24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Liimoista kysymyksiä

Lisää
24.09.2014 08:55 #24978 : Rami Yliniemi
Kysytään välillä:
Mitä liimaa tirehtöörit käyttävät vaahtomuovin/solukumin (moosgummi) liimaamiseen korikiinnikkeissä?
Entä lasien liimaamiseen?
Onko tietoa, että onko Microsolin Crystal Clear samaa kuin Eri Keepperi?
Millä liimalla tulee parhaat pinnat eturenkaisiin (Scaleauton hard comp)?

Ei mikään ruudinkeksijä, mutta oli kohdalla kun räjähti.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
24.09.2014 09:08 #24979 : VilleT.
Vastaus käyttäjältä VilleT. aiheessa Liimoista kysymyksiä
Mä oon viimeaikoina käyttäny korien liimaamiseen bison tixiä, eli siis paksua kontaktiliimaa. Eturenkaisiin ihan perus juokseva pikaliima toimii hyvin. Zapin pinkki tai ihan vaan perus loctite tms.

Born to be last

Lisää
24.09.2014 09:33 #24981 : PekkaN
Vastaus käyttäjältä PekkaN aiheessa Liimoista kysymyksiä
Loctite (aiemmin Pattex) Repair Extreme korikiinnikkeisiin. Löytyy lähes joka marketista. Kuivuu elastiseksi ja ei jämähdä välittömästi joten antaa aikaa saada kori juuri oikealle paikalleen. Helposti poistettavissa kuivumisen jälkeenkin, jos täytyy repiä irti.

Crystal Clear ainakin näyttää ja tuntuu samalta kamalta kuin Eri Keeper.

Lisää
24.09.2014 09:40 #24982 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Liimoista kysymyksiä
Korinkiinnikkeiden liimaamisessa kokeilin viimeksi kontaktiliimaa. Hyvin toimi. Joskus olen vetänyt vaahtomuovit koriin kiinni epoksihartsilla, mutta se on kieltämättä varsin työläs tapa. Mulla on ollut viime vuosina tapana vetää korikiinnikkeet ilman kumeja suoraan koriin. Viimeisimmät OEPS-kopat tuli taas pistettyä kumeilla. Kaipasin korin kiinnitykseen joustavaa, lujaa, täyttävää, hyvän tartunnan omaavaa liimaa. Tällöin vaahtokumia ei tarvittaisi. Olen kokeillut erilaisia rakenneliimoja (esim. SikaFlexiä jotain laatua). Tartunnat näissä olleet huonoja. Vinkkejä otan vastaan...

Laseja olen kiinnittänyt plastic welderillä tai epoksilla. Viime aikoina siirtynyt enenevissä määrin epoksiin (yleensä hidas) koska sillä saa kevyemmät ja siistimmät liitokset. Plastic welderillä saa kyllä erittäin lujat saumat ja hyvät kiinnitykset jos lasit ei istu koppaan kunnolla.

En tiedä millä pikaliimalla tulee parhaat pinnat. Kaikkien näiden vuosien jälkeenkin eturenkaiden teko on mulle vähän semmoista sattuman kauppaa. Joskus onnistuu joskus ei. Nykyään käytän ZAPin Medium CA+ (vihreä).

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Lisää
24.09.2014 21:45 - 24.09.2014 21:47 #24996 : Rami Yliniemi
Vastaus käyttäjältä Rami Yliniemi aiheessa Liimoista kysymyksiä
Pittääpä hakia Biisonia testiin. Repair Extremellä olenkin lätrännyt ja muutamilla muillakin kontakti-/muoviliimoilla. Kokemuksina kauheata sotkemista ja yleensä joutuu korjailemaan jälkikäteen, kun liimaus on pettänyt.

