- Viestejä: 651
- Vastaanotettu kiitos 149
i Racing SM kisat
11.08.2017 07:16 #35819
: krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa i Racing SM kisat
Hyvä Tuho, syvällistä analyysiä!
Tykkään ajaa oikeasti leikkiautoilla, ja leikisti (virtuaalisesti) oikeilla autoilla. Oikeasti oikeilla autoilla ei oikein pääse koskaan ajamaan, vain puolittain puolittaisilla autoilla (1:1).
Siipiautoilu on kivaa. Skaala-autoilu on kivaa. Malliautoilu on kivaa. Project Cars on kivaa. Määrä korvaa laadun oikein mainiosti.
Tykkään ajaa oikeasti leikkiautoilla, ja leikisti (virtuaalisesti) oikeilla autoilla. Oikeasti oikeilla autoilla ei oikein pääse koskaan ajamaan, vain puolittain puolittaisilla autoilla (1:1).
Siipiautoilu on kivaa. Skaala-autoilu on kivaa. Malliautoilu on kivaa. Project Cars on kivaa. Määrä korvaa laadun oikein mainiosti.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
12.08.2017 18:33 #35824
: JariL
Vastaus käyttäjältä JariL aiheessa i Racing SM kisat
Tuhon juttuun ei juurikaan lisättävää...paitsi, että oikeilla kilpureilla ajamalla kropalla aistii auton käytöksen ja sitä kautta on helppo säätää kaikkea.
Autorata-autoilla homma on pirun vaikeeta kun kropalla ei tee mitään vaan kaikki pitää aistia silmillä ja sitä kautta tehdä säädöt autoon ja ne menee liian kovaa jotta näkis auton kallistumiset jarruttaessa, kiihdyttäessä, mutkissa ja perän liippiin lähdön rajan yms.
Autorata-autoilla homma on pirun vaikeeta kun kropalla ei tee mitään vaan kaikki pitää aistia silmillä ja sitä kautta tehdä säädöt autoon ja ne menee liian kovaa jotta näkis auton kallistumiset jarruttaessa, kiihdyttäessä, mutkissa ja perän liippiin lähdön rajan yms.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
06.10.2017 19:58 #36172
: Kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa i Racing SM kisat
Bongasin tänään tämän illan uutisista:
yle.fi/uutiset/3-9869780
Ja sit muistin tämän meidän keskustelun.
Jopa Puolustusvoimat tunnustaa digipelit nykyään urheiluksi. Toki Urheilukouluun päästäkseen fysiikkavaatimukset ovat samat kuin "oikeilla" urheilijoilla.
-kaitsu
Ja sit muistin tämän meidän keskustelun.
Jopa Puolustusvoimat tunnustaa digipelit nykyään urheiluksi. Toki Urheilukouluun päästäkseen fysiikkavaatimukset ovat samat kuin "oikeilla" urheilijoilla.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
12.10.2017 14:40 #36258
: Taiska
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa i Racing SM kisat
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
10.12.2017 17:53 #36705
: Yly
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa i Racing SM kisat
Harrastaja kavereiden kannustuksesta johtuen päätin sitten hankkia penkin, ratin ja polkimet.
Xbox ja tykki olikin jo ennestään.
Xbox ja tykki olikin jo ennestään.
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
10.12.2017 20:05 #36707
: pyrtsy
Vastaus käyttäjältä pyrtsy aiheessa Re:i Racing SM kisat
Täällä tuli myös napattua Project Cars 2 steam-tarjouksesta.
Pääsi puhaltamaan pölyt ratista ja polkimista.
Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Pääsi puhaltamaan pölyt ratista ja polkimista.
Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taiska
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
30.12.2017 09:05 #36800
: Taiska
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa i Racing SM kisat
Itsehän juuri myin ratin muuton yhteydessä pois. Melkein 20 vuotta sitä ehtikin jo pyöritellä. Mut kyllä se uus tuossa ostoslistalla keikkuu jahka joskus sais sen kokoisen asunnon että sitä mahtuis edes käyttää.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
20.12.2018 10:12 #38309
: VilleJJR
Vastaus käyttäjältä VilleJJR aiheessa i Racing SM kisat
Palataanpa tähän aiheeseen koska simracing puolella on kuluneena vuonna tapahtunut paljon edistystä. Ensi vuoden aikana iRacing jakaa eri sarjojen menestyjille 300 000€ palkintorahoja sarjoissa, joihin jokaisella riittävän nopealla iR kuljettajalla on pääsy. Itselleni mielenkiintoisimpana avauksena Porsche lähti mukaan 100k€ palkintopotilla sarjaan, jossa ajetaan Porsche 911 GT3 Cup-autolla. Ja mikäs sen sopivampaa koska iRacingiä ajaa useita eri Porsche sarjojen mestareita kuten Elliott Skeer, Philipp Eng, Nicki Thiim, Rene Rast , Ayhancan Güven....
Nimekkäiden kuskien lista kasvaa muutenkin päivä päivältä. Nyt mukana ovat ainakin nykyiset F1 kuljettajat Max Verstappen ja McLarenin Lando Norris. Myös Romain Grosjean on lähtenyt mukaan simracingiin mutta alusta on vielä itselleni arvoitus. GT-puolelta mukana on useita muitakin eri sarjojen mestareita ja endurance eventtien menestyjiä ja voittajia. Rapakon takaa mukana on lukemattomien ovaalikuskien lisäksi mm 2013 Indy Lights mestari ja nykyinen IndyCars kuljettaja Sage Karam.
Heitän tarkoituksellisesti hieman provosoiden että 10v kuluttua on ainakin eräissä autourheiluluokissa pärjätäkseen oltava simracingissä mukana! Ja onhan tuo meille tavan kaasuttelijoillekin hieno mahdollisuus päästä ajamaan kuuluisuuksia vastaan. Itse ajoin edellispäivänä GTE-luokan lähdön juuri Lando Norrista vastaan.
Allekirjoittaneen luona pääsee kokeilemaan jos kiinnostusta löytyy
Nimekkäiden kuskien lista kasvaa muutenkin päivä päivältä. Nyt mukana ovat ainakin nykyiset F1 kuljettajat Max Verstappen ja McLarenin Lando Norris. Myös Romain Grosjean on lähtenyt mukaan simracingiin mutta alusta on vielä itselleni arvoitus. GT-puolelta mukana on useita muitakin eri sarjojen mestareita ja endurance eventtien menestyjiä ja voittajia. Rapakon takaa mukana on lukemattomien ovaalikuskien lisäksi mm 2013 Indy Lights mestari ja nykyinen IndyCars kuljettaja Sage Karam.
Heitän tarkoituksellisesti hieman provosoiden että 10v kuluttua on ainakin eräissä autourheiluluokissa pärjätäkseen oltava simracingissä mukana! Ja onhan tuo meille tavan kaasuttelijoillekin hieno mahdollisuus päästä ajamaan kuuluisuuksia vastaan. Itse ajoin edellispäivänä GTE-luokan lähdön juuri Lando Norrista vastaan.
Allekirjoittaneen luona pääsee kokeilemaan jos kiinnostusta löytyy

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
27.03.2020 14:15 #39890
: Taiska
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa i Racing SM kisat
Heissulivei. Ajattelin jatkaa tähän ketjuun, että huomenna lauantaina 28.3 tulisi ainakin cmorelta vähän iracing kilpailuita. Ja otin tämän asian esille nyt siksi että siellä saattaa näkyä joitain tuttuja kuljettajia. Ja nyt kun kaikki muut kisa tapahtumat on peruttu niin eiköhän me kaikki joukolla pistetä peukut pystyyn ja kannustetaan "omia". Joten toivotetaan vielät tätäkin kautta tsemppiä pojille.
CMOREn liskäksi lähetyksen näkee mitä ilmeisemmin twitchistä ja ilmeisesti youtuben kautta. Katsotaan saadaanko linkkiä tarjolle.
CMOREn liskäksi lähetyksen näkee mitä ilmeisemmin twitchistä ja ilmeisesti youtuben kautta. Katsotaan saadaanko linkkiä tarjolle.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
28.03.2020 21:06 - 28.03.2020 21:07 #39891
: R.O
Vastaus käyttäjältä R.O aiheessa i Racing SM kisat
Osallistutaanpas tähän keskusteluun myös: Taiskan mainitsema kisa tuli ajettua ja koko 6h kisa tuli siis selostettuna mm. C More Sport 1:ltä Ossi Oikarisen kommentoimana!
