24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Unelmista totta !

Lisää
01.02.2008 16:27 #8405 : Tumppi
Unelmista totta ! kirjoittanut Tumppi
Unelmista totta ! :D

Tervetuloa maanantaina 11.2.2008 klo 17:00-

Osoite : Sorvaajankatu 11b, Herttoniemi, "the heart of Helsinki"
- joku mulle kertoi, että joskus historiassa asia on näin ollut...

www.autorataharrastajat.fi sivulta löytynee alustava kuva, mistä on kyse :
Kyse on siitä, että olemme viimein ja vihdoin allekirjoittaneet vuokrasopimuksen ko. tiloista. Olemme vuokranneet muutaman neliön tilaa, jonne rakennetaan kaikille neljälle eri ura-autoille omat radat !!Kiihdytysautorata, Siipiautorata, Skaala-autorata sekä Kotiautorata.

Plääni ja miten kaikki on mahdollista kerrotaan ko. tilaisuudessa.

Rojekti tarvitsee paljon vapaaehtoisia, henkilöitä joilla on aikaa harrastukselle, muutakin kuin vain se aika minkä antaa ajamiseen. Tilat pitänee maalata, sähköistää ja rakentaa pari väliseinää. Sponsoreita meillä jo "muutamia" on, heistä lisää ko. tilaisuudessa.

Karkea tavoite on, että maaliskuun aikana on maalaukset tehty, huhtikuussa sähköistykset. Ratojen pariin päästään heti toukokuun alussa ja ISOT AVAJAISET on tarkoitus pitää elokuussa, asiasta lisää ko. tilaisuudessa.

Eli jos asia hiemankaan kiinnostaa, olet lämpimästi tervetullut ko. tilaisuuteen !

Avaan tästä jokaiselle osiolle oman topicin, joten omien asioiden parissa kertokaa, mitä vain mieleen tulee.

Tällä palstalla voi keskustelua jatkaa, esittää omia toiveita, mielipiteitä jne... Kotirata -autoiluun liittyen :

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.02.2008 10:32 #8426 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Unelmista totta !
Tämä on kyllä todella upea homma. Iso hatun nosto kaikille hankkeeseen osallistuneille.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

• Lauri Perkele
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
04.02.2008 21:16 #8450 : Lauri Perkele
Vastaus käyttäjältä Lauri Perkele aiheessa Re: Unelmista totta !
No huh huh 666! Mahtavaa.

Lisää
06.02.2008 10:42 #8462 : Kaitsu
Mä olen jo vuosikausia haaveillut sellaisesta Suomen ULTIMATE SLOT RACING tapahtumasta. Eli kisasta jossa neljän eri ura-automuodon (kotirata-autot, malliautot, skaala-autot ja siipiautot) parhaat kuskit kohtaisivat kisassa jossa ajetaan kaikki muodot läpi. Vähän kuten isojen poikien Race of Champions :D

Vaikkapa 4 nopeinta kuskia Fin Cupista, FSC:stä, Eurosarjasta ja Siipisarjasta.

Nyt olisi paikka siihen, mutta mistä saadaan kalusto? Ja minkälainen?

-kaitsu

Lisää
06.02.2008 10:48 #8464 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Re: Unelmista totta !
Hyvä idea ! Joka luonnollisesti toteutetaan !

Joka radalle tulee asiakasiltoja silmällä pitäen kalusto, joten se ei ole ongelma !

Lisää
06.02.2008 10:50 #8465 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Re: Unelmista totta !

Kaitsu kirjoitti: Mä olen jo vuosikausia haaveillut sellaisesta Suomen ULTIMATE SLOT RACING tapahtumasta. Eli kisasta jossa neljän eri ura-automuodon (kotirata-autot, malliautot, skaala-autot ja siipiautot) parhaat kuskit kohtaisivat kisassa jossa ajetaan kaikki muodot läpi. Vähän kuten isojen poikien Race of Champions :D

Vaikkapa 4 nopeinta kuskia Fin Cupista, FSC:stä, Eurosarjasta ja Siipisarjasta.

Nyt olisi paikka siihen, mutta mistä saadaan kalusto? Ja minkälainen?

-kaitsu

unohdit kiihdytysautot...

Noista malliautoista, joudutaan tekemään "diiliä", niitä kun ei tule kerholle, ellei sitten ... pohditaan sitäkin !

Lisää
06.02.2008 11:17 #8467 : Kaitsu

Tumppi kirjoitti: unohdit kiihdytysautot...

En unohtanut. Jätin ne tarkoituksella pois. Mä en millään pysty uskomaan, että pelkällä kiihdytyskokemuksella pystyy hyppäämään suoraan tähän mutka-autojen maailmaan. Siis ajamaan kilpaa tosissaan.

-kaitsu

Lisää
06.02.2008 11:39 #8468 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa Re: Unelmista totta !
Näkemättä tulevaisuuteen tulee mieleen kuitenkin, että voiko kotiratojen mutkistakaan mennä heittämällä dragstripille ajamaan kilpaa, tosissaan nääs? Mulla on lisäksi vähän sellainen mielikuva että suoraan ajavat kuskit on kulkeutuneet sinne kuitenkin kirjaimellisesti monen mutkan kautta. Kyyti olisi kylmää aluksi varmaan puolin ja toisin ...

