ISRA MM 2024 Italia, Tuscany

Lisää
20.02.2024 09:21 #43052 : Anna
Moi,

tässä tämän vuoden virallinen ISRA MM-kilpailujen nettisivu. 

isra2024-italy.com

Ilmoittautuminen aukeaa huhtikuun alussa.

-Anna

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
24.06.2024 05:57 #43252 : Anna
Vastaus käyttäjältä Anna aiheessa ISRA MM 2024 Italia, Tuscany
Moi!

Muistutuksena, että ilmottautuminen tämän vuoden MM-kisoihin loppuu 30.6. eli tämän viikon sunnuntaina!

Muistakaa myös, että osallistumismaksut tulee olla maksettuna kun ilmoittautuminen loppuu!

Tässä vielä linkki ilmoihin: docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe-q7QB...stfZ8G1jndKcjb3RWuL4

-Anna

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.10.2024 11:04 #43334 : Rami
Vastaus käyttäjältä Rami aiheessa ISRA MM 2024 Italia, Tuscany
Mistäs löytää MM kisojen kuvaa ja ääntä. Kiitos etukäteen

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.10.2024 11:39 #43335 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa ISRA MM 2024 Italia, Tuscany
Tuscany slot racing kanava Youtubessa

WORLD CHAMPIONSHIP (youtube.com)

 
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Rami

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.10.2024 11:46 #43336 : Rami
Vastaus käyttäjältä Rami aiheessa ISRA MM 2024 Italia, Tuscany
Syksyiset kiitokset Tumppi
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tumppi

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.10.2024 21:43 #43340 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa ISRA MM 2024 Italia, Tuscany
Jo vain...

voi olla wi-fi yhteys hidas. Kirjutin eilen aika pitkän pätkän reissuan alusta ja kappas, yhteyttä ei enää voitu muodostaa.

En tuota ala uudelleen kirjoittaa... mutta pelipaikalla ollaan, Italia on edelleen Italia, mihin te nyt muka jotakin aikataulua tarvitsette...? Ei kait se ole niin jsutiin, jos me täällä pömpelissä mokataan ja eränumerot menee miten sattuu, ei kait siitä tartte kilpailijoille mainita, eihän? Kun muutenkin pääsee produlla treenaamaan kuitenkin sen kolme minuuttia kerrallaan nelisen kertaa/3 tuntia, niin eikös se ole jo melkeen liikaa tässä vaiheessa?

Brushless vs crashess racing... olin tänään nostamassa ison sportin treenierää, missä oli kaikki kuskit maailman tähtiä. Saivat 3 minuutissa rikottua 4 autoa. Veikkaan että suunnilleen 1-15 tyyppiä oikeesti pystyy hanskaamaan noita vatkaimia niin, että niillä on joku tolkku hommassa. Ne menee niin kovaa, että en minä ainakaan pystyisi. Seassa on hitaammalla autolla oikeesti hankalaa, kun nopeuseroa on niin paljon, ettei ohitse päästäminenkään tahdo onnistua millään.

Tämän kisan jälkeen on kaupan myös loput ES-24 rungot, kaikki pikkusporttikalusto ja kaikki formulat, myös ne tähän kisaan modatut uudet rungot ja kaikki formulamoottorit, jos nyt joku vielä harjallisilla haluaa ajaa. Produkalustoa harvennetaan myös, oliskos jonkun 6-7 runkoa tai autoa joutaa myyntiin. MM:ien ylijäämärenkaita, donitseja, vanteita, tilaa hyllyyn muille jutuille. Laittelen tuonne myyntiosastolle sitten tarkemmin mitä tyrkyllä on.

Ruokaa on hieman hankala tilata jos ei hallitse paikallisia kieliä, koska paikalliset eivät välttämättä ymmärrä risaa englantia senkään vertaa kuin minä heidän kieltään. Tarttee pyytää jotakin paikallista kilpailijaa kirjottamaan tilausvaihtoehtoja paperille tms.

Positiivista se, että tiimin produautot toimivat oikein hyvin. Miinuspuolella kohtalaisesti harmittaa se, kun puoli vuotta sitten kysyin millasia handput- koneita produssa käytetään. Vastaus oli, että red fox... kysyin etä samako kuin viime vuonna, niin vastaus oli että kyllä, valikon ankkurilla tosin. Jep, onhan se red fox, mutta täysin uusi set-up ilmeisesti vieläpä täysin uusilla magneeteilla. Enpä ollunna nähnyt edes kuvaa että millanen. Samahan se on kaikille, jos osa porukasta tietää tälläset paljonkin ennakkoon.

