- Viestejä: 597
- Vastaanotettu kiitos 104
JK auton rakennus- ja viritysohjeita
Siis sellaista äärettömän yksinkertaista ja selkeää aloittelijalle.
Tätä kyselen, kun en oikein osannut vastata kerholla uuden kerholaisen kysymykseen.
Esimerkkinä Scaleautoista selkeä johdanto sääntöihin alla.
Scaleauto -luokka on tarkoitettu helpoksi luokaksi aloittaa 1/24 –malliautoilu ja siihen saavat osallistua kaikki uraohjattavista malliautoista kiinnostuneet kuljettajat aiemmasta ajokokemuksesta riippumatta. Luokan idea on kuitenkin tarjota kilpakenttä ns. rookie–kuljettajille, jotka haluavat tutustua ja kilpailla lajissa vähäisillä kustannuksilla. Luokkaan osallistuminen EI VAADI teknisiä muutoksia vakioon Scaleauto 1/24 -malliin, ainoa välttämätön muutos on takarenkaiden vaihto ”hand out” -tyyppisiin kilpailupaikalla. Joitakin muutoksia alkuperäiseen autoon on säännöissä sallittu, mutta muutokset on pidetty vähäisinä.
.....
ja tämän jälkeen sitten muutokset yms.
Jos jostain löytyy jotain tämän tapaista niin saa laittaa vinkkiä.
Kisoissa kyselemällä kyllä varmasti oppii loput mitä tarvii, mutta se ihan ensimmäisen askeleen ottaminen kilpailutoiminnan suuntaan JK:lla helpottuisi ainankin niillä kerthoilla jossa ei ole JK-sääntötuntemusta.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
www.finslot.net/media/kunena/attachments...i2014ohjeisto-v3.pdf
tekniikka sivulta 15 etiäpäin..
**
EM luokkaa ( alle 13v )
- sivu 18 2.2.1. B EM-24-runkoasiat
eli jos on JK ns. "miniauto" niin se on tuon luokan auto, siinä on se Hawk7 kones....
**
jos on JK ns. "junnuauto" siinä on se pienempi avattava kones Hawk6 se menee tuohon EJ luokkaan sitten
2.2.1. B EJ-24 runko
2.2.1. C EJ-24 moottori
**
Toivon mukana tänä vuonna saadaan kaikki pakettiin ja riittävän ajoissa myös sääntökirjaan...
vinkkejä otetaan vastaan jos asiat ei noista selviä..
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Pura auto ja runko.
- Tarkista rungon suoruus ja suorista runko mahdollisimman suoraksi pihtien avulla.
- Lisää kaksipuoleisella teipillä piirtoheitin kalvosta tai siipiauton siiven palasta korokepalat rajoitinlangalle, jotta sivulevyt eivät laahaa (pyri siihen, että sivulevyjen takareuna on rungon keskiosan tasolla).
- Tarvittaessa vahvista takapää 1mm pianolangasta taivutetulla "U-lenkillä". Toinen vaihtoehto on käyttää valmista vahvikepalaa esim. S7-390A, jota pitää kaventaa JK C21-rungossa.
- Tarkista, että taka-akseli on suorassa pohjan tasoon nähden. Tarvittaessa viilaa reikiä tai laakereita sen verran, että taka-akseli on suorassa. JK:lta löytyy myös säätölaakerit, joiden kanssa ei tarvitse viilailla.
- Lisää autoon neulaputket. Olen käyttänyt edessä noin 82,3mm pitkää 0.50" halkaisijan teräksistä putkea, joka liikkuu noin millin verran. Pitkän teräksisen neulaputken tuotekoodi on JDS-2017, neulaputken rajoitin on S7-103. Taakse olen laittanut messinkiset neulaputken palaset. Helpolla pääsee, jos hommaa Kofordin valmiit pätkät, mutta huomattavasti edullisemmin pääsee, kun homma paketin K/S 8125 tuotekoodilla myytävää 1/16"x-.014" (1,57mm) messinkiputkea. Tuo riittää kerhokäytössäkin pidemmän aikaa.
- Etuakselin olen vaihtanut edellä mainittuun teräsputkeen ja rajoittimiin. Alkuperäiset muoviset renkaat hajoavat helposti, joten ne olen vaihtanut kumisiin tai alumiinisiin.
