24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Vanhojen muistelua

Lisää
02.02.2005 19:38 #2207 : Kaitsu
Vanhojen muistelua kirjoittanut Kaitsu
Oltiin tänään circuit trainingin jälkeen Tepon kanssa saunomassa ja yllättäen jutustelu kääntyi autoratailuun. Allekirjoittautunut alkoi avautumaan aiheesta nykyaika / vanhat hyvät ajat.

Esimerkiksi otin Scalextricin koska se on minulle läheisin. Tätä ei välttämättä voi myöskään soveltaa muihin merkkeihin. Viime vuosina minulla on ollut muutaman kerran tilaisuus ajaa täysin vakiolla Scalextric-radalla. Ei siis millään kerhokäyttöön viritetyllä baanalla vaan rata, vakioautot, vakiovirtalähde ja vakiokahvat. Eli käytännössä se mitä tavallinen kuluttaja saa kaupasta.

Täytyy sanoa, että ainakaan minulle tuollainen rata ei tarjoa minkäänlaista ajonautintoa syystä että:

1) magneettivoima pitää auton niin tiukasti radassa että se menee kiskoilla kuin juna ja autotyyppien väliset erot ovat hyvin mitättömät. Lähinnä ero tulee siitä mikä auto kaatuu vähän ennemmin kuin toinen.

2) Nykykahva on melko tunnoton ja erittäin huonosti käteen sopiva

3) Ainakin minun kokeiluissani virtalähteet ovat olleet niin tehottomia, että autot tuntuvat tosi laiskoilta. Laiskuus yhdistettynä kohtaan 1 tekee hommasta varsin tylsää ja mielenkiinnotonta.

Voi tietysti ajatella että nostalgisoin lapsuusmuistoja ja ehkä näin osittain onkin. Tai että olen kerhokisailuissa tottunut niin provehkeisiin ettei vakio enää kelpaa. Mutta. Jos kasaan olohuoneen lattialle metrin mittaisen Classic-soikion, kytken siihen Tradania-muuntajan, 30 vuotta vanhan kahvan ja alan vetämään ovaalia ympäri vanhalla RX Minillä tai Scalletti Arrowilla tai Tiger Specialilla. Miksi se homma tuntuu edelleen yhtä mukavalta kuin 30 vuotta sitten? Ja ihan hitosti mukavammalta kuin vetää 10 metristä neliuraista Sportia Nascarilla? :roll:

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

• ratakettu2
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
03.02.2005 07:55 #2208 : ratakettu2
Vastaus käyttäjältä ratakettu2 aiheessa Re: Vanhojen muistelua
tuosta laiskuudesta minulla on taas toisenlaisia muistoja. uudet formulat kulkevat kuin natoraketit enkä muista vanhojen bilikoiden ihan tuota kyytiä menneen. Muuntajat ovat minusta vain parantuneet, kun vertaa minun vanhaan harmaaseen scalextric purkkimuuntajaan vaikka en huomaa eroa tehoissa. Kahvat ovat kylläkin huonontuneet. Minä ajan vanhalla seiskarikahvalla.

Lisää
03.02.2005 10:35 #2209 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Vanhojen muistelua
Joo kyllähän se totta on että nää nykyautot on nopeampia. Nopeus on niissä kuitenkin luotu lähinnä magneetilla. Jos esim. nykyformulasta ottaa magneetin pois sillä tekee tiukkaa pärjätä 60- ja 70-luvun formuloille huolimatta kevyestä ja nopeasta Mabuchi-moottorista.

Se mitä minä lähinnä kaipaisin noihin nykyautohin on ajotunto ja sellainen autokohtainen "persoonallisuus". Mitä Nokwoodissa olen kokeillut Scalextricin eri nykymalleja niin hirveästi ei ole ajettavuudessa ja kierrosajoissa eroa on sitten radalla historic Camaro, nykyaikainen ralliauto, prototyyppi tai Formula 1. Itseasiassa nopein vakioscale taitaa olla edelleen tuo Mustang tai Camaro. No Mini Cooper oli sentäs erilainen ajaa (aika kamala).

Magneetin varassa auto menee ihan kiskoilla. Samoin moottorin tehon ja magneetin tehon välillä on mielestäni melkoinen epäsuhta. Joko tehokkaampi mosa tai heikompi magneetti. Tämä taas vaatisi suunnittelijalta paneutumista auton alustan toimintaan ja siihen ei varmaankaan nykypäivänä ole aikaa. On helpompi ja halvempi tapa lyödä auton pohjaan tehomagneetti ja olla tyytyväinen. Nykyään on tärkeämpi suunnitella hienoja detaileja koriin.

