Kun on aikaa ja energiaa huonosti...

Lisää
05.06.2018 08:48 #37669 : JussiK
Vastaus käyttäjältä JussiK aiheessa Kun on aikaa ja energiaa huonosti...
Niitäpä saa tulla ulkoiluttamaan sitten kun alkaa olemaan valmista. Kyllä tässä jonkunlainen pienimuotoinen avajaiskilpailukin tarttis pitää.
Kolmesta tilatusta virtalähteestä kaksi oli valmiiksi rikki. Reklamoin toimittajalle ja sain uudet. Pitänee katsastaa että ovatko ne pelikelpoisia. Virtalähteissä on säädöt 5-15V ja 0-15A. Näitä tulisi aina yksi per urapari. Saadaan laskettua uraparin ajojännite vaikka 9 volttiin, jos sille ilmenee esim. aloittelijoiden kanssa tarvetta.

-Jussi

Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
27.08.2018 21:20 #37823 : JussiK
Vastaus käyttäjältä JussiK aiheessa Kun on aikaa ja energiaa huonosti...
Ensimmäiset pari uraa on kytketty virtoihin ja Scalen magneettipeli kulki varsin mukavasti. Lisää virtaa, kaiteita, levikkeiden kiinnitystä ja lopulta enemmän hanaa!
Perjantaina ilmestyi myös Lap Master ajanotto-ohjelma... Ei ollut enää tomaattirasiassa, vaan nyt on elektroniikka pakattu erittäin tyylikkääseen puurasiaan.

-Jussi

Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
23.06.2019 16:37 #38843 : JussiK
Vastaus käyttäjältä JussiK aiheessa Kun on aikaa ja energiaa huonosti...
Rojekti on jälleen edennyt. Loppusijoituspaikka on vaihtunutomasta autotallistani Lempäälän Marjamäkeen, vähän isompaan talliin. Rata on kasailtu uudestaan paikalleen, virtalähteet + hyppypiuhat vedelty kiinni ja tulosmonitorikin möllöttää jo seinällä. Kaiteet ja lähes kaikki levikkeet ovat paikallaan. Muutamia kierroksiakin on jo ajettu.

Tänään rata on mitattu ositusta varten. Lopulliseksi mitaksi saatiin komiat 18,20 m. Nyt enää Lap Master kiinni, pientä fiksailua ja sen jälkeen 12 kpl Carreran Huracaneja odottaa täydellistä romutusta!

-Jussi

Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: haukku

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.07.2019 18:58 #38861 : JussiK
Vastaus käyttäjältä JussiK aiheessa Kun on aikaa ja energiaa huonosti...
Alkaa olemaan ~2009 ajatuksen asteella alkanut oma kotirataprojekti lähes valmis. Kohteena on 6-urainen 18,2 m pitkä Fleischmann Auto Rallye (valmistettu ~1967-1989) ratapaloista kasattu vauhtibaana. Pöydällä on kokoa ~3,6 m x 4,0 m. Radan suorien osuuksien levikkeet ovat Fleischmannin alkuperäisistä paloista "teurastettuja" sivukappaleita. Mutkien ulkolevikkeet ovat omavalmisteita CNC-jyrsimellä jo lähes 10-vuotta sitten abs muovista.

Ajokahvoina on Parma Econony 25 ohm kahvat, XLR-pistokkein ja kotiratakytkennällä.

Ajanottosysteemiä (Lap Master) ei ole asennettu vielä toistaiseksi, mutta se toivottavasti korjaantuu lähiaikoina.

Lähdetään kokeilemaan kuinka Carreran valmistamat magneetein varustetut Huracanit kestävän pienten ja isompien kuskien käsittelyssä.

Loppukesän aikana rataa on tarkoitus alkaa markkinoimaan synttäreille, polttareille, virkkareille yms. tapahtumiin. Tilasta tulee löytymään mm. wc, jääkaappi, kahvinkeitin, mikro, pöytiä ja tuoleja.

Rata sijaitsee Lempäälässä Marjamäessä noin 15 km Tampereen keskustasta etelään. Ideaparkilta matkaa kertyy vajaan kilometrin verran.

Loppuvuoden aikana rataa on tarkoitus päivittää mm. ohjattavalla ja ohjelmoitavalla valaistuksella (katuvaloja, rakennuksia yms.). Levikkeiden lisäämisellä sisämutkiin yms. ajamisen kannalta ei niin kriittisiin paikkoihin. Lisäksi rata varustetaan vinssillä nostettavaksi reilun parin metrin korkeuteen lattiatilan maksimoimiseksi muuhun käyttöön.

Isot kiitokset jelpistä radan rakentamiseen kuuluu: Markku Salminen, Aleksi Salminen, Ville Taalikka, Raine Koponen, Jyrki Rantanen, Lassi Sirviö ja Markus Nukari sekä entiselle työkaverilleni Ville Valkeejärvelle pöydän rungon hitsaamisesta.

P.S. Würthin Rost Off Plus tuntui olevan paras aine haalistuneiden ratapalojen saattamiseksi takaisin mustan sävyisiksi. Teki vaan radasta toistaiseksi luvattoman liukkaan!

Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hapa

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
16.04.2024 09:42 #43209 : JussiK
Vastaus käyttäjältä JussiK aiheessa Kun on aikaa ja energiaa huonosti...
Paljon on tapahtunut tässä noin viiden vuoden kuluessa.

Rataa on modernisoitu rankalla kädellä. Lap Master toimii mainiosti dead stripin kautta. Asentamani lasersilta ei ollut toiminnaltaan niin varma, joten hylkäsin sen. Kolmesta Fleischmannin rataosasta irroitin kiskot, nappasin pätkät Dremelillä pois ja asettelin takaisin paikoilleen. Varmistin vielä epoksilla vielä niiden pysyvyyden.