Lienee Suomessa ensimmäinen tai ainakin harvoja kestävyyskisoja eMotorsportin parista joka näytetään suorana kokonaan televisiosta? Toki maailmantilanne edesauttoi tätä kun muuta urheilua ei juuri ole. Tästä linkistä voi kisan katsoa halutessaan vaikka kokonaan uusiksi: www.twitch.tv/videos/577349278
Mukana entisiä ja nykyisiä slottikuskeja kaikenkaikkiaan ilmeisesti neljä kappaletta(?). Sit jotain 1:1 autoilua harrastavia Teemu Sunisia ja Simo Laaksosia.
Itse kisa oli varsin mielenkiintoinen ja itselleni ensimmäinen yli 40min kilpailu iRacingin parissa. Kärki meni kovaa, mikä tosin oli selvyys etukäteen ja reilusti yli 300 kierroksen treeni etukäteen tuolla radalla ei ehkä siltikään ollut tarpeeksi. Ei ainakaan kisan viimeisen tunnin osalta joka ajettiin jo auringon laskettua. Pimeässä rupesi omat jarrumerkit häviämään näkyvistä. Taktikointi unohtui myös kokonaan, pienellä bensan säästöllä olisi 6h kisasta voinut jättää yhden reilun minuutin mittaisen varikkokäynnin pois mutta tulokseen tuo olisi vaikuttanut vain yhden sijoituksen, sen nyt ollessa 25/32. Omassa simussa on jarrupoljin load cell -mallinen, eli mittaa poljettuja kiloja ja polkimen liike on todella lyhyt verrattuna täysin liikerataan perustuviin jarrupolkimiin mitä citymarketista voi ostaa. Vasemmassa jalassa tuntee kyllä jarruttaneensa pariin shikaaniin tänään
Oma mielipide näistä virtuaalisista autokisoista on aika selkeä: Gran Turismot ja Project Cars:it on enempi tai vähempi pelejä ja iRacing on simulaattori. Teemu Sunista lainaten: "– Koen itse saavani tästä tarkkutta ajamiseen ja myös oikeaa jarrutustyyliä asvaltille." ( yle.fi/urheilu/3-11279384 ) voi todeta pelkästään tuon jarruttamisen vaativan opettelua ja iRacingin mallinnus siitä täytyy olla suhteellisen realistinen jos Suninenkin tuon katsoo opettavan. Jarrua kun ei vaan poljeta pohjaan ja odotellaan auton hidastuvan. Renkaat menee lukkoon 70-80% jarruinputilla ja vähäisen DF:n autoilla jarruvoimaa täytyy lisätä auton hidastuessa ja painopisteen siirtyessä etupyörille kunnes mutkaan sisään kääntäes keventää jarrua apexiin. Jarruvoiman modulointia ja lukkojarrutuksen välttämistä kuus tuntia :)
Sit ratista ja kaasustakin tapahtuu yllättävän paljon ja nopeesti satunnaisissa tilanteissa
Lienee Suomessa ensimmäinen tai ainakin harvoja kestävyyskisoja eMotorsportin parista joka näytetään suorana kokonaan televisiosta? Toki maailmantilanne edesauttoi tätä kun muuta urheilua ei juuri ole. Tästä linkistä voi kisan katsoa halutessaan vaikka kokonaan uusiksi: www.twitch.tv/videos/577349278
Mukana entisiä ja nykyisiä slottikuskeja kaikenkaikkiaan ilmeisesti neljä kappaletta(?). Sit jotain 1:1 autoilua harrastavia Teemu Sunisia ja Simo Laaksosia.
