- Vastaanotettu kiitos 0
Kierroslaskurista...
- Norrit
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
koti.mbnet.fi/~scalenet/radat.ph ... m=&ucat=3&
Muistaakseni siellä oli juttua kierroslaskurin toteuttamisesta IR-ledeillä. Olen tutkinut tämän foorumin kaikki aiheeseen littyvät keskustelut, tietääkö ketään onko jossain vielä lisää aiheesta?
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Petteri
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
[url:3v7yzv27] www.puisto.org/scale/ [/url]
Samaten nuo sivut palaavat julkisuuteen kun vain aikaa riittää homman tekemiseen.
Petteri
- Norrit
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
- ratakettu
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Ois vain kiva olla ne suomenkieliset ohjeet, kun ei tuosta vielä aukea :shock: Minäkin olen vähän etsiskellyt sitä
- Petteri
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Palaan asiaan ellei Sami ehdi ennen sitä.....
Petteri
- Norrit
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
ratakettu kirjoitti: Sama juttu on täällä: p075.ezboard.com/fpockitfrm14.sh ... =257.topic
Ois vain kiva olla ne suomenkieliset ohjeet, kun ei tuosta vielä aukea :shock: Minäkin olen vähän etsiskellyt sitäettä kerkiskö kukaan ottaa juttua ylös?
HELMEÄ...miksi en ite koskaan löydä mitään...hieno juttu...tietysti sanallinen ohjeistus vielä vois helpottaa...
- ratakettu
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Norrit kirjoitti:
ratakettu kirjoitti: Sama juttu on täällä: p075.ezboard.com/fpockitfrm14.sh ... =257.topic
Ois vain kiva olla ne suomenkieliset ohjeet, kun ei tuosta vielä aukea :shock: Minäkin olen vähän etsiskellyt sitäettä kerkiskö kukaan ottaa juttua ylös?
HELMEÄ...miksi en ite koskaan löydä mitään...hieno juttu...tietysti sanallinen ohjeistus vielä vois helpottaa...
Foorumeiden hakukoneilla löytää
Voisko sami tai petteri antaa vähän ohjeistusta rakentamisessa? Jos norrit saat rakennettua laitatko vähän vinkkiä tänne? Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Norrit
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
- Petteri
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Tuossa Samin artikkelissa siis käydään läpi miten nuo scalen omat "kontakti liipasimet" korvataan IR Ledeillä... Näin esim tuosta RMS:stä saa paljon luotettavamman.
Mutta jos tuollaisen laskurin meinaa itse tehdä niin suosittelen kyllä rinnakkaisporttia. Sarjaportin pinnit loppuu heti kesken kun rakentelussa vauhtiin pääsee. Samaten sarjaporttia ei kovin moni softa tue ja nekin jotka tukevat ovat aika onnettomia.
Rinnakkaisportin kautta pinnejä sitten riittääkin kotitarpeisiin ihan riittävästi. Ja jos ei riitä niin mone softat osaavat käyttää useampaakin rinnakkaiporttia, joten kesken ei lopu.
Rinnakkaisportin kautta voi tehdä esim. seuraavaa:
- ajanmittaus 2-8 kaistaa
- SpeedTrap (kaksi sensoria esim. 5cm päässä toisistaan, jolloin voi laskea auton todellisen nopeuden vaikka lähtösuoran päässä)
- Väliaika mittauspisteet
- Radan sähköjen ohjaus
- Lähtövalojen ohjaus
- erilaisten ledien sytyttely/sammuttelu (kierrosennätys tms..)
jne.jne..
Palataan.....
Petteri
- Norrit
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Noita komparaattoreita löytyy ihan tolla samalla numerolla...OK
Sitten tuo englannin "Phototransistor" viissiin on sama kuin meillä suomessa Fototransistori?...OK?
SItten onko väliä, pistääkö toisellepuolelle tavallisen ledin, vai pitääkö olla ns. IR-ledi?
Entä nuo vastukset(käsittääkseni kaikki suorakulmiot on vastuksia)...niistä olen eniten pihalla, miten niiden ohmimäärä määräytyy?
Sitten nuo "laatikkonuolet" vai miksi niitä kutsuisi...niin mistä nyt tietää mihin lyödään tuo 3V...kaikkiin....no ei ainakaan outputteihin!
- Johannes
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Norrit kirjoitti: SItten onko väliä, pistääkö toisellepuolelle tavallisen ledin, vai pitääkö olla ns. IR-ledi?
Suurin osa fototransistoreista kait toimii IR-alueella, eli riippuu siitä transistorista.
En ole mikään elektroniikkavelho, mutta tuollaista opin Saabin ajotietokoneen valojen automaattihimmentimen kanssa taistellessa
- Norrit
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
- Petteri
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Jos teet ihan "uuden" mittauslaitteen rinnakkaisporttiin kytkettäväksi niin silloin kyllä suosittelen ettet tee triggausta suoraan siitä IR-transistorista tai valovastuksesta vaan mittaat tuon komponentin tilan muutoksia ja sitten itse pulssin teet jollakin toisella piirillä sinne koneen suuntaan. Näin voit tehdä koneelle lähtevästä pulssista sellaisen että se toimii sata varmasti, käytännössä että se on tarpeeksi pitkä että kone ehtii sen huomata. Tällöin tarvitset luonnollisesti sähköä kytkökseen....joku tuollainen tuossa Saminkin kytkennässä varmaan on?
Tuon tarvittavan muutoksen havaitseminen onkin sitten toinen juttu.... Itselläni kävi valovastusten kanssa sillä tavalla hassusti, että toinen vastus muutti herkkyyttään varsin pian. Näin ollen ei laatikkooni asetettu raja-arvo enää ylittynytkään kun auto paineli vastuksen yli liian kovaa. Ratkaisuksi tähän hovisuunnittelijani Majis väänsi systeemin hieman uusiksi ja nyt tuota raja-arvoa voi sitten säätää tilanteen mukaan
Keskustelinkin asiasta jo Majiksen kanssa, mutta nyt tuon muutoksen jälkeen on nuo kykentä kuvat vähän sekaisin. Ajattelimme tavata ensi viikolla ja laittaa kuvat kuntoon ja sitten voin laittaa ne jakoon....
Toki voit sen vastuksen kykeä suoraankin sinne rinnakkaisporttiin, mutta väittäisin että luotettavuuden kanssa tulee ennen tai myöhemmin ongelmia.
Sitä vastusta älä jätä pois!!! oisko ollu 150ohmia tms. mikä sen pitää olla minimissään, muuten rikot rinnakkaisporttisi!!! Palaan asiaan!
Petteri
- Petteri
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Tässä on sama perusajatus kuin tuossa "minun" laatikossani:
[url:3g3hu146] www.cenobyte.nl/slotracemanager/timing_nivaro.html [/url]
Ja valot on tehty muuten juuri noin, mutta piiri oli eri kun tuota ei bebekistä löytynyt. En nyt muista ulkoa mikä se ´piiri mikä minulla on on.
Tässä on hyvää perus huttua aiheesta:
[url:3g3hu146] www.cenobyte.nl/slotracemanager/timing.html [/url]
Äläkä unohda tsekata tätä erinomaista softaa kun saat mittalaitteistosi valmiiksi:
[url:3g3hu146] www.cenobyte.nl/slotracemanager/hoofdframe.html [/url]
Petteri
- Norrit
- Kirjoittaja
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0