- Viestejä: 67
- Vastaanotettu kiitos 25
Eurosarjan säännöstö 2025 ja Pienoisautoilun säännöt 2025
lupasin tehdä yhteenvedon uusista sääntömuutoksista kaudelle 2025. Laitan tähän lisäksi liitteeksi Eurosarjan säännöstön 2025 sekä linkin pienoisautoilun sääntöihin 2025.
Pienoisautoilun sääntökirja 2025:
www.autourheilu.fi/site/assets/files/193...ot_2025_27122024.pdf
Keskeisimmät sääntömuutokset isossa sääntökirjassa (poistot punaisella, lisäykset vihreällä):
Kohta: 2.2. SKAALA-AUTOLUOKAT
2.2.1. Kilpailuluokat
D. Kori PR-24
2017 Red Fox Alfa Romeo
Kohta: 2.4. KILPAILUN KULKU
2.4.9. URANVAIHTO
Uranvaihto kaavio radoilla, joissa käytössä ura-numerot: 1>3>5>7>8>6>4>2>1, ja radoilla, joissa käytössä värilliset urat: punainen>vihreä>sininen>purple>musta>keltainen>oranssi> valkoinen>punainen. OG12-24, PR-24, ES-24, ES-32 ja F1-32 luokissa uranvaihdolla on sallittua vain uratarran vaihtaminen, virtaharjojen suoristaminen sekä korin neulojen painaminen paikoilleen. EM-24 sekä EL-24 luokkien uranvaihdolla auton muu korjaaminen on sallittua. Auto palautetaan rataan uranvaihdon päätteeksi samaan kohtaan, johon se edellisen uran lopussa jäi. Mikäli autoa siirtää eteempäin uranvaihdon aikana, saa kuljettaja sakkoa -2 kierrosta.
Kohta: 2.4.8. AUTON HUOLTAMINEN KILPAILUN AIKANA
...Mikäli kuljettaja osuu toiseen autoon laittaessaan omaa autonsa radalle, saa hän tällöin rangaistukseksi 10 kierrosta.
OG12-24, PR-24, ES-24, ES-32 ja F1-32 luokissa: Mikäli joku kuljettajista huutaa STOP tai TRACK-huudon ja ratavirta katkaistaan, on autoa huoltavan kuljettajan tai mekaanikon lopetettava auton korjaaminen välittömästi. Auton huoltamista saa jatkaa vasta, kun ratavirta kytketään takaisin. Kilpailun johtaja yhdessä tuomariston kanssa valvovat auton huoltamista kilpailun aikana. Mikäli autoa huoltaa ratavirran katkaisusta huolimatta, kärsii kuljettaja sakkoa -3 kierrosta.
Kohta: F. Takarenkaat PR-24
...Sorvausvirheet ja muut mahdolliset virheet renkaissa katsotaan kilpailunjohdon toimesta tapauskohtaisesti, onko kilpailija oikeutettu saamaan tai ostamaan korvaavat renkaat. Alle 13-vuotias EM-24 kuljettaja saa osallistua PR-24-luokkaa haluamillaan takarenkailla.
Kohta: 2.4.5 RATAVIRRAN KATKAISU
...• Vika radassa (irronnut punos, este urassa, sähkövika, tms.)
Aika-ajossa STOP tai TRACK-huuto ei ole sallittua. Aiheettomasta ratavirran katkaisusta kuljettaja saa sanktiota -2 kierrosta. Kierrokset vähennetään aika-ajotuloksesta mikäli aika-ajossa ajetaan kierrosmäärää (matkaa). Aika-ajoissa, joissa ajetaan kierrosaikaa, vähennetään kierrokset erätuloksesta. Poikkeuksena ratavirran katkaisu on sallittua ratarikosta tai laskentajärjestelmästä johtuvasta viasta.
Lisäksi lajipäivässä sovittiin seuraavat asiat:
- Eurosportin treeni alkaa sunnuntaina jo klo 8:00. Treenien kesto 2,5h.
- Mikäli Eurosportissa eriä on 4 tai enemmän, ajetaan 8x4min. Mikäli eriä on 3 tai vähemmän, ajetaan 8x5min.
- ISRA 2025 vuoden PR-24 kori tullaan lisäämään sääntökirjaan, kunhan kori on julkaistu ja sitä on saatavilla (tulossa uusittu Tesla)
- Lisäksi keskusteltiin ratojen laitojen korottamisesta mutkaosuuksilla. Tähän tarvitaan vielä tarkennuksia siitä, kuinka tämä toteutetaan.
-Anna
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kiitos Annalle koosteista.Kohta: 2.4. KILPAILUN KULKU
2.4.9. URANVAIHTO
Uranvaihto kaavio radoilla, joissa käytössä ura-numerot: 1>3>5>7>8>6>4>2>1, ja radoilla, joissa käytössä värilliset urat: punainen>vihreä>sininen>purple>musta>keltainen>oranssi> valkoinen>punainen. OG12-24, PR-24, ES-24, ES-32 ja F1-32 luokissa uranvaihdolla on sallittua vain uratarran vaihtaminen, virtaharjojen suoristaminen sekä korin neulojen painaminen paikoilleen. EM-24 sekä EL-24 luokkien uranvaihdolla auton muu korjaaminen on sallittua. Auto palautetaan rataan uranvaihdon päätteeksi samaan kohtaan, johon se edellisen uran lopussa jäi. Mikäli autoa siirtää eteempäin uranvaihdon aikana, saa kuljettaja sakkoa -2 kierrosta.