Ratahan on rakennettu siten, että se pystytään nostamaan vinssillä reilun kahden metrin korkeuteen. Tällöin radan alapuolelle jää tilaa pitää vaikka päivätanssit. Ratapöydän runko vaati reilusti vahvistusta, joten sinne asetettiin kertopuut tasaisin välimatkoin ja nostovaijerien vetolenkit pultattiin niihin. Rata siis nousee neljästä kulmasta kattoa kohden vinssillä.

Suurin työ on ollut seuraavassa. Päädyin rakentamaan radalle valaistuksen. Kaverini Kilpeläisen Aleksi oli jelppaamassa hommassa useita (kymmeniä) tunteja. Radalle on istutettu muistaakseni 107 katuvaloa ja jokainen on porattu vesivanerista läpi. Tämän jälkeen jokaiseen lamppuun on kolvattu, tinattu ja ennen kaikkea juotettu etuvastukset kutisukkineen sekä tietysti lamppujen välipiuhat. Lamppujen "asennusjohdot" olivat noin 10 cm mittaiset  ja lamppujen etäisyys toisiinsa katsottiin noin 20 cm verran. Tämä kaikki tapahtui siis radan alla. Työasento oli lähes ergonominen, kun radan saattoin nostaa hieman omaa päätään ylemmäksi. Radan sillan alle on asennettu led putket tuomaan valoa ja tunnelmaa myös sinne.

Pleksit on asennettu reunustamaan rataa. Se estää tehokkaasti autojen putoamisen radalta. Muutamaan ulkomutkaan olen rakennellut rengasvalleja vanhoista 1/24 kokoisista Scalauton ProComp renkaista. Jos jollakin on ylimääräisiä vanhoja ja käytettyjä Scaleauton renkaita (alkuperäisiä, ProComp tai jopa leveitä eturenkaita yms.), niin otan mielelläni niitä vastaan. Vanteet saavat olla soikeita, vääntyneitä ja selkäänsä saaneita.

Radan seinällä on tällä hetkellä pari vitriiniä. Sinne olen asetellut ura-autokokoelmani. On jonkin verran nähtävää heille, jotka tulevat pyörähtämään radalla.

Viimeisin modaus on autoihin rakentamani valokitit sekä ajovalot. Lisäksi Aleksi K:lla oli yksinkertainen, mutta aivan huikea idea! Nyt kun radalla voi ajaa pimeässä, niin millä kuljettajat erottavat omat autonsa? Varsinkin kun kaikki autot ovat samalaisia (ja värisiä) Lambon Huracaneja? Asennettiin jokaiseen autoon ajovalojen lisäksi kojelaudalle värillinen led. Nyt radan uraväri ja auton led muodostavat parin. Ajatan radalla autoja siten, että jokainen kuljettaja saa ajaa jokaisella uralla, mutta autot pysyvät urillaan. Mahdollisten kalustovaurioiden vuoksi jokaiselle radalle löytyy tällä hetkellä yksi vara-auto ledeineen. Rakentamani valokitti on paranneltu versio siitä mitä olemme tottuneet käyttämään mm. LMH Pro Series sarjan osakilpailuissa Saksassa ja Belgiassa. Laitoin omiin kitteihin suuremmat kondensaattorit, jolloin valot pysyvät kirkkaina pidempään.

Seuraavaksi on ajatuksena vielä lisää kolvata, tinata sekä juottaa rataan merkkiledit. Poraan sopivin välimatkoin ratapaloihin reiät ja upotan ledit "uratäpän" merkiksi jokaiselle uralle. Tämä ei ollut oma ideani, vaan elektroniikkaguru Aleksi K ehdotti tämänkin idean. Näin saadaan pimeäajoon lisää näyttävyyttä. Sattuneesta syystä olen noin 10+ ura-autoiluun liittyvässä Facebook yms. ryhmässä. Ja ainakaan vielä missään ei ole tätä ideaa/ajatusta tullut vastaan.

Radasta valmistunee pian esittely/mainosvideo. Linkkiä on luvassa tännekin suunnalle. Toivon mukaan siihen ei mene noin 15v. verran. Se on nimittäin aika, kun aloitin tämän projektin tilaamalla ensimmäiset Fleischmannin rataosat Hollannista vuoden 2009 paikkeilla.

Pieni ajatus on että alkaisin pyörittämään kaikille avointa autoratakerhoa Lempäälässä... Katsotaan toteutuuko tämä ajatuksen tasolla oleva ajatus jossain vaiheessa?

-Jussi

 
 
 
 
 
 

Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
16.04.2024 09:57 #43210 : JussiK
Vastaus käyttäjältä JussiK aiheessa Kun on aikaa ja energiaa huonosti...
Tässä vielä kuva Lamborghini Huracaneihin asennetuista valoista. Kojelaudalla olevat ledit osoittavat ajettavaa uraa. Ainoastaan harmaan uran väri piti muuttaa pinkiksi. Nyt uravärit ovat: pinkki -> vihreä -> sininen -> valkoinen -> keltainen -> punainen.

Kuljettajat siirtyvät ajopaikaltaan aina viereiselle ajopaikalle, mutta ajettava ura hyppää yhden yli, kuten normaalissa ajokaaviossa.

-Jussi

 
 
 

Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.07.2024 19:13 #43254 : JussiK
Vastaus käyttäjältä JussiK aiheessa Kun on aikaa ja energiaa huonosti...
Radan esittelyvideokin valmistui aikanaan. Kiitokset mukana olleille kuljettajille ja kameramiehelle!


-Jussi
 

Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.228 sekuntia