2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu

Lisää
02.08.2017 05:11 - 02.08.2017 05:11 #35754 : PekkaN
Tulevan kauden 2017-2018 säännöt julkaistu.
- muutoksia Historic Rally -luokassa: mm. moottorit, vanteet
- muutoksia GTP-luokassa: alusta
Viimeksi muokattu: 02.08.2017 05:11 PekkaN.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.08.2017 07:21 #35755 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
Puuttuuko tuolta GTP-säännöt? Vai onko mun selaimessa joku vika?

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.08.2017 10:16 #35759 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
Mun selaimessa GTP -säännöt oli heti kärkeen, ENNEN DTM - ja Historic Rally -luokkia.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.08.2017 13:20 #35762 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
Sieltähän nuo nyt löytyi. :D

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.10.2017 17:03 #36219 : ollikat
Vastaus käyttäjältä ollikat aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
Varmistetaas: Jos säännöissä mainitaan, että "alumiinivanteet sallittu" niin se meinannee, että mankkuvanteet ei ole sallittu?

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.10.2017 19:11 #36225 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
Vaikka materiaaleja onkin monia, niin "aluvanteista" lienee tullut yleisyytensä ja helpon saatavuutensa kautta lähes "yleisnimike" mille tahansa suoralle ja pyöreälle kevytmetallivanteelle. Näinhän tämä taaskin meni, että vaikka kuinka yrität sääntöä kirjoittaa niin sieltä se vaan tulee se "poikkeamaraportti" ja taas kirjoitetaan sääntöä uusiksi. "Historic Rallyssa muovisen takavanteen saa korvata".

Noh, tuskin autoasi hylätään jos satut erehtymään katsastukseen magnesiumvanteilla. On mahdollista, että jopa keraamiset vanteet menisivät läpi. Ehkä siinä tapauksessa, jos omavalmistevanteissa lukisi sisäpinnalla "flush & go" saattaisin kysyä, että mitäs materiaa nämä vanteet olivatkaan..?

Säännöt on hyvä olla, mutta onneksi Fincup on vain Fincupia.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.11.2017 13:44 #36403 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
Kysymys koskien Carrera DTM-luokan teknisiä sääntöjä.

Luokan säännöissä on lueteltu kasa auton komponentteja joiden on oltava alkuperäisiä tai vakiota. Lisäksi on kerrottu joitakin komponentteja jotka ovat vapaita.

Mites sitten ne auton komponentit ja osat joista säännöt eivät mainitse mitään? Ovatko ne vapaita?

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.11.2017 20:48 #36413 : jaaha01
Vastaus käyttäjältä jaaha01 aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
Carrera DTM on luokka, jossa sallitut muutokset autoon ovat hyvin vähäisiä. Renkaat, ohjurin lapaosa, pinjoni (hammasluku säilytettävä) ja johdot saa vaihtaa muuksi kuin alkuperäisiksi. Sääntöjä lukemalla ihan kaikkia muita muutoksia (esim. etuakseliin tai etulaakereihin) ei ole selvästi kielletty, se on oikoluvussa näköjään jäänyt huomioimatta. Pitää jatkossa täsmentää niitä.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.11.2017 09:24 #36417 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
Muotoiletko Jaakko tuon sääntötarkennuksen ja välitä Pekalle (joka pystyy muokkaamaan sääntöpäivityksen Finslottiin).

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.11.2017 13:42 #36424 : Codriver
Vastaus käyttäjältä Codriver aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
Säännöissä pitäisi lukea kaikki mitkä ei ole erikseen sallittu on kielletty.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
22.11.2017 07:42 #36539 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
Kysymys koskien historic rally -luokan vannesääntöä. Säännöissä lukee:

Vanteet: halkaisijaltaan alkuperäisen mitoituksen mukaiset muovivanteet edessä, takana sallittu myös alumiinivanteet
(max 1mm poikkeama halkaisijassa sallitaan).


Tarkoittaako ko.lause sitä että 1 mm:n poikkeama on sallittu ainoastaan taka-akselin alumiinivanteissa? Vai onko ajatuksena ollut sallia poikeama myös etuakselin vanteille?

