24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Old Stuff

Lisää
01.01.2011 22:53 #14584 : Kaitsu
Old Stuff kirjoittanut Kaitsu
Lueskelin tuossa Slot Forumia, ja osuin threadiin jossa jengi esitteli kaikkea vanhaa roinaa, jota on nurkkiin jäänyt. Tästä intoutuneena kaivoin esiin pari vanhaa "projektiani" joita touhuilin joskus 13-15 vuotiaana reilut 30 vuotta sitten.

1. Hand made -keskirunko Coxin 1/32 Iso Fulcrum alustaan.

Sain aikoinaan isän serkun mieheltä 1/32 Coxin alustan. Valitettavasti mulla ei ollut siihen sopivaa mosaa. Tampereella ei juurikaan ollut myynnissä mitään slottipalikoita. Aikani yritin sovitella alustaan Scalextricin ja Parman moottoreita huonolla menestyksellä (mm. tuhoten ainokaisen vetorattaani...). No, nassikkana sitä on hulluja ideoita ja myös aikaa toteuttaa niitä. Eli päätin tehdä itse 1 mm:n alumiinilevystä kokonaan uuden keskirungon, johon Johnson 111 sopii. Toteutin homman koulupöydälläni, jossa mulla oli pieni ruuvipenkki. Käsiporaa, viilaa ja vasaraa käyttäen runko muotoutui, jopa yllättävän hyvin.

Näin vuosikymmenien päästä runkoa katsellessani jaksan hämmästellä, että kuinka viitseliäisyys on tuon luomiseen riittänyt. Työtunteja siihen on mennyt varmaan melkoisesti. Tuskin enää ryhtyisin moiseen...

Valitettavasti en muista käytinkö tuota sitten loppujen lopuksi missään. Voi olla, että jäi kokeilematta juuri tuon puuttuvan vetorattaan vuoksi...

2. Modattu 60-luvun Classic-alusta

Samoihin aikoihin ostin J.Jokipiiltä 60-lukuisen Classicin 1/24-alustan. Jokipiillä oli tuota Classic-kamaa vielä 90-luvullakin. Pörin Jukka taisi ostaa viimeiset pois.

Runko oli suunniteltu Mabuchin FT-26D -moottorille. Sellaisia minulla sattui olemaan 1/24 Fleischmanneissa. Kaukajärven kerholla rungolla ajelin ja sihen oli soviteltu milloin mitäkin koreja. Viimeinen versio oli varustettu Hellerin 1/24 Alpine A210 rakennussarjan korilla.

Menin myymään riehneen 90-luvun alkuvuosina Kivekkään Aarnolle. Jossain välissä runko moottoreineen päätyi Pörin Jukalle ja lopulta mulle takaisin.

Runkoa on viilailtu varsin raskaalla kädellä. Ilmeisesti akseliväliä on lyhennetty jotain koria varten jossain vaiheessa.

Moottori oli parhaat päivänsä nähnyt. Mm. ankkuri sippasi jossain vaiheessa. Korvaava ankkuri otettiin Mabuchin patterimoottorista. Aika vihaisesti vehje sillä kyllä laukkasi. Ja ankkuri oli ainakin 90-luvulla vielä hengissä... Parhaaseen slottityyliin sitä tuli pistettyä oikein ruuveilla kannu ja hiilipääty yhteen.

Irroitettava takimmainen moottoripukki on vedetty kauheilla peltiruuveilla kiinni. Ilmeisesti Classicin omat ruuvit hukkuivat jossain vaiheessa:

Mulla oli melkoinen läjä pääasiassa alumiinilevystä itse tehtyjä runkoja. Väänsin mä ainakin yhden myös rosterista (siinä oli melkoinen homma). Jonkinlainen viritys tuli tehtyä myös kuparipintaisesta piirilevyn palasta.

Valitettavasti taisin hävittää kaikki nuo tekeleet tässä joku vuosi sitten. Ainakaan nyt niitä ei löydy mistään. Harmi sinänsä.