Produn renkaat vaikuttavat aika hyviltä. Keli on paljonkin huonompi kuin mitä 2. warm-upissa, mutta osa menee todella kovaa. Rata on nopea, ja muutamaan kohtaan on nostajien takia vaikeaa nähdä kunnolla. Itte tarttisin korokkeen, warm-upissa taidettiin ajaa korkeammalta. Radan ainoan vähän hankalamman kurvin oikea muoto jää lyhyeltä kuljettajalta näkemättä ajopaikalta.

Huomenna, tai siis itse asiassa jo tänään, 32:lla punaisen reunan ajoharjoittelua ja formuloiden kanssa pientä mekaamista, ne menivät jo ihan kohtalaisesti mutta vielä pientä parannettavaa on.

Nyt unta kuulaan, jotta jaksaa huomenna myös valmistautua produn rakennusurakkaan. Formulakorit edelleen kateissa, taitavat jäädä sille tielleen... paikalliset oli ne löytäneet, mutta kukaan ei tiedä mihin tulivat ne laittaneiksi.

-eemeli-










 
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tumppi, JVPouttu

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.10.2024 20:10 #43348 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa ISRA MM 2024 Italia, Tuscany
Njet problem, normal katastrof...

Jos tuotaj oku pienempi kerho haluaa joskus järkätä ISRA eventin, niin nou hätä, osaaminen ainakin riittää ihan mainiosti. Kunhan ette lue sääntökirjaa, noudata mitään yleisiä käytäntöjä ettekä laadi aikatauluja niin homma on ihan pulkassa. Vielä kun huolehditte, ettei kukaan tiedä, kenen pitäisi joko tehdä tai ei tehdä jotakin niin vot. Ainakaan kilpailunjohtojärjestelmää ei pidä opetella käyttämään, liittää nettiin tai tuottaa tuloksia nähtäville.

Aamun ekat erät ovat ajaneet varsin tuoreella pidolla. Illalla pidotetulla radalla race direktorin toimesta 10 kierrosta riittää oikein hyvin. Produn kolmelle ekalle treenikierrokselle Team Hyvät Eväät teki 4 mm kavennetut harjoituspyörät. Pito ympäri rataa on taattu, kun myös suorat on pidotettu. Ei sudi suoralla...

Rakensimme produautonja pikkusen jeesattiin lähitiimejäkin. Meidän tiimin auto toimi todella hyvin, harmi vaan että arpaonni ei silleen suoranaisesti suosinut, koneella ei kiirettä pidetty, ja mosa teki hidasta kuolemaa kisan loppuun saakka. Parilal vikalla heatilla tiimikaveri valitteli, että tylsää kun ei tällä meinaa edes päästä urasta pois. Lopputuloksissa olimma sijalla 60, joka oli aikamoinen pettymys. Tuollakin koneella olisi pitänyt olla noin 6-8 tilaa korkeammalla kyllä, että kyllä ihan itekkin räpellettiin. Apuja saatiin siihen kyllä - tiimikaverin ulosajo aika-ajossa pudotti meitä 3 erää alemmas kisaan ja se kyllä näkyi, autoja satoi vaakatasossa vähän joka suunnasta.

Kokonaisuutena produn ajaminen oli aika kivaa silti, aikataulu olisi pettänyt, jos joku sellaista muistuttava olis tehtynä ajoissa. Pikkusen sydänsairaalle vanhalle kääkälle tuollanen yli 19 tunnin päivä olis ollut liikaa, Vaikka päivällä kävimmekin Markun kanssa vuorotellen Yariksessa koittamassa pikku tirsoja, huonolla menestyksellä. Jotenki ei sitten tullu ihan loppuun saakka kattottua miten pro-kuskit ajo.

Pikkusportissa olimme harjallisten sarjassa podiumilla. Markku voitti, Ihor toinen ja minä jäin pronssille. Tiimikaverin ajosuoritus oli varsin huima siihen nähden, että olimme vanhan liiton koneilla matkassa. Lopputuloksissa Markku 90. ja minä muistaakseni 106. Rengasvalintana tiimikaverilla vuoden -17 SpeedShopit ja minulla Rogerit. Ekan erän arvasin oikein lähtevän liikkeelle kylmältä radalta, niin otin tuota huomioon rengasvalinnassa. Pyörät toimi hyvin, mutta sporttia jo kisan ajettu kone ei ollut ihan terävimmillään. Motivaatio mekata pikkusporttiin oli jonkin verran alle nollan, joten siihen nähden meni melkeen kohtalaisesti.