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
22.11.2017 09:03 #36541 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
1 mm poikkeama halkaisijassa on sallittu sekä edessä että takana. Sääntö koski viime kaudella muovivanteita jos niitä halusi vaihtaa, sama pätee tänä vuonna muihinkin vanteisiin. Jos siis alkuperäinen muovivanne on näkyvältä ulkohalkaisijaltaan 12 mm, on sallitun korvaavan vanteen (muovi/alumiini/muu materiaali) halkaisija jotain 11 - 13 mm väliltä.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kaitsu

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.12.2017 08:52 #36793 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
Kysymys koskien lisäpainojen sijoittamista Fin Cup -autoihin.

Säännöistä:

Lisäpainot

Lisäpainot sijoitettava kaikissa luokissa kokonaisuudessaan auton pohjalevyn sisälle (ei pohjalevyn aukkoihin, ritilöihin,
ruuvipaikan kierteisiin tai pohjan alapuolelle muihinkaan pohjan tasalle asennuksen mahdollistaviin aukkoihin.
Poikkeuksena pohjalevyssä autosta poistetun magneetin jättämän tyhjän tilan saa täyttää lisäpainolla.
Näin toimien auton alkuperäiset magneetin pidikkeet oltava paikallaan
.


Kisoissa näkyy autoja joissa lisäpainoja on sijoitettu irrallisen moottoripukin alapinnan tasolle. Koska nämä autot ovat läpäisseet katsastuksen, niin ilmeisesti painojen sijoittaminen näin on tulkittu sääntöjen mukaiseksi?

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.12.2017 11:05 - 29.12.2017 11:06 #36796 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
Lisäpainoja ei saa sijoittaa siten, että ne irrallisessa moottoripukissakaan tulevat siinä olevan aukon alapinnan kanssa samalle tasolle. Mielestäni kauden avauksessa näin ei myöskään ollut ja esim. useissa SCX:n ralliautoissa magneetin paikka oli jätetty täyttämättä kokonaan. Painojen sijoittelu oli suht ok myös GT/P kalustossa, vaikka jossain autoissa raja alkoi olla aika häilyvä. Lopputulemana Vihdin kisoista oli lähinnä kiitokset kilpailijoille asiamukaisesti rakennetusta kalustosta.


Jos paino lisätään auton pohjaan, niin se pitää tehdä kuvassa näkyvällä tavalla jossa paino ei tule LÄHELLEKÄÄN pohjan alimman pinnan tasoa.

Edellisen Hämeenlinnan kisan kalustoon mulla ei ole näkemystä. Sen sijaan siihen, mitä mieltä kaikesta tästä sääntökikkailusta olen mulla ON selvä näkemys:

Tästä autoratakisailusta 1/32 skaalassa on niin lyhyt matka lähiöpihojen hiekkalaatikolle ja siellä rapautuvaan 1/64 die cast -kalustoon, että onko oikeasti taas unohtumassa minkä kanssa ollaan tekemisissä? Rakentakaa ne autonne ajan kanssa kotona sääntömääräiseen sellaiseen jiiriin, että päästään kisaamaan aikataulussa ilman katsastuksen tökkimistä jne. Minua ei ainakaan kohta kiinnosta kiertää kisoissa pilaamassa omaa päivääni posmottamassa aina samoista asioista.

- KR -

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 29.12.2017 11:06 KaiR.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
19.01.2018 11:47 - 19.01.2018 12:09 #36951 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa 2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu
SSH ry. ei ole pitkästä väännöstä huolimatta löytänyt tyydyttävää ratkaisua lisäpainojen sijoittelun suhteen 2017/2017 Fincup -sääntöjen päivittämiseksi. Vaikka useita eri vaihtoehtoja puntaroitiin läpi, ne olisivat joko 1) vaatineet moniin tämän kauden alussa sääntömääräisiin autoihin isoja muutoksia tai 2) herättäneet vain uusia kysymyksiä päivityksen tulkinnasta. Näin ollen 2017 - 2018 säännöt pysyvät muuttumattomana.

Sääntöjen tulkinta lisäpainoasiassa saattaa kuljettajien ja katsastajien kesken vielä loppukauden kilpailuissa olla toisistaan poikkeavaa, mutta kauden edellisetkin kisat on saatu tästä huolimatta ajaettua. Epäilemättä näin tulee käymään myös kauden toisella puolikkaalla (sekä tulkintojen että kilpailujen läpiviemisen suhteen).

KaiR
SSH ry.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Viimeksi muokattu: 19.01.2018 12:09 KaiR.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.289 sekuntia