neljä kisaa (joilla on siis mahdollisuus saavutta täydet pisteet). Ensi kertaa sarjassa esiintyi 10 kuljettajaa ja 15 kuljettajaa ajoi vain yhden kilpailun. Ainakin itse toivon, että kotirata-automaisempaan suuntaan kalustoa nyt muokkaamalla saadaan näitä lukuja parannettua ja sarja alkaa elävöityä. Ehkä näin toimien päästään hetkeksi pohtimasta sitäkin, että mikä on se Fincupin sisäänheittoluokka kun koko sarja tehdään (mielestäni) helpommin lähestyttäväksi.

Eriäviä kommentteja kuullaan aina ja kun eräässä keskustelussa kuulin ehdotuksen, että SSH tarvitsisi oman Bernie Ecclestonensa niin tohdin olla eri mieltä. Sen sijaan jos nytkään ei konsepti kelpaa niin kotirata/malliauto -harrastajien lienee syytä alkaa pohtia omaa ajajien etuja pohtivan yhdistyksen pystyttämistä, joka edustajineen saapuu tarvittaessa SSH:n puheille jos meiniki ei maistu hyvälle. Tai jos pysytään maanpinnalla niin ihan SSH:n toimintaankin voi liittyä. Nyt on taas se aika vuodesta...

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Viimeksi muokattu: 19.05.2016 09:03 KaiR.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.356 sekuntia