Formuloille on tehty sentäs jotakin, niissä pieniä sumoja sijoittua ehkä 90 parhaan joukkoon, 75 sakkiin jso kaikki menee ihan nappiin. Niissä tuntuu olevan eniten onkelmia vatkaimilla, ja meille taas luokka on ollut viime vuodet aika vahvaa tekemistä.

Huomenna aamusta on vapaata treeniä 20 minuuttia, joten ei ihan tuoreella pidolla lähdetä liikkeelle. Tai siis jos saavat pikkusportin finaalin ajettua ennen aamua...

Olemme tämän päivän koittaneet säveltää kisalaulua, se on vielä vähän kesken, mutta kertosäe menee jotanki näin: "This is gonna be a very long day, very long day, very long day in the Italian ISRA event..."

Paikalline nruoka on aivan syötävää. Tilaaminen kielellä Broken English on hankalaa monessa paikassa, pyysin paikallista tähteä kääntämään paperille pari erilaista tilausta; "Pizza senza formaggio..." toistaiseksi on toiminut eikä ole tullut nälkä. Tänään muuten tavattiin ruokakaupassa kotimaista alkuperää oleva vanhempi rouva, jolta saimme vinkkejä missä kannattaa käydä. Harmi kun juuri ne tulivat italiaksi, niin jäi vähän epäselväksi notta mitä ne oli.

Muutama tunti unta kuulaan ja sitte radalle. Koitetaan formulassa vähän petrata.

-eemeli-



 
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tumppi, JVPouttu

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.10.2024 20:36 #43355 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa ISRA MM 2024 Italia, Tuscany
Do diin.

Formulat Team Hyvien Eväiden osalta tunaroituna. Herätyksen jälkeen yskittiin kurkusta isoimmat vihreät klimpit ja mietittiin josko pystyy ajamaan pikkuautoilla ollenkaan. Tulosten perusteella ei se oikein hyvin mennyt kyllä...

Tiimikaverilla ei oikein ajo luistanut ja itsellä ei pysynyt virtajohto moottorissa kiinni. Ajokunto oli heikonlainen ja kun juokset vielä pari kertaa varikolla niin kumma homma ettet ole tuloslistalla korkealla. Tokan juoksukeikan jälkeen lähinnä koitin ajaa mahdollisiman hyviä kierrosaikoja. Eipä nekään kovin kummosiksi muodostuneet, kun teki mieli lähinnä joko nojata seinään tai mennä takasin nukkumaan. Jos THE ajaisi jatkossakin, niin mekaanikon paikka olisi avoinna.

Aamutunaroinnin jälkeen kävimmä aamupalalla ja paikallisen apoteekin kautta hotlalle. Paikalliset rohdot ovat tehokkaita kyllä. Muutama ntunnin unien jälkeen takasin klubille ja vähän mekaamista josko huomiseksi olis jotakin millä treenata sporttia. Minulla pikkusen korionkelmia kun liika läpinäkyväksi jääneen korin paikkamaalaus johti mahdollisen varakorin rapistumiseen. Teippiä menee paljon, jos tuosta varakorin aikoo tehdä. Kompressorin ryökäle kun kotona henkäisi viimosen puhkunsa noin 3 koria liika aikasin. Enivei, kaikki korit mitä koskaan tarttee maalata taitaa olla maalattuina. Vaappujen maaalusta varten odottelee remonttia hieman tukevampi ilmapumppu. Sain myös Lembitiltä vinkin, missä kynäruiskukompuran vika voisi olla. Ei ole kiirus korjata, kun ensi kesän vaappuja voi maalailla ilman kiirusta lopputalvesta.

Tätä kirjoittaessa jänntään miten Arzzin käy. Harjakoneella semeihin on minusta aika kova veto!

Huomenna pelataan Lottoa, johon ei tartte veikkauskorttia. Kovin montaa koria ei ole rikottavaksi asti, koitetaan pärjätä niillä. Meiltä on paksut korit loppu ja ohuista en ole mieleistäni saanut tehtyä. Niillä korteilla pelataan mitkä on saatu haalittua.