-kaitsu

• NASCARMAN
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
03.02.2005 10:40 #2211 : NASCARMAN
Vastaus käyttäjältä NASCARMAN aiheessa Re: Vanhojen muistelua
Olen Kaitsun kanssa samaa mieltä.

Uudet autot ovat aivan liian "helppoja" ajaa. Nykyiset lapset (siis lapsillehan nämä on suunniteltu :wink: ) ovat tottuneet siihen, että sohvalta ei tarvitse liikkua kuin korkeintaan jääkaapille kesken harrastusten (Playstation yms) ja senkin voi välttää passauttamalla itseään äidillä. On aivan liian vaikeaa nostaa perät lattialta ja mennä laittamaan auto takaisin radalle. Saattaa tulla pilteille mielipahaa ja masennusta joka sitten purkautuu vaikka koulussa ja sitten sitä pohditaan open, rehtorin ja koulukuraattorin kanssa. Siis magneetti autoon ja heti!

Meille, jotka jouduimme itse kulkemaan harrastuksiin ja ITSE keksimään tekemistä (hyvää ja pahaa), tämä liian helpoksi tehty ajaminen ei vain anna mitään.

Tiistaina friisilässä Bäckstömin Ilkka ajoi RX moottorisella Lotuksella ja voi sitä tuoksua... tuli ihan vuosi 1963 mieleen jolloin sain ensimmäisen scalen radan jossa oli kaksi C58 Cooperia. Autot täyttävät siis 42v ensi Jouluna!

Välillä on ihan pakko koota lattialle perus ovaali ulkomutkilla ja herkutella vaikka Raymondilla varustetulla C77 Ford GT 40:llä ja Race Tuned kaasulla... ettei totuus unohtuisi :idea:

Lisää
03.02.2005 11:01 #2212 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Magneetit
Tervehdys!

No täytyy tässä puolustaa hieman noita magneetteja. Olin kiihkeä magnetismin vastustaja kunnes erehdyin ajamaan yhden kisan varakuskina "puisto" sarjassa, katso: [url:39c61tpf] www.puisto.org/f1/ [/url]
Säännöt sanovat että kaikki sallittua ja niinpä autoissa on magneettia reilusti. Kaikki ennakkokäsitykset magneettikisaamisesta romuttuivat kun näin miten hauskasti kisatapahtuma oli järjestetty ja pääasia ei loppujenlopuksi olekaan se onko autossa magneettia vai ei vaan se minkälaiset tyypit tapahtumaan osallistuvat ja minkälainen henki kisassa on. Joskus tapahtumissa saatetaan ottaa tuo kilvanajaminen turhan tarkasti ja vakavasti ja kun aletaan siihen mennä saattaa hauskuusaste laskea jyrkästi.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

• Petteri
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
03.02.2005 13:17 #2213 : Petteri
Vastaus käyttäjältä Petteri aiheessa Re: Vanhojen muistelua

lordjw kirjoitti: Joskus tapahtumissa saatetaan ottaa tuo kilvanajaminen turhan tarkasti ja vakavasti

Mitä! Väitätkö Julius ettei me oteta kisailuamme vakavasti :? twisted:

Mutta itse asiaan.... Kyllä minunkin mielestäni suuntaus on vähän toinen mitä Kaitsu sanoi...eli autot kulkee paljon kovempaa ja räväkämmin kuin ennen. Eli ei se virran puutteesta kyllä kiinni ole.. Samaten se tehokas magneetti vie lopunkin tuntuman kun ei autolla enää sillä tavalla sladitella.. Eli kiskoilla mennään..siitä olen yhtämieltä.

Mutta yksi asia mitä kukaan ei ole maininnut! Nimittäin rata! Classic rata oli paljon parempaa ajettavaa kuin Sportti. Vanhassa radassa niitä sladeja sentään pystyi tekemään, mutta ei sportilla mitään sellaista tehdä. Kun perä irtoaa niin sitten rata on mielestäni paljon liukkaampi kuin vanha! Ehkä se peruspito sitten on parempi, mutta enpä tiiä siitäkään.

Samaten nämä radat tuntuu nykyään hirmu kapeilta! Oliko vanha scale sitten leveämpää vai autot kapeampia? En tiiä...

Petteri

• Petteri
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
03.02.2005 13:29 #2214 : Petteri

Kaitsu kirjoitti: Joo kyllähän se totta on että nää nykyautot on nopeampia. Nopeus on niissä kuitenkin luotu lähinnä magneetilla. Jos esim. nykyformulasta ottaa magneetin pois sillä tekee tiukkaa pärjätä 60- ja 70-luvun formuloille huolimatta kevyestä ja nopeasta Mabuchi-moottorista.

