- Viestejä: 146
- Vastaanotettu kiitos 69
Ensi kauden ralli-luokkako?
04.12.2024 18:33 - 05.12.2024 13:36 #43474
: SSH ry
Suomen Scalextric Harrastajat ry hallitus
Ensi kauden ralli-luokkako? kirjoittanut SSH ry
FinCup-rallikansa huomio!
Tässä ensisilmäykseen tulevalle kaudelle Historic Rally -luokan korvaajaksi kaavaillun modernimman ralli -luokan säännöt.
Tutustukaapa ja kommentoikaa.
Olkaa aktiivisia, niin saadaan lapsukset korjattua ennen alustavan keskustelun mukaista Vihdin koekisaa tammikuun lopulla '25.
Tässä ensisilmäykseen tulevalle kaudelle Historic Rally -luokan korvaajaksi kaavaillun modernimman ralli -luokan säännöt.
Tutustukaapa ja kommentoikaa.
Olkaa aktiivisia, niin saadaan lapsukset korjattua ennen alustavan keskustelun mukaista Vihdin koekisaa tammikuun lopulla '25.
Suomen Scalextric Harrastajat ry hallitus
Viimeksi muokattu: 05.12.2024 13:36 SSH ry.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
04.12.2024 20:05 #43475
: JariL
Vastaus käyttäjältä JariL aiheessa Ensi kauden ralli-luokkako?
Voisiko sallituissa autoissa olla WRC Mini, WRC Citroen DS3 ja WRC VW Polo niillä ajettu 2010->....löytyy Scalextricin tai Espanjan SCX/Superslotin valmistamina?
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
05.12.2024 13:34 #43476
: SSH ry
Suomen Scalextric Harrastajat ry hallitus
Vastaus käyttäjältä SSH ry aiheessa Ensi kauden ralli-luokkako?
Keskusteltiin lisää tästä eri automallien sallimisesta luokkaan. Eri mallit ovat myös valmistajien tuotannosta eri aikakausilta ja teknisesti erilaisin ratkaisuin. Teknisen kirjon lisääminen tuo haastetta eri autojen välisen tasaisuuden puolelle, kun tavoitellaan lähelle box standard luokkaa.
Teknisten erojen vuoksi, pidättyen ajatuksessa minimaalisten muutosten sallimisesta säännöissä, päätettiin mainitut automallit jättää sääntöjen ulkopuolelle. Samalla säännöissä jo mainittu Fiesta RS pudotettiin pois. Sallittuja malleja siis
- Ford Puma
- Hyundai i20
- Toyota Yaris
- Audi S1
Kuten nyt päivitetyssä (rev0.1) sääntöversiossa lukee.
Valmistajista sallitaan SCX, Scalextric ja SupeSlot. Tiedostettu epävarmuus liittyy jo nyt valittujen SCX ja Scalextric vakio moottoreiden erilaiseen suorituskykyyn, joista Scalextricin Mabutchin arvioidaan suoriutuvan paremmin. Etuakseliratkaisussa on myös eroa autovalmistajien välillä. Päätettiin kuitenkin pitää kaikki valmistajat mukana, ja ensimmäiset harjoituskilpailut oletettavasti antavat osviittaa onko sääntöihin syytä tehdä muokkauksia automallien ja valmistajien välisen tasaisuuden varmistamiseksi.
Teknisten erojen vuoksi, pidättyen ajatuksessa minimaalisten muutosten sallimisesta säännöissä, päätettiin mainitut automallit jättää sääntöjen ulkopuolelle. Samalla säännöissä jo mainittu Fiesta RS pudotettiin pois. Sallittuja malleja siis
- Ford Puma
- Hyundai i20
- Toyota Yaris
- Audi S1
Kuten nyt päivitetyssä (rev0.1) sääntöversiossa lukee.
Valmistajista sallitaan SCX, Scalextric ja SupeSlot. Tiedostettu epävarmuus liittyy jo nyt valittujen SCX ja Scalextric vakio moottoreiden erilaiseen suorituskykyyn, joista Scalextricin Mabutchin arvioidaan suoriutuvan paremmin. Etuakseliratkaisussa on myös eroa autovalmistajien välillä. Päätettiin kuitenkin pitää kaikki valmistajat mukana, ja ensimmäiset harjoituskilpailut oletettavasti antavat osviittaa onko sääntöihin syytä tehdä muokkauksia automallien ja valmistajien välisen tasaisuuden varmistamiseksi.
Suomen Scalextric Harrastajat ry hallitus
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
08.02.2025 18:31 #43585
: Mickå
Vastaus käyttäjältä Mickå aiheessa Ensi kauden ralli-luokkako?
Kävimme Hämeenlinnassa lisää keskustelua mahdollisesta ralliluokasta.
Saamamme palautteen perusteella autot ovat edelleen jokseenkin köykäsiä ajo-ominaisuuksiltaan. Autot kaatuvat helposti ja meno on suhteellisen arvaamatonta. Päivitämme luokan sääntöjä seuraavasti ja odotamme lisää palautetta muokatuista säännöistä.
- Taka-akselit saa vaihtaa
- aluvanteet takana sallittu
- vapaa välityssuhde ja viriosien käyttö rattaissa
- etuakselista saa tehdä yhtenäisen
- holkit vapaat edessä ja takana (kuulalaakerit kielletty)
- ohjuria alkuperäinen, mutta sen työstäminen sallittu
- harjakset vapaat
Pyrimme näillä muokkauksilla saamaan autoista enemmän ajettavat. Vauhti itsessään suorilla voi nousta hieman, mutta edelleen luokka on selkeästi hitaampi kuin muut nykyiset fincupin luokan autot. Parhaiten nämä muokkaukset purevat autojen ominaisuuksiin mutkissa.
Odotamme palautetta, miten autot käyttäytyvät näiden sääntöjen puitteissa.
Terveisin SSH hallitus
Saamamme palautteen perusteella autot ovat edelleen jokseenkin köykäsiä ajo-ominaisuuksiltaan. Autot kaatuvat helposti ja meno on suhteellisen arvaamatonta. Päivitämme luokan sääntöjä seuraavasti ja odotamme lisää palautetta muokatuista säännöistä.
- Taka-akselit saa vaihtaa
- aluvanteet takana sallittu
- vapaa välityssuhde ja viriosien käyttö rattaissa
- etuakselista saa tehdä yhtenäisen
- holkit vapaat edessä ja takana (kuulalaakerit kielletty)
- ohjuria alkuperäinen, mutta sen työstäminen sallittu
- harjakset vapaat
Pyrimme näillä muokkauksilla saamaan autoista enemmän ajettavat. Vauhti itsessään suorilla voi nousta hieman, mutta edelleen luokka on selkeästi hitaampi kuin muut nykyiset fincupin luokan autot. Parhaiten nämä muokkaukset purevat autojen ominaisuuksiin mutkissa.
Odotamme palautetta, miten autot käyttäytyvät näiden sääntöjen puitteissa.
Terveisin SSH hallitus
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Sivu luotiin ajassa: 0.214 sekuntia