24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Luokitukset ja niihin kelpaavat autot

• markku55
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
29.03.2008 20:55 #8884 : markku55
Kuten olen jo sanonut, olen aivan noviisi näissä asioissa, mutta pelkkää uteliaisuuttani ja tiedonhaluani tyydyttääkseni haluaisin tietää mitkä on perusteet eri kilpailuluokkiin hyväksyttävien autojen määrittelyissä?
Seurasin juuri äsken Urheilukanavan ohjelmaa jossa Mika Salo kertoi kommentaattorina American Lemans sarjan kilpailua, Porsche voitti, oisko kolmantena ollut Audi jne. Täysin irrelevantti juttu, mutta inostutti meikäläistä tähän kirjoitelmaan.
En oikein ymmärrä periaatetta, että kopan vuosimalli on määritelty osallistumiskykyisyyden perustaksi, mikä hemmetin määritelmä se on, koska on kuitenkin annettu ymmärtää, että kaikki muu voidaan vaihtaa uusiksi paitsi juuri tuo koppa.
Miksi jotain vuosimallia vanhemmat kopat on bannattu?
Olen ihan tosissaan ymmällä, mitkä on syyt tällaisiin rajoituksiin.
Jos itse kuvittelisin missä rajoitukset kulkee, niin tekniikan rajoitukset on asia millä voitaisiin estää friikkien ylivoima, ei mallinmukaisten koppamallien ikä.
Ihan oikeasti, mikä este on kilpailla samoilla ehdoilla vanhemmilla kopan malleilla kuin nuoremmilla??? :shock:

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
30.03.2008 06:03 #8886 : PekkaN
Vastaus käyttäjältä PekkaN aiheessa Re: Luokitukset ja niihin kelpaavat autot
Asiaa puitu täällä:
www.finslot.net/forum/viewtopic . ... c&start=45

FinCup-sarjassa halutaan kilpailla moderneilla kilpa-autoilla.

Tällä hetkellä FinCupissa modernit kilpa-autot tarkoittavat siis 90-00 -luvuilla kilpailleita autoja, täsmennettynä luokkakohtaisilla rajoituksilla jotta saadaan yhdenmukaisen näköistä kalustoa radalle. Tätä pitkään jatkunutta linjaa ei ole nähty tarpeelliseksi muuttaa, jotta FinCup-sarjassa säilyy jatkuvuus. Joidenkin vuosien päästä tulee vaihtumaan tod.näk. 00-10 -luvuilla kilpailleiksi autoiksi...

koska on kuitenkin annettu ymmärtää, että kaikki muu voidaan vaihtaa uusiksi paitsi juuri tuo koppa

Säännöt kannattaa lukea tarkkaan itse, sitten tietää mitä saa vaihtaa ja mitä ei. Tuo yllä oleva väittämä ei pidä paikkaansa.

Lisää
30.03.2008 10:43 #8889 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa Re: Luokitukset ja niihin kelpaavat autot
Pohdin joskus tuota tekniikan vaihtamista ja siihen liittyviä rajoituksia. Mietin että miksi suhdetta 1:1 autoihin halutaan pitää yllä ja vastaukseksi lienee vastakysymys että mihin joudutaan jos yhteys menetetään.

Näitä luokitussääntöjä ei muutella joka vuosi ihan miten vaan, vaan tarkoitus on ollut luoda kestävät säännöt jotka tuovat kilpasarjaan "katu-uskottavuutta" pitkälläkin aikavälillä, mutta kuitenkin mahdollistavat uusien markkinoille tulevien vaihtoehtojen kisailuttamisen. Vuosiluku 1990 noissa säännöissä ei viittaa ura-autojen valmistusvuoteen vaan niiden 1:1 esikuviin. FinCup-sarjassa halutaan kilpailla moderneilla kilpa-autoilla.

Teknisissä rajoituksissakin 1:1 suhteen autojen henki elää voimakkaasti, sillä sääntörajoituksilla on ilmeisesti aina pyritty siihen että esim. ralliauto on hitaanpi kuin Touring -auto, joka taas on hitaanpi GT -auto. Vauhtia rajoittaa ennenkaikkea moottori jonka max. kierrosluku vaikuttaa siihen missä luokassa sitä saa käyttää.

Jos itse kuvittelisin missä rajoitukset kulkee, niin tekniikan rajoitukset on asia millä voitaisiin estää friikkien ylivoima, ei mallinmukaisten koppamallien ikä.

Tekniikan rajoitukset eli ns. säännöt OVAT juuri ne asia jolla tämän kaltaisen ura-autoilun harrastaminen pidetään kaikkien ulottuvilla ja ennenkaikkea mielekkäänä. Ero box stock -kotirata -auton ja sääntöjen mukaisen kilpa-auton välille ei synny "eksoottisilla ylihintaislla viritysosilla" vaan sillä että alkuperäisiä osia korvataan laadukkaammiksi, esim. laakerit ja akselit. Jos vaikka säännöt sallisivatkin omistamasi Sauber Mersun osallistumisen kisaan, huomaisit kyllä nopeasti että tarvitsisit niitä itsekin.

Itselläni on monia malleja joiden ajattaminen Fin Cupissa ei käy. Vien nämä autot sitten Historic -tapahtumiin, joista sopiva luokka ulkoilutukseen löytyy. :D

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

• markku55
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
31.03.2008 15:34 #8904 : markku55
Vastaus käyttäjältä markku55 aiheessa Re: Luokitukset ja niihin kelpaavat autot

PorscheFreak kirjoitti:

koska on kuitenkin annettu ymmärtää, että kaikki muu voidaan vaihtaa uusiksi paitsi juuri tuo koppa

Säännöt kannattaa lukea tarkkaan itse, sitten tietää mitä saa vaihtaa ja mitä ei. Tuo yllä oleva väittämä ei pidä paikkaansa.

Meikäläisen uskomus perustui tähän darkcrystalin lausumaan:
"Periaatteessa box stock autosta voi mennä kuskista riippuen ulkokuoria LUKUUNOTTAMATTA kaikki tekniikka vaihtoon. Sääntöjen sallimissa puittessa voit vaihtaa mm. moottorin, moottoripukin, rattaat, akselit, vanteet, renkaat, laakerit, ohjurin, virtaharjat, johdot, magneetin, sisustan, korin kiinnitysruuveista puhumattakaan."

• Norrit
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
02.04.2008 16:37 #8925 : Norrit
Vastaus käyttäjältä Norrit aiheessa Re: Luokitukset ja niihin kelpaavat autot
Eihän tuossa darkcrystalin kommentissa sinänsä mitään väärää ole...riippuu kuinka tuota tulkitsee. Mutta kuten Porschekaheli yllä mainitsi, kannattaa sisäistää ne säännöt itse, jotta ei eläisi uskomuksien varassa.

Onhan Fincupissa nähty joskus GT autojakin touring lähdöissä...eipä siinä mitään, mitään herneitä tietenkään siitä ole ottanut, mutta kummastuttaa kyllä, jos säännöt eivät sen vertaa kiinnosta, että tietäisi, minkä näköisellä autolla missäkin luokassa voi ajaa. Puhumattakaan sitten esimerkiksi siitä, kuinka paljon renkaat saa kurkata loksun ulkopuolelle, mitä moottoria voi käyttää jne.

Sivu luotiin ajassa: 0.592 sekuntia