24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Saavatko autot pitää meteliä?

• ROCK€
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
12.10.2005 08:38 #3558 : ROCK€
Saavatko autot pitää meteliä? kirjoittanut ROCK€
Scalextric-autoni ovat alkaneet pitää meteliä. Corvettekin huutaa, niin että korviin käy. Varmaan voimansiirtoon on alkanut tulla väljyyttä. Pitääkö tämä asia vain hyväksyä luonnollisena osana autoratatoimintaa, vai teettekö yleensä jotakin, että äänet pienenevät? Tulisiko esimerkiksi hammasrattaissa olla vaseliinia? Eihän noissa ainakaan ostaessa pahemmin öljyä ollut.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
12.10.2005 09:18 #3560 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Saavatko autot pitää meteliä?
Meteli kielii huonosta hammaskosketuksesta ja/tai kuluneista laakereista. Voi myös olla, että etuakseli huutaa kuivuuttaan. Nopeimmat kisa-autot ovat yleensä erittäin hiljaisia. Niissä on siis hammaskosketus kunnossa ja laakerivälykset minimoitu.

Meteliä ei pidä siis hyväksyä varsinkin jos se on tullut iän myötä. Laakereiden ja rattaiden kunto sekä laakeroinnin ja moottorin kiinnitys kannattaa tsekata. Kuluneet osat vaihtoon ja heiluvat liimalla kiinni alustaan.

Vanha sanonta "siellä missä on ääntä on myös voimaa" ei oikein päde näissä sähköautoissa. Melun synnyttämiseen vaaditaan energiaa ja se energia on pois auton kulusta.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

• ROCK€
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
19.10.2005 04:40 #3627 : ROCK€
Vastaus käyttäjältä ROCK€ aiheessa Re: Saavatko autot pitää meteliä?

Kaitsu kirjoitti: Nopeimmat kisa-autot ovat yleensä erittäin hiljaisia. Niissä on siis hammaskosketus kunnossa ja laakerivälykset minimoitu.
-kaitsu

Mielestäni upouusi Cartrix Honda NSX pitää kamalan kovaa ääntä verrattuna vaikkapa Scalextricin Camaroihin puhumattakaan Flyn Porsche EVO 3:sta, joka on hiljainen kuin tuulen humina. Onko asia näin, vai onko minun Cartrix-yksilöni viallinen poikkeus? Cartrix Honda NSX menestyy kisoissa. Ovatko nämä kisa-Cartrixit tehty hiljaisiksi uusilla osilla ja taitavilla säädöillä?

Voiko mihinkään kisasarjaan osallistua magneetittomilla Scalextric/Hornbyn uusilla Mini Coopereilla? Nämähän eivät kaiketi mahdu Historic-sarjaan, koska ovat tavallaan uusia vuosimalleja?

• -SPF-
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
19.10.2005 07:20 #3628 : -SPF-
Vastaus käyttäjältä -SPF- aiheessa Re: Saavatko autot pitää meteliä?
Cartrix Honda NSX InLiner versio on äänekkäämpi kuin SideWinder malli.
Molempiin autoihin pätee kuitenkin samat ajatukset.
-Moottorin liimaaminen alustaan tukevasti (kuumaliima, epoksi, jne.)
-Akselin laakereiden liimaaminen alustaan (kuumaliima, epoksi, jne.)
-Etu- ja taka-akseliston välyksien poistaminen
-Vaseliini tai vastaavaa hammaskosketuksiin
-Liikkuvien pintojen (laakerit, niin moottorin kuin akselistojen) voitelu öljyllä

Itselläni Cartrix NSX IL toimii melko äänettömästi näillä keinoilla.

-SPF-

• ROCK€
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
19.10.2005 07:32 #3631 : ROCK€
-Etu- ja taka-akseliston välyksien poistaminen
-SPF-[/quote]

Kuinka akseliston välyksiä käytännössä poistetaan?

• -SPF-
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
19.10.2005 07:34 #3632 : -SPF-
Prikat ovat oiva keino saada liika välys pois.