Harjattomat on siitä kivoja, että ne on halpoja, helppoja ja kestäviä, ja vieläpä kaikki saa helposti ostettua niitä. Mitä oon likempää nähnyt esimerkkikappaleita, niin aika rimpuloita ovat. Harmi kun ei tullut ostettau apoteekista hanskoja, tulis niitä nostellessa vähemmän näppylöitä...

-eemeli-
 
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tumppi

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
13.10.2024 16:35 - 13.10.2024 16:36 #43365 : Anna
Vastaus käyttäjältä Anna aiheessa ISRA MM 2024 Italia, Tuscany
Moi,

Tässä sääntömuutosehdotukset sekä äänestyksen tulokset:

Stefano Mirabelli is appointed by the selection committee and has shown will to begin as ISRA secretary.
YES 13
NO 0

4.4.3. Body
As no new body was presented within time allowance for 2024 meeting voting. - ALLOW - Legal body for 2019 - 2027 is RedFox Audi R10ISRA Long.
YES 13
NO 0

Rule 1.13 section - Race direction can temporarily stop the race due to: ( B ) NOW - a car under a bridge or on the floor in any area,
RULE CHANGE TO - a car under bridge or if marshal sees car in non-marshalable position (under the track, pit area, in difficult to reach position)
YES 5
NO 8

Rule 1.9. Entry fees. NOW - the maximum entry fee is Euro 35 per class. 
RULE CHANGE TO - The entry fee is Euro 50 per class. This is to make arranging ISRA World championship events more attractive for the organizer as ALL the costs have risen in recent years and a rise in entry fee would respect this change.
YES 9
NO 4

Rule 2.1. Track. NOW - Safety arrangements, in the form of track sidewalls, must be used to prevent crash damages. 
RULE CHANGE TO - Safety arrangements, in the form of track sidewalls, must be used to prevent crash damages. Track barriers on the outer radius of the singular corner and both sides of S shaped continuous corner sections to be minimum 100mm high, measured from the track surface. Where necessary, the barriers can be part clear material (acrylic or similar) to aid visibility. 
YES 8
NO 5 
Rule 4.1.2. Chassis (PR24). ADD - Attan PR24 (for brushless motor). ADD - On the Attan PR24 the motor is bolted on chassis. 
Rule 4.1.4. Motor. ADD - B ) Brushless motor and ESC board for Production 24 and is to be used as supplied. The motor shaft may be shortened. The organizer must inspect and seal all motors and ESC boards before the hand-out procedure starts to make sure they are built to the specification.
1. Stator. Nine arm stator, minimum dia 10.80mm / maximum dia 11.20mm / minimum stack length 4.80mm / maximum stack length 5.20mm. Wire size 28-29AWG. Turns per arm 9. Stator should be tagged with the respective year when the event is happening. The bearings must a a ball-bearing. 
2. Rotor. Minimum outer dia 13.80mm / maximum outer dia 14.20mm. Magnet minimum length 4.80 mm / number of magnets 12. 
3. ECS board - hand-out part. Without limitation of type and location except with respect to rule 2.4.
YES 3
NO 10

Rule 2.1. Track. ADD - ISRA track must have at least 2 curves with radius of 300mm or less and with more than 90 degree turning angle. The radius and angle are measured in the inside line at same 2 curves. 
YES 2
NO 11 

Rule 1.13. Racing principles. Track call in qualification allowed only if there is a track or lap counter failure. 
YES 4
NO 9

Rule motor. When using a free motor in categories ES-32, F1-32 or ES-24 the voltage is reduced by about 0,7 - 1,5V. This can be done in several ways, for example with passive component. 
YES 0
NO 13

Rule combo 4.2.1. When 4.2.4 = B = Brushed DC motor, the max height at rear wing is 35mm. 
And 4.2.4. A: free motor. B: brushed DC motor with wound arm and commutator.
YES 0
NO 13

Rule combo 4.3.1. When 4.3.4 = B = Brushed DC motor, the max height at rear wing is 32,5mm. 
And 4.3.4. A: free motor. B: brushed DC motor with wound arm and commutator.
YES 0
NO 13

Rule combo 4.4.1. When 4.4.4 = B = Brushed DC motor, the max height at rear wing is 38mm. 
And 4.4.4. A: free motor. B: brushed DC motor with wound arm and commutator.
YES 0
NO 13

Rule 4.3.3. Body (F1). REMOVE - The paint scheme must represent and actual F1-team's car from 1990 to date. Pearl, fluorescent and metallic paints are only allowed if actually a part of an original paint scheme.
YES 5
NO 8 

-Anna
Viimeksi muokattu: 13.10.2024 16:36 Anna.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tumppi, eemeli, tp

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
13.10.2024 17:24 #43366 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa ISRA MM 2024 Italia, Tuscany
Mihin Matin ehdotus hand out renkaista hävisi ?