Itse kisa oli varsin mielenkiintoinen ja itselleni ensimmäinen yli 40min kilpailu iRacingin parissa. Kärki meni kovaa, mikä tosin oli selvyys etukäteen ja reilusti yli 300 kierroksen treeni etukäteen tuolla radalla ei ehkä siltikään ollut tarpeeksi. Ei ainakaan kisan viimeisen tunnin osalta joka ajettiin jo auringon laskettua. Pimeässä rupesi omat jarrumerkit häviämään näkyvistä. Taktikointi unohtui myös kokonaan, pienellä bensan säästöllä olisi 6h kisasta voinut jättää yhden reilun minuutin mittaisen varikkokäynnin pois mutta tulokseen tuo olisi vaikuttanut vain yhden sijoituksen, sen nyt ollessa 25/32. Omassa simussa on jarrupoljin load cell -mallinen, eli mittaa poljettuja kiloja ja polkimen liike on todella lyhyt verrattuna täysin liikerataan perustuviin jarrupolkimiin mitä citymarketista voi ostaa. Vasemmassa jalassa tuntee kyllä jarruttaneensa pariin shikaaniin tänään

Oma mielipide näistä virtuaalisista autokisoista on aika selkeä: Gran Turismot ja Project Cars:it on enempi tai vähempi pelejä ja iRacing on simulaattori. Teemu Sunista lainaten: "– Koen itse saavani tästä tarkkutta ajamiseen ja myös oikeaa jarrutustyyliä asvaltille." ( yle.fi/urheilu/3-11279384 ) voi todeta pelkästään tuon jarruttamisen vaativan opettelua ja iRacingin mallinnus siitä täytyy olla suhteellisen realistinen jos Suninenkin tuon katsoo opettavan. Jarrua kun ei vaan poljeta pohjaan ja odotellaan auton hidastuvan. Renkaat menee lukkoon 70-80% jarruinputilla ja vähäisen DF:n autoilla jarruvoimaa täytyy lisätä auton hidastuessa ja painopisteen siirtyessä etupyörille kunnes mutkaan sisään kääntäes keventää jarrua apexiin. Jarruvoiman modulointia ja lukkojarrutuksen välttämistä kuus tuntia :)
Sit ratista ja kaasustakin tapahtuu yllättävän paljon ja nopeesti satunnaisissa tilanteissa

Viimeksi muokattu: 28.03.2020 21:07 R.O.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
29.03.2020 14:10 #39893
: piethein
Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää
Vastaus käyttäjältä piethein aiheessa i Racing SM kisat
Moikka,
Juu. Oli alunperin tarkoitus ajaa tuo kisa Riston parina, mutta heti ekan harkan jälkeen kyselin Porsche klubin kavereista Ristolle nopeampaa paria, kun itse olin noin 3 sekuntia Ristoa hitaampi kierroksella treenauksenkin jälkeen.
Onneksi sieltä löytyi Leivon Jarmo Ristolle pariksi ja mulle löytyi samaa tasoa oleva Viljakaisen Jarmo (ajanut 2000-luvun alussa slotteja junnuna).
Treeneissä asetin itselleni tavotteeksi 1:41.xxx ajan, mutta 1:42.1ssä tuntui tulevan seinä vastaan. Ajopari pääsi 1:41.6 kyytiä.
Perjantaina sitten tulin kipeäksi ja etsittiin jo Jarmolle toista kuskia, mutta aamulla oli jo sen verran tolpillaan, että päätettiin ajaa parina.
Jarmo veti aika-ajon ja ekan stintin.
Aika-ajon viimeinen noin 1sec perässä edellistä paria. Oletus oli, että kärki ohittaa meidät 3 kertaa tunnissa.
Ekalla kierroksella yleensä tapahtuu ja niin nytkin siitä edestä pari autoa pyörähti ja Jarmo sai välistä ajettua kolaroimatta. Jossain 20 kiekan kohdalla tuli hänelle vierailu hiekalle ja oltiin sitten kisan viimeisinä.
Tunnin kohdalla pysähdys ja hyppäsin rattiin. Tarkoituksena ajaa "uraa myöden" ja se onnistuikin noin 10 kierrosta, kunnes lipesin hiekalle. Tämän jälkeen sain pidettyä auton ladulla paremmin. Ajaessa tärkein näkymä oli relative time näyttö, josta näki, erot edessä ja takanatuleviin. Yritin pysyä mahdollisimman kaukana kaikista kärkiautoista, etten vaan saa ratkaisijan viittaa hartioilleni. Ei ole ihan stressivapaa ympäristö tuo.