Mulla on ihan "Moosgummi kleber" -nimellä varustettua liimaakin, purkista päätellen on jotain bulkkikamaa pakattuna uusiksi ja kilohinta heroiinin tasolle. Näyttää ja tuntuu different keepperiltä, mutta toimii kuten kontaktiliima, eli pitää odottaa että nahistuu ja liimata sitten. Pysyy kovamuovissa melko huonosti (kontaktiliiman veroisesti), muutoin loistavaa kamaa solukumin kanssa.

Laseja olen pilannut pikaliimoilla ihan tarpeeksi, jatkossa joko Keepperillä/Crystal Clearilla tai epoksilla.

Itse korin osien liimaamiseen mun mielestä Poly-Zap on ollut parhautta. Ei tärähdä ihan sekunnissa kiinni ja on melko paksua, eli voi valutella hankaliin paikkoihin, ilman että ui saumoista läpi. Liima sisältää maltillisesti (?) syanoakrylaattia, joka hoitaa muovihitsauksen, joten rojut pysyy kiinni vähintäänkin loistavasti. Ja sopii abouts kaikille muoveille ja kumeille.

Würthin 2k Koriliima on melkolailla parasta kamaa kun haluaa ikuisen liitoksen. Solukumiin en ole kokeillut, mutta melkein kaikkiin muihin materiaaleihin prätkä- ja autorakentelun saralla. Kuivuu kauan, mutta tulee pomminkestävä liitos. Ehkä turhan järeätä malliautoiluun, mutta nuin muutoin vinkkinä.

Korikiinnikkeiden suhteen olen Kaitsun jäljillä, eli testailen solukumien pois jättämistä kokonaan. Jos solukumiliitoksista ei saa kunnollisia, niin kori elää liikaa, jättäen riskin esim. osua renkaisiin. Kova kiinnitys toimi ainakin FSC Karmannissa hienosti ja kesti tällejäkin hyvin. Siinä liimasin muoviset Scaleauto Porschen korikiinnikkeet korin helmoihin PolyZapilla.
Kova kiinnitys on ehkä huonompi mahdollisten värinöiden puolesta, mutta kokeilen tässä syksyllä muutamaa viritystä, jotta kokonaisuudesta saisi resonaatiot(a) pois ja että onko sillä merkitystä suorituskykyyn.

Renkaisiin kokeilin Arskan vinkkiä laittaa kiihdytintä ensin ja pikaliimaa perään, mutta lopputulos oli kuten ennenkin - veti pinnan "marmorille".

Viimeksi muokattu: 24.09.2014 21:47 Rami Yliniemi. Syy: hoono soomi

Lisää
25.09.2014 10:44 #25002 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa Liimoista kysymyksiä
Tuota miksi mä tunnen itseni tässä hieman erilaiseksi koska mä kiinnität pleksit autoihin - teipillä.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Lisää
25.09.2014 12:09 #25004 : Rami Yliniemi
Vaihtoehto sekin, mutta jos haluaa jäykistellä koria, niin lasien liimaaminen on eka askare.

Lisää
25.09.2014 18:16 #25006 : Rami Yliniemi
...paitsi jos laittaa lexan-lasit. Mulla on läjä FSC- ja hupikoreja työn alla, yhteenkään ei ole tulossa mitään köykämiiniä, joten ei tullut nyt mieleenkään lexanit. Niiden kanssa teippi lienee vallan oukkidoukki.

Lisää
25.09.2014 19:47 #25007 : JussiK
Vastaus käyttäjältä JussiK aiheessa Liimoista kysymyksiä
Omia kokemuksia:
Korikiinnikkeet (solumuovi, plastazote tms.) 5 min Loctite epoksilla.
Lasit myös 5 min Loctite epoksilla.
Eturenkaat juoksevalla pikaliimalla esim. Loctite. Yleensä eka kerros ja annan kuivaa yön yli. Sitten toinen kerros ja myös pitkä kuivumisaika. Sen jälkeen sorviin. Sama pätee myös FSC eturenkaisiin.

Corollassa korikiinnikkeet on kiinni karvalla ja koukulla... :) Niissä on liima ittessään

-Jussi

Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/

Sivu luotiin ajassa: 0.272 sekuntia