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Lisää
06.02.2008 13:30 #8469 : Kaitsu
Mitä olen tuota kiihdytysautoilua kokeillut niin kyse on lähinnä auton rakentamisesta ja reaktioista. Jos rakentamisaspekti jää pois (talon toimittamat autot) niin reaktiot jää jäljelle.

Kerran kävin koittamassa ja ostinkin itselleni Parma Edgen. Ihan hauskaa hommaa. Mutta kyllä se mun mielestä oli aika helppoa verrattuna mihin tahansa muuhun ensi kertaa kokeilemaani ura-automuotoon.

-kaitsu

• Osku
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
07.02.2008 14:40 #8481 : Osku
Vastaus käyttäjältä Osku aiheessa Re: Unelmista totta !
Moi,

Kaitsu kirjoitti: Mä en millään pysty uskomaan, että pelkällä kiihdytyskokemuksella pystyy hyppäämään suoraan tähän mutka-autojen maailmaan. Siis ajamaan kilpaa tosissaan.

-kaitsu

Eipä tuohon pysty vastaankaan väittämään.
Jos mulle lyötäis siipauto käteen ja suoraan viivalle 7 muun äijän kanssa niin voi olla että jättäisin väliin. Kun mutkan kokemukset rajoittuu edelleen naapurin pojan scale-kahdeksikkoon joskus vuonna -79.
Asia on toinen sitten kun/jos tässä joskus ehtii hiukan opetella mutkiin jarruttamista.
Suomen Drag-piirit on on silleen hiukan outolintu maailmanlaajuisestikin, että tietääkseni yhdelläkään ei ole aiempaa taustaa "mutkarata"puolelta.

Kaitsu kirjoitti: Mitä olen tuota kiihdytysautoilua kokeillut niin kyse on lähinnä auton rakentamisesta ja reaktioista. Jos rakentamisaspekti jää pois (talon toimittamat autot) niin reaktiot jää jäljelle.

-kaitsu

Kaitsu koitti tolla FHRA:n radalla jossa pito ei ole mikään ongelma johtuen alhaisista tehoista ja mattapinnasta.
ARH:n rataan on käsittääkseni tarkoitus tulla 16,2 V, ja riittävästi virtaa mikä tuo mukanaan yhden merkittävän uuden tekijän eli radan preppaamisen ts. liimaamisen eli pidottamisen niinkuin te sitä taidatte kutsua. Muista lajeista poiketen meillä kuski preppaa ratansa sen mukaan miten paljon liimaa tietää autonsa tarvitsevan.
Tarkkaan en osaa arvioida miten paljon noi Box Stock Parma Edget tulee uudella radalla pitoa tarvitsemaan kun en sellaista ole koskaan koittanut esim. Saksan radalla. Mutta tuolla Saksassa, lähinnä keskitehoiseksi kuvaillulla radalla radan preppaaminen on se asia joka erotti jyvät akanoista. Ja korostuu mitä nopeampiin autoihin mennään.
Tuo ihan vaan selvennyksenä ettei kukaan luule etteikö tästäkin puuhasta saisi haastavaa.

Jos te haluaisitte sisällyttää Kiihdytysajon tuohon ULTIMATE SLOT RACING-ideaan niin ideaalisin tapa olisi Bracket ja vielä vaikkapa ESDU:n tyyliin (European Slot Drag Union, kotisivut löytyy tuolta esdu-slotdrags.eu/ )

Eli Bracketissa homman nimi on se että kuski määrittelee itselleen/autolleen indeksiajan johon pitää pyrkiä mutta jota ei saa alittaa. Indeksiä voi toki muuttaa vaikka joka lähtöön erikseen jos katsoo tarpeelliseksi.
ESDU:n tyyliin kaavio tehdään reaktioaikojen perusteella ja lajittelulähtöjä on kaksi, yksi per kaista.
Pudotuskaavio ajetaan kaksi kolmesta-tyyliin eli kolme lähtöä peräkanaa ja kaksi voittanut menee jatkoon. Lajittelussa nopeampi saa valita ensimmäisenn lähdön kaistan ja kaistoja vaihetaan joka lähtöön.
Yhden minuutin Stage-rule eli kuskilla on minuutti aikaa prepata ratapuolisko mieleisekseen. Minuutti lähtee juoksemaan aina kun edellisen lähdön autot on maalissa.

Hyvä puoli tuossa on se että auton nopeudella ei ole suurinta merkitystä (Edget kun ei boxista päin ole aina kovinkaan tasaisia). Itse asiassa se nopein auto saattaa tuossa olla jopa haitaksi.
Haastetta tuo henk.koht indeksit ja niiden etsiminen (1/2 h testisessio ennen kisaa riittänee) sekä se fakta että henk.koht indeksien kanssa joulukuusessa vilkkuu kolmen keltaisen sijaan kuusi, molemmille kuskeille omansa. Tuon kanssa menee kokenutkin helposti vipuun jos ei osaa "sulkea" naapurin valoja mielestään.
Yhden minuutin Stage-sääntö tuo sen haasteen että radasta pitää 3 minuutin sisällä löytää 3 kertaa ne ihanneolosuhteet omalle autolle.

Se huono puoli ja mikä toteutuksen hyvin todennäköisesti estää on se että tuo vaatisi jokaiselle henk.koht auton eli ihannetilanteessa 20 autoa.
Talon puolesta tuohon tuskin lähdetään ?

-Osku

Sivu luotiin ajassa: 0.533 sekuntia