- Auton mukana tulee paksu ohjuri sekä tuumamittainen teräsmutteri. Vaihda se matalaan ohjuriin sekä alumiinimutteriin ja lisää radan mukaan ohjurin prikkoja. Itse käytän yleensä aina Redfoxin matalaa ohjuria ja ESP:n tai Cahozan mutteria, johon käy rengasavain.
- Johdot ja preidien klipsit olen yleensä vaihtanut TQ:n valmistamiin.
- Pinjonin olen vaihtanut ARP:n kulmamalliseen, jossa on 5 asteen kulma. Yleensä käytän 11/12T ratasta ja 37/38T fassia. Sen olen laittanut "oikeinpäin" ja lisännyt paksun tai paksuja prikkoja fassin ja laakerin väliin. Paras ratassovitus (mesh) saadaan 12T 5 deg ja 38T 4 deg kombinaatiolla. Tämä on tärkeää, kun tehoa ei ole hukattavaksi. Ensi vuonna EM-luokassa ajetaan näillä näkymin kiinteällä välityksella 10/36.
- Koneen kiinnityksessä olen käyttänyt alkuperäisiä ruuveja. Monet tosin juottavat koneen kiinni runkoon.
- Itse olen vaihtanut vakiona tulevan taka-akselin S7:n kolottuun versioon. Lisää myös prikkoja taka-akselille sen verran, että raideleveys on sääntöjen maksimi.
- Mukana tuleva kori on ns. paksu kori ja myös liian korkea. Suosittelen pitämään sen treenikorina ja tekemään esim. BPA Bentley tai Redfox Audi R10 korista uuden kisakorin.
Lisään listaan asioita, jos niitä tulee myöhemmin mieleen. Yhden enduroon liittyvän kikan pidän omana tietonani.

Kopsan FB-sivuilta löytyy JK-Enduro-autostani kuva:
www.facebook.com/kopsa.fi/photos/a.27582...8926/?type=1&theater
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Mutta tässä Tomin listasta kevennetty versio siitä mitä kannattaa tehdä, jos yhtään on kokemusta ja työkalut:
1. Rungosta voi purkaa pois sen rajoittajalangan, jotta pääsee laittamaan shimmiteipit alle (kohta 3). Lanka vedetään pihdeillä siitä sivulevyn pokkauksen yli, lanka kestää pienen kaareutumisen vääntymättä.
2. Runko on pääsääntöisesti kohtuullisen suora, eli sen suoristaminen ei ole välttämätöntä ainakaan alkuun.
3. Lisää vaikka teipistä korokepalat rajoitinlangalle, jotta sivulevyt eivät laahaa (pyri siihen, että sivulevyjen takareuna on rungon keskiosan tasolla). Työnnä rajoitinlanka takaisin paikalleen.
4. Takapään vahvistaminen on suotavaa, mutta ajaa voi ilmankin. Riski sille että takalaakeripukki vääntyy kolarissa on kuitenkin olemassa, eli siinä tapauksessa auton vauhti voi hidastua kitkan vuoksi. Kannattaa siis tehdä muttei ole edellytys kisaamiselle.
5. Takalaakerien kohdistaminen ja maavaran suoristaminen laakerien kohdalta on hyödyllistä, muttei taaskaan välttämätöntä. Pätee sama kuin Scaleautossa, eli suora auto menee paremmin mutta yleensä laakerit on noin 0,1mm tarkkuudella samalla korkeudella. Laakereita voi varovasti vääntää, jos ne eivät ole herkät. Oppaassa on selostettu miten liukulaakerit kohdistetaan.
6. Neulaputket voi lisätä jos haluaa, mutta alkuperäiset klipsit pelaavat ihan hyvin, niitä on nähty kisoissa myös kärkipään autoissa, eli ei välttämätöntä. Varmista vain että klipsi on teipattu tukevasti koriin ettei se irtoa.
7. Etuakselin ja renkaiden vaihto on ajankohtaista aikaisintaan jos renkaat hajoavat. Alkuperäiset toimivat hyvin ehjinä.
