24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Ajanotto-ohjelmat

• Matti
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
02.11.2003 10:57 #275 : Matti
Ajanotto-ohjelmat kirjoittanut Matti
Viime tiistaina Friisilässä oli juttua ajanotto-ohjelmista. Joku heitti, että ne voisi listata tänne ja kertoa vinkkejä kuinka tehdä mittauskomponentteja.

Alla joitakin löytämiäni:
www.slotcarmanager.de/
versio 9.3.8 ensimmäinen toimivampi ratasuunnitteluohjelmisto, joka sisältää ajanotto-ominaisuudet. Olen myös harjoitellut suomentajan uraa tälle softalle.
www.slotmaster.com/
Åken mielestä se ainut ja oikea, näyttää jopa säätimen jännitevaihtelut.
www.scalextric.co.uk/pages/rms_abt.aspx
Scalen kaupallinen
www.geocities.com/slotware/
Espanjankielinen
www.hoslotcarracing.com/
Laptimer, toimivan näköinen systeemi
www.cenobyte.nl/slotracemanager/hoofdframe.html
perso.wanadoo.fr/maindir/
www.homeracing.de/
www.bepfe.de/
www.racecontrol.com/index_e.htm
Kaupallinen Racecontrol, käyttää softana Slotmania
www.slotcartimer.de/
Saksankielinen?
www.scaleauto.com/lanemstr/
demo ladattavissa, at-väyläinen kortti?
www.vmbollig.de/Hometrack/hometrack.htm
www.icon.co.za/~andyjay/sct/
DOS-pohjainen

Linkkejä muihin ajanotto-ohjelmiin tai rakennusvinkkeihin:
web.inter.nl.net/users/dekloet/
www.slotcar.org.uk/slotcar/managers.html
www.infoserve.net/oss/slotcar/
www.geocities.com/bbyarker1/index.html
usuarios.lycos.es/luis_serrano/

Kertokaa kokemuksianne eri ohjelmista, varsinkin mittalaitteen rakentamisesta. Meillä on Nincon Pole Position ja odottelemme softaa joka söisi PS2-liitännästä TTL-tasoista pulssia. Itse kun en ymmärrä elektroniikasta mitään, kaipaan rakennusvinkkejä, kuinka Nincon optiset anturit voi kytkeä PC:hen (rinnakkais-sarja-joystick-vai-mihin-ja-mitä-elektroniikkaa-väliin?)

T: Matti (ja Matilda 7v., se huru-ukkojen pelkäämä)

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.11.2003 18:59 #276 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Ajanotto-ohjelmat
Slotmasterista voisin kommentoida seuraavaa. Ostin sen jo useita vuosia sitten ja hyvin on pelittänyt. Ohjelma itsessään on siis ihan OK, mutta järjestelmää myyvän kaverin toimintatavoista en ole samaa mieltä.

Kun aloitimme viime talvena Nokwoodin rakentamisen oli toimiva kierroslaskenta/ajanottojärjestelmä selviö. Koska omistin entuudestaan 6-uraiselle radalle tehdyn Slotmasterin päätin hyödyntää sitä.

Ongelman muodostivat radan infrapuna-anturit joiden mitoitus oli sopiva tavalliselle Scalextricille, mutta liian kapea Super 124 -radan uraan. Niinpä käännyin suoraan järjestelmän valmistajan kimppuun ja tiedustelin isompia antureita. Hän ilmoitti, että toimittaa niitä hintaa 5 puntaa kappale ja mainosti kovasti uutta windows-pohjaista versiota ohjelmastaan.

Hinta tuntui mielestäni aika kovalta sillä vastaavan oloisia IR-antureita sai Suomesta hintaan 3 EUR/kpl. Ongelma oli vain se, että täsmälleen samanlaisia (kytkentä) antureita ei löytynyt eikä kukaan oikein osannut minua neuvoa kuinka ne tulisi kytkeä slotmasteriin.

Päätin siis ottaa lusikan kauniiseen käteen ja tilata anturit hinnastaan huolimatta suoraan Slotmasterilta. Näin ainakin varmistaisin, että ne todella toimivat ohjelman kanssa.

Tällä välin kaveri oli kuitenkin kääntänyt kelkkansa ja ilmoitti tylysti myyvänsä ainoastaan valmiita ohjelmia, ei komponentteja. Ja sitten hirveä mainostus uuden windows-pohjaisen Slotmasterin eduista. Eli kaveri yritti myydä minulle väkisin uuden ohjelman vaikka vanhakin olisi täysin toimiva. Mielestäni erittäin huonoa asiakaspalvelua ja osoitus, että tukea vanhoihin versioihin ei anneta.

No, tuon politiikan seurauksena ymppäsimme vanhat kapeat anturit eräänlaisella sovituksella 124 -rataan ja hyvin toimii.