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: eemeli

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
13.10.2024 18:18 - 15.10.2024 06:52 #43367 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa ISRA MM 2024 Italia, Tuscany
Minun ja Ellan matkaraportti on hieman myöhässä, kun reissusta saatu flunssa on vienyt voimia. Lähdettiin tänä vuonna hakemaan Ellalle ISRA-pisteitä, jotta ensi vuonna voitaisiin ajaa koko kisa. Minun työ- ja kerhoasioiden takia ei päästy harjoittelemaan warmup-kisoihin ja se hieman haittasi minua, vaikka rata sinänsä ei ole vaikea. Ella oppi radan nopeammin jo vapaissa treeneissä.

Oltiin liikenteessä Norwegian 737MAX-koneilla, jotka eivät lennä aivan joka päivä suoraan Pisaan. Valittiin tiistai-tiistai väli, jolloin saatiin ajettua kaksi produn vapaa harjoitusta keskiviikkona.Tarkoitus oli varata vuokra-auto, mutta en saanut varausta tehtyä. Onneksi samassa koneessa tiistaina oli matkassa Eemeli, Markku ja Margus. Margus oli yksin liikenteessä, joten päästiin hänen kyydillä kisapaikalle suhteellisen nopeasti. Vuokra-auton hakemisessa meni hieman aikaa, kun varauksen kanssa oli ongelmia ja vakuutus piti hankkia uudestaan. Lisäksi Fiestan tilalla tuli Lancia Ypsilon, joka vuokraajan mukaan oli similar as Fiesta. Saatiin kuitenkin hyvin matkalaukut mahtumaan, joten ei sinänsä tullut ongelmaa. Perille saavuttiin sopivasti paikalle, kun pikkusportin treeni oli alkamassa toisen kerran, joten pääsin ajamaan heti.

Mekkipaikat olivat hieman ripoteltu sinne sun tänne ja oltiin Ellan kanssa Team Hyvät Eväät sekä kahden Hyvinkään tiimin kanssa erillisessä tilassa. Tila oli ehkä hieman rauhallisempi kuin muut, joten se oli ihan hyvä juttu. Hyvinkään tiimit olivat jo saapuessa flunssan kourissa ja muutaman päivän jälkeen sain itsekin koronan jälkeen pahimman flunssan, vaikka olin aloittanut sinkkiasetaattikuurin. Ella onneksi välttyi flunssalta. Vapaissa treeneissä pyrittiin ajamaan mahdollisimman paljon ja päästiin radalle 5-6 kertaa. Produa ajatellen olin tehnyt kolme treeniautoa ja harjoittelin myös auton rakennusta, jotta mukaan tulisi kaikki tarvittavat työkalut sekä edellisestä produn kasauksesta on jo kulunut pari vuotta. Olin rakentanut parilla eri konseptilla autot ja valittiin ISRA-säännön mukaan rakennettu taka-akselin korkeus kisa-autoon.

Eemeli jo kertoi noista aikatauluista, mutta mekin niitä ihmettelimme. Italian pidotustapa oli hyvin erikoinen, kun pitoa laitetaan myös suorat täyteen. Tosin pito pysyi hyvänä koko ajan, joten ei tuo välttämättä ole aivan huono ratkaisu. Radan sisäänajo jäi lähinnä kilpailijoiden vastuulle, joten viralliset treenit ja päivän aloitukset venähtivät, kun rataa ei saanut ajaa sisään ennen kello 7.00. LapMasterin käyttö oli järjestäjillä välillä hieman hukassa, joten sekin aiheutti viiveitä useamman kerran.