Otan tuolta ja boldaan punasta fonttia....
- selvästi kerrottu mikä on sallittua ko. luokissa.. -> toisin sanoen, jos vaikkapa OG/PR autoissa -hillet jumii, loppuu yms.. sitä autoa EI SAA hakata minnekään radan laitaan tai ylipäätään minnekään, notta saisi niitä hiiliä liikkeelle... Ihan vain tiedoksi.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Eikös esim ISRA:ssa ole ollut sääntö: No tools, No liquids ?
Tuo sääntö kieltää esim korin oikomisen, rungon putsaamisen käsin, renkaista roskien ottamisen käsin, radalta tulleen neulan poistamisen käsin jne
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
PR korisäännöistä tämä:
Korin etureunassa täytyy olla jätettynä vähintään 1 mm. ISRA MM-kilpailuissa käytettävien PR 24 luokan korin leikkaussäännöt määrittelee ko. vuoden ISRA MM-kilpailujen järjestäjä
Tuo kohta on kirjattu siten, että 1mm siellä tulee aina olla, mahdollinen ISRA käytäntö ei tuohon asiaan vaikuta.
Ihan vain tiedoksi, ettei tule epäselvyyksiä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Niin ISRA on mitä on, tässä lienee Suomen sääntöjenlaatijat olleet toisella linjalla - ja siten meidän sääntökirjan kirjaus on validi.Meniköhän tuo mekkaus homma nyt ihan oikein ?
Eikös esim ISRA:ssa ole ollut sääntö: No tools, No liquids ?
Tuo sääntö kieltää esim korin oikomisen, rungon putsaamisen käsin, renkaista roskien ottamisen käsin, radalta tulleen neulan poistamisen käsin jne
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Sääntökirjasta:
1.4. SEURAAMUKSET SÄÄNTÖJEN NOUDATTA MATTOMUUDESTA
...
...
Mikäli joku muu kuin nostaja koskee radalla olevaan autoon kilpailun aikana, pois lukien uranvaihto sekä mahdollinen auton korjaus, kärsii edun saanut kuljettaja 10 kierrosta sakkoa.
Tuli luettua, tulkittua mitä sattuu ja annettua Hugolle 10kierroksen sanktio. Syynä oli se että Hugon auto pysähtyi "omegaan" ja Yly mekaanikon roolissa siihen kiinni - auto ylös pieni ihmettely ja auto takas takaan - ei edelleenkään toimi... (taisi olla säädin vaiko motori rikki).
Tuosta ei olisi kuulunut antaa mitään sanktiota, joten siitä anteeksi sinne Hugolle ja mekaanikolle Ylylle.
En ymmärrä miksi tuonne on ylipäätään jätetty moinen kohta ??? Enää ei kuitenkaan erikseen säännöissä ole mitään kahta tai kolmen kierroksen sanktiota. Aivan hyvin voi sen auton ottaa radalta ja käpistellä ja takas rataan --> säännön kohta "pl. mahdollinen auton korjaus"...
Virhes on sattunut, toivon mukaan sijoitus ei liialti väärän tuomion takia pudonnut
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
No se olis pitäny sitten mennä tänne "?"Voisi ottaa Kotkan ketjuun, mutta kun lienee kyse uusituista säännöistä otan asian tänne, kun itselleni "sattui" ES24 kilpailussa megaluokan virhes...
Sääntökirjasta:
1.4. SEURAAMUKSET SÄÄNTÖJEN NOUDATTA MATTOMUUDESTA
...
...
Mikäli joku muu kuin nostaja koskee radalla olevaan autoon kilpailun aikana, pois lukien uranvaihto sekä mahdollinen auton korjaus, kärsii edun saanut kuljettaja 10 kierrosta sakkoa.
Tuli luettua, tulkittua mitä sattuu ja annettua Hugolle 10kierroksen sanktio. Syynä oli se että Hugon auto pysähtyi "omegaan" ja Yly mekaanikon roolissa siihen kiinni - auto ylös pieni ihmettely ja auto takas takaan - ei edelleenkään toimi... (taisi olla säädin vaiko motori rikki).
Tuosta ei olisi kuulunut antaa mitään sanktiota, joten siitä anteeksi sinne Hugolle ja mekaanikolle Ylylle.
En ymmärrä miksi tuonne on ylipäätään jätetty moinen kohta ??? Enää ei kuitenkaan erikseen säännöissä ole mitään kahta tai kolmen kierroksen sanktiota. Aivan hyvin voi sen auton ottaa radalta ja käpistellä ja takas rataan --> säännön kohta "pl. mahdollinen auton korjaus"...
Virhes on sattunut, toivon mukaan sijoitus ei liialti väärän tuomion takia pudonnut
2.4.8 AUTON HUOLTAMINEN KILPAILUN AIKANA Auton rikkoutuessa on se palautettava korjauksen jälkeen radalle järjestäjän merkitsemälle varikkoalueelle eli “pit zonelle”. Rangaistus säännön noudattamatta jättämisestä on 3 kierrosta.
Oma vikani anyway -> 10kier -> 3kierrosta.
mutta autoon saa tuon kohdan 1.4. mukaan joka tapauksessa koskea... "pl mahdollinen auton korjaus"..
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.