• ROCK€
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
19.10.2005 08:11 #3633 : ROCK€
Lisää kysymyksiä:
1. Pitää prikkojen olla erityisiä "Axle Spacereitä" (Autorata.netissä oli juttu, missä Petteri viritteli autojaan FinCup-kuntoon) vai kelpaavatko tavalliset metalliprikat? Eihän esimerkiksi uudessa Cartrix Honda NSX:ssä edes ole paljon välystä taka-akselissa, vai onko.
2. Jos moottori ja akselin laakerit liimataan alustaan, niin tarkoittaako se sitä, etten saa niitä ikinä enää irti? Entäpä jos moottori pitää vaihtaa ja se on liimattu alustaan kiinni?
3. Pitääkö vanteet liimata akseliin kiinni? Ainakin tässä uudessa Cartrix Honda NSX:ssä vanteet ovat löysästi akselissa kiinni, jolloin renkaat pyörivät tyhjää akselin ympärillä.

"Cartrix Honda NSX InLiner-versio (minun mallini on juuri tämä) on äänekkäämpi..." Totean vaan tässä itsekseni yhteenvetona, että teidänkin mielestänne Cartrix Honda NSX on ollut uutena äänekäs, jolloin siihen on tarvinnut tehdä em. toimenpiteitä äänettömyyden ja tietenkin samalla muidenkin ominaisuuksien parantamiseksi.

• rocker
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
19.10.2005 08:26 #3634 : rocker
Vastaus käyttäjältä rocker aiheessa NSX
Pieni toteamus sivusta, mulla on Cartrixin sidewinder-NSX ja se on ollut uudesta asti yksi hiljaisimpia autoja joita mun hyllystä löytyy.

Minusta rattaiden materiaali vaikuttaa myös aika paljon meluun.
Slot.itin alumiinirattaalla ja messinkipinionilla paketti vihelsi hiukan enemmän kuin orggis muovirattaalla.

Mä olen liimannut autoistani koneet pikaliimalla tai pikaepoksilla.
Pikaliima on helppo ja nopea laittaa, pitää minusta myllyn ihan hyvin kiinni, epoksi taas on paksumpaa, sillä saa isompia rakoja "muurattua" hyvin umpeen.
Pikaliima on avattavissa, tosin joskus se puree niin lujaa kiini, että alustasta saattaa joku koneen korvake katketa.
Epoksi kuivuu vähän sitkeäksi ja jos pintoja ei ole karhennettu tai tarkasti puhdistettu, senkin saa avattua vielä, ehkä jopa helpommin kuin pikaliiman.
Kuumaliimalla kiinnitetyn osan saa minusta helposti irroitettua.

Mä olen käyttänyt tavallisia metalliprikkoja välyksien säätelyssä.

Lisää
19.10.2005 09:19 #3637 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Saavatko autot pitää meteliä?

ROCK€ kirjoitti:

1. Pitää prikkojen olla erityisiä "Axle Spacereitä" (Autorata.netissä oli juttu, missä Petteri viritteli autojaan FinCup-kuntoon) vai kelpaavatko tavalliset metalliprikat?

Koska Fin Cup -säännöt sallivat nykyään vapaan prikkojen käytön niin minä suosin slottiautoissa käytettyä akseliprikkoja. Ne ovat mitoitettu 3/32" akselille ja ulkohalkaisijaltaan sopivan pieniä myös kuulalaakereiden käyttöä ajatellen.

2. Jos moottori ja akselin laakerit liimataan alustaan, niin tarkoittaako se sitä, etten saa niitä ikinä enää irti? Entäpä jos moottori pitää vaihtaa ja se on liimattu alustaan kiinni?

Mä käytän tuohon tarkoitukseen yleensä pikaepoksia. Pitää hyvin, kestää jossain määrin lämpöä ja lähtee irti alustaa rikkomatta.

3. Pitääkö vanteet liimata akseliin kiinni?

Pitää jos ne ovat löysät. Kisahommissa tosin kannattaa vakavasti harkita ruuvikiinnitteisiä aluvanteita. Hyviä merkkejä: Slot.It, Spirit, NSR. Helpottaa kummasti auton virittelyä.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

• -SPF-
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
19.10.2005 12:58 #3640 : -SPF-
Tässä yksi esimerkki aluvanteista, Cartrix ref.1028 kolme puolainen.

Sivu luotiin ajassa: 0.293 sekuntia