Tätä en huomannutkaan lukea.... asia on varmaan kyllä noin... Ei vaan ole yhtään vanhaa autoa tallella että voisi kokeilla :(

Petteri

Lisää
03.02.2005 13:53 #2215 : Kaitsu
Pointtini ei ole magnetismin vastustaminen. Itse olen aina kannattanut esim. Fin Cupissa sitä suuntausta, että myös magneettiluokat ovat mukana. Jossain vaiheessa sarjan historiaa varmaankin enemmistö halusi magneeteista eroon. Silloin olin vähemmistöä joka puolusti magneetteja.

Petteri sanoi että virran puutteesta ei ole kiinni. No ei kai jos ajatte 20 V virtalähteellä.... Myönnän kyllä että kokemukseni Scalen nykypowereista ovat hyvin rajalliset, mutta olette siis sitä mieltä että virtaa piisaa?

Joo Sportin liukkaus unohtui mainita. Kovastihan sitä kritisoitiin ympäri maailman heti kun se tuli markkinoille. Kotona mulla oli joskus pieni testiovaali. Toisessa päässä Sportia ja toisessa Classicia. Pitoero oli aivan älytön.

Radan leveys on aina ollut sama ja vielä jokin aika sitten formulat olivat jopa nykyisiä leveämpiä. Itse en koe radan kapeutta ongelmaksi. Sehän vain lisää realismia. Ei oikeallakaan kilpa-autolla voi ohittaa missä vain vaan kuskin on tarkkaan valittava paikka ohituksen suorittamiselle.

-kaitsu

• Petteri
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
03.02.2005 14:08 #2216 : Petteri
Ei me sillä tehopoverilla enää ajeta kun homma karkas ihan käsistä.....Eli perus muuntajilla mennään....

Ehkä se mielikuva radan kapeudesta johtuu siitä että sportilla perän irrotessa juuri mitään ei ole enää tehtävissä vaan auto putoaa aina radalta...

• Norrit
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
03.02.2005 16:56 #2217 : Norrit
Vastaus käyttäjältä Norrit aiheessa Re: Vanhojen muistelua
En ole itse koskaan tainnut ajaa scalen sport radalla, mutta tuntuu kyllä tyhmältä, jos pitoa on vähemmän kun klassic radassa...MUTTA, onneksi scale ei ole ainoa ratojen toimittaja...ollaan kaverin kanssa mietitty, että jos joskus uusi rata ostetaan, niin se on tod.näk karrera, koska se on levein ja käsittääkseni ihan kohtis muutenkin. Nincohan on siitä välistä (leveys) ja käsittääkseni parempi pito kuin scalella...?

Ja täytyyhän minunkin magneetteihin ottaa kantaa. Se että nykyään autojen ajoominaisuudet lepäävät paljolti tuon magneetin varassa on mun mielestä huono asia...näin alustasuunnittelulle ei anneta huomiota. Mutta itse magneetilla ajaminen on kaksipiippuinen asia...en yhdy niihin, jotka nauraa "magneettikuskeja". Meilläkin kaverin kanssa on revitty magneetit pois kaikista muista paitsi formuloista...on ihan railakkaan kivaa vedellä radalla sellasta kyytiä, että tuskin silmä mukana pysyy ja on meinaa monet hauskat hetket ollu! Myös cartrixin rallipelit olivat todella nautinnolliset pelit magneeteilla (ja ilman myös!!). Ilman magneettia ajamisen riemu taas mielestäni perustuu siihen, että kerkiää reagoimaan auton käyttäytymiseen ja näin paremmin hallitsemaan sitä haluamallaan tavalla:) Samalla joutuu hiukan virittelemään autoa, mikä myös on ihan kiintoisaa...

Mitäs muuten kokeneet jermut on mieltä sellaisesta, kun itse en ymmärrä mitä varten joissain autoissa on ns. sidewinder-moottoriratkaisu, eli että se on auton takaosassa poikittain menosuuntaan nähden. Yleensä sillä ei ole mitään tekemistä edes esikuvan teknillisten ratkaisuiden kanssa (tosin joskus kylläkin).Mielestäni moisesta ratkaisusta ei voi olla niin suuria etuja, että voitetaan se haitta, että autosta tulee pahuksen takapainoinen ja sitäkautta karmea perän loirottelija!!