Vapaiden treenipäivien jälkeen perjantaina päästiin kasaamaan produa. Olin ostanut yhden treenikoneen. Koneet olivat hyvin erilaisia. Jotkut kulkivat todella hyvin ja osa ei toiminut ollenkaan tai paloivat. RedFoxin laadunvalvonta oli pettänyt todella pahasti, jos sellaista nyt sattui edes olemaan. Meidän treenikone toimi muutaman harjoituskerran, jonka jälkeen se hyytyi. En ole vielä purkanut konetta, jotta osaisin sanoa syyn. Virallinen treeni sovittiin Ellan kanssa niin, että Ella ajaa aluksi ja minä keskityn auton kasaamiseen. Ella hoiti myös kaikki nostot. Itse kasasin rungon ja sainkin sen hyväksi, kun Eemelillä oli hyvät työkalut. Ella leikkasi korit ja itse sovittelin ne paikalleen, jonka jälkeen Ella viimeisteli vahvistukset ja teippaukset. Treenikoneen ongelmien takia jouduttiin aika pian ottamaan kisakone käyttöön. Se oli nopeudeltaan hyvä sekä helppo ajaa. Autokin toimi kummankin mielestä hyvin, joten lähdimme kisaan hyvillä mielin. Aika-ajo tapahtui myöhään illalla ja se meni aika huonosti, kun ajettiin 2+1 kertaa ulos. Ei nyt onneksi jouduttu aivan ensimmäiseen erään ajamaan.

Lauantaina ajateltiin, että ei ole mikään kiire, kun ajetaan kolmannessa erässä. Järjestäjä oli kuitenkin muuttanut nostoryhmiä yön aikana ja meidän piti olla nostamassa ensimmäisessä erässä. Onneksi olimme kisahotellissa, joten alle minuutissa päästiin paikalle ja ei saatu penalttia. Nostovuoron jälkeen sitten aamupalalle, joka itseasiassa oli ihan hyvä, vaikka viikon jälkeen olisi ehkä kaivannut vähän vaihteluakin. Mahat täynnä oli hyvä lähtä kisaan ajamaan ja sovimme etukäteen, että ajan punaisen pään ja Ella mustan pään urat. Kisa meni paremmin kuin aika-ajo, joten johdimme omaa erää, kunnes toiseksi viimeisellä uralla moottori paloi ja kisa jäi siihen. Harmitus oli kummallekin kova, kun ajo sujui kohtuullisesti treenimäärään nähden. Lauantaina ajojen jälkeen siirryimme turistikierrokselle läheiselle kukkulalle, jonne pääsi kaltevalla junalla. Näköalat olivat hyvät ja kuvia voi katsella minun Face-sivuilta. Söimme hyvin eli otin paikallisen yrttimaustetun pihvin ja Ella pasta bolognesen. Sen jälkeen lähdimme takaisin alas junalla.

Sunnuntaina oli sitten vuorossa pikkusportin treenit ja aika-ajo. Stefano oli tehnyt minulle uuden käämityksen moottoriin, joka on teki koneesta hieman nopeamman kuin vanhemmasta pikkusporttikoneesta. Tykkäsin koneesta paljon, mutta ei siitä löytynyt aivan tarpeeksi potkua muihin verrattuna. Tuntui, että todella nopeilla koneilla on nykyään ajettava pikkusporttiakin. Kisa-auton kanssa oli hieman ongelmia, kun ohjurin kieleke oli taipunut jossain välissä alaspäin ja en sitä heti huomannut. Lisäksi runko ei toiminut aivan täydellisesti, kun yksi rajoitinlanka oli taipunut. Olin tilannut uudet rungot, mutta asiaa selvittäessä sain tietään, että tilaukseni oli "hukkunut", joten piti tilata uudestaan. Runkojen saatavuus onkin tällä hetkellä pahin ongelma lajin kannalta, koska runkoja vaurioituu selvästi enemmän kuin aiemmin ja harrastajamäärät ovat kasvaneet, kun koneita saa selvästi helpommin ja edullsemmin. Illan aika-ajo meni sen verran hyvin, että olin puolivälissä, vaikka en saanut oikein hyvää kierrosta aikaiseksi. Aika-ajon aikana alkoi jo vähän tuntumaan, että olen tulossa kipeäksi. 