Toimillaan Slotmasteria kaupitteleva kaveri aiheutti sen, että kun aikoinaan tulee ohjelman uusimisen tarve käännän katseen todennäköisesti jonkin muun ohjelman suuntaan. Mitä järkeä maksaa kova hinta ohjelmasta jos tukea ei tule vaan yritetään väkisin myydä uusinta versiota? Houkuttelevin vaihtoehto on joku tuollainen slottiradoilla käytetty järjestelmä. Vaikuttavat aika toimivilta.
Ehkä niihin joku koodaaja voi rakentaa scale-kisaamisessa tarvittavia ominaisuuksiakin.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

• Petteri
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
20.01.2004 17:08 #895 : Petteri
Vastaus käyttäjältä Petteri aiheessa Re: Ajanotto-ohjelmat
Minä tässä olen viritellyt omaa systeemiä jonkin aikaa ja nyt on proto valmis :-) ey1osu2t] www.slotrace.com/laptimer/software.html [/url] ja nyt kun homma muuten tuntuu olevan kunnossa niin ajattelin etsiä jonkin toisen softan. Toki tuokin on ihan ok tällaiseen sunnuntai ajeluun, mutta jos samalla rahalla vielä hieman hienompaa niin miksei.....

Kunhan homma vielä hieman edistyy niin laitan tarkempaa kuvausta ja rakentelu ohjeita / valokuvia tulemaan. Ainakin tämän hetkiset testit tuntuu että laitteesta tuli paljon parempi kuin mitä olisin osannut odottaakaan. Laite on LDR pohjainen eli valoon perustuva.Tuntuu toimivan melkein pimeässä ilman ledejä :-) ) Kiitos Majikselle!

Mielenkiintoisia linkkejä kiitos niistä!

Petteri

• Petteri
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
21.01.2004 20:53 #908 : Petteri

Matti kirjoitti: Kertokaa kokemuksianne eri ohjelmista, varsinkin mittalaitteen rakentamisesta. Meillä on Nincon Pole Position ja odottelemme softaa joka söisi PS2-liitännästä TTL-tasoista pulssia. Itse kun en ymmärrä elektroniikasta mitään, kaipaan rakennusvinkkejä, kuinka Nincon optiset anturit voi kytkeä PC:hen (rinnakkais-sarja-joystick-vai-mihin-ja-mitä-elektroniikkaa-väliin?)

Tuo ei taida onnistua ihan helposti :-( (

" Lately there are some "intelligent timing devices" on the market, like the Ninco Pole Position, which have all timing hardware included: detecting a passing car and timing it (the "pc-part"). Sometimes these devices have a (parallel) cable to connect the device to a PC, but unfortunately most systems use some kind of "data stream" instead of pulses, which makes the device incompatible with all current timing software. The Ninco Pole Position is one of these incompatible systems.
"

[url:3avw9gw6] www.cenobyte.nl/slotracemanager/timing.html [/url]

Tuolla on muuten erinomaiset ohjeet hardiksen rakentamisesta rinnakkaisporttiin, joka tuntuu olevan enempi vähempi standardi noissa softissa. Tuon kun olis löytänyt hieman aiemmin ;-) ) No minä taidan lisätä tuon lähtövalo systeemin vielä omaani. Huusin valoille jo hyvän telineenkin ;-) )

[url:3avw9gw6] cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&it...Name=ADME:B:EOT:US:3 [/url]

Taidan ottaa tosta "romut" pihalle ja laittaa omat ledit sisään ja kytkeä ne laitteeseeni....

Samaten softa puolella olen kyllä vahvasti kallistumassa tuohon SlotRace Manageriin. Kaikki muut kokeilemani ovat olleet hieman niin ja näin, mutta tuo tuntuisi tarpeeksi simppelilta ja ISO kisa näyttö :-) )

Petteri

• Petteri
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
24.01.2004 10:42 #920 : Petteri

Matti kirjoitti: www.slotcarmanager.de/
versio 9.3.8 ensimmäinen toimivampi ratasuunnitteluohjelmisto, joka sisältää ajanotto-ominaisuudet. Olen myös harjoitellut suomentajan uraa tälle softalle.

Oletko Matti ostanut tuon racecontrol-sensorbox:in? Vai oletko saanut toimimaan omalla hardiksella? Tämä softa on mielestäni kaikkein vakuuttavin. Varsinkin ulos tulot ovat todella vakuuttavat. Taidampa kytkeä omaan poksiini noihin kaikkii lpt portin data pinneihin ledit samaten tein, tulevaisuutta ajatellen ;-) )

Matti kirjoitti: www.slotmaster.com/
Åken mielestä se ainut ja oikea, näyttää jopa säätimen jännitevaihtelut.

Hyvältä näyttää mutta aika hintava sanoisin!

Matti kirjoitti: www.icon.co.za/~andyjay/sct/
DOS-pohjainen

Todella toimivan tuntuinen ja hintakin on järkevä, tätä voisin jopa harkita ostavani, mutta nuo ilmaiset näyttäisi riittävän minun tarpeisiini varsin maiosti. Tai sitten voi olla että alan tekemään softaa itse. Silloin saisi ainakin sellaisen kuin haluaa ;-) )

Petteri

Sivu luotiin ajassa: 0.354 sekuntia