Lisää
03.02.2005 20:23 #2218 : Kaitsu

Norrit kirjoitti: Mitäs muuten kokeneet jermut on mieltä sellaisesta, kun itse en ymmärrä mitä varten joissain autoissa on ns. sidewinder-moottoriratkaisu, eli että se on auton takaosassa poikittain menosuuntaan nähden. Yleensä sillä ei ole mitään tekemistä edes esikuvan teknillisten ratkaisuiden kanssa (tosin joskus kylläkin).Mielestäni moisesta ratkaisusta ei voi olla niin suuria etuja, että voitetaan se haitta, että autosta tulee pahuksen takapainoinen ja sitäkautta karmea perän loirottelija!!

Sidewinder on tullut ura-autoiluun jo kultaisella 60-luvulla. Ratkaisun etuna pitkittäismoottoriseen in-line -konstruktioon verrattuna on ainakin moottorin ankkurin hyrrävoiman tehokas hyödyntäminen auton kääntymisen parantamiseksi. Hyrrävoimista johtuen sidewinder myös kääntyy samalla tavalla sekä oikealle että vasemmalle. Hyrrävoiman vaikutus on molemmissa tapauksissa sidewinderillä sama.

Kisahommissa 60-luvulla sidewinder ja sen kehitelmä anglewinder syrjäyttivät in-linen varsin totaalisesti. Tämä kielinee ratkaisun ylivoimaisuudesta. Nykypäivän kisaslottipeleitä ainoastaan 1/32-formulaa ajetaan in-linena ja tämäkin koska säännöt niin määräävät.

Kotirata-autoissa in-linen ja sidewinderin ero ei liene niin suuri. Mutta kyllä esim. Proslotin Porsche 911 GT2 on onnistunut esimerkki hyvin suunnitellusta kotirata sidewinderistä. Kyllä monet muutkit sidewinderit ovat osoittautuneet hyviksi; esim. Flyn vanhat protot, Scalen Camaro.

Olen myös aika vakuuttunut siitä, että jos samalla korilla ja tekniikalla toteutetaan sidewinder ja in-line autot niin sidewinder on radalla nopeampi.

• NASCARMAN
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
04.02.2005 07:47 #2219 : NASCARMAN
Vastaus käyttäjältä NASCARMAN aiheessa Re: Vanhojen muistelua

Kaitsu kirjoitti: Sidewinder on tullut ura-autoiluun jo kultaisella 60-luvulla. Ratkaisun etuna pitkittäismoottoriseen in-line -konstruktioon verrattuna on ainakin moottorin ankkurin hyrrävoiman tehokas hyödyntäminen auton kääntymisen parantamiseksi. Hyrrävoimista johtuen sidewinder myös kääntyy samalla tavalla sekä oikealle että vasemmalle. Hyrrävoiman vaikutus on molemmissa tapauksissa sidewinderillä sama.

Käsittääkseni SW systeemissä hammaspyörissä tapahtuva tehohäviö on pienempi kuin IL ratkaisussa jossa voiman suunta muuttuu 90 astetta pinjonin ja lautaspyörän välillä.

• Petteri
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
04.02.2005 09:01 #2220 : Petteri
hmmm... meillähän ei säännöt ole rajoitus! Pitäisköhän yrittää laittaa moottori poikittain vormulaan :-) ) Ei taida vaan mahtua....

Petteri

Lisää
04.02.2005 09:10 #2221 : Kaitsu

NASCARMAN kirjoitti: Käsittääkseni SW systeemissä hammaspyörissä tapahtuva tehohäviö on pienempi kuin IL ratkaisussa jossa voiman suunta muuttuu 90 astetta pinjonin ja lautaspyörän välillä.

Pitää paikkansa. Tai ainakin mulle on opetettu, että kulmavaihteen hyötysuhde on heikompi kuin suoran vaihteen.

Hyrrävoimista vielä. Kyseessä on sama ilmiö millä moottoripyörä käännetään kaarteeseen. Ohjausta käännetään hiukan "vastaan" ja vehje kallistuu kuin itsestään.

-kaitsu

• Norrit
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
04.02.2005 18:44 #2225 : Norrit
Vastaus käyttäjältä Norrit aiheessa Re: Vanhojen muistelua

Kaitsu kirjoitti: Olen myös aika vakuuttunut siitä, että jos samalla korilla ja tekniikalla toteutetaan sidewinder ja in-line autot niin sidewinder on radalla nopeampi.

Eikö sitten mielestäsi tuo painon taakse siirtyminen missään tunnu (negatiivisesti)?

Sivu luotiin ajassa: 0.353 sekuntia