Maanantaina sitten heräsin huonosti nukutun yön jälkeen flunssassa ja käytiin aamupalalla. Sen jälkeen menin huilaamaan, kun en jaksanut oikein tehdä mitään. Itse kisa meni kuntoon nähden kohtuullisesti, kun ajovirheitä tuli aivan liikaan. Kerran olen ajanut samanlaisessa kunnossa kisan Lappeenrannassa, mutta onneksi nyt ajoaika oli lyhyempi. Kisan jälkeen menin taas lepäämään ja lähdettiin vielä illalla ostamaan tuliaisia, vaikka olisi ehkä kuitenkin kannattanut jäädä huilaamaan.

Tiistaina oli hieman parempi olo ja pakkasin loput tavarat sekä purkasin pikkusportit, jotta Recek saa päivittää rungot. Lentokone oli lähdössä puoli kahden aikoihin ja päätimme lähteä kokeilemaan Italian junien toimintaa. Kahdella vaihdolla pääsimme aikalailla aikataulussa kentälle, jossa sitten oli aikamoinen ruuhka. Lentokone oli hieman myöhässä, mutta olimme Suomessa kuuden aikoihin.

Yhteenvetona voin todeta, että reissu oli onnistunut, vaikka kilpailullisesti meni hieman heikosti. Ruoka oli hyvää ja ilmapiiri hyvä. Monia hyviä keskusteluja tuli käytyä, kun harjattomien testaukset ovat tuoneet paljon uusia kontakteja. Säät olivat vaihtelevia, mutta ei ollut kylmä. Viikon matkan kustannukset muodostuivat suunnilleen seuraavasti:

Lennot 500€
Hotelli 700€
Juna 30€
Auton parkki 70€

Eli noin 650€ per nuppi

Ruokia en laskenut, mutta läheisestä pikaruokapaikasta sai kummallekin riittävät annokset juomineen 15 eurolla. Yleensä syötiin kuitenkin vähän paremmissa ravintoiloissa, joissa hinnat aika lähellä Suomen hintatasoa.

Ensi vuonna on meillä tarkoituksena olla koko kaksi viikkoa Tsekeissä, jos vain Ellalle irtoaa osallistumusoikeus kaikkiin luokkiin, joita ajamme. Suomessakin ajamme 2026 näillä näkymin, vaikka YO-kirjoitukset saattaa hieman rajoittaa Ellan ajo-ohjelmaa.


 
Viimeksi muokattu: 15.10.2024 06:52 tp.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tumppi, eemeli

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
14.10.2024 06:51 #43369 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa ISRA MM 2024 Italia, Tuscany
No jopas.

Kaksi viimeksi kirjoittamaani postausta eivät sitten päätyneetkään tänne, vaikkaainakin ruudulle tuli tieto, että homma ok. Hotlan wi-fi on lähinnä vitsi, toimii varsin satunnaisesti.

Kirjoitin vähän ES-24: aika-ajosta ja kisasta. Lähinnä siitä, että harjallisilla ei ole muuta kuin enimmäkseen jaloissa pyörimässä tiellä. Aika-ajossa 5.0 ja 4.8 riittivät kuitenkin ekana ajettavaan ja tokana ajettavaan erään. Kuten arvasinkin, niin eka erä aloitti kylmältä radalta. Jännää, miten kuitenkin sitten ekalle semille löytyi jostakin aikaa vapaille harjoituksille, että saatiin rata ajokuntoon. Minusta jos linja on, että ennen ekaa erää riittää 5 kierrosta/ura radalla, niin kyllä sen pitää perskeles riittää ekalle semillekin.

Kisassa tiimikaveri ajoi nätisti ei juurikaan virheitä tullut. Vauhti ei ollut huimaa, mutta ajovarmuus johti kaksinumeroiseen sijoitukseen, joka tavoitteena meillä olikin. Itse pääsin parhaimmillaan kisassa 4.7 kierrosaikoja ja olin hetkittäin toiseksi nopein tuossa erässä. Autot olivat erinomaisia ja ekaa heatia lukuun ottamatta ajaminen kivaa. Yli 20 trackiä 3 minuutissa on liikaa, Pari/kierros nini ei siinä oikeen matka etene. HArjalisen ison sportin vaste sormen liikkeeseen on kehittynyt omien set-uppien myötä niin täydelliseksi, että tuskinpa harjattomalla ikänä kykenisi samaan.En ajatellut kokeilla.

Pari sanaa sääntöehdotuksista. Nämä ovat allekirjoittaneen ihka omia mielipiteitä, eivätkä siten edusta seurani InSlotin, tämän saitin ylläpidon, AKK:n tai muunkaan tahon kantaa asiaan.