8. Ohjuri kannattaa vaihtaa matalaan malliin (Red Fox tai Parma), mutterin voi vaihtaa alumiiniseen jos haluaa.
9. Johdot ja breidien klipsit voi vaihtaa Tomin ohjeiden mukaan, mutta alkuun pääsee niillä auton mukana tulevillakin.
10. Alkuperäinen välitys on ihan OK ajamiseen, ja sillä voi lähteä kisoihin opettelemaan. Sitten jos haluaa pysyä kärjen vauhdissa, voi harkita isomman (11t tai 12t) pinjonin vaihtamista. Tosin alkuperäinen taitaa olla puristussovitteella (ulosvetäjällä irti), kun taas kisakäytössä pinjonit käytännössä aina juotetaan paikalleen. Takaratas voi sitten olla maun mukaan 35-38t, ne ovat koot jotka mahtuvat autoon vaivatta.
11.Kone voi siis olla kiinni ruuveilla kuten vakiona, tai sen voi juottaa jos haluaa. Molemmat ihan OK ratkaisuja. Eli ei tarvitse tehdä mitään.
12. Taka-akselia ei ole välttämätöntä vaihtaa. Prikat kannattaa laittaa laakerien molemmin puolin jos viitsii, mutta ilmankin voi toki ajaa.
13. Alkuperäinen kori ei ole nopein mahdollinen, mutta niilläkin on ajettu ihan kelpo vauhtia kisoissa, eli kyllä sillä ensimmäisiin kisoihin voi tulla. Sitten myöhemmin voi vaihtaa päälle sen BPA Bentleyn tai Redfox Audi R10:n. Alkuperäinen kestää kuitenkin mällejä paremmin, eli aloittamiseen ihan hyvä vaihtoehto.
Muistetaan, että tällä autolla voi ajaa sekä EM- että EJ-luokassa. Tällä hetkellä EJ-luokka hakee vielä muotoaan, ensimmäisessä kisassa tällaisella autolla oltiin ihan kärjen tuntumassa. Esim. Hyvinkäällä tuo Hawk7 on ihan pätevä kone siis myös EJ:ssä, Koford on nopeampi mutta välityssääntöjen vuoksi myös huomattavasti haastavampi ajettava.
Eli kisaan mukaan, vaikka suoraan paketista vedetyllä autolla! Kisapaikalla saa kyllä apua jos sitä tarvitsee. Nyt on homma tehty todella helpoksi.
P.S. Yritän jossain välissä tehdä tuosta vanhasta autonrakennusopuksesta päivitetyn version, joka kattaisi sekä EM- että EJ-sääntöjen mukaisen JK-auton virityksen.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Minun ohje oli tehty omien kokemusten pohjalta. Taka-akselin korkeuden tarkistus on minusta tärkeä, kun JK:n rungoissa oli yksi erä, joissa heittoa oli varmaan puolimilliä. Se vaikuttaa aika paljon.
Pinjonin kiinnitysasiaa en muistanut eli se vakio puristepinjoni kannattaa vaihtaa kisakäyttöä ajatellen.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Eli JK_204172A ja C (Mazda umpikori ja Lola avokori) käyvät sellaisenaan EM-24 luokkaan.
Renkaaksi JK8700PP, niin maavara pitäisi toteutua. Jos ei, niin sitten JK8701PP ainakin.
Kori on paksu, mutta luokiteltu.
EJ-24 luokkaan sitten esim JK_x25 runkoinen JK_20452C Mazda korilla ja HAwk 6 koneella.
T.Jussi
Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
JK rungon viritys video
Ihan kokonaan en ole katsonut mutta sen mitä harppomalla katsoin niin näytää ihan hyvältä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Changing a Slot Car Motor - Tutorial
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Yly kirjoitti: 28 minuutin video alle minuutin hommasta
Teepä se minuutin video asiasta. pistetään äänestys tänne forumille ja kysytään "aloittelijoilta" kumpiko niistä videoista opettaa enempi

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Tumppi kirjoitti:
Yly kirjoitti: 28 minuutin video alle minuutin hommasta
Teepä se minuutin video asiasta. pistetään äänestys tänne forumille ja kysytään "aloittelijoilta" kumpiko niistä videoista opettaa enempi
Anteeksi !
Ihmettelin, kuinka hommasta, johon menee alle minuutti, voi jaaritella 28 minuutin videon.
En sitä että koko opetusvideo olisi alle minuutin pituinen ?!?!?
HUOH !!
:shock:





We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.