24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Rengas sorvi

• markku55
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
05.04.2008 14:58 #8949 : markku55
Rengas sorvi kirjoittanut markku55
Rengassorvista on puhuttu monessa eri yhteydessä, mutta niistä ei selviä millainen laite tuo sorvi on, ja voiko sorvin korvata edes jollain tasolla tee-se-itse ratkaisuilla? :shock:

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

• ROCK€
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
05.04.2008 16:22 #8951 : ROCK€
Vastaus käyttäjältä ROCK€ aiheessa Re: Rengas sorvi
Esimerkiksi alla olevasta linkistä voi nähdä kuvan (alempi kuva) Hudyn rengassorvista. Tämä malli lienee suosituin ja yleisin ura-autoilussa. Sorvissa pyörii sekä rengas että hiomarumpu. Mielestäni tässä asiassa ei kannata lähteä oikomaan ja tuhlaamaan aikaa omatekoisten viritysten keksimiseen. Suosittelen Hudyn ostamista, mikäli yleensäkin on jotakin sorvattavaa. Ortmann-renkaat on kyllä hyvä sorvata, sillä sorvaamattomina ne ovat pomppuisempia kuin muut rengasmerkit.

www.slotside.com/other/review1.html#tire

Lisää
05.04.2008 17:52 #8953 : Ari
Vastaus käyttäjältä Ari aiheessa rengasorvi
Kyllä itsekin saa hyvän tehtyä jos riittää aikaa ja kärsivällisyyttä. Kun itse tekee niin saa sellaisen kun haluaa eikä kompromissiä :wink:

Tuossa hiukka mallia. slotcarillustrated.com/portal/fo ... ght=dremel ja tuossa malli jonka itse meinaan värkätä nyt olen sorvannut käsivaralla ja autoihin joissa on muovivanteet olen sorvannut muovista sorvausvanteen niin ei tarvi repiä vanteita autosta irti. Lisäksi olen värkännyt dremeliin ompelukoneen jalkakaasun niin saa pyörimisnopeuden sellaiseksi kun haluaa eikä renkaat sula ja samalla on muukin dremelöinti kätevämpää. s164.photobucket.com/albums/u20/ ... UPDATE.flv

insertit pitää olla

• nandroid
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
06.04.2008 08:35 #8955 : nandroid
Vastaus käyttäjältä nandroid aiheessa Re: Rengas sorvi
Moi,

tämä on todettu halvaksi ja todella toimivaksi

[url:2ow3x17w] www.slotkeller.de/Tipps_und_Tricks/reifenschleifen.html [/url]

Ainoa huono puoli tossa vehkeessä on se että siinä käytetään auton omaa moottoria. Kokeilumielessä kasaan ton lähiaikoina, käytän kylläkin Scalen virtapala apuna ja liimaan sen levyyn kiinni.

Ei varmaan ole Hudyn veroinen mutta hintaa tulee 0 Euroa.

• scound
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
06.04.2008 11:22 #8958 : scound
Vastaus käyttäjältä scound aiheessa Re: Rengas sorvi
Tuossa viimeisimmässä on yksi vika, johon olen törmännyt: jossain autoissa (ainakin SCX) on moottorikehto, joka pääsee liikkumaan väkisin tuon kaltaisissa laitteissa. Parempi siis olisi, jos renkaat sorvaisi irraallaan autosta.

• nandroid
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
06.04.2008 18:13 #8963 : nandroid
Vastaus käyttäjältä nandroid aiheessa Re: Rengas sorvi

jossain autoissa (ainakin SCX) on moottorikehto

Sen pystyy kiertämään sillä että sorvaa ilman koppaa ja ton kiinityshihnan ja motin väliin laitetaan jokin tasainen palikka jolla moottori+ kehto pysyy paikallaan :D

• markku55
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
07.04.2008 05:18 #8965 : markku55
Vastaus käyttäjältä markku55 aiheessa Re: Rengas sorvi

nandroid kirjoitti: Moi,
tämä on todettu halvaksi ja todella toimivaksi
[url:1huyzwld] www.slotkeller.de/Tipps_und_Tricks/reifenschleifen.html [/url]

Jotain tällaista itsekin kaavailin, mutta kun en ollut varma puhutaanko todella sorvaavasta sorvista vai hiomisesta sorvilla.
Minusta tämän laitteen hyvä puoli on se, että se huomioi mahdolliset vanteen yksilölliset heitot, eikä pyörää tarvitse irrottaa autosta.
Tällaisen teen nyt ensin alkuun ja jos ei paremmasta ole kokemuksia, niin ei sellaista osanne kaivatakaan. :wink:
Renkaat pitänee liimata vanteelle ennen hiomista?

Lisää
07.04.2008 07:22 #8968 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa Re: Rengas sorvi
Puhtaasti kotikäytön autoissa ei rengasta tarvinne liimata kiinni jos vain renkaan sovite vanteelle on hyvä ja tiukka. Itse vannekin kannattaa tarkistaa ja poistaa siitä turhat purseet ja valusaumat. Liimaamattoman renkaan hionta onnistuu kyllä kunhan pyörimisnopeus ei ole liian kova ja hioessa ei rasiteta rengasta liikaa.

Kuopion Fincupissa rengastestin aikana tosin huomasin, että eräs rengas oli kiertynyt vanteellaan n. 5 mm matkan lyhyehkön ajon aikana. Renkaan liimaamiselle on siis tarvettakin kun kiukulla vedetään...

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Lisää
07.04.2008 07:24 #8969 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Rengas sorvi
Renkaiden hiominen autossa kiinni on toki mahdollista mutta ei kovinkaan suositeltavaa varsinkaan jos tarkoituksena on ottaa vähän enemmän renkaista pois. Kovin suuria heittoja tuolla menetelmällä ei poisteta.

Auton moottori, voimansiirto ja laakerit on aika kovilla tuossa hommassa.

Kyse on lähinnä siitä haluaako homman tehdä kunnolla vai auttavasti. Ensin mainitussa suosittelen Hudya.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Lisää
07.04.2008 10:46 #8973 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa Re: Rengas sorvi
Allaolevasta linkistä aiempaa keskustelua aiheesta :

www.finslot.net/forum/viewtopic . ... ight=sorvi

Muutakin asiaan liittyvää forumin "HAKU" -valikon kautta, hakusanana esim. "sorvi". Ja samaa mieltä Kaitsun kanssa tuosta tekemisestä. Kotikonsteilla ( mitä renkaiden hiontaan tulee ) pärjää hyvin kotikisoissa, mutta esim. SSH: sarjoissa lähes kaikki tekevät renkaansa sorvissa ja se on liian iso tasoitus annettavaksi.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

• markku55
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
07.04.2008 17:22 #8978 : markku55
Vastaus käyttäjältä markku55 aiheessa Re: Rengas sorvi
No nyt vasta meikäläinen äkkäsi, eli täällä keskustelun valikosta löytyy se Haku, olen aiemmin hakenut käyttäen päävalikon Etsi valikkoa, mutta sitä kautta ei löydy vastaavia juttuja. 8)
Kiitos jankkaamisesta, vanha ei heti tajua.

Sivu luotiin ajassa: 0.458 sekuntia