Eka sääntöohdotukseni on, että noudatetaan olemassa olevia sääntöjä ja pidetään niistä kiinni. Sekä (etenkin) kilpailun järjestäjän taholta että myös kilpailijoiden. Joo, tiedän, ei tule tapahtumaan. Tämä olisi erittäin tärkeää, jotta kisapäivien pituus saataisiin pidettyä järkevänä. Katsastus 20 minuuttia vikan harjoituksen tai noston jälkeen (viimenen erä siis nostaa jo aiemmin vikan kertansa). Näin aika-ajo siis voisi alkaa jo ennen kuin kaikkia on edes katsastettu. Päivä lyhenisi helposti sellaset 3 tuntia.

Katsastukseen joku tehokkaampi systeemi autojen ja korien merkkaamiseen. Nykyiellä jos et ole ekassa katsastusryhmässä, niin käytännössä katsastusikkunasi on jo sulkeutunut ennen kuin eka aktsastaja on koskenut autoosi.

Lisätään tuohon se, että aika-ajossa trackin saa huutaa vain, jos auto on todella saavuttamattomissa tai rata rikki. Ajansäästö helposti kolme varttia - tunti. Samalla vähenisivät onnenkantamoiset, kun pitäisi koittaa ajaessa tukkia pahinta reikää päässä vaikka etusormella ja yrittää ajaa kierroksia eikä sektoriaikaa. Näyttäsi, että vaikka et juurikaan osaa ajaa, niin uusilla muotikoneilla saat silti minuutissa yhden onnenkantamoisen. Onnea vaan sille erälle...

Minusta Matin tärkein sääntöehdotus oli kielto kommunikaatiosta kahvan ja/tai muun laitteen ja autossa olevan laudan välillä. Koska tuo mahdollistaa lähes mitä tahansa mitä kuvitella voit, ja jos se on mahdollista eikä ole kiellettyä, ennen pitkää joke tekee sen. Koodilla saa nykyjään tehtyä ihmeellisiä asioita ja jos prosessori laskee millisekunnissa vaikkapa edes pari sataa parametriä uusiksi, niin jännää miten hyvin se auto radalla etenee. Kelin muuttuessa tai korin pikkusen hajottua, rungon väännyttyä tms pieni säätö kahasta e-com chippiin ja taas saadaan autosta kelni/auton sallimat maksimit ulos. Aika sinisilmäinen olet, jos uskot, etteihän nyt kukaan noin tee, siis jos se on sallittua ja mahdollista. Sitten kun joku sen on jo tehnyt niin mitäs sitten, kielletään, diskataan vai mennäänkö sillä, että okei, ei voida enää kieltää knu se on muutenkin stara?

Minun käsitys on ollut, että ajajan on näitä tarjoitus viedä eikä elektroniikan. Saa vapaasti pitää kehityksen jarruna, olenhan jo vuosia kysellyt kahvarajoitusten perään. Jännitteen nosto muutaman voltin kymmenyksen niin jo vain kulkee produ vähän eri malliin.

Produkoneiden laadun tasaisuus tänä vuonna loisti poissaolollaan. Tiesin odottaa ongelmia, kun toinen 2024 ISRA-spec treeniankkureiksi hankkimistamme posahti alle 100 kierroksen ajolla. Siksi ajoimme tavallista pidemmällä välityksellä, mutta eipä auttanut sekään, kone teki hidasta kuolemaa lähes koko erän. Raketti ei ollut alkujaankaan. Tuloksista kattoin, että 6 sijaa korkeemmalla tuolla olisvielä voinut olla mutta ei juuri enempää.

Moni on ihmetellyt, kun olemme kertoneet että jatkossa ajamme vain produa jos sitäkään. Muut luokat ovat minsuta kallista lottoa nykyjään eivätkä sillä tapaa kiinnosta. Kattoin kun tyyppi joka viime vuonna ajoi samassa erässä kanssasi isoa sporttia oli harjakoneilla paljon helpommalla radalla sellaset 0,5-0,7 sekuntia hitaampi /kierros. Ei hän nytkään näköjään sen paremmin ajanut, kierrosajat vaan olivat harjattomalla sellaset puolisen sekuntia nopeampia kuin minulla peinteisillä. Kiinnostaa kuin kilo kiviä.

-eemeli-

 
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tumppi, MF

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.463 sekuntia