On myös jokseenkin epämukava tunne, kun tajuaa olevansa vielä täyskaasulla ja oma jarrupaikka livahti juuri näkyviin peilistä. Tuostakin selvittiin ja mustalla alustalla pysyttiin, mutta ei ollut niitä parhaita kierroskia se.
Tokan stintin alussa hetken aikaa ajelin samaa kyytiä toisen peräpään teamin kanssa, kunnes pienen jarruvirheen ja ohipäästettävien takia pääsivät hivenen karkuun. Kohta tilanne tosin kääntyi heidän ajovirheen seurauksena, mutta lisää taistelua ei ollut tiedossa, koska ilmeisesti keskeyttivät siihen.
Kokemus sinällään, mutta mukavampaa on ajaa samantasoisten kanssa ja se hoituu hienosti noissa iRacinging virallisissa kisoissa.
Joskus 100v päästä kun on oppinut ajamaan, voisi yrittää johonkin vastaavaan osallistua.
T.Jussi
Juu. Oli alunperin tarkoitus ajaa tuo kisa Riston parina, mutta heti ekan harkan jälkeen kyselin Porsche klubin kavereista Ristolle nopeampaa paria, kun itse olin noin 3 sekuntia Ristoa hitaampi kierroksella treenauksenkin jälkeen.
Onneksi sieltä löytyi Leivon Jarmo Ristolle pariksi ja mulle löytyi samaa tasoa oleva Viljakaisen Jarmo (ajanut 2000-luvun alussa slotteja junnuna).
Treeneissä asetin itselleni tavotteeksi 1:41.xxx ajan, mutta 1:42.1ssä tuntui tulevan seinä vastaan. Ajopari pääsi 1:41.6 kyytiä.
Perjantaina sitten tulin kipeäksi ja etsittiin jo Jarmolle toista kuskia, mutta aamulla oli jo sen verran tolpillaan, että päätettiin ajaa parina.
Jarmo veti aika-ajon ja ekan stintin.
Aika-ajon viimeinen noin 1sec perässä edellistä paria. Oletus oli, että kärki ohittaa meidät 3 kertaa tunnissa.
Ekalla kierroksella yleensä tapahtuu ja niin nytkin siitä edestä pari autoa pyörähti ja Jarmo sai välistä ajettua kolaroimatta. Jossain 20 kiekan kohdalla tuli hänelle vierailu hiekalle ja oltiin sitten kisan viimeisinä.
Tunnin kohdalla pysähdys ja hyppäsin rattiin. Tarkoituksena ajaa "uraa myöden" ja se onnistuikin noin 10 kierrosta, kunnes lipesin hiekalle. Tämän jälkeen sain pidettyä auton ladulla paremmin. Ajaessa tärkein näkymä oli relative time näyttö, josta näki, erot edessä ja takanatuleviin. Yritin pysyä mahdollisimman kaukana kaikista kärkiautoista, etten vaan saa ratkaisijan viittaa hartioilleni. Ei ole ihan stressivapaa ympäristö tuo.
On myös jokseenkin epämukava tunne, kun tajuaa olevansa vielä täyskaasulla ja oma jarrupaikka livahti juuri näkyviin peilistä. Tuostakin selvittiin ja mustalla alustalla pysyttiin, mutta ei ollut niitä parhaita kierroskia se.
Tokan stintin alussa hetken aikaa ajelin samaa kyytiä toisen peräpään teamin kanssa, kunnes pienen jarruvirheen ja ohipäästettävien takia pääsivät hivenen karkuun. Kohta tilanne tosin kääntyi heidän ajovirheen seurauksena, mutta lisää taistelua ei ollut tiedossa, koska ilmeisesti keskeyttivät siihen.
Kokemus sinällään, mutta mukavampaa on ajaa samantasoisten kanssa ja se hoituu hienosti noissa iRacinging virallisissa kisoissa.
Joskus 100v päästä kun on oppinut ajamaan, voisi yrittää johonkin vastaavaan osallistua.
T.Jussi
Jussi & Arzzi
Neutro Oy Slottimyynti
SRC Hyvinkää
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Sivu luotiin ajassa: 0.540 sekuntia