-kaitsu (nostalgiameiningeissä)

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.01.2011 12:37 #14586 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Old Stuff
3. "Modattu" 1/32 Cox iso-fulcrum -alusta

Täytyihän tuo 1/32 Cox kaivaa esiin, jotta voi "ihastella" omien kätöstensä (tuho)töitä.

Matkan varrella alkuperäinen ohjuri ja etuakseli ovat hävinneet. Ne ovat nyt hakusessa. Sen sijaan sopivan kokoinen lautaspyörä on löytynyt. Samoin multa löytyy uusi ajamaton runkoon sopiva Mabuchi FT13UO -mosa. Koriksikin on hankittu repro-tuotantoa oleva kopio Lancerin Ferrari 330 P4 -korista. Cox käytti 1/32 Daytona -sarjassaan juuri Lancerin vacform-koreja.

Skidinä sitä tekee aika hätöityjä ratkaisuja. Kun sopivaa lautaspyörää ei ollut homma ratkaistiin peltisaksilla, pihdeillä ja viilalla. Eli rungosta vaan tavaraa pois tieltä. Mielummin reilusti, että isompi lautaspyörä mahtuu varmasti. Tyylikästä:

Alkuperäiset korineulat katkesivat/hukkuivat jossain vaiheessa. Ilmeisesti sopivan vahvuista teräslankaa ei ollut sillä hetkellä käsillä. Joten koppa vedettiin jatkossa runkoon kiinni peltiruuveilla. Ilmeisesti olleet aika reilun kokoiset, sillä ruuvit ovat selkeästi muokanneet rungon sivuja. No, todennäköisesti koppa on ainakin ollut tukevasti kiinni.

Ruuvikiinnitykseen lienee ollut syynä myös, että muistaakseni mulla ei ollut alustaan sopivaa vacform-koria. Yritin istuttaa siihen kovamuovikoreja, jotka on vähän paha pistää neuloilla kiinni. En muista mitä koreja yritin. Ilmeisesti ainakin Matchboxin 1/32 koottavaa Porsche 917/10 koria.

Alusta sai tosiaan osakseen varsin kovaa kohtelua. Kuvastakin on ehkä hieman nähtävissä kuinka kolhittu ja väännelty se on. Varsinkin teräksinen ulkorunko. Suoraa siitä lienee mahdoton tehdä enää. Alumiininen keskirunko on puolestaa kohtuullisen suora, mutta viilaa ja poraa se on saanut kunnolla. Lujuusopilliset arvot eivät olleet tuohon aikaan ihan päällimmäisenä mielessä:

Mitä seuraavaksi? Tarkoituksenani on saattaa laite ajokuntoon kunhan löydän siihen etuakselin ja ohjurin. Hommassa ei tosin ole mitään järkeä. Ebaysta noita vehkeitä saa kohtuulliseen hintaan suorina ja ehjinä. Mutta tässä tulee mukaan taas nostalgia-/tunneasiat. Tämä yksilö on alkuperäinen "suomiyksilö" ja uudesta lähtien oma.

Edit 7.2.2011: Tarina jatkuu täällä .

-kaitsu

Lisää
16.01.2011 20:17 #14651 : pertti_jarla
Vastaus käyttäjältä pertti_jarla aiheessa Re: Old Stuff
Saisikohan vintageajoihin sen vacform-metallirunkosarjan... vai onko tilaamasi kopio hartsia tms?

Lisää
17.01.2011 06:30 #14654 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Old Stuff
Monia 60- ja 70-luvun 1/32- ja 1/24 vacform-koreja (esim. Lancer) tehdään nykyään reproina. Vaikuttavat olevat lähes täydellisiä kopioita alkuperäisistä.

Esim. Electric Dreams myy näitä. Samoin moni muu jenkkifirma.

Kieltämättä houkuttelisi saada tuo Cox ajokuntoiseksi pääsiäisen vintage-meettiin. Se on ollut tuossa nyt 30 vuotta projektina. Olisi kenties korkea aika saada valmiiksi. :lol:

-kaitsu

Sivu luotiin ajassa: 0.686 sekuntia